Nytt i forumet
Senaste privatannonserna
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes
| 2012-06-01, 21:33 | #1 |
Fl3xusMedlem Registrerad: maj 2012 |
Datorhjälp med mitt första bygge!
Hej, rubriken är talande. Jag tänkte först köpa från inet och få det fixat där eftersom jag har tummen oftast mitt i handen
men sedan var det en kampanj och jag sparade några tusenlappar på att bytta leverantör på de flesta delarna det gick ju inte säga nej till. Så nu ger jag mig ut i djungel för att bygga/montera en dator för första gången och jag tänker gardera mig med machete mot de värsta åkommorna men det finns säkert en del jag glömt. här kommer forumet in i bilden, så jag är starkt i behov av hjälp och tips av alla er proffs därute![]() 1. Bl a undrar jag med folk som har liknande bygge eller bara vet, vilken del är det bäst/tryggast/enklast att jag börjar först med. Här är dem delarna jag skall använda : http://www.inet.se/kundvagn/visa/1854793/2012-05-30 (inte försök till smygreklam men det blev enklast att göra så) Observera att mitt grafkort blev MSI GTX 680 (referens) men jag tror inte det spelar någon roll den eller annan modell av just grafikkortet. Ev. köper jag en blu-ray läsare/brännare istället för standardläsare. 2. Har kollat lite och läst om ESD så det var nästan helt nytt för mig att det är huvudkomponenten om något skulle fucka förutom den vanliga mänskliga faktorn som är delvis involverat med problem angående ESD. För att åtgärda det utan att kosta för mycket borde ett ESD Armband och ett sunt förnuft funka eller har jag glömt något? Funkar mitt träskrivbord att montera delarna på?(Vanligt Ikea skrivbord i mörkträ) Dessutom skulle jag kunna ha någon textil/duk i botten ut av chassit för att skydda mot slitage när jag väl vrider och vänder på grejerna? (Som chassit står på). Samt snappade jag upp att ett nytt chassi som packas upp direkt fråm boxen kan ha ganska högladdning så hur urladdar jag det utan att skada den eller är det BS? Jag hoppas frågan är rätt ställd ![]() Och jag vill minnas när jag såg en instruktionsvideo på att montera Corsairs Hydro H100 med speciella industrihandskar, känner igen att jag använt sådana i ett gammalt jobb. Kan dem användas när jag även monterar andra delar för att motverka ESD, eller kan det bara förvärra? Dem är ganska smala textiltygs liknande... Liknande dem här http://pad-handsker.dk/wp-content/up...00-156x140.png 3. Check finns det något jag absolut måste läsa om datorbyggande, eller en bra introduktion film på youtube och andra värdefulla tips/saker som är ett måste att veta ? Jag får delarna först nästa vecka någon gång, så jag kommer förmodligen skrika på hjälp genom att uppdatera denna tråd mycket hoppas folk kan ha sympati för det och modsen. Det är ju ganska mycket pengar trots allt jag har lagt ut så jag bär på en överdriven säkerhetsnojja inför byggandet eftersom jag är hulken grön på området! Dvs jag kommer uppdatera efterhand och ev jag lägger ut bilder. Men jag äger ingen kamera med i dagens mått godkänt kvalite på bilderna så det kanske stjälper mer än hjälper ifall jag postar ngn bild för att få en bukt med problemet. Tack på förhand Flex. Senast redigerad av Fl3xus 2012-06-01 klockan 21:45. |
|
|
| 2012-06-01, 21:42 | #3 |
Jakob.LMedlem Registrerad: dec 2011 |
Citat:
![]() Länk(You don't say ): http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur...on-till-datorn
| 2012-06-01, 22:02 | #5 |
MarcuskMedlem Plats: Dalarna Registrerad: apr 2011 |
Citat:
Läs moderkortsmanualen för att se hur chassikontakterna ska kopplas in. (startknappen och liknande) Citat:
Använd inte handskar om de inte är speciella ESD handskar, annars får du motsatt effekt. Du behöver inte använda handskar om du inte redan har några. Tänk på att olika textiler kan laddas upp statiskt, så om du ställer chassit på något tyg för skydd så får du inte lägga eller röra några andra komponenter mot det. Ett träbord eller annat ej ledande material som inte laddas upp statiskt fungerar utmärkt att ha som arbetsunderlag, och man kan lägga komponenter på det utan risk för urladdningar. När man packar upp nya komponenter kommer de i gråa antistatiska påsar, de fungerar ungefär som ett ESD armband men mellan din kropp och komponenten, och du själv är redan ansluten till chassit via armbandet så alla laddningar mellan dig - chassit - komponenten laddas då ut.
Phenom II X4 955 @ 4.63Ghz EK Supreme HF | AMD Radeon HD 6870, EK-FC6870 | Lian Li PC-A05NB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB Allt fläktlöst kylt med Zalman Reserator Kringutrustning: Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green |
|
|
| 2012-06-02, 00:08 | #6 |
PantsoffMedlem Plats: Umeå Registrerad: jun 2006 |
Börja med att montera processorn i moderkortet. Va JÄVLIGT försiktig med detta och kolla pilarna i hörnet på processorn samt sockeln i moderkortet. Lägg ner processorn rakt i sockeln. Om man inte är försiktig finns det risk att "pinsen" på moderkortet/processorn böjs.
Applicera kylpasta (om det behövs) och smeta ut det med hjälp utav kylaren. Fäst kylaren i moderkortet och se till så att den sitter bra. Montera ram-minnen, kolla så att jacket hamnar på rätt "sida" i sockeln. Öppna chassit och fäst nätagget. Sen kanske det är läge att installera dina hårddiskar / cdrom enheter. Skruva sedan fast moderkortet i chassit, glöm inte skruva dit distanser på moderkortsplåten om det behövs. Koppla först och främst in frontpanelen till chassit, du kan hitta kopplingsschema i manualen till moderkortet. Gillar att göra det här tidigt för det är ett sånt jävla pillande! Sen är det dags för grafikkortet ! Bara att ta bort de små plåtbitarna som täcker kortplatserna i chassit. Sedan är det bara att försiktigt trycka ner grafikkortet i dess slot. Skruva därefter fast det. När det är gjort kan du börja koppla in saker i själva moderkortet. Börja med moderkortsströmmen (den stora feta kabeln). Sedan 4 pins alt 8 pins för processorn. Koppla sedan in ström till hårddiskarna, cdrom enheten och även grafikkortet (om det behövs). Koppla också in SATA kablarna eller IDE kablarna från hårddiskarna eller CDrom enheten i moderkortet. Efter det ska allt vara färdigt! Kanske glömde något, men det är i den ordningen jag brukar köra. Just det se till så att du inte är laddad med statisk elektricitet innan du börjar med bygget. Använd ESD armband osv. Lycka till! Hör av dig om det är något du undrar över =)
|
| 2012-06-02, 00:46 | #7 |
swesenMedlem Plats: Bålsta Registrerad: jul 2011 |
Jag har aldrig oroat mig över ESD men om du vill ta det säkra före det osäkra så kör med armband kopplat till dator chassit. Vidare kan du montera PSU:n och stänga av det på brytaren på baksidan, sedan koppla in el sladden i en jordad kontakt: Om du inte har det så kan du skippa detta och köra i ordningen nedanför.
![]() Brukar montera i denna ordningen: 1. RAM i moderkortet. 2. Processorn i moderkortet. 3. Processor kylaren.(Om den inte är gigantiskt då kan du montera efter 4.) 4. Moderkortet i chassit 5. PSU:n i chassit. 6. Grafikkortet. 7. SSD/HDD och DVD-läsare. 8. Dra kablar. 9. Testa (installera windows/linux och kolla så att allt fungerar som det ska). 10. Dra fast kablarna med zip-ties om det behövs för att få igen sidopanelerna osv. Men det går givetvis att göra i vilken ordning som helst bara allt är rätt kopplat tillslut. ![]() Och det enda man behöver veta står i varje dels manual, t.ex. att processorn har en pil som ska passas med sockeln på moderkortet, oftast så är den enda manual som behöver läsas är moderkortet och i vissa fall "Quick-guiden" som följer med de flesta chassin. Sen sunt förnuft som att man kollar kontakterna på PSU:n så man inte försöker pressa in 8-pins PCI-expess kabeln i 8-pinns kontakten på moderkortet(de passar inte). Hoppas det går bra lycka till.
Chassi: Corsair Graphite 600T Vit Mobo: ASUS Maximus V Formula Cpu: Intel Core i7 3770k @ 4,6GHz Ram: Corsair 16GB 1600MHz Vengeance Grafikkort: 2x ASUS HD 7970 DirectCU II, CrossFire X SSD: OCZ Agility 3, 120GB Cpu Kylning: Egen vattenkylning Galleri |
|
|
Redaktionens senaste nyhetsrubriker
Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes