Speldator, 12 000 (- 14 000?) kr

Permalänk
Medlem

Speldator, 12 000 (- 14 000?) kr

Hej,
då var det äntligen dags för uppgradering hade jag tänkt mig! Tänkte beställa om en vecka eller två (förutsätter att priserna inte förändras alltför mycket under den tiden), och har en del funderingar.

Först tänkte jag mig runt 10k, men det visade sig snabbt vara otillräckligt för mina planer. 12k bestämde jag mig för fick gå, men nu har jag plötsligt hamnat på 14k. (fråga mig inte hur!) Kan absolut inte tänka mig att gå högre, men vill ogärna släppa det jag har plockat ihop. Har liksom vant mig vid det. Med det sagt så är jag ute efter en prisvärd dator som håller i några år (3-4).

Detta har jag hittills:

Chassi: Antec P280 - 1 068:-
PSU: OCZ ZT 550W - 600:-
Moderkort: MSI Z77A-GD65 - 1 647:-
CPU: Intel Core i5 3570K - 1 915:-
Minne: Corsair XMS3 Vengeance DDR3 1600MHz CL9 4x4GB - 795:-
GPU: Asus GeForce GTX670 DCII - 3 964:-
SSD: Samsung 830 Series 256GB - 2 495:-
Optisk: Sony Optiarc AD-7280S - 158:-
CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2 - 538:-

Totalt: 13 635 kr (allt från Prisjakts lägsta priser för enkelhetens skull)

Edit: Rensade lite här.

Tack på förhand!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag planerar att skaffa mig en liknande rigg. Det jag för närvarande klurar på är om det blir framtidssäkrare med en 2011 socket med passande ivy bridge cpu, och hur mycket man måste gå upp i pris för att få med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Slängde ur mig socket 2011 funderingen lite snabbt, tänkte bygga dator för ett halvår sen men det sket sig och då var ivy bridge och 2011 något att se fram emot. Men läste idag på om 2011 och det blir alldeles för dyrt så nu är jag helt inne på samma spår som du.

Permalänk
Medlem

Tjena, sitter faktiskt lite i samma sits. Tänkte införskaffa en ny burk med Ivy bridge i5 och en 680.
Angående GPU så fick jag rådet att ta en med lite bättre fläkt(skiljer typ en hundralapp eller två) vilket jag tyckte lät vettigt om man får för sig att klocka i framtiden.

Sen är det just Nätaggregat och kylare som jag själv klurar på. Jag blev tipsad att ta ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=734270 sen om det är bättre eller sämre vet jag inte, ger lite mer effekt för samma slant(dock är ju inte 650W nödvändigt för ett 680).
Angående kylning så har jag börjat kika lite på sluten vattenkylning för CPU, verkar kunna gå lös på 500-700 vilket kan vara trevligt om de sänker ljudnivån.

Får jag fråga varför du valde just det chassit, och är det bra om man vill försöka sänka ljudnivån?(lutar åt ett fractal design R3 själv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Tjena, sitter faktiskt lite i samma sits. Tänkte införskaffa en ny burk med Ivy bridge i5 och en 680.
Angående GPU så fick jag rådet att ta en med lite bättre fläkt(skiljer typ en hundralapp eller två) vilket jag tyckte lät vettigt om man får för sig att klocka i framtiden.

Får jag fråga varför du valde just det chassit, och är det bra om man vill försöka sänka ljudnivån?(lutar åt ett fractal design R3 själv.)

Vill som sagt ogärna gå upp i kostnad härifrån. Ett par hundra är inte så farligt förstås, men många bäckar små... Får väl se hursomhelst. Är det av icke-referensmodell då tro?

Chassit valde jag dels för att det tydligen ska vara ganska så tyst (har inte så jättehöga krav, bara det är tystare än genomsnittet typ), dels för att det hade många av de övriga egenskaper jag efterlyste. Minns inte varför jag valde bort R3. Troligtvis nån liten detalj som störde mig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Mycket valskriven trad!
Aven jag ar i samma sits, kanner dock att jag vill kunna kora GTX 680 SLI i framtiden. Kommer helt klart folja denna traden, sa jag hoppas det dyker upp annu fler tankar och asikter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vill som sagt ogärna gå upp i kostnad härifrån. Ett par hundra är inte så farligt förstås, men många bäckar små... Får väl se hursomhelst. Är det av icke-referensmodell då tro?

Chassit valde jag dels för att det tydligen ska vara ganska så tyst (har inte så jättehöga krav, bara det är tystare än genomsnittet typ), dels för att det hade många av de övriga egenskaper jag efterlyste. Minns inte varför jag valde bort R3. Troligtvis nån liten detalj som störde mig!

Nej det är inte refernsmodell. Jag tänkte nog klippa till på Asus DirectCU II modell, vilket gör kortet svalare och tystare, dock lite större(3 pci platser och lite längre). Angående priset så beror det på vart du köper den märker jag, verkar billigare än standardmodellen på dustin till exempel(dock så verkar standardmodellen ovanligt dyr där ). Men du skulle ju kunna nöja dig med 8gb ram om vi vill spara in någon hundring också, om du bara ska ha en speldator, går ju alltid att beställa senare 8 gb till vid behov;)

Kollade länge på antec p280 igår faktiskt. vart nästan övertygad tills lag såg att det är nästan 10 cm högre. Jag vill gärna ha en liten burk jag, kommer inte slänga in allt för mycke ändå i chassit. R3 var något billigare också vilket är trevligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av felix6:

Nej det är inte refernsmodell. Jag tänkte nog klippa till på Asus DirectCU II modell, vilket gör kortet svalare och tystare, dock lite större(3 pci platser och lite längre). Angående priset så beror det på vart du köper den märker jag, verkar billigare än standardmodellen på dustin till exempel(dock så verkar standardmodellen ovanligt dyr där ). Men du skulle ju kunna nöja dig med 8gb ram om vi vill spara in någon hundring också, om du bara ska ha en speldator, går ju alltid att beställa senare 8 gb till vid behov;)

Om det blir både svalare och tystare så verkar det ju bra iofs. Storleken bekymrar mig inte. Beror på hur mycket pengar det rör sig om. Kanske har hänt lite om en vecka, vem vet? Inser nu också att det egentligen redan kostar ca 1 000 kr mer från populära butiker, jämfört med Prisjakts lägsta priser, så det är egentligen alldeles för mycket redan. Kanske får avvakta med de extra 8 GB RAM, men det innebär inte nödvändigtvis att jag vill lägga de pengarna på nåt annat istället. Fler åsikter angående grafikkort av icke-referensmodell? (eller val av märke överlag) Är det värt den extra kostnaden, och hurpass tyst är referensmodellen? (har visserligen svårt för att tänka mig att det skulle bli nån avgörande ljudskillnad)

Vill gärna ha lite feedback angående nätaggregat (funkar det jag har valt bra?), CPU-kylare (duger den för lite IB-klockning utan att väsnas för mycket?) och kanske RAM-minnen, men jag tror Corsairs duger?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit underfund med att jag ska skaffa mig ett 670 DC2 istället. Dels för att det ser ut att vara lättare att få tag på, dels för att jag gärna sparar in på lite mer pengar, och jag kan leva utan den (marginellt?) extra prestandan.

Av omdömena på Prisjakt att döma så är CPU-kylaren bra. Nån som har nåt att inflika med? Är nöjd om jag kan köra runt 4,4 GHz, vilket så vitt jag har förstått oftast går bra. Helst fortfarande relativt tyst. Vågar man tro att högprofilerade minneskylare får plats med denna?

Söker fortfarande vettigt nätaggregat med. Som sagt, inga planer på att köra SLI. Vill ha ett modulärt, det är allt.

En sista fråga med. Blir det nån prestandaskillnad på 4x4 GB jämfört med 2x8 GB RAM?

Om allt går vägen blir det en beställning imorrn! Få se om det kanske dyker upp nåt på Dustin Rush Hours bara...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080