Permalänk
Medlem

Cdon thor dator! Bra?

Är detta en bra dator o spela med http://cdon.se/hemelektronik/thor_oden_-_intel_i3-2100_-_4gb_...

Behöver inte ha de högsta på grafiken men bara så att man kan spela de nyaste spelen på en helt okej spelupplösning. Har kollat grafikkortet på youtube o det ser bra ut samt har jag kollat corei3.

Men jag är osäker end. Därför tänkte jag se om någon kan säga mig om den är bra.

Tack i förhand

/Markus

Permalänk
Medlem

Den funkar men köper du en dyrare får du bättre grejer. Processorn hänger med ganska bra fast den bara har två kärnor.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Nej den tycker jag man inte kan rekommendera för spelande. Som sagt är det dubbelkärnig processor, inte fyrkärnig. De moderna spelen idag drar bra nytta av det. När processorprestandan är för liten så spelar det i stort sett ingen roll vilken upplösning du kör på, det går segt.
Visst, quadcore är ju inte minimum requirements för spel idag men man kan väl inte påstå som dom att det är för den som sätter spelandet i första hand.

Edit: Ser att det endast är 4 GiB RAM. Det är inte värdigt en speldator idag, spel står och stampar på att få använda lite mer minne än det. Och 560 (inte ens TI) är ett grafikkort som klarar en del saker men effekter får man stänga av.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Nej den tycker jag man inte kan rekommendera för spelande. Som sagt är det dubbelkärnig processor, inte fyrkärnig. De moderna spelen idag drar bra nytta av det. När processorprestandan är för liten så spelar det i stort sett ingen roll vilken upplösning du kör på, det går segt.
Visst, quadcore är ju inte minimum requirements för spel idag men man kan väl inte påstå som dom att det är för den som sätter spelandet i första hand.

Edit: Ser att det endast är 4 GiB RAM. Det är inte värdigt en speldator idag, spel står och stampar på att få använda lite mer minne än det. Och 560 (inte ens TI) är ett grafikkort som klarar en del saker men effekter får man stänga av.

Rätt angående de mesta utan just 560 ti. det är ett underskattat kort och det går alldeles utmärkt på high i bf3 t.ex. funkar inte på ultra men what da hek de gör knappt 580 heller

Datorn kommer klara att spela. men inte så mycket mer, samtidigt snackar vi då. det är ingen multitask dator. men för de priset så fungerar den. angående prollen så är de samma problem där. den kommer klara spel som typ bf3 och liknande då de inte kräver så mycket ev en prolle (de kör endast på en kärna) men spel som wow etc är lite mer krävande av prollen (dock kommer de gå fint ändå) har en kompis som kör båda wow och Bf3 på en liknande dator. problemet är bara som sagt att du inte kan köra flera saker samtidigt. Är detta din budget så är det en bra dator. för 2-3 K extra får du en MYCKET bättre dator. så du kanske ska överväga att spara 2-3 månader. men jag vet att de suger i fingrarna när man väl ska köpa

(känns som ja skriver rörigt som fan. MEEEN ja orkar fan inte läsa genom de)

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ative00:

Rätt angående de mesta utan just 560 ti. det är ett underskattat kort och det går alldeles utmärkt på high i bf3 t.ex. funkar inte på ultra men what da hek de gör knappt 580 heller
[...]

Nej Ultra går inte. Men nu snubblar du väl själv. Det är inte560 TI[/i] utan vanliga 560. PÅ en höft verkar det ha 80-90% av prestandan av 560 TI. Eller ska jag tolka mer i din sista mening, "(känns som ja skriver rörigt som fan. MEEEN ja orkar fan inte läsa genom de)", och tro att du menar 560?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Jag slängde ihop lite på prisjakt som skulle motsvara ungefär vad Oden är skriven som.
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2147172&view=o
Intressanta är att prisoptimerar man så får man 2 butiker som har allt i lager, CDON själva plus Comega Data för 6270 kr. Så monteringen är ju inte så dyr på datorn. Däremot är det märkligt att CDON inte saluför Core i3 2100 eller Samsung 1 TB hårddisk. Som de skriver att paketet innehåller. Undra vem som bygger datorerna åt dem, verkar ju inte riktigt vara in-house.

Dessutom på deras produktsida finns MSI logotypen och texten "Om MSI P67 moderkort" (ingen länk).
Men moderkortet är inte P67-chipset utan det sämre H67 (ingen överklockningsmöjlighet i det, fastän processorn ju inte heller är lämplig).
Grafikkortet valde jag utifrån kriterierna 560, 2x DVI, 1x mini HDMI, 1 GB RAM och säljs av CDON. Då blev det ASUS-kortet det enda rimliga kvar (de lär ju inte skicka med fabriksöverklockade kort till sådana här datorer).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Nej Ultra går inte. Men nu snubblar du väl själv. Det är inte560 TI[/i] utan vanliga 560. PÅ en höft verkar det ha 80-90% av prestandan av 560 TI. Eller ska jag tolka mer i din sista mening, "(känns som ja skriver rörigt som fan. MEEEN ja orkar fan inte läsa genom de)", och tro att du menar 560?

Det är ett 560ti, går att läsa i spec. om du går in på länken. 4Gb ram räcker alldeles utmärkt, vadå "inte värdigt"?

TS. Du har inte övervägt att bygga själv? Jag och de flesta här på forumet har gjort det i flera år. Då får man mer för pengarna och kan skräddarsy sin dator efter egna behov. Det är relativt lätt och väldigt roligt (tycker jag iaf).

Edit. Får be om ursäkt, står faktiskt både 560 och 560ti på olika ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Jo jag har funderat på det men jag är osäker på vad man ska ha med i datorn för att spel ska flyta på bra som tex bf3 kan tänka mig lägga 7000 kronor. Om du Heinel eller någon annan skulle kunna ge mig ett förslag på bra grejer

Permalänk
Medlem

Ligger med mobilen och kollar på tv, så det går lite segt att plocka komponenter. Kolla runt lite här på forumet under köpråd-tråden så är det säkert nån med din budget som har samma krav. Har du någon dator nu som kan donera några delar? Har du möjligtvis tillgång till Windows redan nu? Hittar du inga svar här på forumet så ska jag försöka kolla på det imorgon:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Jag har en dator som inte funkar längre, så delar från den skulle jag nog inte vilja ha Jag ska kolla runt lite o se om jag hittar nått men om du kan o vill så får du jättegärna ge mig förslag på bra komponenter imorgon

Permalänk
Medlem

Gjorde en kundvagn med ivy, hamnade dock 1 k över budget :/
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1776526/ivy-1k-over

För 7200 fick jag en bulldozer iaf
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1776566/bill

Kan någon annan kommentera, har aldrig byggt dator själv, är dock intresserad ska du inte ha Windows eller montering är den översta nog bäst

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Nu har jag suttit i några timmar o sättit ihop en dator på inet. Vad tycks om denna https://www.inet.se/kundvagn/visa/1776663/2012-05-08 är den bra?? Det är mitt första data jag sättit ihop själv så kan tänka mig att det är lite fel XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke21:

Nu har jag suttit i några timmar o sättit ihop en dator på inet. Vad tycks om denna https://www.inet.se/kundvagn/visa/1776663/2012-05-08 är den bra?? Det är mitt första data jag sättit ihop själv så kan tänka mig att det är lite fel XD

Mycket bättre än Thor-datorn!

1. Du kan INTE köpa en 2-kärnig dator år 2012. Minst 4-kärnor!
2. 4gb ram är "ok" men inte mer än så, 8gb är bättre.
3. 1gb vram på grafikkortet är också bara "ok"

Lycka till!

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Haha tack för svaret! Blev förvånad, trodde inte detta skulle bli bra Så det där kan jag satsa på?? Det spelar alla spel på bra inställning?

Permalänk
Medlem

Om du noterar vad jag har för dator så ser du att vi har ganska lika saker (förutom att jag har AMD X6). Jag spelar BF3 på "nästan" high och då ligger jag på 50-60fps 1080p. Personligen tycker jag 560ti är lite lite lite för svagt för att klassas som att det klarar "High" på BF3 i 1080p.

Apropå ditt bygge. Du kan ta 1600mhz minnen istället, och grafikkortet klarar sig utmärkt på 500w om du vill spara någon krona.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke21:

Ser bra ut så vitt jag kan se

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke21:

Ser rätt OK ut!

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Hmmm....sitter på ett EVGA GTX560 (inte Ti), det funkar alldeles utmärkt för BF3 i high. Jag skulle vilja säga att det är underskattat. Överklockningsbart utan större svårigheter. Har dragit upp mitt ca 10% utan att höja volten.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Okej. Det är riktigt jobbigt. Jag sitter o velar hela tiden vad jag ska använda för grafikkort. Om det ska vara Ti eller inte TI det är frågan. Har ju hört så mycket bra om Ti och kollat lite benchmark. Satt o kolla på EVGA också men jag har inte så stor erfarenhet av någon av dessa olika tillverkare om jag ska vara ärlig.

Vilka är bra?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Macke21:

Okej. Det är riktigt jobbigt. Jag sitter o velar hela tiden vad jag ska använda för grafikkort. Om det ska vara Ti eller inte TI det är frågan. Har ju hört så mycket bra om Ti och kollat lite benchmark. Satt o kolla på EVGA också men jag har inte så stor erfarenhet av någon av dessa olika tillverkare om jag ska vara ärlig.

Vilka är bra?

EVGA som märke är mycket bra. Bra support och kvalité, men lite dyrare och lite knepigare att få tag i.
Hört gott om ASUS och om MSI Twinfrozer.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Okej! Men är det någon som använder Sparkle 560 kort??

Permalänk
Medlem

Satt med mobilen i ena handen och matlådan i andra.. Så det är en något preliminär lista:)

6933kr med swec1205 rabattkoden i kassan

https://cdon.se/customer/savedcart/954946

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke21:

Nu har jag suttit i några timmar o sättit ihop en dator på inet. Vad tycks om denna https://www.inet.se/kundvagn/visa/1776663/2012-05-08 är den bra?? Det är mitt första data jag sättit ihop själv så kan tänka mig att det är lite fel XD

gör inte mistagen jag gjorde, ta ett moderkort med 2 platser för grafikkort, så när 560n inte pallar med dem nya spelen som kommer senare i framtiden, så sätter du bara in en till och whoops du har en bra dator igen.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke21:

Okej! Men är det någon som använder Sparkle 560 kort??

Om du frågar för att jag hade lagt det i kundvagnen så skulle jag svara välj ett annat kort, tog bara det igår för att det var det billigaste (var för trött -_-)

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Heinel:

Det är ett 560ti, går att läsa i spec. om du går in på länken. 4Gb ram räcker alldeles utmärkt, vadå "inte värdigt"?

TS. Du har inte övervägt att bygga själv? Jag och de flesta här på forumet har gjort det i flera år. Då får man mer för pengarna och kan skräddarsy sin dator efter egna behov. Det är relativt lätt och väldigt roligt (tycker jag iaf).

Edit. Får be om ursäkt, står faktiskt både 560 och 560ti på olika ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Äntligen såg jag det du såg med Ti. Men man skulle nog kolla det med CDON innan köp.
Det är 4 mot 1 ställen där de skriver 560 utan Ti jämfört med Ti. Känns som CDON inte har riktigt fått till det här i sin datorsatsning ännu. Sitter väl någon på marknadsavdelningen som inte har koll på komponenterna helt och hållet. Och en känga bör ju utdelas till nvidia för att kalla tre kort för samma tal men olika prestation (560, 560 Ti och 560 Ti 448 cores) och det sista är ju mer ett strypt 570 än ett 560

RAM:
Man kan köpa märkesdator (utan bra grafik, men likväl en dator) för 4000 kr idag som har 8 GiB minne. 4 GiB räcker till idag men snart mår man bra med lite till.

Skrivet av Macke21:

Det där tycker jag ser bra ut.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Du får som sagt ut lite mer om du monterar själv. Har du en dvd i din andra dator som fungerar kan du lika gärna ta den, om den fyller ditt behov vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Ja det är det bara att jag är lite osäker på mig själv om jag klarar sätta ihop det själv :/

Permalänk
Medlem

Nån gång ska vara den första:) Det brukar gå fint om man förbereder sig väl och har en bra arbetsyta. Kolla in en datorbyggarskola, finns flera guider på nätet. Kolla filmer på youtube brukar vara bra med. Har du någon kompis som byggt tidigare? Eller en som är smart och du litar lite på iaf... Brukar vara skönt att bolla idéer. Du får hjälp här på forumet också om det skulle behövas:)

Men du ska självklart välja att göra det som känns bäst för dig, jag vill inte övertala dig till nått!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB