Ut i komponentträsket igen - förslag på uppgradering mycket uppskattat

Permalänk
Medlem

Ut i komponentträsket igen - förslag på uppgradering mycket uppskattat

God första Maj allihop.

Jag satt en kväll nyligen och lirade bl.a. D3 betan, men ve och fasa! Det laggade till när alla specialeffekter från 4 spelare kickade igång. Så kan vi ju inte ha det när releasen står bakom hörnet, så nu har det minsann blivit så dags att uppgradera min kära lilla dator.

Ursprungligen hoppades jag på att det räckte att trycka i lite mer minne, men insikten av att jag sitter med DDR2 minnen i min burk gjorde mig ledsen i själen. När det gäller uppgraderingar blir det tyvärr lätt hänt att en sak leder till en annan, varpå jag nu står med lite kluvna åsikter om vad som faktiskt är värt pengarna.

Eftersom jag försöker dra ner på mängden komponenter att byta ut, står jag nu med följande inköpslista:

  • ASUS Sabertooth P67, Socket-1155
    Jag blev smygkär i detta moderkort direkt, båda utseendemässigt och komponentmässigt. Så vitt jag förstått håller det måttet även om jag är lite småskeptiskt till om dess Thermal Shield verkligen hjälper eller bara riskerar att samla mer damm inuti själva skalet. En garanti på 5 år är dock inte fy skam alls.

  • Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB
    Ordentligt med minne till ett bra pris?

  • Intel® Core i5-3570K Processor eller Intel® Core i5-3550 Processor
    Jag har alltid haft en svag sida för Intel, så det är nog vad jag tänker fortsätta med. Däremot känner jag inget behov att gå upp till i7-serien eftersom min dator inte kommer användas till något tyngre än att spela de senaste titlarna. Deras nya chip med Ivy Bridge ska väl ha sparkats upp i prestandan tillräckligt också?

  • Sist men inte minst återstår det eviga bekymret om grafikkort. I dagsläget sitter jag på ett GeForce GTX 260 896MB, och ifrågasätter lite om det är dags att byta ut det också eller låta det kämpa vidare ett år till eller dylikt.

I övrigt behåller jag ett Corsair Powersupply 750W ATX/EPS att hålla liv i allting.

Som det kanske märks försöker jag inte lägga ut alldeles för mycket, av den enkla anledningen att saker och ting utvecklas allt för fort. Har väl haft min nuvarande burk i en 3½ år och den har aldrig svikit mig. Eftersom jag tyvärr inte är den absolut klokaste när det gäller hårdvaran tar jag hemskt gärna emot all kritik eller tips man skulle kunna hitta här!

Cheers.

Permalänk
Medlem

Hallå där!

Det du spanat på hittills ser rätt bra ut faktiskt. Du ska definitivt välja den förstnämnda processorn, K-modellerna är mycket lättare att överklocka tack vare upplåst multipel. Om ett år eller två kanske du känner att du behöver mer processorprestanda och då har du gjort ett stort misstag genom att ha valt exempelvis i5 3550. Det är inte heller någon större skillnad i pris mellan de båda.
När det gäller grafikkort tycker jag du borde testa att spela lite med de nya komponenterna och ditt gamla 260 innan du bestämmer dig för att skaffa ett nytt. Om man inte är alltför kräsen med höga detaljnivåer borde ett GTX 260 duga till det mesta.
En viktig del du glömt bland delarna är hårddisk. En 3 år gammal hårddisk och splitternya komponenter går inte så bra ihop. En ny hårddisk med ny och fräsch installation av exempelvis Windows gör mycket för användarupplevelsen. Förslagsvis köper du en SSD på cirka 120 GB för omkring 1000 kr och installerar operativsystemet på och behåller din gamla HDD för lagring av övriga saker.

Med vänliga hälsningar.

Permalänk
Medlem

Intressant. Det här med en SSD lyckades missa mig totalt <.<

Då dessa till och med är något nytt för mig så måste jag passa på att fråga; någonting speciellt att tänka på vid hanterandet av dessa? Eller behandlas dem precis som en gammal hederlig HDD?

Sist men inte minst angående SSD diskarna; vågar man kämpa sig upp mot en galet hög read/write såsom Corsair SSD Force Series 3 / Corsair SSD Force Series GT eller ta sig en av de lite smärre Samsung SSD 830 Series / Crucial m4 SSD?

Hastigheterna skrämmer mig

Permalänk
Medlem

Kan du hantera en HDD blir det nog inga problem med en SSD, det mesta är sig likt. Det du ska tänka på är att lagra program och filer som du använder ofta på din SSD. Spel, webbläsare och operativsystem är perfekta att ha på en SSD, medan exempelvis filmer och bilder som inte direkt drar nytta av hastigheten lagras på en mekanisk hårddisk.

Read/write är inte den viktigaste egenskapen hos en SSD, de är såklart snabbare än mekaniska hårddiskar men det är söktiden som gör mest skillnad. Dessutom är en SSD ljudlös, drar mindre ström och är inte lika känslig som en vanlig hårddisk med rörliga delar. Med det sagt, välj den du känner för. Den kommer prestera såpass mycket bättre än en HDD att några MB/s hit eller dit inte kommer göra sån stor skillnad. Men eftersom de ligger så nära varandra i pris kanske en GT inte vore så tokigt?