Verktyg Visningsval
2012-05-08, 21:28   #1

Poodl3

Medlem

Registrerad: maj 2012

Uppgradering av stationär dator

Hej, har en stationär dator som skulle behöva rustas upp lite inför spelsäsongen.
Mina nuvarande specs är:
Processor: Intel Core i5 760 @ 2.80 GHz
Mainboard: Gigabyte Technology Co, P55A-UD3 (Har dålig koll, så vet inte vad som behöver tillägas här)
Minnen: 2* DDR3 Corsair 2048Mb
Grafik: NVIDIA GeForce 8800 GTS 512

Tanken är att datorn ska vara en speldator.
Uppgraderingsbudgeten är max 5000 kronor. Där skall även en ssd få plats, men endast för operativsystem och sådant.

Tackar
Poodl3 är inte uppkopplad
2012-05-09, 08:25   #2

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Plats: Järfälla

Registrerad: dec 2009

Ditt MB har 1156 sockel, så om du skall behålla det är frågan om du tycker att nuvarande processor gör jobbet tillräckligt bra?

En SSD för en 1000-1400spänn på 120GB skulle jag nog satsa på i a f.
Nytt grafikkort. Kanske satsa på ett GTX580 som är relativt billiga just nu.
Nytt PSU? Framgår inte vad du har nu.
Mer RAM. Det är en billig investering just nu, minst 8GB.
2012-05-09, 10:17   #3

Poodl3

Medlem

Tack för svar!

Datorn är en ganska gammal gamer dator från komplett ca 2007. Den har dock fått en upprustning för något år sen som gick på garantin.
Jag var inställd på att köpa en ny processor eftersom jag inte riktigt visste vad jag hade. När jag körde cpu-z visade det ju sig att jag faktiskt hade quad-core i5 processor. Vilket var bättre än jag trodde.

Vad innebär 1156 sockel? Att jag kan ha kvar moderkortet ett tag till, och kan jacka upp processorn några nivåer? Eller bör jag köpa nytt moderkort och ny processor?
SSD disken vet jag inte ens om den behöver vara på 120gb, får se vad som känns bäst, budgeten är inte skriven i sten.
Grafikkortstipset tackar jag för. Det var det jag var säkrast på att jag skulle behöva byta ut.
Minne: Här tänkte jag nog bara kötta på så mycket som mitt moderkort klarar! Funderar på 4*4 gb. Klarar kortet det?

Psu vet jag inte... Känner inte till någon mjukvara som kan kolla vad man har, så jag får väl öppna upp burken och kolla. Återkommer om den.
2012-05-09, 10:51   #4

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Poodl3 Visa inlägg
Tack för svar!

Datorn är en ganska gammal gamer dator från komplett ca 2007. Den har dock fått en upprustning för något år sen som gick på garantin.
Jag var inställd på att köpa en ny processor eftersom jag inte riktigt visste vad jag hade. När jag körde cpu-z visade det ju sig att jag faktiskt hade quad-core i5 processor. Vilket var bättre än jag trodde.

Vad innebär 1156 sockel? Att jag kan ha kvar moderkortet ett tag till, och kan jacka upp processorn några nivåer? Eller bör jag köpa nytt moderkort och ny processor?
SSD disken vet jag inte ens om den behöver vara på 120gb, får se vad som känns bäst, budgeten är inte skriven i sten.
Grafikkortstipset tackar jag för. Det var det jag var säkrast på att jag skulle behöva byta ut.
Minne: Här tänkte jag nog bara kötta på så mycket som mitt moderkort klarar! Funderar på 4*4 gb. Klarar kortet det?

Psu vet jag inte... Känner inte till någon mjukvara som kan kolla vad man har, så jag får väl öppna upp burken och kolla. Återkommer om den.
1156 sockel är gammal. Du kan alltså inte sätta in de "nya" Intel Core processorerna, ex vis i5 2500K/3570K.

Även om du när det gäller SSD bara skall ha OS på den tycker jag nog att en 120GB i dagens läge skulle vara det att satsa på. Har i o f s 64GB Crucial M4 själv för OS. Ökar du till 120GB kan du även klämma in favoritprogrammen på den.

Tror det var max 16GB RAM ditt MB stödde, sen är det nog lite overkill men som en del säger...för mycket RAM har ingen dött av. Min 8GB i a f.

PSU är viktig om du skall köpa nytt grafikkort. Dels att den kan leverera tillräckligt med effekt/ström men också att den är av någorlunda kvalité. Öppna burken och kolla vad du har. När du sedan köper nytt(bestämmer/beställer) grafikkort kollar du vad minkravet för det grafikkortet är avseende effekt.
Ex vis ligger ett GTX580 på rekommendera minsta ström 600W. Skaffa i så ett kvalitetsaggregat. 80+ certifierat
Surgubben är inte uppkopplad
2012-05-09, 11:18   #5

Poodl3

Medlem

Ok, men skulle jag vilja köpa ny processor kan jag ändå köpa en bra med 1156 sockel? Eller bör jag köpa en ny MB om jag vill köpa ny processor?
2012-05-09, 12:15   #6

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Ok, men skulle jag vilja köpa ny processor kan jag ändå köpa en bra med 1156 sockel? Eller bör jag köpa en ny MB om jag vill köpa ny processor?
Tror nog tyvärr att 1156 sockeln är lite död som utvecklingsbar. Kollat runt lite och det finns väldigt få 1156 sockelprocessorer att få tag i (nyköp i a f).
Sockeln som "gäller" just nu är 1155 för Intelprocessorer. Så kanske du rentutav skall fundera på ett nytt moderkort, men då måste du ju samtidigt köpa en ny processor. Då äts din budget upp. Som exempel har du ju det här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116, men då har du ju bara ca 1500:- kvar till resten, d v s du får välja bort SSD ex vis för att ha råd med ett hyfsat grafikkort för ca 1500:- (GTX560Ti t e x). Dock kvarstår PSU frågan fortfarande.
2012-05-09, 12:28   #7

Poodl3

Medlem

Jobbar på PSUn Har inte kommit hem än

Om man skulle köra på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660392 istället? Då har jag ju 2500 för grafik och SSD?
2012-05-09, 13:13   #8

Embu

Medlem

Embus avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: maj 2007

Citat:
Jobbar på PSUn Har inte kommit hem än

Om man skulle köra på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660392 istället? Då har jag ju 2500 för grafik och SSD?

Som dom andra sa så är den bästa uppgraderingen du kan göra är nytt grafikkort och ssd. din prolle klarar sig ett tag till.. så spar pengar och köp ny prolle och mobbo när du har mer pengar sparade.. de du länkade kommer du inte känna någon prestanda skillnad alls på gentimot de du har nu.. Spara de du får över och satsa på bra grejer som håller ett längre tag.. Så ssd och en 580 är det bästa du kan göra nu med din budget..
Chassi Silverstone Temjin TJ08B-E MB ASRock X79 Extreme 4 - mATX CPU Intel i7 3820 + Corsair h80 RAM 16Gb DDR3 Corsair Vengance SSD Samsung 830 256GB HDD 600Gb WD Raptor GPU Gigabyte GTX680 2Gb PSU Tt Toughpower XT 775W Skärm 30" Apple Cinema

Dator Hörnan
Embu är inte uppkopplad
2012-05-09, 13:15   #9

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

[QUOTE=Poodl3;12249826]Jobbar på PSUn Har inte kommit hem än

Om man skulle köra på http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660392 istället? Då har jag ju 2500 för grafik och SSD?[/QUOTE

Jodå, i3 tuffar nog på ett tag, vet inte hur den hanterar lite tuffare spel, men du har en bra bas att utgå ifrån. Står nog fast i nivån GTX560Ti som rekommendation i 1500:- klassen, kan inte tillräckligt mycket om AMD kort, men 7870 ligger i nivå med 560Ti. Nöjer du dig med en 64GB SSD sparar du ju också en peng. Har själv bra erfarenhet av Adata S510 120GB som är prisvärda annars (kostar ca 900:-). Gå igenom SSD trådarna som finns under forumet så får du lite hjälp. Återkommer dock till den berömda PSUn . Håller den måttet den du har eller inte? Den som söker han letar!
2012-05-09, 13:46   #10

Poodl3

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Surgubben Visa inlägg
Jodå, i3 tuffar nog på ett tag,
Det var väl ingen utav processorerna som var i3?

Den berömda PSUn var: http://www.inet.se/produkt/6900268/c...bronze-modular

Okej, så om PSUn håller måttet så blir det nog: Grafikkort, SSD och lite mer RAM
2012-05-09, 14:07   #11

Elgreco1

Medlem

Elgreco1s avatar

Jag tänkte göra likadant med min gamla dator, men slutade upp med att lägga till 2500 på min budget så hamnade på 7500 kr. Med det får man ihop en hyffsad spelburk. Tycker nästan du borde göra detsamma då ditt moderkort är rätt gammalt och som sagt innan är 1156 socketen rätt död.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1774593/2012-05-08

6800 får du en hyffsat bra spelburk men tyvär inte med topp komponenter.
Elgreco1 är inte uppkopplad
2012-05-09, 16:39   #12

Surgubben

Medlem

Surgubbens avatar

Citat:
Det var väl ingen utav processorerna som var i3?

Den berömda PSUn var: http://www.inet.se/produkt/6900268/c...bronze-modular

Okej, så om PSUn håller måttet så blir det nog: Grafikkort, SSD och lite mer RAM
Såg fanke mig fel Var lite trött på jobbet.

Ja ditt PSU behöver du ju inte oroa dig för i a f.
Lycka till och hoppas du blir nöjd med de val du gjort
2012-05-09, 17:34   #13

tony_fjellborg

Medlem

Plats: Kiruna

Registrerad: maj 2007

Skulle absolut inte satsa på någon ny processor. 760n klockar jäkla bra, utan problem upp till 4 ghz. Satsa istället på ett rejält grafikkort och en bra ssd
-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --
tony_fjellborg är inte uppkopplad
2012-05-09, 19:09   #14

Poodl3

Medlem

Okej tack för alla svar!
Så jag satsar på ett nytt grafikkort, har kollat upp GTX580 på inet. Vilket kort syftade du på?
Sen blir det nog en 120gb SSD.

Bör jag köpa helt nya ramstickor eller kan jag använda mina gamla och köpa 2*4 för totalt 12 gb ram? Fungerar det?
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb