Permalänk
Medlem

Uppgradera hårdvara

Hej,

Jag hade, i väntan på att köpa en helt ny dator, tänkt att uppgradera min nuvarande dator (som har några år på nacken) till en rimlig peng.

Tyvärr har mina datorkunskap begränsningar...
Mitt nuvarande system är:
Chassi: Antec Nine Hundred Two Midi Tower
Ström: OCZ 700W ModXStream Pro Power Supply
Processor: AMD Black Edition AMD Phenom II X4 940 (3Ghz)
Moderkort: ASUS M4N72-E nForce 750a SLI
Minne: 4Gb 1066Mhz (2x2Gb)
Grafikkort: MSI ATI Radeon HD 4870 1Gb

Det som jag har tänkt att uppgradera är först och främst minnet. Denna modell (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=350653#extra) ska enligt moderkortets QVL-lista fungera att ha 4 st 2Gb minnen. Då dubblerar jag mitt nuvarande minne, men enligt QVL stöder moderkortet max 800Mhz-minnen när man har två par. Jag antar dock att det kommer vara värt det! (?)

Det andra som jag har tänkt att uppgradera är grafikkortet, det måste vara ett som kör på PCIe 2.0 enligt moderkortet.
Detta leder mig till två frågor:

1) Vilket av dessa två rekommenderar ni:
http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=456
VS.
http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=01G-P3-1561-KR&family=GeForce%20500%20Series%20Family&uc=EUR

Eller har ni något annat tips?

2) Skulle mitt system klara av att köra SLI på något av dessa kort? Vet inte alls om min strömkälla och mitt kylsystem klarar av det...

Total summa för uppgraderingen skulle landa på cirka 4000 kr.

Tacksam för vägledning och hjälp!

Permalänk
Medlem

Uppgradera en dator för 4000 kr för att sedan köpa helt ny hade kanske inte jag gjort.
Skulle i och för sig kunna köpa nytt moderkort och cpu. Typ en i5 3570k.
Och en SSD på det samt lite ramminnen.

Och sen när du har råd så slår du till med ett nytt grafikkort, chassi och ev. Ny psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EDIT: Jag rekommenderar inte att du uppgraderar ifall du bara väntar på en ny dator, då kan du lägga mer pengar på den nya istället!

Jag skulle nog vilja säga att det är värt att uppgradera till 8gig minne ja vill dock lägga till att jag anser det ovärt att ha mer än så.

När det kommer till grafikkortet så måste du första att nästan alla grafikkort som har PCI 3.0 är bakåt kompitabla med 2.0.
I och med det så rekommenderar jag inte att du köper ett 560Ti utan kanske ett 660Ti eller ett 670. Köper du ett 660Ti så kan det vara lättare att få råd med sli i framtiden men ett 670 kommer prestera bättre ensamt. Eftersom jag personligen inte har något erfarenhet inom SLI så kan jag inte svara på hur bra du klarar dig med SLI och det nätagget. Dock så är det ett mycket kraftfullt nätagg och jag kan med stor säkerthet säga att du klarar 660Ti SLI.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Till thexps: 4000 kanske är lite mycket. Det är de dubbla grafikkorten som gör att det drar iväg och de kanske inte är värda det!

Permalänk
Medlem

bjoen: "När det kommer till grafikkortet så måste du första att nästan alla grafikkort som har PCI 3.0 är bakåt kompitabla med 2.0."
Jag förstår... nu.

Permalänk
Medlem

Då kanske det kan vara värt att skaffa 8 Gb minne (1300 kr) och 1 grafikkort av en senare generation än det jag har. som inte är så dyrt men som ändå är mycket bättre än det jag har!

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroah:

Då kanske det kan vara värt att skaffa 8 Gb minne (1300 kr) och 1 grafikkort av en senare generation än det jag har. som inte är så dyrt men som ändå är mycket bättre än det jag har!

Tack för tipsen!

Satsa på begagnat...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Moderator
Moderator

Detta har inte så mycket med moddning att göra.

*Tråd flyttad till köpråd.*

Citat:

§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.