Ny dator för videoredigering, budget 8-12 000:-

Permalänk

Ny dator för videoredigering, budget 8-12 000:-

Hej
Hittade hit via lite sökning på Google.
Efter att ha sökt och läst igenom lite trådar som rör samma fråga som jag har utan att riktigt hitta något som passade mig eller så var tråden så gammal att de förslagen som fanns inte längre gick att köpa pga utgångna produkter

Så jag tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd.

Ska som sagt skaffa en ny dator till video samt bildredigering.
Ren hobby verksamhet men alltid gött om det inte tar för lång tid när man väl har tid att fixa till familjefilmer och bilder.
Jobbar med Adobe och lightroom.

Budget mellan 8-12 000:- som sagt.

Att man ska lägga krutet på processor och ram har jag förstått, har dock mindre koll på vad som passar med vad osv, hoppas ni kan hjälpa mig där.

//F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fässberg:

Hej
Hittade hit via lite sökning på Google.
Efter att ha sökt och läst igenom lite trådar som rör samma fråga som jag har utan att riktigt hitta något som passade mig eller så var tråden så gammal att de förslagen som fanns inte längre gick att köpa pga utgångna produkter

Så jag tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd.

Ska som sagt skaffa en ny dator till video samt bildredigering.
Ren hobby verksamhet men alltid gött om det inte tar för lång tid när man väl har tid att fixa till familjefilmer och bilder.
Jobbar med Adobe och lightroom.

Budget mellan 8-12 000:- som sagt.

Att man ska lägga krutet på processor och ram har jag förstått, har dock mindre koll på vad som passar med vad osv, hoppas ni kan hjälpa mig där.

//F

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2930620/2013-02-02

det är en väldigt kraftfull dator som även kan hantera de senaste spel på hög inställningar!

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Oj snabbt jobbat!
Glömde skriva att jag gärna låter affären jag handlar av sätta ihop grejorna, kostnad runt 1000 lappen har jag för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fässberg:

Oj snabbt jobbat!
Glömde skriva att jag gärna låter affären jag handlar av sätta ihop grejorna, kostnad runt 1000 lappen har jag för mig?

799, men sen så har jag inte lagt till windows.. stog inget om det på tråden

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Gött, Windows behövs ej det har jag redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fässberg:

Gött, Windows behövs ej det har jag redan

och en sak glömde jag! dvd spelare xD kostar ca 169kr.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Aha, ja d kan ju vara bra att ha

Permalänk

Hm kan jag redigera den listan du postade på något lätt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fässberg:

Hm kan jag redigera den listan du postade på något lätt sätt?

Du kan ta lite billigare nätagg, billigare moderkort, billigare grafikkort osv

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Tänkte mera om jag skulle lägga till dvd och montering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fässberg:

Tänkte mera om jag skulle lägga till dvd och montering

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2937867/2013-02-03

nu spräcker jag budgetet med 200kr, men du kan alltid ta en mindre lagring disk (den jag tog med ligger på 2tb).

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Se där, trevligt.
Såg att du bytte moderkortet. Vad skiljer dessa åt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fässberg:

Se där, trevligt.
Såg att du bytte moderkortet. Vad skiljer dessa åt?

Några funktioner hit o dit..

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/2930620/2013-02-02

det är en väldigt kraftfull dator som även kan hantera de senaste spel på hög inställningar!

Om det är en redigeringsdator som önskas, varför skulle den då behöva hantera de senaste spelen? Mitt förslag är att skippa grafikkortet eftersom processorn redan har integrerad grafik. Då blir det betydligt billigare och lika bra för video- och fotoredigering.

Edit: Jag tyckte det första moderkortet verkade bättre (Asrock Extreme 4). Ska man lägga pengar på 3770K så vill man väl också ha ett moderkort som överklockar bra, och då är väl intel Z77 bättre än H77? Å andra sidan om man ska redigera video vill man kanske ha firewire på moderkortet också, så man kan ansluta videokameror? Titta i så fall på Asrock Extreme 6 eftersom Extreme 4 inte har firewire. Jag skulle lägga pengarna på ett bra moderkort hellre än ett onödigt grafikkort.

Permalänk

Intressant, då jag inte kommer spela på den och det inte påverkar redigerings arbetet så väljer jag gärna bort grafikkortet. Har ingen kamera med firewire idag så inget måste det heller. Minneskortläsare hade dock varit smutt, inte så dyrt att lägga till det gissar jag?

Permalänk
Medlem

Minneskortläsara burkar man koppla till USB och det är jättebra. Kostar väl någon hundralapp.

Det finns dock videoredigeringsprogram som kan dra nytta av grafikkort. Kör du Adobe Premiere så är det vissa nvidia grafikkort som kan ge extra skjuts åt redigeringen. Men även intel har ju bra skjuts i interna grafiken i processorn. Men jag vet inte vika program som kan utnyttja intel quicksync eller nvidia CUDA. SJälv är jag dock lite skeptisk att redigera video på grafikkortet för det lär kompromissa med kvaliteten jämfört med att exemepelvis köra x264.

Permalänk
Medlem

Måste nog avråda från att ta bort grafikkortet eftersom photoshop, premiere och after effects använder sig av grafikaccelering.

Då är nästa fråga, funkar amd's kort på samma sätt som en nvidia på den fronten? (CUDA vs ?)

Visa signatur

| MacBook Pro Mid-2010 | i7 2.66 Ghz | 8GB RAM |

Permalänk

Ok så kanske inte ska välja bort ett grafikkort, men behöver jag det kortet som rekommenderas eller kan man välja ett "enklare"?

Permalänk
Medlem

För Adobe Premiere Pro CS6:
http://www.adobe.com/products/premiere/tech-specs.html

Ett GTX580 verkar ju kunna funka. Kanske går att hitta begagnat på sweclockers marknad?

Permalänk

Hm köper hellre nytt än begagnat, plus att jag gärna ser att butiken jag handlar i får bygga ihop datorn med.

Permalänk

Efter att ha läst lite på voodoofilms forum kom jag fram till ett grafikkort som skulle funka fint.
Bytte ut det andra och då ser det ut som följer http://www.inet.se/kundvagn/visa/2942291/2013-02-05

Synpunkter på det?

Permalänk

Hej igen

Efter att ha läst på lite mer så har jag gjort lite justeringar. Tänkte bara stämma av så att allt funkar tillsammans innan beställning.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2944280/videoredigering

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Men hur står sig GT630 jämfört med intels integrerade HD4000?

Permalänk

Tja det kan jag inte svara på så klart. Fick dock det grafikkortet rekommenderat på ett annat forum (voodoofilm) med tanke på mina behov just nu.