Verktyg Visningsval
2012-05-23, 11:54   #1

h0bb1t

Medlem

h0bb1ts avatar

Plats: Borås

Registrerad: aug 2004

Ny spel/stream/frapsdator 8500kr budget.

Okej gott folk, nu kommer snart lönen in och det känns som att det är dags för mig att köpa en ny dator. Jag har en budget på ungefär 8500kr. Det är första gången på väldigt länge som jag har suttit och försökt knåda ihop delar för ett eget bygge och känner att jag behöver lite hjälp med det jag kommit fram till.

Datorn skall främst användas till spel, WoW raidande och Diablo III, jag vill även kunna live-streama när jag spelar och ha möjlighet till att spela in när jag spelar med fraps, naturligtvis inte samtidigt som jag strömmar live då jag antar att det krockar och kräver alldeles för mycket av datorn.
Jag kommer att strömma 720p, spela in i 1080p och det är i en 25manna raidomgivning det kommer att ske, då behöver jag naturligtvis något som inte drar ner flytet för att kunna prestera max i mina raids.

Jag har inte direkt några krav på hur det ser ut när jag spelar, men jag vill kunna spela med hyffsade inställningar (kunna se om jag står i eld till exempel så jag inte dör och folk skrattar åt mig).

Här är delarna jag har kollat på: http://www.komplett.se/k/shoplist.as...A-240D5AF31605 (nu ska länken fungera)
Så jag har en del frågor.

PSU: Räcker det med 500w, man vill ju känna att man har uppgraderingsmöjlighet till framtiden med nytt grafikkort eventuellt.

Grafikkort: Då jag tänkt strömma och frapsa mitt spelande, behöver jag då ett bättre grafikkort än det som finns i kundvagnen?

HDD: Jag var väldigt mycket inne på SSD, tyvärr har jag ingen möjlighet att plocka delar ur min äldre dator då den kommer att ärvas. Då kan jag tänka mig att banta ner på de andra hårdvarorna, men det kommer vi till.
Vad jag förstår så är det väldigt bra att ha 2 hårddiskar, en snabb för mina program/operativsystem, och även då för att kunna spela in på en större hårddisk då dom råa filerna tar väldigt stor plats.
Så om det finns en möjlighet att trycka in en SSD (om det gör stor skillnad) så uppskattar jag om ni skulle kunna hjälpa mig med det, men jag måste fortfarande ha en lagringsdisk eftersom jag har väldigt mycket bröte jag vill ha kvar. (Äldre musikprojekt, filmprojekt och gammal content etc.)

Moderkort: Jag har väldigt liten koll på just moderkort, nu vet jag inte om just det moderkortet jag har valt har mycket jox som kan tänkas vara onödigt för mig, så om det möjligvis går att banta ner, men fortfarande till ett moderkort jag enkelt skulle kunna clocka på som har det nödvändiga sakerna.

Processor: Har vart väldigt inriktad på i5 2500k eftersom överclockningsmöjligheterna på den ser bra ut. (Streamande och inspelning tar väldigt mycket på processorn vad jag förstått.) Jag undrar även då hur högt jag möjligvis kan clocka utan att behöva köpa en aftermarket kylare, om det ens är möjligt? Kanske upp till 3,7-3,8GHz? Kan även tillägga att överclockning inte är ett krav.

Minnen: Hur kommer de minnena jag valt ut att fungera tillsammans med resten? Är 8GB för mycket/lite, är de snabba nog, går de att banta ner eller vad finns det mer att tänka på i minnesväg?

Chassi och diverse tillbehör: Har inte riktigt lagt ner mer tid på att spana in olika chassin, vet att Antec är kvalitet och att det ser hyffsat snyggt ut (stilrent). Finns de några tillbehör man borde tänka på att köpa med?

Hjälp att se över så jag inte har glömt något vore väldigt snällt också.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få, så kom gärna med kritik och förslag, kanske till och med någon annanstans jag kan beställa ifrån för att spara pengar eller få bättre service.

Senast redigerad av h0bb1t 2012-05-23 klockan 13:08.
h0bb1t är inte uppkopplad
2012-05-23, 15:16   #2

casperj_94

Medlem

casperj_94s avatar

Plats: Kalmar

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av h0bb1t Visa inlägg
Okej gott folk, nu kommer snart lönen in och det känns som att det är dags för mig att köpa en ny dator. Jag har en budget på ungefär 8500kr. Det är första gången på väldigt länge som jag har suttit och försökt knåda ihop delar för ett eget bygge och känner att jag behöver lite hjälp med det jag kommit fram till.
hade jag varit du hade jag betalat 200 extra för detta grafikkortet http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=654278 jag hade även funderat på en processorkylare till den och kanske bytt chassit till detta http://cdon.se/hemelektronik/fractal...m_atx-14929850 mest dock därför jag tycker det är snyggare. har inte kollat igenom komponenterna så noga.
casperj_94 är inte uppkopplad
2012-05-23, 15:24   #3

zeleni

Medlem

zelenis avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: mar 2011

Köp 600-650w nät agg, brukar duga.

Köp http://www.inet.se/produkt/5409191/m...-lightning-2gb, finns för 1999 på cdon.com.

I7-2600K@4.5ghz :-: 8gb Dominator 1600mhz :-: MSI GTX 680 TwinFrozr :-: Sabertooth P67 :-: Corsair F120 SSD :-: CM Hyper 212+ :-: CM HAF 922 :-: Seasonic X 760W
zeleni är inte uppkopplad
2012-05-23, 21:34   #4

h0bb1t

Medlem

h0bb1ts avatar

Har suttit och kollat en del på CDON, märkte till exempel att jag skulle kunna ha råd med i5-3570K och GTX670 där ifrån med 10% rabatten, frågan är dock om jag ska satsa på SSD istället för ett maffigare grafikkort? Jag bryr mig som sagt inte så himla mycket om hur spelen ser ut, har vant mig att spela dom med sämre inställningar. Jag är bara ute efter flytet i kombination med streaming/inspelning, men någon kanske vet hur stort behov det är att ha ett bra grafikkort till det?
2012-05-24, 15:32   #5

h0bb1t

Medlem

h0bb1ts avatar

Har checkat runt lite, gjorde en inköpslista hos Inet för att kolla med er om det ser bra ut.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1837007/2012-05-24

Valde Low profile minnen för att jag senare tänkt köpa mig något annat än stock processorkylaren, hade lite svårt att välja mellan olika grafikkort, någon kanske kan rekommendera ett väldigt prisvärt i 2000-2500kr klassen? Resten känner jag att jag är ganska nöjd med, hade vart underbart med en SSD, men det får antagligen införskaffas vid senare tillfälle.
2012-05-24, 16:01   #6

zeleni

Medlem

zelenis avatar

Registrerad: mar 2011

Citat:
Har checkat runt lite, gjorde en inköpslista hos Inet för att kolla med er om det ser bra ut.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1837007/2012-05-24

Valde Low profile minnen för att jag senare tänkt köpa mig något annat än stock processorkylaren, hade lite svårt att välja mellan olika grafikkort, någon kanske kan rekommendera ett väldigt prisvärt i 2000-2500kr klassen? Resten känner jag att jag är ganska nöjd med, hade vart underbart med en SSD, men det får antagligen införskaffas vid senare tillfälle.
Grafikkortet jag rekommenderade är mycket bättre än den du har. Och billigare.

I7-2600K@4.5ghz :-: 8gb Dominator 1600mhz :-: MSI GTX 680 TwinFrozr :-: Sabertooth P67 :-: Corsair F120 SSD :-: CM Hyper 212+ :-: CM HAF 922 :-: Seasonic X 760W
zeleni är inte uppkopplad
2012-05-24, 17:02   #7

h0bb1t

Medlem

h0bb1ts avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zeleni Visa inlägg
Grafikkortet jag rekommenderade är mycket bättre än den du har. Och billigare.
Saken med det grafikkortet du länkade är att det verkar vara väldigt långt, vilket innebär att jag måste köpa ett större chassi. Försökte hitta ett i rätt prisklass, men till slut kom man ju fram till de summorna där det inte längre va billigare.
2012-05-25, 09:04   #8

MyZk0

Medlem

MyZk0s avatar

Registrerad: okt 2010

Citat:
Saken med det grafikkortet du länkade är att det verkar vara väldigt långt, vilket innebär att jag måste köpa ett större chassi. Försökte hitta ett i rätt prisklass, men till slut kom man ju fram till de summorna där det inte längre va billigare.
ta bort hårddisk buren? eller ta ett bättre chassi
Tror nog förövrigt att det får plats..

Senast redigerad av MyZk0 2012-05-25 klockan 09:16.
MyZk0 är inte uppkopplad Folding