Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Poodl3
Tack för svar!
Datorn är en ganska gammal gamer dator från komplett ca 2007. Den har dock fått en upprustning för något år sen som gick på garantin.
Jag var inställd på att köpa en ny processor eftersom jag inte riktigt visste vad jag hade. När jag körde cpu-z visade det ju sig att jag faktiskt hade quad-core i5 processor. Vilket var bättre än jag trodde.
Vad innebär 1156 sockel? Att jag kan ha kvar moderkortet ett tag till, och kan jacka upp processorn några nivåer? Eller bör jag köpa nytt moderkort och ny processor?
SSD disken vet jag inte ens om den behöver vara på 120gb, får se vad som känns bäst, budgeten är inte skriven i sten.
Grafikkortstipset tackar jag för. Det var det jag var säkrast på att jag skulle behöva byta ut.
Minne: Här tänkte jag nog bara kötta på så mycket som mitt moderkort klarar! Funderar på 4*4 gb. Klarar kortet det?
Psu vet jag inte... Känner inte till någon mjukvara som kan kolla vad man har, så jag får väl öppna upp burken och kolla. Återkommer om den.
1156 sockel är gammal. Du kan alltså inte sätta in de "nya" Intel Core processorerna, ex vis i5 2500K/3570K.
Även om du när det gäller SSD bara skall ha OS på den tycker jag nog att en 120GB i dagens läge skulle vara det att satsa på. Har i o f s 64GB Crucial M4 själv för OS. Ökar du till 120GB kan du även klämma in favoritprogrammen på den.
Tror det var max 16GB RAM ditt MB stödde, sen är det nog lite overkill men som en del säger...för mycket RAM har ingen dött av. Min 8GB i a f.
PSU är viktig om du skall köpa nytt grafikkort. Dels att den kan leverera tillräckligt med effekt/ström men också att den är av någorlunda kvalité. Öppna burken och kolla vad du har. När du sedan köper nytt(bestämmer/beställer) grafikkort kollar du vad minkravet för det grafikkortet är avseende effekt.
Ex vis ligger ett GTX580 på rekommendera minsta ström 600W. Skaffa i så ett kvalitetsaggregat. 80+ certifierat