Längesen jag byggde dator - Guide - Vad är bäst?

Permalänk
Medlem

Längesen jag byggde dator - Guide - Vad är bäst?

Tja, här kommer ytterliggare en byggartråd, där jag behöver lite tips om vad jag ska inköpa för något, finns det guides osv så tar jag gläjdeligen emot dem för att veta mer ingående de olika kompenenterna (Inte basic kunskaper, men mer ingående om vilka saker man ska prioritera för gaming, vilket som är mest prisvärt och optimalast, tex).

Har en budget på 4 lökar för nuvarande så det står mellan ett 680 och 7970 GHZ edition, men samtidigt så har jag funderat lite på
en ny processor och moderkort då mitt är från stenåldern (i7 930 med 1366 socket). Mitt mål är väl att kunna köra på nästintill högaste settingsen in-game på b.la battlefield 3 (där jag just nu kör på low-medium, beroende på map för att få en lagom stabil fps med mitt nuvarande gear).

Jag antar att grafikkortet kommer ge bäst boost, om jag nu ska dela upp inköpen eftersom jag inte har jättestor budget för nuvarande och är sugen på att snabbt få upp prestandan. Bäst för gaming antar jag att en i5:a är, har kollat på en Intel® Core i5-3570K Processor, verkar vara schysst. Så frågan är vilket moderkort är mest prisvärt för detta? Det ska helst vara något man kan köra 2- grafikkort på för framtida uppdateringar.

Har funderat lite på att vänta in lite inkommande reor, såsom komplett har, så att man kan fynda nåt riktigt fint, men måste veta vad jag ska leta efter.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tror att den CPU du har ska räcka till BF3 på High i 1080p 60fps, iaf om du klockar den. Rätta mig gärna om jag har fel där.
Om jag var du skulle jag definitivt vänta in Haswell iaf.

Den där CPU-arkitekturen står sig faktiskt hyfsat i spel fortf. Dessutom klockar dom där CPUerna ganska långt rel stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag tror att den CPU du har ska räcka till BF3 på High i 1080p 60fps, iaf om du klockar den. Rätta mig gärna om jag har fel där.
Om jag var du skulle jag definitivt vänta in Haswell iaf.

Den där CPU-arkitekturen står sig faktiskt hyfsat i spel fortf. Dessutom klockar dom där CPUerna ganska långt rel stock.

Ofan där ser man, det vore ju kanon om fallet vore så. Men då möjligtvis man kanske skulle inköpa någon slags processorkylare för klockning isåfall, är ju också något som man kan återanvända sen till nästa processor om jag nu köper en som har stödjande socket.

edit 1:
Vad är haswell förresten?

edit 2: ah, ny graffikortsmärke såsom jag förstod det, när ser vi dessa på marknaden då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeRRe:

Ofan där ser man, det vore ju kanon om fallet vore så. Men då möjligtvis man kanske skulle inköpa någon slags processorkylare för klockning isåfall, är ju också något som man kan återanvända sen till nästa processor om jag nu köper en som har stödjande socket.

edit 1:
Vad är haswell förresten?

edit 2: ah, ny graffikortsmärke såsom jag förstod det, när ser vi dessa på marknaden då?

Jo, en kylare som är bättre än stock rekommenderas. Men om du håller koll på tempen så kan du börja testa redan nu.

Haswell är nästa CPU-arkitektur från Intel. Förväntas bjuda på sisådär 10% bättre prestanda än nuvarande arkitekturen (Ivy Bridge, som ex. 3570K bygger på). Den lär gå att köpa om några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jo, en kylare som är bättre än stock rekommenderas. Men om du håller koll på tempen så kan du börja testa redan nu.

Haswell är nästa CPU-arkitektur från Intel. Förväntas bjuda på sisådär 10% bättre prestanda än nuvarande arkitekturen (Ivy Bridge, som ex. 3570K bygger på). Den lär gå att köpa om några månader.

Sure kan ju alltid testa och kolla.

Grymt, tack för den informationen :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeRRe:

Sure kan ju alltid testa och kolla.

Grymt, tack för den informationen :)!

Jo, det skadar ju inte.

Om budgeten är tillräcklig så kan det vara värt att överväga kommande Ivy Bridge-E. Men det är bara nödvändigt om man tänkt använda många grafikkort, säg tre eller fler.

Permalänk
Medlem

Prisvärt mb är asrock z77 extreme4,

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/

Visa signatur

| CPU; i5-2500k & Antec Kühler 620 | Evga GTX 690 4GB | SSD; OCZ Agility 3 120GB | HDD; Seagate Green 1TB |
| MB; Asus P8Z68-V Pro/Gen3 | RAM; Corsair Vengeance 8GB CL9 | Case Fractal Design R3 Modded |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubbozy:

Nice tack för tipset, ser ut som ett schysst kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeRRe:

Tja, här kommer ytterliggare en byggartråd, där jag behöver lite tips om vad jag ska inköpa för något, finns det guides osv så tar jag gläjdeligen emot dem för att veta mer ingående de olika kompenenterna (Inte basic kunskaper, men mer ingående om vilka saker man ska prioritera för gaming, vilket som är mest prisvärt och optimalast, tex).

Har en budget på 4 lökar för nuvarande så det står mellan ett 680 och 7970 GHZ edition, men samtidigt så har jag funderat lite på
en ny processor och moderkort då mitt är från stenåldern (i7 930 med 1366 socket). Mitt mål är väl att kunna köra på nästintill högaste settingsen in-game på b.la battlefield 3 (där jag just nu kör på low-medium, beroende på map för att få en lagom stabil fps med mitt nuvarande gear).

Jag antar att grafikkortet kommer ge bäst boost, om jag nu ska dela upp inköpen eftersom jag inte har jättestor budget för nuvarande och är sugen på att snabbt få upp prestandan. Bäst för gaming antar jag att en i5:a är, har kollat på en Intel® Core i5-3570K Processor, verkar vara schysst. Så frågan är vilket moderkort är mest prisvärt för detta? Det ska helst vara något man kan köra 2- grafikkort på för framtida uppdateringar.

Har funderat lite på att vänta in lite inkommande reor, såsom komplett har, så att man kan fynda nåt riktigt fint, men måste veta vad jag ska leta efter.

Tack på förhand!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105785 inte så stor skillnad på 7950 och 7970, och nästan aldrig värt prisskillnaden.
Med 4k får du två st 7950, och om du har 1366 så antar jag att ditt mobo har dubbla PCIe 16x, även om det är gen 2...annars kan du ju börja med ett och köpa ett till vid ett senare tillfälle.
Ny CPU och moderkort är mer eller mindre helt onödigt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105785 inte så stor skillnad på 7950 och 7970, och nästan aldrig värt prisskillnaden.
Med 4k får du två st 7950, och om du har 1366 så antar jag att ditt mobo har dubbla PCIe 16x, även om det är gen 2...annars kan du ju börja med ett och köpa ett till vid ett senare tillfälle.
Ny CPU och moderkort är mer eller mindre helt onödigt.

True that! Hur ser prestandaökningen ut när man kör sli, kan man räkna med ungefär 100% extra kraft?

edit: jädra bra pris som pixmania (aldrig beställt därifrån, men gissar på att det är legit) har, får hoppas att orginalkylaren på korten är något att ha bara, den på pixmania är annorlunda än de andra. Ser onekligen sämre ut kylmässigt? kanske fel bild på varan?

edit 2: Förresten så sitter jag för nuvarande på 650w Corsair, tror ni det här nätagget klarar driva 2st 7950 i CF?

Exempel 1:
http://www.pixmania.se/se/se/12947776/art/sapphire-technology...

Exempel 2:
http://www.pixmania.se/se/se/12781961/art/sapphire-technology...

Frågan är om det ens kommer få plats i mitt fractal design som har nätagget i botten utav chassit.

Permalänk
Medlem

Rätt komiskt egentligen, med mitt nuvarande 5870, med en specialkylare som jag monterat på ser jag inte ens mina andra två PCI-e slottar, haha. Bredden på mitt nuvarande grafikkort med kylningen, ligger ungefärliga 5 centimer, så det bästa alternativet om jag nu ska köra CF är att köra på http://www.pixmania.se/se/se/12947776/art/sapphire-technology...

istället för detta som är bredare:
http://www.pixmania.se/se/se/12781961/art/sapphire-technology...

vad jag förstått så är den andra lite klockad, men det första sparar jag både pengar och plats, samtidigt så funderar jag på om den lilla extra klockningen som det andra kortet har, gör nån större skillnad i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeRRe:

True that! Hur ser prestandaökningen ut när man kör sli, kan man räkna med ungefär 100% extra kraft?

edit: jädra bra pris som pixmania (aldrig beställt därifrån, men gissar på att det är legit) har, får hoppas att orginalkylaren på korten är något att ha bara, den på pixmania är annorlunda än de andra. Ser onekligen sämre ut kylmässigt? kanske fel bild på varan?

edit 2: Förresten så sitter jag för nuvarande på 650w Corsair, tror ni det här nätagget klarar driva 2st 7950 i CF?

Exempel 1:
http://www.pixmania.se/se/se/12947776/art/sapphire-technology...
http://brain.pan.e-merchant.com/2/0/19378102/l_19378102.jpg

Exempel 2:
http://www.pixmania.se/se/se/12781961/art/sapphire-technology...
http://brain.pan.e-merchant.com/5/9/18031995/l_18031995.jpg

Frågan är om det ens kommer få plats i mitt fractal design som har nätagget i botten utav chassit.

Beräkningskraften på grafikdelen blir dubbelt så hög, men du kommer inte få ut dubbelt så många fps eftersom att skalningen inte är 100%, sen borde agget räcka till de korten.
CF brukar väl vara 80-95% på nya och stora titlar, sämre hos gamla spel men man behöver inte dubbla 7950 för gamla spel då de spelen inte är så krävande.

Exakt vilket chassi har du?, borde nog funka med CF om moderkortet redan går på där, behöver kanske inte avnända slots längst ner.
Sen så är referens billigare, även om det 7950 har en bra kyllösning så är den mest bra för singel-GPU-lösningar och inte CF, referens eller liknande är bra för CF då blåser ut luften direkt.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Beräkningskraften på grafikdelen blir dubbelt så hög, men du kommer inte få ut dubbelt så många fps eftersom att skalningen inte är 100%, sen borde agget räcka till de korten.
CF brukar väl vara 80-95% på nya och stora titlar, sämre hos gamla spel men man behöver inte dubbla 7950 för gamla spel då de spelen inte är så krävande.

Exakt vilket chassi har du?, borde nog funka med CF om moderkortet redan går på där, behöver kanske inte avnända slots längst ner.
Sen så är referens billigare, även om det 7950 har en bra kyllösning så är den mest bra för singel-GPU-lösningar och inte CF, referens eller liknande är bra för CF då blåser ut luften direkt.

Okok, sweet!
Så ditt tips är på att jag kör på första exemplet?

Ett fractal design r2, ser ut som på den här bilden (Obs inte min på bilden):

Mitt moderkort är ett x58a-ud3r :

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeRRe:

Okok, sweet!
Så ditt tips är på att jag kör på första exemplet?

Ett fractal design r2, ser ut som på den här bilden (Obs inte min på bilden):
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=318741.jpg

Mitt moderkort är ett x58a-ud3r :

http://it-review.net/uploads/images/Article/2010/08/11/p6x582...

Moderkortet har sex platser med en PCIe längst ner, vet doc inte vilken hastighet den går i.
Chassit har 7st luckor för expansionskort, mobot har 6, så längst ner kan du ha ansluta ett grafikkort som tar två platser, tre är tveksamt, beroende på hur djup grafikkortet är, de brukar inte vara fullt 3 utan 2,5 men det är ju bara 2 platser som behöver bildutgångar, och pga att det är djupare än två kan du inte använda de två översta som du kan göra med referenskort (eller 2-slots-kort)

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Moderkortet har sex platser med en PCIe längst ner, vet doc inte vilken hastighet den går i.
Chassit har 7st luckor för expansionskort, mobot har 6, så längst ner kan du ha ansluta ett grafikkort som tar två platser, tre är tveksamt, beroende på hur djup grafikkortet är, de brukar inte vara fullt 3 utan 2,5 men det är ju bara 2 platser som behöver bildutgångar, och pga att det är djupare än två kan du inte använda de två översta som du kan göra med referenskort (eller 2-slots-kort)

Sorry jag råkade visst länka fel moderkortsbild, denna ska det tydligen vara. Kan inte just nu se någon utav de två under den första p.ga monsterkylaren så misstog mig lite.

Möjligt att jag kan köra på 1 & 3 med det andra kortet, men är lite tveksam på det. Får troligtvis köra på referenskortet trots allt!

Vet inte om detta säger något om deras hastigheter:

Citat:

SLI / Video Card Configurations*:
Single Card: Slot 1 (x16)
SLI/Crossfire: Slots 1 & 3 (x16, x16)
Tri-SLI/TriFire: Slots 1, 3, & 4: (x16, x8, x8)
QuadFire: Slots 1-4: (x8, x8, x8, x8)

Permalänk
Medlem

Hittade precis detta också: http://www.pixmania.se/se/se/13360145/art/generique/radeon-hd...

880mhz, vs 810. Vad har du att säga om detta?

Permalänk
Medlem

Stämmer specarna kan du köra med kort i slot 1 och 3 och få ut full hastighet, och då få in två kort som täcker två platser vardera. Det förutsatt att du inte har något annat kort som kommer i kläm..

Permalänk
Medlem

Blev detta, nu när det var extrapris på webhallen för 2.2k. Köpte ett nu först för att testa och se utrymmet, samtidigt som jag väntar in extra pengar. Läste om att någon lyckats klocka upp det till runt 1100mhz~ och fortfarande ha låga temps med en relativit låg ljudnivå. Aldrig gillat referenskylare innan, fått byta ut dem efter ett tag på mina två senaste Ati kort så det kanske är lika bra att jag kör på något som är lite extra på.

Permalänk
Medlem

Korten är monterade, fixade även ett 750w nätagg. Min fps i BF3 pendlar mellan 40-80 i multiplayer på ultra bland de senaste banorna med 64 spelare, någon som kan säga om det är bra eller ej? Märkte faktiskt ingen större skillnad när jag körde med ensamt kort och två i fpsen, i spelet.

edit:
Ok det är verklligen stor skillnad på singleplayer och multiplayer märkte jag nu, den går typ inte under 100 fps, toppade på 177 som mest. Så sjukt dåligt med plats mellan grafikkorten att det blir riktigt varmt för grafikkort 1 (80 grader i full load) medans grafikkort 2 ligger på (60 grader) ungefär, lite smått surt samt att det låter som datorn ska lyfta, nån som har nån bra lösning på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeRRe:

Korten är monterade, fixade även ett 750w nätagg. Min fps i BF3 pendlar mellan 40-80 i multiplayer på ultra bland de senaste banorna med 64 spelare, någon som kan säga om det är bra eller ej? Märkte faktiskt ingen större skillnad när jag körde med ensamt kort och två i fpsen, i spelet.

edit:
Ok det är verklligen stor skillnad på singleplayer och multiplayer märkte jag nu, den går typ inte under 100 fps, toppade på 177 som mest. Så sjukt dåligt med plats mellan grafikkorten att det blir riktigt varmt för grafikkort 1 (80 grader i full load) medans grafikkort 2 ligger på (60 grader) ungefär, lite smått surt samt att det låter som datorn ska lyfta, nån som har nån bra lösning på det?

En fläkt som är ganska så rak och inte sprider luftflödet skulle kunna hjälpa, då i fronten på lådan som blåser mot grafikkorten...om du kan få in en fläkt och/eller mellan hårddiskburarna och grafikkortet (finns nog inte plats men på vissa chassin går det) så vore det också kanon.
En fläkt från sidan...det kan vara riktigt viktigt att den inte är så stark utan tyst, beroende lite på hur du har datorn, den får gärna vara motsatt till den fläkten jag sa innan, så att denna sprider luften rätt mycket, eller bara en vanlig billig 120-mm alltså, doc gärna tyst.

Ursäkta om du har sagt det redan, men vad har du för utsug där bak och i toppen?, det kan vara bra också.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]