Dator för musikproduktion och filmredigering (runt 12k, inkl skärm)

Permalänk

Dator för musikproduktion och filmredigering (runt 12k, inkl skärm)

Hej!
Letar efter en dator som hanterar musikproduktion och filmredigering så bra som möjligt. Priset får hamna någonstans runt 12000 kr med skärm inkluderat. För stunden har jag inte planerat att spela spel så mycket, men det vore trevligt om jag hade möjligheten att uppgradera mig med ett bättre grafikkort senare ifall jag skulle vilja det. Förresten hur mycket påverkar grafikkortet filmredigerade?

Är också rätt så sugen på en 120hz skärm så man kan vara lite 3D kompatibel om man vill det.

Såå... Det som jag tror mig behöva är alltså; snabb processor, snabb hdd/ssd, mycket ram, moderkort med firewire + USB 3.0, tyst kylning och chassi, skräm som stödjer 3D.

Eventuellt så skulle jag också vara intresserad av en 17'' bärbar dator som fixar detta för runt 12000 kr.

Men annars om någon här har lust att ta fram några komponenter till en stationär så skulle jag bli väldigt tacksam!

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1765772/12k

Jag antar dock att du har en dator som du kan sno dvd och chassi från dessutom att du har mus, tangentbord och operativsystem i din ägo.

vad gäller 3D så är det viktigt att grafikkortet har åtminstone 2gb i minne och att skärmen har lightboost annars är risken stor att du tröttar ut ögonen med huvudvärk som följd.

ärligt talat så är dina krav på datorn sådana att du borde lägga åtminstone 16k på datorn, 20k om du vill ha en 120hz 27" skärm

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk

Tack för tipset!
Har bara en bärbar dator nu så blir tvungen att köpa allt nytt. Jag utgick lite från din lista och la till lite egna grejer. Insåg att jag är tvungen att lägga ut lite mer än vad jag tänkt. Får bli en kortare resa i sommar...

Det här har jag plockat ihop på Inet: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1767304/ny-dator-med-ivy-bri...

Sen tänkte jag safta på med en 27'' 120Hz-skärm (inkl. Nvidia vision 2 glasögon) som jag hittade på NetOnNet: http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...

Så totalt hamnade jag visst på 17487 kr.

Behöver jag 750W nätagg eller kan jag gå ner till 650W?
Jag tog bara en SSD på 120 GB, har en extern hdd nu som jag kan använda så länge till den blir full. Efter det köper jag en ny intern hårddisk istället.

Är det något jag missat med mitt bygge? Passar alla komponenter med varandra? Jag bygger datorn helt från scratch så är det något annat tillbehör jag behöver?

Permalänk

Angående operativsystem så köpte jag Windows 7 på tradera för 500 kr för länge sen, men har nyligen fått ett brev från polisen att det är en piratkopia och att den kan sluta fungera inom några månader. Har inte ens tagit bort plasten från förpackningen än, men vill kolla först så att den inte fungerar innan jag köper en äkta version.

Permalänk
Medlem

kom ihåg att köpa kylpasta om du köper Thermalright MUX kylaren

Permalänk
Skrivet av NoNamed:

kom ihåg att köpa kylpasta om du köper Thermalright MUX kylaren

Yes! Jag har lagt till Arctic Silver 5 kylpasta 3,5g. Funkar det bra?

Permalänk
Medlem

ja, inte så stor skillnad på pastorna, vill du spara några kronor så kan du köpa mx-4, så kan du köpa en slickepinne för dom kronorna du sparar

Permalänk

Monitorn är nog den bästa 120Hz 27" på marknaden just nu och står på min privata inköpslista.

Burken lär duga till att se på blueray 3D utan problem, du måste dock lägga till en blueray-läsare för att kunna spela upp dem om du inte har filerna på hårddisken gtx 560ti är dock inte ett högpresterande kort så du lär få ställa ner bildkvaliten för att komma upp i spelbara fps (60fps i ett spel utan 3D aktiverat kommer att bli 30fps med 3D aktiverat) i spel som skyrim osv, mmo:s har ju allmänt sämre kvalité på grafiken så där märks det mindre är min erfarenhet.

Kom dock ihåg att extra glasögon från nVidia kostar mellan 850 och 1100kr om du vill se på 3D film med någon annan.

Jag gillar personligen inte artic silver 5 då den är leder ström och jag gillar inte att ha nånting kladdigt som leder ström i närheten av mitt moderkort. testa Artic ceramic den har funkat bra för mig.

Jag är ingen expert på videoredigering men några saker har jag fått mig till del av mina kollegor och om jag kommer ihåg korrekt så kan man sammanfatta det som följer: ha minst 2GB tillgänglig per tråd (8GB för I5, 16GB för I7) det underlättar vid formatkonvertering. Rendering (pga tex animering, användandet av filter och effekter) slår på grafikkortet och det bör ha nog med minne för att plocka in hela bilden, kom ihåg att vid 3D animering så renderas ofta objektet som just 3D och filen som plockas in tar mycket mer plats än det slutgiltiga bilden som spottas ut.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.