Verktyg Visningsval
2012-05-03, 23:16   #1

Todie83

Medlem

Registrerad: maj 2012

Villrådig amatör söker råd om eventuellt ugpradering alternativt ny burk.

Hej.

Jag sitter med en gammal Dell dimension E520 och ojjar mig över att Dialblo 3 inte lär flyta särskilt bra på den.

jag köpte ny GPU för ett par år sen: en 9600 GT 1GB inte speciellt bra, men det är min CPU som flaskhalsar: Pentium D 2.8 Ghz, dvs på pricken minimum-krav för Diablo 3. jag har 3GB DDR2 RAM och kör windows XP med en PSU på 305 watt.

Jag överväger att uppgradera min CPU. Core2Duo ska vara kompatibelt. upp till E6600 eller E6700. Vad jag förstår är dessa ungefär dubbelt så starka som min nuvarande processor(http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php), och överkomliga för ca 500 SEK. men det är oklart om det är mödan värt.

Core2Duo Q6600 lär också va kompatibel med moderkortet, men köper jag en sån (begagnad?) måste jag väl även uppgradera min PSU?

Det har varit knepigt att försöka reda ut vilka PSU jag skulle kunna köpa, och det känns jävligt bökigt att tvingas byta både CPU och PSU utan att det kanske har så stor effekt och jag ändå måste uppgradera hela burken förr eller senare..

Är det alls nån bra ide att köpa en begagnad processor på tradera eller blocket?

Jag har egentligen inte råd, men nästa möjlighet är att köpa ett helt set med nya delar, behålla hårdisken (har 150GB, spelar det nån roll hur snabb den är?) och hålla på grafikkortet ett tag till, tills jag får span på nåt bra klipp.

Jag har ingen erfarenhet av att montera moderkort, PSU eller processor och gillar inte tanken på det. jag har läst att inet erbjuder montering? de priser jag såg var dock hutlösa, 600 per avancerad del? det finns inget paketpris?

slutligen har jag ännu inte uteslutit att köpa en färdig dator. det är trevligt att slippa montera, få garanti och kanske rentav få äkta windows7 men samtidigt brukar det ju va svårt att hitta bra erbjudanden som passar behov och prisklass. Om jag köper en färdig burk vill jag inte lägga mer än 4-5 tusen. kruxet är grafikkortet: jag vill ha ett bra (typ GTX 550 Ti?) eller inget alls. (så kan jag använda mitt 9600GT så länge) skulle kännas knepigt att få en ny GPU som knappt är bättre.

kort sagt är jag vilse i pankakan. rätt vad det är klappar jag ihop och gör ett dåligt köp bara för att va av med det.

tack på förhand för all rådgivning ni kan komma med
Todie83 är inte uppkopplad
2012-05-03, 23:50   #2

Azodan

Medlem

Registrerad: nov 2004

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_ph300_intel_i5-2320_8gb_500gb_w7hp-17803262 och kasta in ditt gamla grafikkort. Jag vet inget om den datorn men jag tycker att det verkar vara ett schysst pris du får juh allt färdigt det blir inte billigare att bygga själv. Finns även en med core i3 2100 för 3000kr. Visst man får välja delar om man plockar ihop och bygger själv men som sagt, det blir inte billigare. Antar att swec rabatten på 5% fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com
Azodan är inte uppkopplad
2012-05-04, 00:02   #3

Todie83

Medlem

ser bra ut vid förta anblick, men är rädd att dess PSU är svag, vilket verkar dumt eftersom jag lär vilja upgradera grafikkortet om en stund (annars har jag ändå föga nytta av i5 CPU)

detta står om PSU:n

Electrical values
0-Watt mode with hard-off switch
Power supply input 200 - 240 V ~1,5A
Data Sheet Fujitsu ESPRIMO PH300 Desktop PC
Rated voltage range 200 V - 240 V
Rated frequency range 50 Hz - 60 Hz
Operating voltage range 200 V - 240 V
Operating line frequency range 47 Hz - 63 Hz
Max. output of single power supply 300 W

jag är ju amatör, men har hört att antalet watt är nåt att gå efter, och 300 är inte speciellt mycket.

tack änd cdon verkar bra på prisvärt. hittade denna , samma PSU med bra mycket billigare, kan nog va värt det
http://cdon.se/hemelektronik/home_fu...d5450-17768318

Senast redigerad av Todie83 2012-05-04 klockan 00:16.
2012-05-04, 00:33   #4

Azodan

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Todie83 Visa inlägg
ser bra ut vid förta anblick, men är rädd att dess PSU är svag, vilket verkar dumt eftersom jag lär vilja upgradera grafikkortet om en stund (annars har jag ändå föga nytta av i5 CPU)

detta står om PSU:n

Electrical values
0-Watt mode with hard-off switch
Power supply input 200 - 240 V ~1,5A
Data Sheet Fujitsu ESPRIMO PH300 Desktop PC
Rated voltage range 200 V - 240 V
Rated frequency range 50 Hz - 60 Hz
Operating voltage range 200 V - 240 V
Operating line frequency range 47 Hz - 63 Hz
Max. output of single power supply 300 W

jag är ju amatör, men har hört att antalet watt är nåt att gå efter, och 300 är inte speciellt mycket.

tack änd cdon verkar bra på prisvärt. hittade denna , samma PSU med bra mycket billigare, kan nog va värt det
http://cdon.se/hemelektronik/home_fu...d5450-17768318
Jo, det var den andra datorn jag menade men den hade ett extra grafikkort som är sämre än ditt och jag tycker att 2 extra kärnor på processorn och 4gb extra ram är värt 1000 kr, men kniper det så räcker en core i3 långt!
Angående psu 300w så kanske det är lite klent men ett mellanklasskort som nvidia 660 eller vad det kan tänkas heta är nog inget problem. Jag kör överklockad core i3 530 @ 4.07GHz och ett hd7770 och det drar ca 160w när jag spelar spel. Det är lite synd att man inte vet om det är ett standard atx nätagg, isf kan man juh lätt byta när det är dags att uppgradera, men det kanske någon annan kan svara på.

Edit: kollade bakom min dator och skruvarna som håller fast nätagget ser väldigt standard atx ut, men det är juh inte 100% ändå.

Edit2: 160w drar min dator

Senast redigerad av Azodan 2012-05-04 klockan 00:42.
2012-05-04, 10:36   #5

Todie83

Medlem

här är den billigare datorns specifikationer i övrigt: http://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp/...RIMO-PH300.pdf

på en rad står et "Formfactor : μATX " vilket torde betyda att den är ganska säkert ATX compatibel? betyder att man har tillräckligt att älja på om man vill köpa nytt nätaggregat lite senare som jobbar med några hudnra fler watt?
2012-05-04, 12:23   #6

Azodan

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Todie83 Visa inlägg
här är den billigare datorns specifikationer i övrigt: http://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp/...RIMO-PH300.pdf

på en rad står et "Formfactor : μATX " vilket torde betyda att den är ganska säkert ATX compatibel? betyder att man har tillräckligt att älja på om man vill köpa nytt nätaggregat lite senare som jobbar med några hudnra fler watt?
Fast det där är för moderkortet, villket är bra då du enkelt kan trycka in ett ett nytt microATX moderkort eller byta låda helt och ta med dig moderkortet, men det säger inget om nätagget, tyvärr. Med det sagt så _borde_ det vara ett standard atx nätagg. Såg att det var en annan tråd på forumet om den datorn skicka ett pm till den som hade köpt den och fråga.

Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker