Verktyg Visningsval
2013-06-23, 06:40   #1

Ignust

Medlem

Plats: Boden

Registrerad: jun 2013

Köpråd! Spel-PC för ca 8-9k

God Morgon på er!

Ska inhandla en dator nästa månad men jag får beslutsångest hela tiden.
Vill säga att jag är så extremt förvirrad när jag ska plocka ihop en dator för en budget och får aldrig till det. Har säkert stoppat ihop över 50 kundvagnar mellan 8000-9000 men då saknas det alltid någonting vilket gör att jag börjar om. Skulle någon vara bussig och hjälpa mig? Största problemet jag haft är att jag aldrig får in en SSD i budgeten och att jag vet inte för-och nackdelar mellan mATX och ATX. Vilket föreslår ni?

Hade tänkt mig en dator med Intel's nya Haswell- CPU och ett grafikkort på 2gb. Den ska ha låg ljudnivå samtidigt som den har bra luftflöde. Är ett stort fan av Fractal Design's chassin så att välj helst mellan Arc eller Define- serien. Ett grafikkort från ASUS med DCII hade då varit bra för låg ljudnivå och bra kylning. Ta vad ni tycker. Kundvagnen ska helst vara byggd på Inet då det blir lättare för mig och OS ska vara med i köpet. Antar att de mesta här är mer haj än vad jag är när det gäller budget och val av komponenter.

Hade dock varit kul att få höra en liten motivering varför ni valde de komponenter

En fråga när det gäller att ställa in SSD- disken så att den funkar korrekt. Tänker ha en system-disk (SSD'n) och en lagrings- disk (1TB+). Frågan är om man måste ställa in SSD'n i något speciellt läge i BIOS eller något? T.ex RAID tillsammans med lagrings-disken eller är det bara att plugga in båda diskarna och sedan tuta och köra? Dvs installera Windows 7 på SSD'n så är det klart?

Tack!
Ignust är inte uppkopplad
2013-06-23, 12:06   #2

Diss

Medlem

Disss avatar

Plats: Uddevalla

Registrerad: apr 2013

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ignust Visa inlägg
God Morgon på er!

Ska inhandla en dator nästa månad men jag får beslutsångest hela tiden.
Vill säga att jag är så extremt förvirrad när jag ska plocka ihop en dator för en budget och får aldrig till det. Har säkert stoppat ihop över 50 kundvagnar mellan 8000-9000 men då saknas det alltid någonting vilket gör att jag börjar om. Skulle någon vara bussig och hjälpa mig? Största problemet jag haft är att jag aldrig får in en SSD i budgeten och att jag vet inte för-och nackdelar mellan mATX och ATX. Vilket föreslår ni?

Hade tänkt mig en dator med Intel's nya Haswell- CPU och ett grafikkort på 2gb. Den ska ha låg ljudnivå samtidigt som den har bra luftflöde. Är ett stort fan av Fractal Design's chassin så att välj helst mellan Arc eller Define- serien. Ett grafikkort från ASUS med DCII hade då varit bra för låg ljudnivå och bra kylning. Ta vad ni tycker. Kundvagnen ska helst vara byggd på Inet då det blir lättare för mig och OS ska vara med i köpet. Antar att de mesta här är mer haj än vad jag är när det gäller budget och val av komponenter.

Hade dock varit kul att få höra en liten motivering varför ni valde de komponenter

En fråga när det gäller att ställa in SSD- disken så att den funkar korrekt. Tänker ha en system-disk (SSD'n) och en lagrings- disk (1TB+). Frågan är om man måste ställa in SSD'n i något speciellt läge i BIOS eller något? T.ex RAID tillsammans med lagrings-disken eller är det bara att plugga in båda diskarna och sedan tuta och köra? Dvs installera Windows 7 på SSD'n så är det klart?

Tack!
Innan du börjar fundera för mycket på datorköp så bör du invänta GTX 760 som kommer lanseras om 2-3 dagar.
Chassi Fractal Design R4 White Skärm Eizo Foris 24" 240hz, Dell 24" IPS
Hårddisk Samsung SSD PRO 256GB, 4 Tb lagring
Diss är inte uppkopplad
2013-06-23, 12:19   #3

galne_gunnar

Medlem

Registrerad: jul 2011

Jag sitter själv och plockar ihop en dator i den klassen. Jag hade inte tänkt överklocka någonting så därav h87 på moderkortet, modellen valde jag bara för priset.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3506608/2013-06-23

Kan ju välja 760 sen när det släpps istället.
galne_gunnar är inte uppkopplad
2013-06-23, 12:55   #4

thli72

Medlem

thli72s avatar

Plats: Varberg

Registrerad: apr 2008

Ändra lite på korgen ovan http://www.inet.se/kundvagn/visa/3506850/2013-06-23 men skall du inte klocka så byt till mobo+cpu ovan

Och att vänta på 760 är en bra ide´

mATX eller ATX är ju mest om du har ont om plats . .visst du får lite mer platser på ett ATX kort men SÄLLAN man behöver det

ända till AHCI för SSD i BIOS annars är det bara att köra, sätt givetvis SSD som botdisk
thli72 är inte uppkopplad
2013-06-23, 16:18   #5

Ignust

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av thli72 Visa inlägg
ända till AHCI för SSD i BIOS annars är det bara att köra, sätt givetvis SSD som botdisk
Är det allt? Så man behöver inte ställa in Raid-mode bara för att man har en System-disk och en lagrings-disk?
2013-06-23, 16:26   #6

SUMITOMO

Medlem

SUMITOMOs avatar

Registrerad: jul 2002

Citat:
Är det allt? Så man behöver inte ställa in Raid-mode bara för att man har en System-disk och en lagrings-disk?
Nej det skall du inte göra.
SUMITOMO är inte uppkopplad
2013-06-23, 16:27   #7

thli72

Medlem

thli72s avatar

Nu är inte detta mitt område men RAID är om du skall ha diskarna att sammarbeta ,om man kan säga så..hmm blajdålig på att förklara så lämnar över till Linus

http://www.youtube.com/watch?v=RYBtmVMtH1g
2013-06-23, 17:36   #8

Ignust

Medlem

Citat:
Nu är inte detta mitt område men RAID är om du skall ha diskarna att sammarbeta ,om man kan säga så..hmm blajdålig på att förklara så lämnar över till Linus

Förstår vad du menar Tack
2013-06-23, 22:55   #9

Ignust

Medlem

Citat:
Btw, ska man ställa in AHCI före man installerar Windows, under installationen eller efter installationen? Har sett på några videos där folk ställer in det efter de installerat Windows också ställer de in det via Operativsystemet. Man kanske bara gör så om man redan har Windows installerat och inte "First use"?
2013-06-23, 22:59   #10

thli72

Medlem

thli72s avatar

Jag brukar följa denna. . kan kännas lite överväldigt innan man förstår logiken .mycket text men nyttig läsning:

http://www.overclock.net/t/1240779/s...-for-ssds-hdds
2013-06-23, 23:36   #11

Ignust

Medlem

Citat:
Jag brukar följa denna. . kan kännas lite överväldigt innan man förstår logiken .mycket text men nyttig läsning:

http://www.overclock.net/t/1240779/s...-for-ssds-hdds
Ser riktigt bra ut. Läste igenom hela och fick en bild på hur det ska hanteras. Tack så mycket.
2013-06-23, 23:45   #12

DavidtheDoom

Medlem

DavidtheDooms avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2012

Citat:
Citat:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO Visa inlägg
Nej det skall du inte göra.
Citat:

Finns ingen anledning att inte välja raid. Det ökar boot med 1-2s och har samma fördelar som AHCI och man slipper installera om datorn om man vill få igång hårdvaruraid.
Trim fungerar alldeles utmärkt om man kör Raid i Windows 7 och Windows 8 på modernare plattformar.
DavidtheDoom är uppkopplad nu
2013-06-24, 02:24   #13

Ignust

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DavidtheDoom Visa inlägg
Finns ingen anledning att inte välja raid. Det ökar boot med 1-2s och har samma fördelar som AHCI och man slipper installera om datorn om man vill få igång hårdvaruraid.
Trim fungerar alldeles utmärkt om man kör Raid i Windows 7 och Windows 8 på modernare plattformar.
Tänkte bara ha en SSD och en Lagring på 1TB men de två går väl inte att köra i RAID eller är jag ute och cyklar?
Hade tänkt göra det enkelt för mig genom att stoppa in en SSD och en WD Blue 1TB. Tänker inte ha mer lagringsenheter eller någon till SSD i datorn. Bara de två. Så vad blir då det enklaste? Ställa in endast SSD'n i AHCI och bara köra eller ställa in RAID med SSD'n och WD Blue 1TB om det går? Om det går med RAID ska det vara 0, 1, 5 eller 10?

Nu kanske vi hamnar lite off-topic.
2013-06-24, 04:38   #14

DavidtheDoom

Medlem

DavidtheDooms avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jun 2012

Citat:
Tänkte bara ha en SSD och en Lagring på 1TB men de två går väl inte att köra i RAID eller är jag ute och cyklar?
Hade tänkt göra det enkelt för mig genom att stoppa in en SSD och en WD Blue 1TB. Tänker inte ha mer lagringsenheter eller någon till SSD i datorn. Bara de två. Så vad blir då det enklaste? Ställa in endast SSD'n i AHCI och bara köra eller ställa in RAID med SSD'n och WD Blue 1TB om det går? Om det går med RAID ska det vara 0, 1, 5 eller 10?

Nu kanske vi hamnar lite off-topic.
Du ställer in Sata Kontrollern till RAID-Mode men du skapar ingen aktiv Raid med diskarna.

Sata kontrollerns inställning påverkar hur datorn läser diskarna.
DavidtheDoom är uppkopplad nu
2013-06-24, 20:15   #15

Ignust

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DavidtheDoom Visa inlägg
Du ställer in Sata Kontrollern till RAID-Mode men du skapar ingen aktiv Raid med diskarna.

Sata kontrollerns inställning påverkar hur datorn läser diskarna.
Jahaa... Då förstår jag. SÅ man behöver inte göra en Raid-profil utan man bara slår på raid-mode istället för AHCI?
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb