Speldator 10-12k ink operativsystem

Permalänk
Medlem

Speldator 10-12k ink operativsystem

Hej!

Tänkte ordna en ny speldator men är inte jättepåläst (längre) om vad jag ska ha i den.
Nya grafikgenerationen, nvidia 6xx eller ati 7xxx känns givet, ivy bridge kändes givet först men har hört att man inte får ut så mycket av en i7 sådan jämfört med en i5 2500k för spel, mer än så vet jag inte.

12-15 k inkl. operativsystem (tänker inte ladda ner etc.).

Bf3 skall spelas på max (med max AA) i 1920x1080 (är väldigt fpskräsen), skyrim diablo 3 etc.

Jättetack för alla listor, tips, m.m.

/mvh 13ilbo

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1752012/dawdor

Enligt min uppfattning är BF3 löjligt krävande i högre inställningar, och vill du då ha 60+ FPS även på B2K banorna vid även de mest krävande tillfällena, så behövs faktiskt 2st GTX680 i SLi. Tyvärr kan jag inte säkerställa detta, då alla benchmark tester använder SinglePlayer, som inte ens är hälften så krävande som MP, så jag kan ha helt åt helvete fel nu. Men isåfall är det bara att plocka bort ett av 680:ina från listan och sätta i en 3770K, istället, om du skulle känna för det. Samt ersätta nätagget med 530W varianten av samma.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1752012/dawdor

Enligt min uppfattning är BF3 löjligt krävande i högre inställningar, och vill du då ha 60+ FPS även på B2K banorna vid även de mest krävande tillfällena, så behövs faktiskt 2st GTX680 i SLi. Tyvärr kan jag inte säkerställa detta, då alla benchmark tester använder SinglePlayer, som inte ens är hälften så krävande som MP, så jag kan ha helt åt helvete fel nu. Men isåfall är det bara att plocka bort ett av 680:ina från listan och sätta i en 3770K, istället, om du skulle känna för det. Samt ersätta nätagget med 530W varianten av samma.

Okej, någon som har egna erfarenheter vad som krävs för bf3 på max?

2st 680 så känns de som man behöver vattenkylning och annat krångel, eller?

Någon som har mer tips/inetlista etc?

Permalänk
Medlem

Speldator 10-12k ink operativsystem

Tjena!

Försöker pilla ihop en dator på inet, tanken är att den ska spela bf3, skyrim och diablo 3 m.m på max.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1759602/2012-05-04

10-12 k ink operativsystem är mitt mål.

Funkar dessa delar tillsammans? Något som kan förbättras?

Vill gärna ha 680gtx, en passande processor och ssd

MVH/ 13ilbo

Permalänk
Medlem

Tycker att det ser bra ut!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#1: CPU: Intel core 2 duo 3GhZ MB: ASUS P5SD2-VM Grafikkort: MSI Radeon HD 4670 1GB HD: 320GB RAM: 2GB PSU: 430W
#2. CPU: Intel core I5 2500K 3,3GHZ+Phanteks ph-tc14 cooler MB: ASUS P8Z68 V-PRO/GEN 3 GRAFIKKORT: XFX RADEON HD 6950 1GB HD: 1TB SAMSUNG SPINPOINT 3 7200RPM RAM: 8GB CORSAIR VENGENCE PSU: OCZ ZS 650W CHASSI: THERMALTAKE CHASER MK-1 FULL TOWER

Permalänk
Medlem

Ser ut som liknande prylar som jag funderar på Jag hade nog dock kört ett lite kraftigare nätagg (inte säker på om det behövs dock).

Permalänk
Hedersmedlem

Du skulle kunna välja ett Z77-moderkort och en ivy bridge-processor som 3570k för att få det senaste plus lite lägre strömförbrukning.
Bara nätaggregatet håller vad det lovar så räcker det gott och väl.
Sweclockers tester visar att 680-kortet är väldigt strömsnålt för sin klass och likaså ivy bridge-processorerna.
450 w tittar man på siffrorna så ska inte vara problem heller men om du kör samma serie i nätaggregat så är det bara 50 kr (hos inet) billigare än 550 w.
När man köper SSD så är det praxis att ta minst 120 GB. på 60 GB får man in windows 7 plus några program (inte bara några). Däremot inga stora spel, som man kanske skulle vilja köra från SSD.

För bättre kylning så skulle du kunna köpa en eftermarknadskylare. Sweclockers gjorde ett test på sådana nyligen. Tänk på att de allra största kylarna dels inte monteras av inet (de är rädda för skador när den transporteras) och att minnena inte får ha sådana där larviga kylflänsar som sticker upp mer än normalt (vilket de du har i varukorgen) har.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Du skulle kunna välja ett Z77-moderkort och en ivy bridge-processor som 3570k för att få det senaste plus lite lägre strömförbrukning.
Bara nätaggregatet håller vad det lovar så räcker det gott och väl.
Sweclockers tester visar att 680-kortet är väldigt strömsnålt för sin klass och likaså ivy bridge-processorerna.
450 w tittar man på siffrorna så ska inte vara problem heller men om du kör samma serie i nätaggregat så är det bara 50 kr (hos inet) billigare än 550 w.
När man köper SSD så är det praxis att ta minst 120 GB. på 60 GB får man in windows 7 plus några program (inte bara några). Däremot inga stora spel, som man kanske skulle vilja köra från SSD.

För bättre kylning så skulle du kunna köpa en eftermarknadskylare. Sweclockers gjorde ett test på sådana nyligen. Tänk på att de allra största kylarna dels inte monteras av inet (de är rädda för skador när den transporteras) och att minnena inte får ha sådana där larviga kylflänsar som sticker upp mer än normalt (vilket de du har i varukorgen) har.

mjo kikade lite på detta "uppgraderingspaket" http://www.inet.se/produkt/v100099/uppgraderingspaket-intel-c...
verkar prisvärt.
Vilken 120 gigs SSD rekomenderar du? kikade lite på den från intel, 520 eller något sådant hette den..

Feel free to edita min lista

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Du skulle kunna välja ett Z77-moderkort och en ivy bridge-processor som 3570k för att få det senaste plus lite lägre strömförbrukning.
Bara nätaggregatet håller vad det lovar så räcker det gott och väl.
Sweclockers tester visar att 680-kortet är väldigt strömsnålt för sin klass och likaså ivy bridge-processorerna.
450 w tittar man på siffrorna så ska inte vara problem heller men om du kör samma serie i nätaggregat så är det bara 50 kr (hos inet) billigare än 550 w.
När man köper SSD så är det praxis att ta minst 120 GB. på 60 GB får man in windows 7 plus några program (inte bara några). Däremot inga stora spel, som man kanske skulle vilja köra från SSD.

För bättre kylning så skulle du kunna köpa en eftermarknadskylare. Sweclockers gjorde ett test på sådana nyligen. Tänk på att de allra största kylarna dels inte monteras av inet (de är rädda för skador när den transporteras) och att minnena inte får ha sådana där larviga kylflänsar som sticker upp mer än normalt (vilket de du har i varukorgen) har.

Nu gjorde jag listan med större SSD och ivybridge, http://www.inet.se/kundvagn/visa/1759611/2012-05-04

Nu hamnde den lite uppåt i prisklass, vet inte vad windows 7 går på men om den landar på kring 13k så är de ju inte hela världen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 13ilbo:

Nu gjorde jag listan med större SSD och ivybridge, http://www.inet.se/kundvagn/visa/1759611/2012-05-04

Nu hamnde den lite uppåt i prisklass, vet inte vad windows 7 går på men om den landar på kring 13k så är de ju inte hela världen

Windows kostar 937 kr vid köp av dator:
http://www.inet.se/produkt/9122325/windows-7-home-premium-64-...
Home premium är begränsad 16 GiB RAM minne vilket för dig inte är något problem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Windows kostar 937 kr vid köp av dator:
http://www.inet.se/produkt/9122325/windows-7-home-premium-64-...
Home premium är begränsad 16 GiB RAM minne vilket för dig inte är något problem.

Okej, antar att det inte är någon idé med professional eller ultimate?

Annars då? ser det bra ut?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 13ilbo:

Okej, antar att det inte är någon idé med professional eller ultimate?

Annars då? ser det bra ut?

Professional, Enterprise och Ultimate klarar 192 GiB RAM.
Men ska du inte ha mer än 16 GiB så går home premium bra alltså. Du har nu 2x4GiB så är du ute efter 32 GiB måste du byta ut moduler du har nu. 24 GiB borde väl gå att köra om man tar 2x8GiB minnen och kompletterar med.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Professional, Enterprise och Ultimate klarar 192 GiB RAM.
Men ska du inte ha mer än 16 GiB så går home premium bra alltså. Du har nu 2x4GiB så är du ute efter 32 GiB måste du byta ut moduler du har nu. 24 GiB borde väl gå att köra om man tar 2x8GiB minnen och kompletterar med.

Okej, jag tänkte låta min lokala datorbutik bygga ihop den, dom har byggt åt mig tidigare och är riktigt bra men dom sa att det kunde bli problem med nätagget, är det helt enkelt för svagt eller räcker det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 13ilbo:

Okej, jag tänkte låta min lokala datorbutik bygga ihop den, dom har byggt åt mig tidigare och är riktigt bra men dom sa att det kunde bli problem med nätagget, är det helt enkelt för svagt eller räcker det?

Det räcker. Grafikkortstillverkarnas rekommendationer baserar sig på att de värsta skitaggregaten även ska klara av det.
Jag inte så insatt i vilka serier som är bra, brukar gå på priset. Någon annan kanske kan fälla lite kommentarer om det finns någon speciell modellserie av nätaggregat som är bra för sitt pris sett.

Du har valt ett 680 grafikkort och 3570k processor. Först slår vi upp effektförbrukningen här:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
De mäter alltså upp 124 watt på väggkontakten när processorn belastas (men inte grafikkortet).
Vi vet att för grafikkortstesterna kör de med ett speciellt system som bygger på 3960X processorn, överklockad till 4 GHz. I länken ovan drar det vid standard 3,3 GHz 241 watt. Men det är ett program som belastar alla sex kärnor, vilket inte sker i spel. Så lite mer rättvist är att jämföra 4-kärniga modellen som kör på samma moderkort, 3820. Den drar 185 watt. Vi har alltså en skillnad på 185 - 124 = 61 watt som vi drar av i speltester, nämnligen här:
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...
De kör Shogun 2, vilket i processortestet gav 3960X lite mer fast lägre klockad jämfört med 3820. Så något har den nytta av men låt oss ändå hålla oss till 61 watt i processornskillnaden.
Vi ser 680 i testet att det drar 355 watt. 355 - 61 = 294 watt. Det är alltså ett ungefärligt värde på vad sweclockers borde få om de stoppar 680-kortet i 3570k system.

Vid överklockning av grafikkortet fick de upp förbrukningen med 37 watt och processoröverklockningen med 51 watt. Så 294 + 37 + 51 = 382 watt.
Så med överklockning på båda komponenterna så ska ändåså ett 550w aggregat klara av det utan att behöva gå på full belastning.

Kom ihåg att det här är en hel lek med siffror, jag har inte praktiskt test att visa på just dessa komponenter. Men jag skulle utan att blinka välja 550 w aggregat.
Själv har jag nu 3570k och 560Ti 448 cores vilket drar lite ungefär som ett 570 (kanske lite mindre) vilket drar lite mer än 680 i testet.
Inte överklockat något ännu. Kör 32 GiB minne, 6 hårddiskar, 1 SSD, 1 blu-ray. Plus ett GT 520 grafikkort (för extraskärmar). Allt på ett typ 5 år gammalt Corsair HX 520 watt aggregat. Har köpt mig en effektmätare (såklart inte så dyr och fin som sweclockers troligen är). Ska koppla in och se vad det tar på vägguttaget när jag får lite tid.

Datorbutiken kanske mest höftar till för att vara säkra på att du inte ev. senare kommer tillbaka till dem och ger dem skulden för något. Men när man räknat på det så här känns det rätt trygt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Det räcker. Grafikkortstillverkarnas rekommendationer baserar sig på att de värsta skitaggregaten även ska klara av det.
Jag inte så insatt i vilka serier som är bra, brukar gå på priset. Någon annan kanske kan fälla lite kommentarer om det finns någon speciell modellserie av nätaggregat som är bra för sitt pris sett.

Du har valt ett 680 grafikkort och 3570k processor. Först slår vi upp effektförbrukningen här:
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...
De mäter alltså upp 124 watt på väggkontakten när processorn belastas (men inte grafikkortet).
Vi vet att för grafikkortstesterna kör de med ett speciellt system som bygger på 3960X processorn, överklockad till 4 GHz. I länken ovan drar det vid standard 3,3 GHz 241 watt. Men det är ett program som belastar alla sex kärnor, vilket inte sker i spel. Så lite mer rättvist är att jämföra 4-kärniga modellen som kör på samma moderkort, 3820. Den drar 185 watt. Vi har alltså en skillnad på 185 - 124 = 61 watt som vi drar av i speltester, nämnligen här:
http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...
De kör Shogun 2, vilket i processortestet gav 3960X lite mer fast lägre klockad jämfört med 3820. Så något har den nytta av men låt oss ändå hålla oss till 61 watt i processornskillnaden.
Vi ser 680 i testet att det drar 355 watt. 355 - 61 = 294 watt. Det är alltså ett ungefärligt värde på vad sweclockers borde få om de stoppar 680-kortet i 3570k system.

Vid överklockning av grafikkortet fick de upp förbrukningen med 37 watt och processoröverklockningen med 51 watt. Så 294 + 37 + 51 = 382 watt.
Så med överklockning på båda komponenterna så ska ändåså ett 550w aggregat klara av det utan att behöva gå på full belastning.

Kom ihåg att det här är en hel lek med siffror, jag har inte praktiskt test att visa på just dessa komponenter. Men jag skulle utan att blinka välja 550 w aggregat.
Själv har jag nu 3570k och 560Ti 448 cores vilket drar lite ungefär som ett 570 (kanske lite mindre) vilket drar lite mer än 680 i testet.
Inte överklockat något ännu. Kör 32 GiB minne, 6 hårddiskar, 1 SSD, 1 blu-ray. Plus ett GT 520 grafikkort (för extraskärmar). Allt på ett typ 5 år gammalt Corsair HX 520 watt aggregat. Har köpt mig en effektmätare (såklart inte så dyr och fin som sweclockers troligen är). Ska koppla in och se vad det tar på vägguttaget när jag får lite tid.

Datorbutiken kanske mest höftar till för att vara säkra på att du inte ev. senare kommer tillbaka till dem och ger dem skulden för något. Men när man räknat på det så här känns det rätt trygt.

Jäklar tack för ett bra och utförligt svar!

Känns som att min datorlista är klar nu Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Sista koll innan inköp av ny dator!

Tjena!

Har plockat ihop lite delar och komponenter till en ny dator och tänkte kika med er som är lite mer insatta och duktiga på det här om det kommer funka.

Här är listan: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1777235/2012-05-09

Fungerar delarna bra ihop? Flaskhalsar? Räcker nätagget? Kommer det bli för varmt (behöver jag ett större chassi)? Finns det något att tänka på? Förbättrningar?

Stort tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du har satt ihop ett stabilt paket. Jag tycker nätagget inte behöver vara större och du tjänar ett par slantar på det.
EDIT: Jag skulle dock rekommendera ett modulärt nätaggregat, då kabeldragningen blir så mycket smidigare.

Den enda heads up jag har är att vissa av de komponenter du har i varukorgen inte finns på lager än, så var beredd på att invänta påfyllnad.

Annars, ha så kul med ditt nya bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oathwood:

Jag tycker att du har satt ihop ett stabilt paket. Jag tycker nätagget inte behöver vara större och du tjänar ett par slantar på det.
EDIT: Jag skulle dock rekommendera ett modulärt nätaggregat, då kabeldragningen blir så mycket smidigare.

Den enda heads up jag har är att vissa av de komponenter du har i varukorgen inte finns på lager än, så var beredd på att invänta påfyllnad.

Annars, ha så kul med ditt nya bygge!

Modulärt nätagg? vad menas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Modulärt nätagg? vad menas?

Att sladdarna är lösa och kan kopplas i nätaggregatet enligt behov. På så sätt behöver behöver man inte ha oanvända sladdar, som tar onödigt med plats, i chassit.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Att sladdarna är lösa och kan kopplas i nätaggregatet enligt behov. På så sätt behöver behöver man inte ha oanvända sladdar, som tar onödigt med plats, i chassit.

Har du något tips på ett sådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Har du något tips på ett sådan?

Jag tycker du borde ta en kraftigare nätagg, de där är precis på håret.. Nätagg är en sak man inte ska dumsnåla på utan köra lite högre än vad som krävs för att ha lite att bygga på i framtiden.. Jag skulle rek ett 650w , och då är de bättre att spara pengar på att de inte är modulärt ..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk

Jag tycker att du bör satsa på ett annat chassi.
Fulare chassi än FD R3 får man leta efter (enligt mig, men det är en smaksak).

http://www.inet.se/produkt/6901302/cooler-master-haf-x-svart är vad jag rekommenderar.

Permalänk

Nej ditt nätagg är bra. SLI 680 tar drygt 550W.

Du ska inte klocka processor eller? Annars ta med en processorkylare.

Nej du behöver inte ett större chassi. Men mer fläktar är att föredra. FD's fläktar flyttar inte mycket luft. Köp till 2 120 eller 1 140 och 1 120.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

chassit är väl iallafall en smaksak i sig..
jag skulle faktiskt hellre tagit R3:an före haf bara för att det sen cleant ut. inge lull lull eller så.
men som sagt är ju en smaksak

Visa signatur

Datorn: G4:a goes imperial
Fear can never kill u

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Har du något tips på ett sådan?

Jag vet ju inte hur din budget ser ut, men med tanke på priset av andra komponenter så har jag tre förslag. Tyvärr är ju lite dyrare oftast lite bättre när det kommer till nätagg:

http://www.inet.se/produkt/6909615/corsair-ax-650w-80-gold-mo...

http://www.inet.se/produkt/6900268/corsair-hx-650w-80-bronze-...

http://www.inet.se/produkt/6909620/ocz-modxstream-pro-600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Embu:

Jag tycker du borde ta en kraftigare nätagg, de där är precis på håret.. Nätagg är en sak man inte ska dumsnåla på utan köra lite högre än vad som krävs för att ha lite att bygga på i framtiden.. Jag skulle rek ett 650w , och då är de bättre att spara pengar på att de inte är modulärt ..

Skrivet av Simplified:

Jag tycker att du bör satsa på ett annat chassi.
Fulare chassi än FD R3 får man leta efter (enligt mig, men det är en smaksak).

http://www.inet.se/produkt/6901302/cooler-master-haf-x-svart är vad jag rekommenderar.

Skrivet av Ninotramp:

Nej ditt nätagg är bra. SLI 680 tar drygt 550W.

Du ska inte klocka processor eller? Annars ta med en processorkylare.

Nej du behöver inte ett större chassi. Men mer fläktar är att föredra. FD's fläktar flyttar inte mycket luft. Köp till 2 120 eller 1 140 och 1 120.

Skrivet av SkuM:

chassit är väl iallafall en smaksak i sig..
jag skulle faktiskt hellre tagit R3:an före haf bara för att det sen cleant ut. inge lull lull eller så.
men som sagt är ju en smaksak

Skrivet av Oathwood:

Jag vet ju inte hur din budget ser ut, men med tanke på priset av andra komponenter så har jag tre förslag. Tyvärr är ju lite dyrare oftast lite bättre när det kommer till nätagg:

http://www.inet.se/produkt/6909615/corsair-ax-650w-80-gold-mo...

http://www.inet.se/produkt/6900268/corsair-hx-650w-80-bronze-...

http://www.inet.se/produkt/6909620/ocz-modxstream-pro-600w

Om jag skall ha ett annat nätagg, hur stor roll spelar modulärt egentligen? förutom att det är lättare att bygga med?
Och det är med silver, bronze och gold och 80+, vad betyder det och vad ska jag välja?

Jag ska inte klocka processorn, så tror jag kör på stock kylare till och börja med.

Jag tycker både r3 och haf är snygga på sina sätt, tänker ta det som fyller sin funktion bäst, dvs det som håller svalt, är hyfsat tyst och helst slippa damma ur hela tiden.

Permalänk
Skrivet av 13ilbo:

Jag tycker både r3 och haf är snygga på sina sätt, tänker ta det som fyller sin funktion bäst, dvs det som håller svalt, är hyfsat tyst och helst slippa damma ur hela tiden.

Värt att anmärka: om du ska ha datorn på golvet är HAF X smidigare för att det medföljer hjul.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist. Jag hoppas att du har förståelse för detta. Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ilbo:

Om jag skall ha ett annat nätagg, hur stor roll spelar modulärt egentligen? förutom att det är lättare att bygga med?
Och det är med silver, bronze och gold och 80+, vad betyder det och vad ska jag välja?

Jag ska inte klocka processorn, så tror jag kör på stock kylare till och börja med.

Jag tycker både r3 och haf är snygga på sina sätt, tänker ta det som fyller sin funktion bäst, dvs det som håller svalt, är hyfsat tyst och helst slippa damma ur hela tiden.

En inte så viktig, men liten förändring är att du kommer ha bättre luftflöde med mindre sladdar som tar plats, men knökar du in dem bakom moderkortsplåten så är dem givetvis inte ivägen. Det blir bara svårare att stänga bak till senare.

silver, bronze och gold och 80+ är kvalitétsmärkningar. De kan endast få den märkningen om de klarat ett antal krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oathwood:

En inte så viktig, men liten förändring är att du kommer ha bättre luftflöde med mindre sladdar som tar plats, men knökar du in dem bakom moderkortsplåten så är dem givetvis inte ivägen. Det blir bara svårare att stänga bak till senare.

silver, bronze och gold och 80+ är kvalitétsmärkningar. De kan endast få den märkningen om de klarat ett antal krav.

Vilka kvalitétsmärkningar vill man ha då? Dyrare = bättre antar jag, men vilka är viktigast att få med?