Ska bygga en spel dator, Budget 11-12k

Permalänk

Ska bygga en spel dator, Budget 11-12k

Hej, jag har letat runt lite på nätet och hittat delar till min kanske framtida dator. Jag är dock ingen expert på att bygga en egen dator och skulle gladeligen uppskatta ifall ni kunde peka ut vad som inte kommer att funka och vad jag kan köpa för någonting istället

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4

Processor: Intel Core i5 3570k

Grafik kort: Asus GeForce GTX670-DC2-2GD5 2GB

Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Ram-Minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz

Hårddisk: Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB

SSD: Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256 256GB

o.v.s. Jag kan ha glömt någonting men skulle denna dator fungera bra?
Tack i förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frostlily1:

Hej, jag har letat runt lite på nätet och hittat delar till min kanske framtida dator. Jag är dock ingen expert på att bygga en egen dator och skulle gladeligen uppskatta ifall ni kunde peka ut vad som inte kommer att funka och vad jag kan köpa för någonting istället

Moderkort: Asrock Z77 Extreme4

Processor: Intel Core i5 3570k

Grafik kort: Asus GeForce GTX670-DC2-2GD5 2GB

Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

CPU Kylare: Hyper 212 EVO

Ram-Minne: Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz

Hårddisk: Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB

SSD: Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256 256GB

o.v.s. Jag kan ha glömt någonting men skulle denna dator fungera bra?
Tack i förhand!

Allt ser bra ut men:
Jag rekommenderar ett moderkort från annan tillverkare då Asrock kostar 50kr mindre men har 1/3-del av den garanti de andra ordentliga tillverkarna erbjuder.

Och du har glömt nätaggregat. Där ska du inte försöka spara på slantarna. Det är en väldigt viktigt komponent.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Allt ser bra ut men:
Jag rekommenderar ett moderkort från annan tillverkare då Asrock kostar 50kr mindre men har 1/3-del av den garanti de andra ordentliga tillverkarna erbjuder.

Och du har glömt nätaggregat. Där ska du inte försöka spara på slantarna. Det är en väldigt viktigt komponent.

Aha tack och du har rätt jag glömde att skriva ditt nätaggregatet som jag hade valt: Fractal Design Integra R2 750W.
Vad skulle du rekommendera för moderkort? Jag vet inte riktigt vad jag ska ha istället.
Vad skulle du kunna uppskatta att datorn klarar av när det gäller t.ex. spel?

Permalänk

Ska bygga en spel dator, Budget 11-12k

Hej, jag tänkte bygga ihop en spel dator och skulle uppskatta hjälp utav ni som kan detta (:
Skulle det kunna gå att bygga ihop en dator som klarar av t.ex. crysis 3 på den budgeten? Och jag har hittat ett chassi som jag helst skulle vilja ha: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Inaktiv

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264145/2013-04-22 Den där klarar allt du vill göra + mycket mer.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264145/2013-04-22 Den där klarar allt du vill göra + mycket mer.

Tack så mycket! Men, Vad skulle du uppskatta att den skulle kunna köra crysis 3 eller planetside 2 på max settings?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av frostlily1:

Aha tack och du har rätt jag glömde att skriva ditt nätaggregatet som jag hade valt: Fractal Design Integra R2 750W.
Vad skulle du rekommendera för moderkort? Jag vet inte riktigt vad jag ska ha istället.
Vad skulle du kunna uppskatta att datorn klarar av när det gäller t.ex. spel?

De kommer klara alla spel som finns idag på både 1440p och 1080p. Dock ej maxat. Crysis 3 och BF3 kommer vara några exempel som kräver lite lägre inställningar än MAX för att ha stabila 60FPS.

Moderkortsersättare:
http://www.inet.se/produkt/1902198/msi-z77a-g45-atx

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frostlily1:

Tack så mycket! Men, Vad skulle du uppskatta att den skulle kunna köra crysis 3 eller planetside 2 på max settings?

Själv lirar jag FarCry3 på absolut max settings i full 1920x1080 upplösning med sämre setup (4170 och 6870) utan problem, Crysis 3 går småtungt på absolut max men kan fortfarande lira det laggfritt på höga inställningar, kan dock inte svara på hur det går på en 7870 men det borde gå klockrent.

Planetside 2 har jag inte kört sedan betan, då var inte riktigt koden till grafikmotorn deras riktigt optimal skulle jag tro då det laggade rätt mycket oavsett setup och inställningar, men så länge dom fixat sin kod uppskattar jag att det också bör gå skitbra.

Känner du dock att du vill vara bombsäker på att absolut mega-maxxa alla spel som finns i världen skulle jag byta ner SSD och/eller Minnet där (då båda är sjukt overkill, men ger mycket bang for the buck), och byta grafikkort till http://www.inet.se/produkt/5409375/xfx-radeon-hd7970-3072mb-d...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

De kommer klara alla spel som finns idag på både 1440p och 1080p. Dock ej maxat. Crysis 3 och BF3 kommer vara några exempel som kräver lite lägre inställningar än MAX för att ha stabila 60FPS.

Moderkortsersättare:
http://www.inet.se/produkt/1902198/msi-z77a-g45-atx

Åh, jag förstår. Tack så mycket för din hjälp!
Utav nyfikenhet, vad skulle behövas uppgraderas/ändras för att denna dator skulle klara av t.ex. BF3 på maxat 60+ fps?

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Själv lirar jag FarCry3 på absolut max settings i full 1920x1080 upplösning med sämre setup (4170 och 6870) utan problem, Crysis 3 går småtungt på absolut max men kan fortfarande lira det laggfritt på höga inställningar, kan dock inte svara på hur det går på en 7870 men det borde gå klockrent.

Planetside 2 har jag inte kört sedan betan, då var inte riktigt koden till grafikmotorn deras riktigt optimal skulle jag tro då det laggade rätt mycket oavsett setup och inställningar, men så länge dom fixat sin kod uppskattar jag att det också bör gå skitbra.

Känner du dock att du vill vara bombsäker på att absolut mega-maxxa alla spel som finns i världen skulle jag byta ner SSD och/eller Minnet där (då båda är sjukt overkill, men ger mycket bang for the buck), och byta grafikkort till http://www.inet.se/produkt/5409375/xfx-radeon-hd7970-3072mb-d...

Aha, tack så mycket! Så det är alltså grafik kortet som sänker prestandan och med det nya kortet så klarar datorn av alla spel på maxat 60+ fps? (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Själv lirar jag FarCry3 på absolut max settings i full 1920x1080 upplösning med sämre setup (4170 och 6870) utan problem, Crysis 3 går småtungt på absolut max men kan fortfarande lira det laggfritt på höga inställningar, kan dock inte svara på hur det går på en 7870 men det borde gå klockrent.

Planetside 2 har jag inte kört sedan betan, då var inte riktigt koden till grafikmotorn deras riktigt optimal skulle jag tro då det laggade rätt mycket oavsett setup och inställningar, men så länge dom fixat sin kod uppskattar jag att det också bör gå skitbra.

Känner du dock att du vill vara bombsäker på att absolut mega-maxxa alla spel som finns i världen skulle jag byta ner SSD och/eller Minnet där (då båda är sjukt overkill, men ger mycket bang for the buck), och byta grafikkort till http://www.inet.se/produkt/5409375/xfx-radeon-hd7970-3072mb-d...

Jag tycker inte 2000 kr för 16 gb minne är speciellt "bang for the buck", oavsett hur snabbt det är. Byt ner till 8gb vanligt minne och mindre SSD och lägg pengarna på ett 7970 med en ordentlig kylare, exempelvis Gigabyte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frostlily1:

Aha, tack så mycket! Så det är alltså grafik kortet som sänker prestandan och med det nya kortet så klarar datorn av alla spel på maxat 60+ fps? (:

Mja, grafikkortet brukar oftast vara boven i dramat om spel går segt. Oftast. Sen finns det spel som är väldigt processor-krävande också (värdelöst programmerade spel oftast, som GTA4). Sen finns det även saker som kan flaskhalsa oavsett spel. Själv tycker jag att SSD + Minnet där ger en mycket bättre generell prestanda-boost än ett 7970 vs 7870. Ett 7870 som jag länkade först klarar av alla nyaste spel på väldigt höga inställningar utan lagg alls. Minnerna samt SSD;n gör att grejjer laddar MYCKET snabbare (speciellt för SSDn där programmen/spelen du kör körs ifrån ssdn, då kan 500GB vara jäkligt bra om man lirar många spel).

Jag hade fortfarande kört på första länken där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friskybob:

Jag tycker inte 2000 kr för 16 gb minne är speciellt "bang for the buck", oavsett hur snabbt det är. Byt ner till 8gb vanligt minne och mindre SSD och lägg pengarna på ett 7970 med en ordentlig kylare, exempelvis Gigabyte

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju inte "bara" 16gb minne, det är 4x4gb minne, med hög frekvens + låg latens = jävligt bra minnen. Samt så är en stor SSD (som till exempel 500GBarn) jävligt bra om man lirar många spel och behöver mycket grejjer som ska laddas fort.

Personligen tycker jag att det är mycket mer fördelar än det lilla i jämförelse man får av ett 7970 jämfört med 7870.

Permalänk
Skrivet av anon214934:

Mja, grafikkortet brukar oftast vara boven i dramat om spel går segt. Oftast. Sen finns det spel som är väldigt processor-krävande också (värdelöst programmerade spel oftast, som GTA4). Sen finns det även saker som kan flaskhalsa oavsett spel. Själv tycker jag att SSD + Minnet där ger en mycket bättre generell prestanda-boost än ett 7970 vs 7870. Ett 7870 som jag länkade först klarar av alla nyaste spel på väldigt höga inställningar utan lagg alls. Minnerna samt SSD;n gör att grejjer laddar MYCKET snabbare (speciellt för SSDn där programmen/spelen du kör körs ifrån ssdn, då kan 500GB vara jäkligt bra om man lirar många spel).

Jag hade fortfarande kört på första länken där

Okey, tack så mycket för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Slängde ihop en burk lite snabbt, beror ju alltid på vilket behov man är av lagring / överklockning / utseende osv

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264214/12k

Permalänk
Skrivet av frostlily1:

Okey, tack så mycket för hjälpen!

En sista fråga, kommer allt detta få plats i chassit och hur blir det med temperaturen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214934:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264145/2013-04-22 Den där klarar allt du vill göra + mycket mer.

Så in i bomben felprioriterat för 12000 kronor.

Vill du ha mest spelprestanda så välj detta:

Intel:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264200/2013-04-22

AMD:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264224/2013-04-22

Kan eventuellt bli billigare om du köper enstaka komponenter på andra ställen, men du fattar. i5/8350, 8gb minne, sedan 7950 är en okej och modern speldator för mokring 10000:-. Vill du spendera mer lägg till en 1500:- och få en 7970 och 16gb minne istället.

Sedan, skillnaden mellan ett 7870 och ett 7970 är jävligt stor, till och med med en 7950. Större skillnad är de överprisade minnena du valde. När det gäller spel såklart. Jag vet inte vilka spel du spelar, men har du lirat bf3 multiplayer så upptäcker du ganska snart att en kraktig cpu och grafikkort behövs för att få hög fps (minst 60 eller 55) med bra grafikinställningar. i5/8350 är tillräckligt bra, nu behövs bara ett bra grafikkort vilket 7870 tyvärr inte längre är, om man ha en budget på 12000:-.

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Så in i bomben felprioriterat för 12000 kronor.

Vill du ha mest spelprestanda så välj detta:

Intel:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264200/2013-04-22

AMD:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264224/2013-04-22

Kan eventuellt bli billigare om du köper enstaka komponenter på andra ställen, men du fattar. i5/8350, 8gb minne, sedan 7950 är en okej och modern speldator för mokring 10000:-. Vill du spendera mer lägg till en 1500:- och få en 7970 och 16gb minne istället.

Sedan, skillnaden mellan ett 7870 och ett 7970 är jävligt stor, till och med med en 7950. Större skillnad är de överprisade minnena du valde. När det gäller spel såklart.

Jag är inte så värst bra med vad som ger optimal prestanda när det gäller spel, men skulle din Intel kundvagn klara av bf3 och sånt på maxat? Det är det och hur varm/tyst datorn blir/går.
Tack så mycket för din tid

Permalänk
Avstängd

För det första är det idioti att maxa bf3 utav många anledningar det kan jag intyga då jag lirat över 400 timmar bara tank. En burk med en i5/8350 och ett 7950 minst kommer klara bf3 bra. Kanske inte på all ultra med minst 60 fps, men på high, eller custom inställningar (att föredra). Om du kollar så finns det en "bättre" cpu kylare i paketet vilket kommer sänka tempen på processor och tillåta dig överklocka lite. Så länge du har fläktar i chassit som suger in luft och blåser ut kommer du inte ha några större temperaturproblem.

Just nu vet jag inte om det är bättre att köpa i5 eller 8350, då 8350 visat sig prestera lite bättre i spel som stödjer många kärnor (i bf3 vet jag dock ej). Intels nya processorer kommer ut i juni-juli också så du kanske borde vänta om du nu ska lägga 12000:- på ett bygge.

Permalänk
Skrivet av Az1337:

För det första är det idioti att maxa bf3 utav många anledningar det kan jag intyga då jag lirat över 400 timmar bara tank. En burk med en i5/8350 och ett 7950 minst kommer klara bf3 bra. Kanske inte på all ultra med minst 60 fps, men på high, eller custom inställningar (att föredra). Om du kollar så finns det en "bättre" cpu kylare i paketet vilket kommer sänka tempen på processor och tillåta dig överklocka lite. Så länge du har fläktar i chassit som suger in luft och blåser ut kommer du inte ha några större temperaturproblem.

Just nu vet jag inte om det är bättre att köpa i5 eller 8350, då 8350 visat sig prestera lite bättre i spel som stödjer många kärnor (i bf3 vet jag dock ej). Intels nya processorer kommer ut i juni-juli också så du kanske borde vänta om du nu ska lägga 12000:- på ett bygge.

Okej, tack för hjälpen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Az1337:

Så in i bomben felprioriterat för 12000 kronor.

Vill du ha mest spelprestanda så välj detta:

Intel:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264200/2013-04-22

AMD:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264224/2013-04-22

Kan eventuellt bli billigare om du köper enstaka komponenter på andra ställen, men du fattar. i5/8350, 8gb minne, sedan 7950 är en okej och modern speldator för mokring 10000:-. Vill du spendera mer lägg till en 1500:- och få en 7970 och 16gb minne istället.

Sedan, skillnaden mellan ett 7870 och ett 7970 är jävligt stor, till och med med en 7950. Större skillnad är de överprisade minnena du valde. När det gäller spel såklart. Jag vet inte vilka spel du spelar, men har du lirat bf3 multiplayer så upptäcker du ganska snart att en kraktig cpu och grafikkort behövs för att få hög fps (minst 60 eller 55) med bra grafikinställningar. i5/8350 är tillräckligt bra, nu behövs bara ett bra grafikkort vilket 7870 tyvärr inte längre är, om man ha en budget på 12000:-.

Folk tenderar att överskatta grafikkort fruktansvärt mycket. Stor SSD = Eliminerar laddningstider i princip helt för i princip allt, och du kan ha många spel på den. Sjukt bra och snabbt minne = Eliminerar laddningstider extra mycket, samt klarar av att göra realtime-minnes-beräkningar mycket bättre (du kan och kommer tjäna in mycket fps på detta). Prestandaskillnad finns mellan 7870 och 7970/7950 JA, men den är inte märkbar i dagens läge, fet SSD och grymt minne ger så sjukt mycket mer. Om ett par år kommer en liten skillnad att visa sig ja, men den är i mina ögon obetydlig.

Permalänk
Avstängd

Alltså när vi snackar spel är processor och grafikkort väldigt viktigt. SSD ger knappast någon skillnad i fps, dock i laddningatider. Visst det kanske bara är 10 fps skillnad för 1000:- mer eller mindre, men gällande "fps" spel är det stor skillnad med att ha minimum 45 eller 55 fps. I en renodlad speldator för 12000:- är ett 7870 för fattigt helt enkelt. Allt är relativt. Jag vet inte vad du kallar för "märkbart" dock. Det kanske inte är stor skillnad mellan ett 7870 och ett 7950, däremot mellan ett 7870 och 7970 då är det skillnad. Oavsett så skulle jag satsa på det senaste gällande grafikkort. Annars kan man ju lika väl köpa en phenom II 965 som överklockad, presterar fullt tillräckligt för de flesta spel på medium till high...

"Känner du dock att du vill vara bombsäker på att absolut mega-maxxa alla spel som finns i världen skulle jag byta ner SSD och/eller Minnet där (då båda är sjukt overkill, men ger mycket bang for the buck), och byta grafikkort till"
Tyvärr heller inte sant, när vi snackar maxa så menar vi minst 60 fps, vilket så inte är fallet ens med ett 7970.

Permalänk
Medlem

Sorry haik men jag måste såga din kundvagn rejält.

500GB SSD för en dator på budget är alldeles för mycket, 250gb räcker gott och väl för alla spel, windows osv..

Moderkortet är alldeles för dyrt för en dator som ligger på budget som vill maxa enligt mig. Finns grymma moderkort för 1000kr och för dom 500 som blir över så lägger man hellre pengar på ett bättre grafikkort.

Angående minnet så tycker jag du tar i, 8gb räcker gott och väl till precis allt, tror knappt man märker någon skillnad.

Nätagget tycker jag också du tar i en del för en budget dator.

Här är min varukorg: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264274/2013-04-23
Enligt mig så är detta det bästa man kan få under 12k.

Permalänk
Avstängd

Paketet ovan bra, fast xgx ghz edition är jag osäker på om det inte finns bättre 7970 för priset.

Permalänk
Avstängd

Du har redan en tråd om detta ämnet, och nej, ett gtx 670 ger inte mest prestanda för pengarna. Du kommer troligen inte maxa bf3 med dessa grejer, och då menar vi minst 60 fps. Har du endast 60hz skärm så behöver du dock inte över 60 fps för den delen heller. Garanti spelar knappast roll, i sverige är det 3 års reklamationsrätt. Ska ha köpa komponenter efter tillverkanas garanti så måste han ju byta ut alla komponenter. Du behöver inte mer än ett 550w nätagg till ett grafikkort.

För att du ska få minst 60 fps i bf3 i 1080p i alla lägen oavset bana och spelare så tror jag nog du behöver ett klockat 7970 och en klockad processor, i5/i7/8350.

Permalänk
Inaktiv

Min sjukt, tydligen kontroversiella kundvagn säger bara en sak; Alla prioriterar olika.

Själv är jag nöjd om jag kan lira helt laggfritt (60+ fps utan drops) på höga (inte nödvändigtvis max) inställningar, dock prioriterar jag en stor ssd då jag dels tycker att SSD är essentiellt i nya byggen, samt så är jag en gamer av många olika spel. 250GB räcker inte alls för mina syften (många, många olika stora spel) vill man sen göra annat på det så är det också sjukt bra med en stor ssd. Mycket och snabbt minne är en bra investering då det är en mycket större investering än det senaste grafikkortet jämfört med ett mid-highend som 7870, då spel kräver mer och mer minne, samt nyttjar hastigheter mycket mer. Detsamma gäller tyvärr inte på grafiksidan, spelutvecklare vet att dom har mycket spelrum att leka med när det gäller grafik och tänker inte alls på att nyttja grafikprestandan till fullo och tar istället genvägar.

Kan go on and on men tycker jag lämnat mer än nog min åsikt här. Ha en trevlig vecka på er

Permalänk
Avstängd

Du talar ju emot majoriteten av gamers här på swec, de flesta nämner ju att RAM påverkar väldigt lite gällande spelprestanda så länge man har tillräckligt. Få spel nyttjar mer än 8gb om ens några. Cl9 minnen på 1600Mhz räcker mer än väl skulle jag vilja påstå. I bf3 multiplayet t.ex. vilken är den bästa boosten du kan få, ett 7870 med de överprisade minnen du har, eller ett 7970 med "vanliga" 8gb cl9 1600Mhz minnen? Jag tror på de sistnämnda.

Permalänk
Medlem

Håller med, finns bättre 7970s

Permalänk

Skulle ni kunna säga ifall denna kundvagn är bra eller dålig?

Som sagt, http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264658/2013-04-23
Vad skulle kunna ändras för att det skulle bli bättre men ändå runt 11 000 - 12 500 kr?
Tack i förhand (:

Permalänk
Skrivet av frostlily1:

Som sagt, http://www.inet.se/kundvagn/visa/3264658/2013-04-23
Vad skulle kunna ändras för att det skulle bli bättre men ändå runt 11 000 - 12 500 kr?
Tack i förhand (:

Om du köper en K processor, alltså olåst multipel, så antar jag att du tänkt att överklocka. Då är det näst intill ett krav på att ha en eftermarknadskylare. Titta på tex någon Noctua, Phanateks (luft) eller något slutet vattensystem typ Antec 620. Presterar ungefär lika men du måste välja, luft eller vatten.

Edit: Några alternativ
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1518246

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB