Bästa möjliga speldator för denna budget?

Permalänk

Bästa möjliga speldator för denna budget?

Tjenare allihopa! Är otroligt sugen på en ny dator. min är inte det bästa för spel men det "funkar" så att säga. Men kan inte spela på hög grafik och jag märket SJUKT stor skillnad om jag spelar FPS spel på en dator som är bra. SÅ skulle verkligen uppskatta hjälp med att sätta ihop ett paket här! Bygger den själv ifall det är billigare.

Min budget är på ca 8000, vill helst inte över det. Den ska klara spel som GW2, Cod spelen på hög grafik. Och gärna lite andra krävande spel som crysis 3 eller något i den stilen. Vet att man kan få det spelet på köpet vid en del grafikkortsköp? Hur viktigt är det men en bra skärm egentligen? Har enn 22tum från Benq. vet inte hur bra den är och sånt, nybörjare som sagt. Har mus,tangentbord och skärm men skulle gärna vilja ha en riktigt bra speldator för min budget! Snälla hjälp mig!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

här är ett förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3033819/2013-02-26 dock om du redan har Windows in räknat på något sätt så kan du byta ut Windows mot en SSD. eller så spara du ihop ytligare 1K och du kan då köpa en SSD. om du undrar vad en SSD är så är det en "super" snabb hårddisk men dom kostar mer per GB än traditionella HDD:er (Hårddiskar).
Den datorn jag lade ihop kommer klara alla dom senaste spelen med en del "ögongodis".
Nej en BenQ duger.. om du aldrig kört på 27" tums 120Hz skärm så kommer du inte sakna det.
och du får med Crysis 3 om du undrar

Hoppas bara att någon som kan lite mer om AMD kan svara på om den garanterat fungerar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Tack för ett snabbt svar! Hur mycket skillnad gör en så där SSD elelr vad för skillnad gör den?
Har sett ett annat grafikkort från samma skapare, (vad nu det hette) Där fick också med crysis och Bioshock. De had 5/5 från omdömen och den här hade 4/5, någon större skillnad på dem? Svår fråga eftersom jag inte vet namnet på kortet haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorrgre:

Tack för ett snabbt svar! Hur mycket skillnad gör en så där SSD elelr vad för skillnad gör den?
Har sett ett annat grafikkort från samma skapare, (vad nu det hette) Där fick också med crysis och Bioshock. De had 5/5 från omdömen och den här hade 4/5, någon större skillnad på dem? Svår fråga eftersom jag inte vet namnet på kortet haha

En SSD kan vara 100 gånger snabbare än en väldigt gammal disk, oftast 7-8 gånger snabbare än dagens diskar som säljs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

tror du inte att det blir för lite med lagrings utrymme i en spel dator? jag använder en 180GB SDD och den är snart full
Dock kan ju TS tänka på att lägga till en CD-läsare om TS vill ha det, dom ligger ju på runt 115-200kr.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

helt OK. men du får inte Crysis med vad jag vet..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

varför göra en sådan budget då han kan spendera upp till 8k?

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av simon253:

helt OK. men du får inte Crysis med vad jag vet..

Crysis är inte viktigt direkt men tänkte att de va bra nu när man kudne få med det i ett grafikkort!

SÅ den där datorn är bra och klara spel som crysis och BF3? För i den följer det med en skärm också!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av simon253:

här är ett förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3033819/2013-02-26 dock om du redan har Windows in räknat på något sätt så kan du byta ut Windows mot en SSD. eller så spara du ihop ytligare 1K och du kan då köpa en SSD. om du undrar vad en SSD är så är det en "super" snabb hårddisk men dom kostar mer per GB än traditionella HDD:er (Hårddiskar).
Den datorn jag lade ihop kommer klara alla dom senaste spelen med en del "ögongodis".
Nej en BenQ duger.. om du aldrig kört på 27" tums 120Hz skärm så kommer du inte sakna det.
och du får med Crysis 3 om du undrar

Hoppas bara att någon som kan lite mer om AMD kan svara på om den garanterat fungerar.

Glöm inte fraktfritt https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorrgre:

SÅ den där datorn är bra och klara spel som crysis och BF3? För i den följer det med en skärm också!

Skall du köra BF3 multiplayer vilket jag gissar så bygg dator på FX-8350, BF3 gillar många kärnor, där är intels fyrkärniga utan hyperthreading inga bra val

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 912+ Moderkort: MSI Z77A-G41 PSU: XFX ProSeries Core Edition 750W CPU: Intel i5 3570k GPU: EVGA GTX 660 SC Ram: Corsair Vengeance 1600mhz 8gb HDD: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm SSD: Samsung 840 120gb

Permalänk

Passar dessa delar tillsammans och "sammarbetar de bra"?

Tjena folket. Har en ihopsättning har som jag skulle vilja veta ifall de fungerar bra tillsammans.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3040814/2013-02-27

Är möjligt att jag byter ut 660 ti mot ett annan kort? Eller vad säger ni? Vill helst inte överstiga priset som är 7.5k.
Skulle ni ändra något här? SSD är för mig onödigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anorrgre:

Tjena folket. Har en ihopsättning har som jag skulle vilja veta ifall de fungerar bra tillsammans.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3040814/2013-02-27

Är möjligt att jag byter ut 660 ti mot ett annan kort? Eller vad säger ni? Vill helst inte överstiga priset som är 7.5k.
Skulle ni ändra något här? SSD är för mig onödigt.

Påminner väldigt mycket om mitt ursprungliga paket.
Skulle rekommendera att gå upp ett litet steg på moderkortet för att få ordentlig kylning på VRMs (viktiga att hålla svala framförallt vid överklockning).

http://www.inet.se/produkt/1902197/msi-z77a-g43-atx

Är ett bra alternativ.

Enda andra är väl att du bör tänka efter hur ofta du använder DVD skivor idag.
Jag har använt 1 enda skiva på 2år. Det är hur ofta de flesta här på SweC har nytta av sin läsare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Passar dessa delar bra tillsammans? Råkade posta i bärbara sektionen först

Tjena folket. Har en ihopsättning har som jag skulle vilja veta ifall de fungerar bra tillsammans.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3040814/2013-02-27

Är möjligt att jag byter ut 660 ti mot ett annan kort? Eller vad säger ni? Vill helst inte överstiga priset som är 7.5k.
Skulle ni ändra något här? SSD är för mig onödigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anorrgre:

Okej så det är bara det jag borde ändra på? Annars passar de andra delarna bra ihop?

Angående dvdn så menar du att jag ska ta billigaste som de har eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Ang DVD:
Tänk efter om du verkligen behöver den. Oftast är det något man skaffar av gammal vana och egentligen inte behöver.

Byt moderkort. det är värt 60-80kr extra att få ordentlig kylning på VRM. Speciellt om du köper en överklockningsbar processor.
Vill du inte överklocka så kan du skaffa dig en i5 3450 istället och på så sätt få ner kostnaden lite.

Allt annat lirar tillsammans. Bra anpassad budget. Vettigt att köpa billigaste möjliga chassi man kan leva med tills man hittar ett man gillar och har budget för det.

Det enda jag tycker skulle vara värt att lägga några hundringar till på är ett nätagg. Dock sägs XFX Core vara bra saker så det lär inte vara några problem oavsätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anorrgre:

Tjena folket. Har en ihopsättning har som jag skulle vilja veta ifall de fungerar bra tillsammans.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3040814/2013-02-27

Är möjligt att jag byter ut 660 ti mot ett annan kort? Eller vad säger ni? Vill helst inte överstiga priset som är 7.5k.
Skulle ni ändra något här? SSD är för mig onödigt.

Ser helt okej ut faktiskt. Kanske ett lite kraftigare nätagg (du vet, för ev. uppgraderingar) men annars ser det klockrent ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tumnus:

Ser helt okej ut faktiskt. Kanske ett lite kraftigare nätagg (du vet, för ev. uppgraderingar) men annars ser det klockrent ut.

Ja du, Inget jag skulle rekommendera om man ser på resterande produkter i varukorgen.
Han kan ju uppgradera till ett GTX 680 / HD 7970 på det nätagget.
Bättre att köpa en SSD eller bättre chassi.

Men förstår precis din tanke. =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Föreslår även jag att du tar ett bättre moderkort för alla olika anledningar.

T.ex, sli?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Curemylife:

Föreslår även jag att du tar ett bättre moderkort för alla olika anledningar.

T.ex, sli?

Jag kan verkligen inte förstå folk som rekommenderar att en person som har tre trådar på Sweclockers och troligen inte har superkoll på datorer samt har en total budget på ca: 7.500SEK ska:

Skaffa ett kraftfullt nätagg för framtida uppgraderingar (typ SLI)
Och att skaffa ett moderkort nu på låg budget för att stödja denna framtida SLI.

Känns dumt investerat helt enkelt.
Det är inte speciellt troligt att TS kommer skaffa SLI i framtiden om den nuvarande budgeten ligger så lågt som den gör.
Det är troligare att man uppgraderar till Ett bättre framtida grafikkort (dessutom helt klart bäst att köpa mid-end GPU varje säsong än att köpa 1High-end varannan rent ekonomiskt/prestanda).

Ta absolut inte detta som ett påhopp utan med som ett rop för förståelse. Förklara för mig varför det är en bra plan att skaffa SLI moderkort och PSU på en budget på 7.500SEK.

/David

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kan verkligen inte förstå folk som rekommenderar att en person som har tre trådar på Sweclockers och troligen inte har superkoll på datorer samt har en total budget på ca: 7.500SEK ska:

Skaffa ett kraftfullt nätagg för framtida uppgraderingar (typ SLI)
Och att skaffa ett moderkort nu på låg budget för att stödja denna framtida SLI.

Känns dumt investerat helt enkelt.
Det är inte speciellt troligt att TS kommer skaffa SLI i framtiden om den nuvarande budgeten ligger så lågt som den gör.
Det är troligare att man uppgraderar till Ett bättre framtida grafikkort (dessutom helt klart bäst att köpa mid-end GPU varje säsong än att köpa 1High-end varannan rent ekonomiskt/prestanda).

Ta absolut inte detta som ett påhopp utan med som ett rop för förståelse. Förklara för mig varför det är en bra plan att skaffa SLI moderkort och PSU på en budget på 7.500SEK.

/David

Jag skulle säga att det är just för budgetensskull.

Genom att eventuellt köpa ett till 660ti så sparar han enormt mycket pengar mot vilken prestanda han potentiellt kan få ut.

Och för överklockning (då också för bättre prestanda utan att spendera några pengar alls).

Gillar att du höll en trevlig ton när du inflikar, ses mer och mer sällan:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anorrgre:

Tjena folket. Har en ihopsättning har som jag skulle vilja veta ifall de fungerar bra tillsammans.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3040814/2013-02-27

Är möjligt att jag byter ut 660 ti mot ett annan kort? Eller vad säger ni? Vill helst inte överstiga priset som är 7.5k.
Skulle ni ändra något här? SSD är för mig onödigt.

Vad är felet på förslagen i följande tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Curemylife:

Jag skulle säga att det är just för budgetensskull.

Genom att eventuellt köpa ett till 660ti så sparar han enormt mycket pengar mot vilken prestanda han potentiellt kan få ut.

Och för överklockning (då också för bättre prestanda utan att spendera några pengar alls).

Gillar att du höll en trevlig ton när du inflikar, ses mer och mer sällan:/

Varje gång jag skriver ett inlägg så försöker jag läsa det ordagrant utan betoningar för att se hur det eventuellt kan misstolkas och även vilket tonfall jag har. Vill absolut inte uppröra folk i onödan pga misskommunikation. Tänk hur världen skulle se ut utan misskommunikation (ganska fridfull men troligen även ganska spänningslös)

Okej jag förstår tanken du har kring SLI men ett till 660ti lär troligen vara ungefär lika dyrt som att sälja det 660ti han har och köpa helt nytt för bättre prestanda i framtiden.
Och då även sparat pengarna för Moderkorts- och nätaggskostnader från planerandet för framtida SLI innebär. Lite så jag tänker

Överklockning är inte bara för prestanda till kostnadsvinsten utan även för att det är jävligt kul =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja skulle satsat på detta nätagget istället

www.inet.se/produkt/6909757/be-quiet-pure-power-l8-530w-80-br...

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,2Ghz | Corsair Vengeance 1600mhz 16gb | OCZ Agillity 3 120gb | WD 1TB sata6 caviar black | ASRock P67 Pr/Fatal1ty Socket 1155, P67, ATX B3 | HD7970 3GB + EKWB EK-FC7970 - Acetal+EN (Nickel) | Corsair HX 850W PSU |
NZXT 810switch | Asus VG278HE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zZerf:

varför göra en sådan budget då han kan spendera upp till 8k?

Instämmer:
Dumsnålt med i5 3330 när 3450 är 10% snabbare och bra mycket mindre dyrare.
Varför 64GB SSD när man får 100% mer kapacitet för ca 60% mer i kostnad?
GTX 650 för 1200kr? Really? ett 7770 utpresterar detta kort och dessutom kostar de närmare 900kr.

Några brister jag anser ditt paket har

Way overpowered PSU.
Moderkort som saknar VRM kylning vilket är viktigt för överklockning.
Finns bättre 660s kylare för mindre peng.
2133MHz Ram? Vilket kommer göra nästan 0% prestandaskillnad.

Mitt förslag med förbättringar + motiveringar till valen:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3071483/8k-dator
Då den har:
Bra VRM kylning på Moderkortet
Kvalitetsnätagg
Större HDD och en SSD av den bättre kvalitén.
Bättre kylare på GPU.

Chassi uttalar jag mig en kring då det är så personligt med preferenser och vilken funktionalitet man behöver men det finns en budget på ca 700kr till detta.

Vill man spara in lite pengar:

  • H77/B75 moderkort med i5 3450 eller AMD FX83x0 med ett AM3+Moderkort. 970Chipset duger.

  • Skippa SSD.

  • Billigare chassi. Finns för så lite om 350kr.

  • 1TB HDD från WD i modellen Blue kostar för närvarande 550kr och är ett bra köp.

  • Skippa CPU kylaren.

Dessa förslag går att kombinera i vilken kombination som helst för att spara in pengar om t ex Windows 7/8 och/eller Optisk läsare/brännare är en krav.

Annars är simon253s förslag även bra:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3033819/2013-02-26

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snekft:

Oh the joy!
Det är ett väldigt fint nätagg det där.

Dock har jag inte jämfört mot XFX Core 550W så kan inte uttala mig om kvalitétsskillnaden.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Be quiets agg. är alla av mkt bra kvalité, tysta och levererar dom Watt som uppges.

Skulle dock byta grafikkort till ett gigabyte windforcex3 7950, den modellen klockar oerhört fint. Över 1200Mhz verkar dom flesta komma, och då presterar det ungefär likadant som ett 7970 @1100Mhz.

2479kr på inet, mer prestanda för pengarna går knappast att få.

https://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-30...

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Be quiets agg. är alla av mkt bra kvalité, tysta och levererar dom Watt som uppges.

Skulle dock byta grafikkort till ett gigabyte windforcex3 7950, den modellen klockar oerhört fint. Över 1200Mhz verkar dom flesta komma, och då presterar det ungefär likadant som ett 7970 @1100Mhz.

2479kr på inet, mer prestanda för pengarna går knappast att få.

https://www.inet.se/produkt/5409387/gigabyte-radeon-hd7950-30...

Tack för svaren allihopa. Men som någon sa så är jag rätt ny på datorer. å skulle erlägger uppskatta fall ni kunde byta ut dem delar ni tyckte så jag inte måste leta upp dem för jag vet inte riktigt vilken som jag ska ta. Typ nytt nätagg och SLI som ni sa.

Angående klockningsgnrejen så vet jag inte ens vad det är, eller snarare hur man genomför det haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anorrgre:

Tack för svaren allihopa. Men som någon sa så är jag rätt ny på datorer. å skulle erlägger uppskatta fall ni kunde byta ut dem delar ni tyckte så jag inte måste leta upp dem för jag vet inte riktigt vilken som jag ska ta. Typ nytt nätagg och SLI som ni sa.

Angående klockningsgnrejen så vet jag inte ens vad det är, eller snarare hur man genomför det haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visste inte jag heller när jag var ny på datorer, men man lär sig Och numera finns ju forum som detta tex. Och guider mm mm.

Kortet som jag länkade är klockat till 1000Mhz standard så det lär va snabbare än 660ti även utan överklock.