Hej Sweclockers!
Tankarna att bygga en speldator har under den senaste tiden varit väldigt het, och det har nu blivit dags att påbörja detta så fort den inkommande lönen trillar in på kontot. Jag har tänkt att spendera runt 11.000kr +- 500. (Gärna minus, hehe)
Det har blivit en hel del sökning efter de komponenter som jag anser skulle passa mig. Men eftersom detta är mitt
första bygge vill jag ha tankar och åsikter omkring de komponenter jag ska inkludera i mitt kommande bygge. Det är här er roll kommer in.
Jag har tänkt att bygga burken själv (Ser det lite som en utmaning). Dock har jag INTE tillgång till speciella tillbehör mer än det som finns i verktygslådan...
Verktygslådan ala Svensson. På detta plan skulle jag behöva din/er hjälp! Vad behöver jag?
KOMPONENTERNA
Som en riktlinje vill jag ha en
tyst prestandaburk som jag senare kan komma att uppgradera med ännu ett grafikkort när/om det kommer att behövas.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2036326/2012-07-17
Jag är medveten om att INET inte är billigast. Men det var det bekvämaste sättet att redovisa för vilka delar jag har tänkt mig.
NÄTAGG
I kundvagnen
SAKNAS det ett nätagg. Jag känner mig kluven över vad jag ska köpa... Finns det något nätagg som presterar bra, är
tyst inom ramen för budgeten?
Länk för energiförbrukning:
http://www.sweclockers.com/recension...70/17#pagehead
Vad rekommenderar ->DU<- för nätagg med tanke på att jag kan komma att vilja uppgradera med ännu ett 670 längre fram? Räcker ett 650w eller bör jag satsa på ytterligare W för att vara 110% säker på att kunna köra HELA systemet?
GRAFIKKORT
Som jag har hört är gigabytes 670, en av de tystare modellerna. (Inget coilwhine bl.a. och kyler riktigt bra). Kortet ska även hålla prestandamässigt för spelen ett bra tag framöver.
Problemet här är då att det snart släpps ett 660 ti, vad tror ni om det? Bör man vänta för att se statsen där och kanske spara lite pengar? Detta är nog en ganska individuell fråga, dock kul att höra åsikter.
LAGRING
SATA: 1TB Barracuda 7200rp... Inte mycket snack om saken?
SSD: Även här är jag kluven.. Folk säger att det finns o-stabilia diskar hit och dit.. Intel känns stabil. Erfarenhet?
MODERKORT
Bra recensioner och pris.
INTERNMINNEN
Några hundra extra för ytterligare några GB, varför inte? Dessutom LP för att vara på den säkra sidan.
PROCESSORKYLNING
Då jag inte vågar mig på vattenkylning och inte vill ha originalkylaren får det bli en annan processorkylare, denna fläkt ska vara både tyst och kyla mycket bra enligt inets recensioner. Erfarenheter?
Passar kylaren med mina komponenter i chassit? Finner ej svar.
CHASSI
Respekterat, ljudisolerat och stilrent chassi. Erfarenheter om luftflödet?
Övrigt?
Har jag glömt något? Mus, Tangentbord, Skärm, Windows osv har jag...
Tack på förhand om ni vill 'bollplanka'! (Härligt verb).