Citat:
Ursprungligen inskrivet av
13ilbo
Okej, jag tänkte låta min lokala datorbutik bygga ihop den, dom har byggt åt mig tidigare och är riktigt bra men dom sa att det kunde bli problem med nätagget, är det helt enkelt för svagt eller räcker det?
Det räcker. Grafikkortstillverkarnas rekommendationer baserar sig på att de värsta skitaggregaten även ska klara av det.
Jag inte så insatt i vilka serier som är bra, brukar gå på priset. Någon annan kanske kan fälla lite kommentarer om det finns någon speciell modellserie av nätaggregat som är bra för sitt pris sett.
Du har valt ett 680 grafikkort och 3570k processor. Först slår vi upp effektförbrukningen här:
http://www.sweclockers.com/recension...0k/16#pagehead
De mäter alltså upp 124 watt på väggkontakten när processorn belastas (men inte grafikkortet).
Vi vet att för grafikkortstesterna kör de med ett speciellt system som bygger på 3960X processorn, överklockad till 4 GHz. I länken ovan drar det vid standard 3,3 GHz 241 watt. Men det är ett program som belastar alla sex kärnor, vilket inte sker i spel. Så lite mer rättvist är att jämföra 4-kärniga modellen som kör på samma moderkort, 3820. Den drar 185 watt. Vi har alltså en skillnad på 185 - 124 = 61 watt som vi drar av i speltester, nämnligen här:
http://www.sweclockers.com/recension...li/17#pagehead
De kör Shogun 2, vilket i processortestet gav 3960X lite mer fast lägre klockad jämfört med 3820. Så något har den nytta av men låt oss ändå hålla oss till 61 watt i processornskillnaden.
Vi ser 680 i testet att det drar 355 watt. 355 - 61 = 294 watt. Det är alltså ett ungefärligt värde på vad sweclockers borde få om de stoppar 680-kortet i 3570k system.
Vid överklockning av grafikkortet fick de upp förbrukningen med 37 watt och processoröverklockningen med 51 watt. Så 294 + 37 + 51 = 382 watt.
Så med överklockning på båda komponenterna så ska ändåså ett 550w aggregat klara av det utan att behöva gå på full belastning.
Kom ihåg att det här är en hel lek med siffror, jag har inte praktiskt test att visa på just dessa komponenter. Men jag skulle utan att blinka välja 550 w aggregat.
Själv har jag nu 3570k och 560Ti 448 cores vilket drar lite ungefär som ett 570 (kanske lite mindre) vilket drar lite mer än 680 i testet.
Inte överklockat något ännu. Kör 32 GiB minne, 6 hårddiskar, 1 SSD, 1 blu-ray. Plus ett GT 520 grafikkort (för extraskärmar). Allt på ett typ 5 år gammalt Corsair HX 520 watt aggregat. Har köpt mig en effektmätare (såklart inte så dyr och fin som sweclockers troligen är). Ska koppla in och se vad det tar på vägguttaget när jag får lite tid.
Datorbutiken kanske mest höftar till för att vara säkra på att du inte ev. senare kommer tillbaka till dem och ger dem skulden för något. Men när man räknat på det så här känns det rätt trygt.
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." -
Riker - ST:TNG