Hej.
Jag sitter med en gammal Dell dimension E520 och ojjar mig över att Dialblo 3 inte lär flyta särskilt bra på den.
jag köpte ny GPU för ett par år sen: en 9600 GT 1GB inte speciellt bra, men det är min CPU som flaskhalsar: Pentium D 2.8 Ghz, dvs på pricken minimum-krav för Diablo 3. jag har 3GB DDR2 RAM och kör windows XP med en PSU på 305 watt.
Jag överväger att uppgradera min CPU. Core2Duo ska vara kompatibelt. upp till E6600 eller E6700. Vad jag förstår är dessa ungefär dubbelt så starka som min nuvarande processor(
http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php), och överkomliga för ca 500 SEK. men det är
oklart om det är mödan värt.
Core2Duo Q6600 lär också va kompatibel med moderkortet, men köper jag en sån (begagnad?) måste jag väl även uppgradera min PSU?
Det har varit knepigt att försöka reda ut vilka PSU jag skulle kunna köpa, och det känns jävligt bökigt att tvingas byta både CPU och PSU utan att det kanske har så stor effekt och jag ändå måste uppgradera hela burken förr eller senare..
Är det alls nån bra ide att köpa en begagnad processor på tradera eller blocket?
Jag har egentligen inte råd, men nästa möjlighet är att köpa ett helt set med nya delar, behålla hårdisken (har 150GB, spelar det nån roll hur snabb den är?) och hålla på grafikkortet ett tag till, tills jag får span på nåt bra klipp.
Jag har ingen erfarenhet av att montera moderkort, PSU eller processor och gillar inte tanken på det. jag har läst att inet erbjuder
montering? de priser jag såg var dock hutlösa, 600 per avancerad del? det finns inget
paketpris?
slutligen har jag ännu inte uteslutit att köpa en färdig dator. det är trevligt att slippa montera, få garanti och kanske rentav få äkta windows7 men samtidigt brukar det ju va svårt att hitta bra erbjudanden som passar behov och prisklass.
Om jag köper en färdig burk vill jag inte lägga mer än 4-5 tusen. kruxet är grafikkortet: jag vill ha ett bra (typ GTX 550 Ti?) eller inget alls. (så kan jag använda mitt 9600GT så länge) skulle kännas knepigt att få en ny GPU som knappt är bättre.
kort sagt är jag vilse i pankakan. rätt vad det är klappar jag ihop och gör ett dåligt köp bara för att va av med det.
tack på förhand för all rådgivning ni kan komma med