Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-08-18, 20:14   #1

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Registrerad: aug 2012

"Tjejdator" under 10000 kr?

Hej hej!

(Första inlägget här, blev precis medlem, så hoppas jag gör rätt och inte har missat något och skapar en ny tråd helt i onödan, men men.)

Jag behöver köpa ny dator. Jag har dock ingen vidare koll alls på hårdvara (eller mjukvara heller, för den delen) så skulle behöva lite hjälp.
Det jag kommer använda datorn till är främst random surfande, Photoshop, lyssna på musik, spela spel typ World of Warcraft, lyssna på musik, se på film, lagra massa data o.s.v. Tjejsaker, i princip. Det min nuvarande inte klarar av är att ha för många program igång samtidigt, och ännu mindre om man har flertalet flikar i Firefox uppe. Allt bara kraschar.
Annat jag inte gillar är datorer som tar hundra år att starta upp, och fläktar som låter för mycket.
Och Windows är det jag är van vid, så lika bra att köra på det.

Då jag aldrig har byggt en dator själv och är livrädd för att ha sönder dyra komponenter (vad fan, man måste ha anti-stat-matta och sånt när man bygger, låter som hjärnkirurgi.) så föredrar jag tips om redan byggda datorer.

Tips, någon?

(Och med tips menar jag länkar till datorer på webshoppar eller irl-butiker.)
irojiro är inte uppkopplad
2012-08-18, 21:01   #2

Solding

Medlem

Soldings avatar

Plats: Hästveda

Registrerad: jul 2011

Här har du en söt lite dator! http://www.inet.se/kundvagn/visa/2170920/2012-08-18 Dock lite väl bra för dina ändamål
Moderkort: MSI Z77 MPOWER | CPU: 2700K @4,8GHz| Kylare: Custom vattenkylning | Chassi: CM 690 II(moddat) | GPU: Gigabyte GTX 670 OC @1300MHz | RAM: Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB |PSU: Silverstone strider 750W 80+ Gold | SSD: Intel 330 180GB |
Skärm: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Högtalare: Z-906
Solding är inte uppkopplad
2012-08-18, 21:05   #3

Solding

Medlem

Soldings avatar

Lite billigare paket som bör duga fint till dig! http://www.inet.se/kundvagn/visa/2170933/2012-08-18
Moderkort: MSI Z77 MPOWER | CPU: 2700K @4,8GHz| Kylare: Custom vattenkylning | Chassi: CM 690 II(moddat) | GPU: Gigabyte GTX 670 OC @1300MHz | RAM: Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB |PSU: Silverstone strider 750W 80+ Gold | SSD: Intel 330 180GB |
2012-08-18, 21:49   #4

ArbnorRe

Medlem

Registrerad: jul 2012

Här har du en dator som ska vara väldigt snabb att starta windows och program. Har även valt en multi task processor som har 8 kärnor som vilket kommer inte ha problem med att ha flera program igång eller tynga program. Tog även ett ljuddämpat chassi som vilket du vill ha. http://www.inet.se/kundvagn/visa/2171111/2012-08-18
ArbnorRe är inte uppkopplad
2012-08-19, 15:01   #5

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Tack så mycket för svar!

Så egenplockade delar är bättre och mer prisvärda än färdiga datorer från t.ex. Elgiganten?

Kanske jag som är seg och inte hunnit svara tillräckligt snabbt, men vissa delar i alla tre länkar är slut i lager. Måste jag då själv leta upp ersättare eller hjälper inet med det? Och, kan man byta chassi hur som helst, eller har olika chassin olika egenskaper och passar på olika sätt till komponenter?
2012-08-19, 15:18   #6

Willhelm

Medlem

Willhelms avatar

Plats: Luleå

Registrerad: jul 2003

För ett par månader sedan bad min sambo mig om något liknande det du vill ha. Kanske kan du kolla in den tråden för inspiration, fokus där låg dock på tystnad och litenhet.

Datorn i fråga byggdes aldrig då hon istället valde att köpa en iPad och använda min dator för photoshop o.dyl. medans jag kastade upp en gammal junkburk som sekundär-pc för vardagssysslor. Dock tror jag att tråden kanske kan ge inspiration även om hårdvaran i den är lite daterad vid det här laget.

http://www.sweclockers.com/forum/86-...12k-med-2xips/
Willhelm är inte uppkopplad
2012-08-19, 15:29   #7

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Willhelm Visa inlägg
För ett par månader sedan bad min sambo mig om något liknande det du vill ha. Kanske kan du kolla in den tråden för inspiration, fokus där låg dock på tystnad och litenhet.

Datorn i fråga byggdes aldrig då hon istället valde att köpa en iPad och använda min dator för photoshop o.dyl. medans jag kastade upp en gammal junkburk som sekundär-pc för vardagssysslor. Dock tror jag att tråden kanske kan ge inspiration även om hårdvaran i den är lite daterad vid det här laget.

http://www.sweclockers.com/forum/86-...12k-med-2xips/
Tack för länken! Dock är det ju väldigt mycket snack som jag som inte kan något om datorer förstår. Men, ska läsa och förhoppningsvis lära mig något på köpet också!
2012-08-19, 15:37   #8

halojoy

Medlem

halojoys avatar

Plats: Lycksele

Registrerad: feb 2009

Hej irojiro!
Jag har läst den här tråden lite.
Vad jag saknar är att du kanske redovisar dina önskemål kortfattat i punktform.
Du nämner visserligen en del i din första post.
Men det är i en löpande text där mycket drunknar.
Kanske kan du redigera din första post
och lägga in dina krav i punktform i slutet.
Som en sammanfattning.

Det är en utmaning att sätta ihop en dator för 10.000:-
som så mycket som möjligt ger vad du vill ha.
I nuläget avvaktar jag.
2012-08-19, 21:58   #9

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av halojoy Visa inlägg
Hej irojiro!
Jag har läst den här tråden lite.
Vad jag saknar är att du kanske redovisar dina önskemål kortfattat i punktform.
Du nämner visserligen en del i din första post.
Men det är i en löpande text där mycket drunknar.
Kanske kan du redigera din första post
och lägga in dina krav i punktform i slutet.
Som en sammanfattning.

Det är en utmaning att sätta ihop en dator för 10.000:-
som så mycket som möjligt ger vad du vill ha.
I nuläget avvaktar jag.
Verkar lite onödigt att redigera, då de andra som svarade verkade kunna uppfatta vad jag menade, men kan göra en lista ändå;

- Stationär dator.
- Windows.
- Använda Photoshop.
- Spela World of Warcraft och spel med lägre prestandakrav.
- Lyssna på musik.
- Se filmer.
- Random surfande.
- Lagra data.
- Klara av att ha flera program igång samtidigt utan att krascha.
- Inte låta mycket.
- Starta upp snabbt.
- Kosta max 10000 kr.
- Inget jag måste bygga själv.
2012-08-19, 22:42   #10

NybroSWE

Medlem

Registrerad: jan 2012

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2176183/2012-08-19
köp denna ! du kommer inte att ångra dig, klarar allt du begärt och kommer hålla ett par år!
NybroSWE är inte uppkopplad
2012-08-19, 23:27   #11

ArbnorRe

Medlem

Nybro, varför inte lägga till ett GTX 560 SE, det är snäppet bättre än ett 550 ti
2012-08-20, 00:49   #12

Az1337

Medlem

Az1337s avatar

Registrerad: mar 2005

De flesta paket ser bra ut här ja, det jag menade var att wow och ph inte är något speciellt enbart för tjejen, som man kan tro om man läser vad "hen" skrivit.
Az1337 är inte uppkopplad
2012-08-20, 11:54   #13

MyZk0

Medlem

MyZk0s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2010

Varför länkar ingen CDONS färdiga datorer? Bra grejer ju.

Skickades från m.sweclockers.com
MyZk0 är inte uppkopplad Folding
2012-08-20, 15:46   #14

ArbnorRe

Medlem

Du har rätt, tydligen så får man bättre datorn ifall man beställer från cdons färdiga datorer så som denna http://cdon.se/hemelektronik/thor_mo..._w7hp-20388252 Med den ska man nog maxa alla spel.
2012-08-20, 18:31   #15

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av NybroSWE Visa inlägg
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2176183/2012-08-19
köp denna ! du kommer inte att ångra dig, klarar allt du begärt och kommer hålla ett par år!
Tack! Såg att det är Windows 7 64-bit. Vad är skillnaden på 64-bit och.. inte 64-bit?
2012-08-20, 18:45   #16

Solding

Medlem

Soldings avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av irojiro Visa inlägg
Tack! Såg att det är Windows 7 64-bit. Vad är skillnaden på 64-bit och.. inte 64-bit?
inte 64-bit = 32bit 32bit är äldre och inte lika kompatibelt med dagens program/spel osv. så 64bit är det man har idag

Mvh
2012-08-20, 18:49   #17

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JoeBlack Visa inlägg
On topic: Det mesta som har länkats här i tråden ser bra ut imo. De dyrare paketen är såklart lite kraftfullare, men å andra sidan kanske du hellre vill spara några slantar till annat.
Har du all kringutrusting? (Skärm, tangentbord, mus, musmatta, hörlurar/högtalare)
Skärm, tangentbord och mus vill jag gärna pilla och se på i butik, så därför ber jag inte om tips på det. Musmatta och hörlurar har jag redan. Högtalare däremot vet jag inte om jag ska skaffa eller ej. Inte tänkt på det, faktiskt. Hm.
2012-08-20, 18:54   #18

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Solding Visa inlägg
inte 64-bit = 32bit 32bit är äldre och inte lika kompatibelt med dagens program/spel osv. så 64bit är det man har idag

Mvh
https://www.inet.se/kategori/272/operativsystem

Där finns 64-bit och "RETAIL". "RETAIL" är enligt infon både 32-bit och 64-bit, och dyrare än bara 64-bit. Köper man den om man har t.ex. gamla program som inte är kompatibla med endast 64-bit? Eller varför lägger man mer pengar på den, om nu 32-bit är sämre än 64-bit?
2012-08-20, 18:59   #19

b4l74z4r

Medlem

b4l74z4rs avatar

Plats: Umeå

Registrerad: jul 2007

Citat:
https://www.inet.se/kategori/272/operativsystem

Där finns 64-bit och "RETAIL". "RETAIL" är enligt infon både 32-bit och 64-bit, och dyrare än bara 64-bit. Köper man den om man har t.ex. gamla program som inte är kompatibla med endast 64-bit? Eller varför lägger man mer pengar på den, om nu 32-bit är sämre än 64-bit?
Du kan använda mer RAM minne med ett 64-bits operativsystem än med ett 32-bit dito! Vid 32-bit är gränsen 3,5 GB RAM medan 64-bit stödjer mycket mer! Det är bakåtkompatibelt med 32-bits program.
b4l74z4r är inte uppkopplad Folding
2012-08-20, 19:04   #20

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av b4l74z4r Visa inlägg
Du kan använda mer RAM minne med ett 64-bits operativsystem än med ett 32-bit dito! Vid 32-bit är gränsen 3,5 GB RAM medan 64-bit stödjer mycket mer! Det är bakåtkompatibelt med 32-bits program.
Ah. Tack så mycket!
2012-08-20, 19:42   #21

b4l74z4r

Medlem

b4l74z4rs avatar

Plats: Umeå

Registrerad: jul 2007

I min mening så har du redan fått bra förslag, det enda jag inte tycker du behöver köpa i en butik är Windows! Om du är student så kan du få det gratis, om du inte är student så kan du ändå få det (nästan) gratis

Här finns en bra guide
http://www.sweclockers.com/forum/22-...lla-studenter/
b4l74z4r är inte uppkopplad Folding
2012-08-20, 19:51   #22

Jonssown

Medlem

Jonssowns avatar

Plats: Mora

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ah. Tack så mycket!
Nvidia och Intel är det som gäller för World of Warcraft, av någon konstig anledning så är det så.

Detta var paketet jag kom fram till.
Eftersom att varken Cooler master's 212 eller Arctic cooling's kylare fanns i lager så slängde jag in en annan som ser relativt bra ut, och som har fått bra kritik.
*- 128GB SSD för Systemlagring, WoW och andra små program. Vet du inte vad skillnaden mellan SSD och HDD är så citera mig gärna så svarar jag på frågorna.
*- 1TB lagring, för exempelvis Bilder, filmer & annat kul.
*- Ivy Bridge CPU (22nm) går väldigt svalt (sålänge ingen tung överklockning påtvingas) och presterar väldigt bra, som nämnt ovan så har Intel en stor fördel framför AMD i WoW, därför ligger denna i kundvagnen.
*- Tyst grafikkort som är mer än väl för WoW, presterar även väldigt bra för sitt pris, ganska välkänt och omtyckt kort.
*- Montering & Operativsystem (notera dock att OSet inte finns i lager än, finns inte så mycket att göra mer än att vänta på lagerstatus, alternativt beställa ifrån en annan butik. Eller om det skulle vara ett alternativ att köpa ett dyrare Windows, detta skulle jag dock säga är helt onödigt om du inte har bråttom.
*- 8GB Ram ifrån Corsair, 8GB kommer att räcka gott och väl för din användning. Det går även att uppgradera till 16GB om det skulle vara så igenom att köpa hem ett till pack med 2x4GB stickor ifrån Inet. Notera dock att Windows 7 Home prem "bara" har stöd för max 16GB ram.
*- Eftermarknads CPU kylare för att hålla ljudnivån nere så mycket som möjligt, även hålla CPUns temperaturer på en godkänd nivå.
*- Tyst och Ljudisolerat chassi, väldigt känt och omtyckt, finns även i andra färger om så önskas.

Citera så svarar jag på frågor & kan se vad jag kan göra för att förbättra paketet om det skulle vara så.
Jag kan även tillägga att detta system kommer att fungera super till PS, nu har jag dock inte så stor personlig erfarenhet av det själv, men jag utgår ifrån vad jag själv har testat mig på & läst.

Mvh,
Patrik
2012-08-20, 20:17   #23

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jonssown Visa inlägg
Nvidia och Intel är det som gäller för World of Warcraft, av någon konstig anledning så är det så.

Detta var paketet jag kom fram till.
Eftersom att varken Cooler master's 212 eller Arctic cooling's kylare fanns i lager så slängde jag in en annan som ser relativt bra ut, och som har fått bra kritik.
*- 128GB SSD för Systemlagring, WoW och andra små program. Vet du inte vad skillnaden mellan SSD och HDD är så citera mig gärna så svarar jag på frågorna.
*- 1TB lagring, för exempelvis Bilder, filmer & annat kul.
*- Ivy Bridge CPU (22nm) går väldigt svalt (sålänge ingen tung överklockning påtvingas) och presterar väldigt bra, som nämnt ovan så har Intel en stor fördel framför AMD i WoW, därför ligger denna i kundvagnen.
*- Tyst grafikkort som är mer än väl för WoW, presterar även väldigt bra för sitt pris, ganska välkänt och omtyckt kort.
*- Montering & Operativsystem (notera dock att OSet inte finns i lager än, finns inte så mycket att göra mer än att vänta på lagerstatus, alternativt beställa ifrån en annan butik. Eller om det skulle vara ett alternativ att köpa ett dyrare Windows, detta skulle jag dock säga är helt onödigt om du inte har bråttom.
*- 8GB Ram ifrån Corsair, 8GB kommer att räcka gott och väl för din användning. Det går även att uppgradera till 16GB om det skulle vara så igenom att köpa hem ett till pack med 2x4GB stickor ifrån Inet. Notera dock att Windows 7 Home prem "bara" har stöd för max 16GB ram.
*- Eftermarknads CPU kylare för att hålla ljudnivån nere så mycket som möjligt, även hålla CPUns temperaturer på en godkänd nivå.
*- Tyst och Ljudisolerat chassi, väldigt känt och omtyckt, finns även i andra färger om så önskas.

Citera så svarar jag på frågor & kan se vad jag kan göra för att förbättra paketet om det skulle vara så.
Jag kan även tillägga att detta system kommer att fungera super till PS, nu har jag dock inte så stor personlig erfarenhet av det själv, men jag utgår ifrån vad jag själv har testat mig på & läst.

Mvh,
Patrik
Wow! Tack så mycket för all text!

Angående SSD och HDD så är väl HDD typ en hårddisk med en roterande skiva i, medan SSD är utan skiva, en orörlig hårddisk? Något S i SSD ska väl stå för just "static" också? (Tror mig minnas något jag läste i en "PC för alla" i somras.)

Det här med minne... I datorn du plockade ihop finns alltså ett 128G (som verkar vara en hårddisk), en 1TB (som också verkar vara en hårddisk) och 8GB RAM. Varför behövs två hårddiskar på olika storlek? Är det för att den mindre är minne för program, medan den andra bara är 1TB för bilder, musik och vad jag nu vill spara? Om jag vill installera nya program, gör jag det då på den mindre hårddisken? Och RAM, vad är det?

Överklockning?

Intel-processorn; vad är skillnaden på Ivy Bridge och inte Ivy Bridge?

Jag hittade en guide för datorbygge på komplett.se men den är för avancerad, den utgår från att man har ett hum om datorkomponenter. Vet du någon bra internetguide som verkligen är basic? Jag lär knappast ge mig på att bygga en dator själv, men kan ju vara bra att veta iaf vilka komponenter en dator utgör. För allt jag vet kan en processor vara samma sak som ett moderkort. (Okej, jag greppar att de inte är samma sak, då man tydligen behöver en av varje i en dator, men min poäng kommer fram, hoppas jag.)
2012-08-20, 20:45   #24

Xclusiv8

Medlem

Xclusiv8s avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: apr 2005

Citat:
Jag skrev så eftersom säkert 90% av alla tjejer använder sin dator till tidigare nämnda grejer. Logic. Apply it.
Och exakt lika många killar använder sina datorer till exakt samma ändamål.

P är en kille
r är en tjej
s använder en dator
q använder datorn på samma sätt

så [(p v r) ^ s] --> q

1) Med hjälp av konjuktiv förenkling kan vi säga att [(p v r) ^ s] --> q är samma sak som (p v r) --> q

2) Genom att använda oss av Idempotens kan vi komma fram till att (p v r) kommer bli p om r är en 0 och vise versa.

3) Då har vi kvar att antagligen p medför q eller r medför q dvs. (p --> q) eller (r --> q)

Logic, apply it.

Tror du bara för att du är tjej att du är något unikt fall som använder sin dator på ett unikt sätt? Du sexualiserar något som inte behöver sexualiseras. Du skapar klyftan i jämställdheten genom att sätta stämpeln "tjej" framför dina prylar.
Xclusiv8 är inte uppkopplad
2012-08-20, 20:47   #25

Jonssown

Medlem

Jonssowns avatar

Plats: Mora

Registrerad: okt 2009

Citat:
Wow! Tack så mycket för all text!

Angående SSD och HDD så är väl HDD typ en hårddisk med en roterande skiva i, medan SSD är utan skiva, en orörlig hårddisk? Något S i SSD ska väl stå för just "static" också? (Tror mig minnas något jag läste i en "PC för alla" i somras.)

Det här med minne... I datorn du plockade ihop finns alltså ett 128G (som verkar vara en hårddisk), en 1TB (som också verkar vara en hårddisk) och 8GB RAM. Varför behövs två hårddiskar på olika storlek? Är det för att den mindre är minne för program, medan den andra bara är 1TB för bilder, musik och vad jag nu vill spara? Om jag vill installera nya program, gör jag det då på den mindre hårddisken? Och RAM, vad är det?

Överklockning?

Jag hittade en guide för datorbygge på komplett.se men den är för avancerad, den utgår från att man har ett hum om datorkomponenter. Vet du någon bra internetguide som verkligen är basic? Jag lär knappast ge mig på att bygga en dator själv, men kan ju vara bra att veta iaf vilka komponenter en dator utgör. För allt jag vet kan en processor vara samma sak som ett moderkort. (Okej, jag greppar att de inte är samma sak, då man tydligen behöver en av varje i en dator, men min poäng kommer fram, hoppas jag.)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Angående SSD och HDD så är väl HDD typ en hårddisk med en roterande skiva i, medan SSD är utan skiva, en orörlig hårddisk? Något S i SSD ska väl stå för just "static" också? (Tror mig minnas något jag läste i en "PC för alla" i somras.
HDDn använder sig utav en spinnande disk med data, SSDn är ett kretskort med minne, kan väl kort och gott säga att du kan ta det som... Tänkt dig en SSD som ett USB minne i " funktion ". Skillnaden mellan SSDn och HDDn är att HDDn måste leta fram datan du söker, och sedan läsa den.
Medans en SSD hittar saker och ting på sekunden du ger en order att den ska börja leta, en vanligt hårddisk har en vanligt söktid på ~16ms, medan en SSD har en söktid på ~0.1ms, lite skillnad där.

Citat:
Du har främst en Solid State Drive (SSD) för Operativsystemet, program och några spel, hårddisken som är markant slöare (som förklarat ovanför ) och mycket billigare GB / sek används väldigt effektivt för lagring, som nämnt (Bilder, film osv.. ) Ram minnet (Internminnet) har inget med normal lagring att göra, det behöver du inte tänka på. Internminnet kan du tänka dig som ett stort hus rum, ju mer Internminne ju större rum, självklart ju större rum, får det självklart plats med fler folk inne i rummet. Nu vet jag inte om jag är vidare bra på förklaringar och sådant, men jag gör mitt bästa, förstår du inte så säg gärna till.

Citat:
Överklockning?

Överklockning är när du manuellt höjer klock-frekvensen på CPUn till en kostnad av högre temperaturer & ström förbrukning.
Ivy-Bridge är " kod " namnet för Intel's nya serie med CPUer (22nm)
Sandy-bridge är "Kod " namnet för serien som släpptes innan Ivy.
Ivy-bridge presterar bättre, går svalare och gör sig av med mindre ström än föregångaren Sandy-Bridge, tack för en annan tillverknings process(22nm) istället för 32nm.

Citat:
Jag kan tyvärr inga guider så i huvudet, men jag kan försöka ge mig på att förklara lite själv, ha tålamod, min förmåga att förklara är inte på topp.

GPU - Grafikkortet är den komponenten som läser och har med allt grafiskt att göra, ger dig bl.a bild på skärmen. Man kan säga att grafikkortet är ögonen i datorn.
CPU - Processorn är "Hjärnan " i datorn. Denna hanterar också data beräkningar, dock inte i samma form som grafikkortet.
Mobo - Moderkortet är " kroppen ", där allting sammankopplas till 1 enhet, så att säga.
Nätaggregatet - Ger ström till olika komponenter, men vilken kroppsdel man ska tolka denne som har jag svårt att namnge.
Chassi - Chassit kan du tolka som kläderna du har på kroppen, har bara en fysisk inverkan, kanske bättre / sämre temperaturer, men inget annat.
Internminne - Ramet kan du tolka som minnet, nu vet jag inte någon bättre beskrivning, menmen..
HDD/SSD - Kan du tolka som Hjärnminnet, alltså när du ex kommer ihåg saker osv..

Kommer inte på fler saker direkt i talande stund, är det något så fråga på så ska jag försöka så gott jag kan.
2012-08-20, 21:48   #26

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8 Visa inlägg
Och exakt lika många killar använder sina datorer till exakt samma ändamål.

P är en kille
r är en tjej
s använder en dator
q använder datorn på samma sätt

så [(p v r) ^ s] --> q

1) Med hjälp av konjuktiv förenkling kan vi säga att [(p v r) ^ s] --> q är samma sak som (p v r) --> q

2) Genom att använda oss av Idempotens kan vi komma fram till att (p v r) kommer bli p om r är en 0 och vise versa.

3) Då har vi kvar att antagligen p medför q eller r medför q dvs. (p --> q) eller (r --> q)

Logic, apply it.

Tror du bara för att du är tjej att du är något unikt fall som använder sin dator på ett unikt sätt? Du sexualiserar något som inte behöver sexualiseras. Du skapar klyftan i jämställdheten genom att sätta stämpeln "tjej" framför dina prylar.
Om du hade lagt ner lika mycket energi på att ge mig köpråd hade jag säkert haft en skitbra, prisvärd dator nu. Tack för engagemanget, synd bara att det är felriktat.
2012-08-20, 21:48   #27

irojiro

Medlem

irojiros avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jonssown Visa inlägg
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

HDDn använder sig utav en spinnande disk med data, SSDn är ett kretskort med minne, kan väl kort och gott säga att du kan ta det som... Tänkt dig en SSD som ett USB minne i " funktion ". Skillnaden mellan SSDn och HDDn är att HDDn måste leta fram datan du söker, och sedan läsa den.
Medans en SSD hittar saker och ting på sekunden du ger en order att den ska börja leta, en vanligt hårddisk har en vanligt söktid på ~16ms, medan en SSD har en söktid på ~0.1ms, lite skillnad där.

Du har främst en Solid State Drive (SSD) för Operativsystemet, program och några spel, hårddisken som är markant slöare (som förklarat ovanför ) och mycket billigare GB / sek används väldigt effektivt för lagring, som nämnt (Bilder, film osv.. ) Ram minnet (Internminnet) har inget med normal lagring att göra, det behöver du inte tänka på. Internminnet kan du tänka dig som ett stort hus rum, ju mer Internminne ju större rum, självklart ju större rum, får det självklart plats med fler folk inne i rummet. Nu vet jag inte om jag är vidare bra på förklaringar och sådant, men jag gör mitt bästa, förstår du inte så säg gärna till.

Överklockning är när du manuellt höjer klock-frekvensen på CPUn till en kostnad av högre temperaturer & ström förbrukning.
Ivy-Bridge är " kod " namnet för Intel's nya serie med CPUer (22nm)
Sandy-bridge är "Kod " namnet för serien som släpptes innan Ivy.
Ivy-bridge presterar bättre, går svalare och gör sig av med mindre ström än föregångaren Sandy-Bridge, tack för en annan tillverknings process(22nm) istället för 32nm.

Jag kan tyvärr inga guider så i huvudet, men jag kan försöka ge mig på att förklara lite själv, ha tålamod, min förmåga att förklara är inte på topp.

GPU - Grafikkortet är den komponenten som läser och har med allt grafiskt att göra, ger dig bl.a bild på skärmen. Man kan säga att grafikkortet är ögonen i datorn.
CPU - Processorn är "Hjärnan " i datorn. Denna hanterar också data beräkningar, dock inte i samma form som grafikkortet.
Mobo - Moderkortet är " kroppen ", där allting sammankopplas till 1 enhet, så att säga.
Nätaggregatet - Ger ström till olika komponenter, men vilken kroppsdel man ska tolka denne som har jag svårt att namnge.
Chassi - Chassit kan du tolka som kläderna du har på kroppen, har bara en fysisk inverkan, kanske bättre / sämre temperaturer, men inget annat.
Internminne - Ramet kan du tolka som minnet, nu vet jag inte någon bättre beskrivning, menmen..
HDD/SSD - Kan du tolka som Hjärnminnet, alltså när du ex kommer ihåg saker osv..

Kommer inte på fler saker direkt i talande stund, är det något så fråga på så ska jag försöka så gott jag kan.
Tusen tack!
2012-08-20, 22:17   #28

Flexbert

Medlem

Plats: Köpenhamn

Registrerad: okt 2001

Om jag var du hade jag köpt detta demo-ex för 7 435 kr

http://www.dustinhome.se/product/501...Provider_dacsa

Obs. Notera att chassit är repat.
Flexbert är inte uppkopplad
2012-08-21, 08:16   #29

Tomhas

Medlem

Tomhass avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: apr 2011

Fattar ej varför ni tipsar om totalt överkvalificerade och för dyra datorer. Denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/2183552/2012-08-21 dator räcker gott och väl till det du efterfrågar. Pluggar du på Uni kan du få gratis Windows licenser och köp absolut ingen OEM licens till en stationär dator. Dummaste man kan göra.

Senast redigerad av Tomhas 2012-08-21 klockan 08:23.
2012-08-21, 08:32   #30

Sharaz

Medlem

Sharazs avatar

Plats: Gnosjö

Registrerad: okt 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tomhas Visa inlägg
Fattar ej varför ni tipsar om totalt överkvalificerade och för dyra datorer. Denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/2183552/2012-08-21 dator räcker gott och väl till det du efterfrågar. Pluggar du på Uni kan du få gratis Windows licenser och köp absolut ingen OEM licens till en stationär dator. Dummaste man kan göra.
Ts ska gu spela wow behövs inte då ett grafikkort?
Moderkort:Asus SABERTOOTH Z77 | CPU:Intel Core i5 3570K | Kylare:vattenkylning | Chassi:TJ07 | GPU:Asus gtx680 2st DirectCUII | RAM:Corsair 16GB 1333Mhz |PSU: Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ Modulär | HDD: Corsair Force 3gt 120gb
"citera för svar" missförstå mig inte? för udda skrivning
Sharaz är inte uppkopplad