Börjar bli dags att uppgradera datorn (byta ut) som har ett par år på nacken nu.... (sign)
Denna gång vill jag satsa på en smidigare; mindre & lättare, dator, så då har jag tänkt att det får bli m-ATX och kollat en del på detta - men sedan slog det mig...hur ser det ut på m-ITX-fronten? Finns det goda möjligheter till gamingburk & viss överklockbarhet med denna formfaktor?
Använder datorn främst till spel (nu ME3, MW3, men intresserad av Skyrim och kommande D3) & digital bildframställning, men även 3D-CAD.
Har inte satt någon specifik budget, men tänker mig omkring 7-8k (inkl. ny CD/DVD-enhet & ev. lagringsdisk)
-
m-ATX:
Har kikat runt och tittar på följande delar:
Chassi: Silverstone Temjin TJ08B-E
Moderkort: Asus P8Z77-M Pro // Asus Maximus V Gene
CPU: Intel i5 3570K
Minne: 8GB (2x4) Corsair Vengeance Low Profile 1600MHz
Grafikkort: nVidia GTX560Ti 448 cores // nVidia GTX570 // AMD/ATI HD7850
Komponent-lista:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2145001&view=m
Tänkte behålla från nuvarande system:
Nätagg (Antec HE-550W), SSD som systemdisk & en HDD (Samsung SP F1) som sekundär disk (ev. köper jag även till en ny lagringsdisk)
1. MK: Finns det något som motiverar att välja V Gene framför P8Z77-M Pro förutom det bättre inbyggda ljudet?
Om man inte har ett 8.1-ljudsystem, vinner man mycket då?
2. Grafik: Vilket kort är bäst utav dessa? Mest potential & prisvärdast? Samt tystast? (samma kylare på asus-korten?)
Lyckas inte reda ut detta fullständigt... (SLI/CF tror jag inte kommer bli aktuellt med detta kompakta system)
Och som jag förstått så bör mitt nätagg klara samtliga kort?
Inget av korten bör vara något problem att få in i burken iaf. Silverstone anger stöd för max 13,25" (=33,65cm) och det längsta av dessa verkar vara Asus GTX570 som är 11,5" (=29,21 cm).
-
m-ITX:
Förstår att det innebär att byta ut moderkortet i så fall - men är helt grön på denna formfaktorn - och vill då även ha ett mindre chassi än valt ovan.
Men i övrigt vill jag i så fall få in ovanstående komponenter...
3. Moderkort: Vilka kort rekommenderas? Något speciellt i åtanke?
4. Chassi: Några chassin som rymmer de större grafikkorten (ovan) som rekommenderas?
Tack på förhand!
Vill som sagt kunna ha möjlighet att överklocka till en viss grad i alla fall.