Verktyg Visningsval
2012-08-06, 08:22   #1

cheesecake

Medlem

Registrerad: aug 2012

Ny speldator 15k~

http://www.komplett.se/k/shoplist.as...0-5C2F53C0C178

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2115803/2012-08-06

Gjorde en lista hos komplett eftersom en del saker ej fanns i lager och utan något inkommande datum på inet.

Prisvärda/bra delar? Kan gå upp/ner i pris.

Har svårt att bestämma mig om jag ska ta 2500k eller 3570k, kommer att överklocka. Och I7 ska ju inte vara värt pengen för gaming.
Sen vet jag inte om ramet jag valt är värt det över billigare CL9 stickor, tog 16gb ifall att jag behöver göra en ram partiton.
Ingen vidare koll på psu.

Kom gärna med åsikter/förslag om de andra delarna om ni tycker något bör ändras utöver det jag var osäker på
cheesecake är inte uppkopplad
2012-08-06, 08:56   #2

Notevenmad

Medlem

Notevenmads avatar

Plats: Pennybridge

Registrerad: apr 2012

Ser bra ut.

Skillnaden på CL8 och CL9 är inte alls stor, tror inte du märker någon skillnad alls i gaming.

IB har högre prestanda/kärna men kan inte riktigt klockas lika högt som SB, så beror lite på hur mycket du tänkte köra på. 4.5 GHz eller lägre så tycker jag du ska köra på IB. Om du tänkte dra upp den till 5.0 GHz så är nog SB ett bättre val.

Planerar du att kör SLI och klocka GPU så är 650-750W att rekommendera. Ska du bara köra 1 GPU räcker det med 500-550W. Jag har inte hört mycket gott om Silver Power. Mer värt att köpa en PSU med högre kvalitet och lägre watt t.ex. Corsair AX/HX serien.

Blev lite osäker på H100 i ett Define R4 men ser ut att få plats i taket.
2012-08-06, 09:33   #3

cheesecake

Medlem

Jo det var lite där jag fastnade med SB och IB men lutar mer åt SB.
valde 800W~ med tanken att jag skulle köra sli i framtiden när det behövs lite mer gpu kraft + klocka.
om 750w duger för OC cpu och gpu i sli så kanske denna? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=460922
Av vad jag läst så ska H100 passa i R4.
Kollade på minnen med 2 st 8gb stickor, fanns inte många och dom flesta var mycket dyrare än Ballistix. Har jag missat något när det kommer till Ballistix minnena, hur kan dom vara så billiga?
2012-08-06, 10:10   #4

Notevenmad

Medlem

Notevenmads avatar

Såg att det var dåligt med 2x8GB på Corsair LP. Fanns endast CL 10. Men Crucial minnena du valde är varken billiga eller dyra. Dom är som dom ska vara i pris. ett 4x4 kit brukar ligga på strax över 900 kr, medans 2x8 är något dyrare och brukar hamna på 1000-1100 kr. Det är ju ingen nackdel att köra CL 8, bara att det kanske inte kommer utnyttjas, men kör på det om du hellre vill ha 2 stickor än 4.

Den PSU:n är schysst, kör på den.

DCII kylare i SLI är ingen höjdare av anledningarna att ett kort tar upp 3 kortplatser och att du får väldigt mycket oönskad varmlugt i chassit så du behöver bra luftflöde.
2012-08-06, 10:33   #5

cheesecake

Medlem

Sant, kan nog bli ganska varmt men det här kortet tar bara 2 platser men kanske inte är en bra ide ändå? http://apcmag.com/images/2012/asus_geforce_gtx_670.jpg funderade lite på att ta en TOP version, men borde ju funka lika bra att köra på en icke TOP o klocka upp den själv.

När jag kollade efter 2x8gb minnen i 1600mhz så hittade jag inget billigare alternativ på komplett, så får väl köra på 4x4gb om jag ska hitta något i cl9 1600mhz eller nöja mig med 8gb helt enkelt. Var bara orolig att Ballistix hade någon nackdel jag missat.
2012-08-06, 10:58   #6

Notevenmad

Medlem

Notevenmads avatar

Ah alright, GTX 680 DCII tar upp 3 platser, hade för mig att 670 också gjorde det, men är kanske inte fallet.

Corsair Vengeance LP 4x4 är schyssta minnen, ligger på ~950 kr på Inet, men som sagt Ballistix funkar lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com
2012-08-06, 11:03   #7

cheesecake

Medlem

Tack för all hjälp, blir nog ett köp här i veckan
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb