Permalänk
Medlem

Gaming burk

Hej.

Har plockat ihop lite grejer här till en gaming burk. Men har lite funderingar angående Moderkortet, RAM och Nätagget.

Tog Moderkortet Sabertooth först å främst för att de klarar ha Ivy Bridge, men tog de också för att de såg så snyggt ut. Undrar om de fanns något i samma klass för en billigare peng?

Kommer spel prestera mycket bättre med 16GB RAM eller räcker de med 8GB RAM för gaming?

Och klarar Nätagget allt detta och kanske en liten överklockning av både GPU och CPU?

Vad jag har plockat ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1773493/ny-dator

Tack i förhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag valde själv ett "Asus Maximus V Gene" då JJ Guerrero på ASUS talade väldigt gott om denna. Den ska tydligen ha klockat bäst av samtliga ASUS Z77-moderkort och vara utrustad med bra komponenter i övrigt.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2WB6...

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Jag valde själv ett "Asus Maximus V Gene" då JJ Guerrero på ASUS talade väldigt gott om denna. Den ska tydligen ha klockat bäst av samtliga ASUS Z77-moderkort och vara utrustad med bra komponenter i övrigt.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2WB6...

Vad skulle JJ annars säga?(facepalm)

Permalänk
Medlem

Ja det kan väl du tala om för mig, eftersom du vet? Det är alltså ett utav deras billigaste moderkort. Enligt din logik borde han väl säga att det är den dyraste som presterar bäst?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Ja det kan väl du tala om för mig, eftersom du vet? Det är alltså ett utav deras billigaste moderkort. Enligt din logik borde han väl säga att det är den dyraste som presterar bäst?

eftersom han jobbar för Asus så är det väl självklart att han säger att det är bra

Permalänk
Medlem

Har du missat att klippet jag länkade till är en 1h 30m lång presentation av moderkort enbart från ASUS med Z77-chipset? Är det då lika självklart att han rekommenderar ett moderkort som i skrivande stund kostar 1490:- framför några som kostar det dubbla? *facepalm*

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epn:

Kommer spel prestera mycket bättre med 16GB RAM eller räcker de med 8GB RAM för gaming?

Nej, minnen funkar inte så. Faktum är att de flesta klarar sig med 4 GB eftersom fördelarna med mkt minne spelar roll först när minnet på datorn "tar slut", dvs när minnena överbelastas. Men hur mkt minne som krävs beror mkt på hur du använder datorn och om du använder program som kräver mkt minne eller mkt program igång samtidigt. Spel gör inte det så mkt men kör på 8 GB om du vill men du behöver knappast mer. Brukar köra med en tumregel med minnen: om du inte vet vrf du behöver mer så finns det ingen bra anledning att skaffa. Bättre att du lägger dem pengarna på ett spel till speldatorn, tex Diablo III som står runt hörnet;)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

nätagget täcker bra, men själv skulle jag ta 800-850w ifall jag skulle vilja köra sli i framtiden, och 8gb ram räcker bra för spel

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar!

Lite program har man väl uppe, men får räcka med 8GB då. Kan ju alltid köpa mer om det skulle behövas.

Samma med nätagget, har inga planer på en längre tid att köpa ett till grafikkort. Men bra att 650W kommer räcka med mitt rigg!