Permalänk

Feedback på bygge 14-15k

Vad tycker ni om detta bygge kommer det kunna köra BF3 på ultra?
Jag funderar även på att köpa ett 770 till i framtiden.
Räcker nätagget till det?
Har ni något förslag på moderkort eftersom moderkortet jag valt var inte i lager för ca samma peng och samma prestanda?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3513457/2013-06-24
Tack på förhand

Tjena sweclockers.
jag ska bygga mig en gamingburk för 14-15k.
Här är vad jag har plockat ihop http://www.inet.se/kundvagn/visa/3513457/2013-06-24 .
Sedan kom en kille och sa att en amd med 8kärnor skulle prestera bättre i BF3 m.m.
Vad tycker ni jag ska köpa jag kommer spela spel som BF3,BF4,CS LOL m.m.
En intel i5 haswell eller en AMD proccessor?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skall du ha maximal prestanda i BF3 är det bra med minst 6 kärnor som är balanserade (likvärdiga)

Mest prestanda för pengarna får du med en FX-8320
http://chipreviews.com/main-feature/main-news/frostbite-2s-li...

Permalänk

Okej men vad jag har hört så ska intels processorer vara bättre än amd:s.

Permalänk
Medlem

Varför startade du en ny tråd istället för att ta upp det i nån av dina två andra trådar om ditt datorköp?

Jag skulle valt 8350 över 4670

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish gamer:

Tjena sweclockers.
jag ska bygga mig en gamingburk för 14-15k.
Här är vad jag har plockat ihop http://www.inet.se/kundvagn/visa/3513457/2013-06-24 .
Sedan kom en kille och sa att en amd med 8kärnor skulle prestera bättre i BF3 m.m.
Vad tycker ni jag ska köpa jag kommer spela spel som BF3,BF4,CS LOL m.m.
En intel i5 haswell eller en AMD proccessor?
Tack på förhand

Hade personligen köpt en Haswell. Men din polare kan juh visa data för dig som stödjer hans påstående. Slipper du vara i ovetande.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish gamer:

Okej men vad jag har hört så ska intels processorer vara bättre än amd:s.

det stämmer på spel som inte drar nytta av flera kärnor. om spelet kan använda sig av flera kärnor är amd bättre

Permalänk

Det dåliga med det är att min polare just åkte till spanien och jag ska nog bygga i veckan men presterar AMD dåligt i vissa spel eller är skillnaden liten?

Permalänk
Medlem

Intel + Nvidia = fan så mycket stabilare och bättre fungerande system.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra på 4770k. Hyperthreading ger 20-30% extra performance i crysis 3 och presterar även bättre än 4670k i bf3 med den budgeten tycker jag att 4770k är det rätta valet am3+ är en mycket gammal plattform utan pci-e 3.0

källa på crysis 3, samma sak gäller i princip för bf3 också: http://maldotex.blogspot.fi/2013/02/hyperthreading-and-real-c...

Permalänk
Medlem

De enda upplevelser jag har haft av AMDs processorer/moderkort (Har haft tillgång till flertalet av både AMD och Intel) främst AM3 har varit allmänt konstiga. Dålig prestanda och låga belastningsnivåer utan någon riktig anledning.

Om du bortser från själva processorerna och ser till platformen är valet ganska självklart dock!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffster:

Intel + Nvidia = fan så mycket stabilare och bättre fungerande system.

Tack för ett fullkomligt subjektivt omdöme utan minsta referens.

Skrivet av Dando:

Jag tycker du ska köra på 4770k. Hyperthreading ger 20-30% extra performance i crysis 3 och presterar även bättre än 4670k i bf3 med den budgeten tycker jag att 4770k är det rätta valet am3+ är en mycket gammal plattform utan pci-e 3.0

AM3+ är en rätt gammal plattform, men att nämna bristen av PCIE3.0 som en av akilleshälarna finner jag ganska underligt. Det är väl ändå ingen PCIE-produkt som sniffar ens i närheten av den totala PCIE2.0-bandbredden, eller? Varför rekommenderar du den nya Intel-serien när 1155-sockeln och gamla Intel 3000-serien bör gör samma jobb för en billigare peng?

Det är ett allmänt tips till er som rekommenderar hårdvara till nya användare: bryt upp terminologierna och sätt dem i något form av perspektiv. Gärna med något form av underlag till era rekommendationer. Annars ser det ju bara ut som ni skjuter från höften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Jag tycker du ska köra på 4770k. Hyperthreading ger 20-30% extra performance i crysis 3 och presterar även bättre än 4670k i bf3 med den budgeten tycker jag att 4770k är det rätta valet am3+ är en mycket gammal plattform utan pci-e 3.0

Det finns visst am3+ moderkort med PCI-e 3.0...

Till TS: 8350 är främst bättre än i5 för att streama, rendering och liknande saker som kan utnyttja många trådar. I spel är det oftast väldigt jämnt mellan dem och vilken som är bäst skilljer sig från spel till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det finns visst am3+ moderkort med PCI-e 3.0...

Till TS: 8350 är främst bättre än i5 för att streama, rendering och liknande saker som kan utnyttja många trådar. I spel är det oftast väldigt jämnt mellan dem och vilken som är bäst skilljer sig från spel till spel.

det är väl endast sabertooth rev 3 som har det, men det skulle jag aldrig rekommendera åt någon eftersom det är så fruktansvärt fult i de olika bruna nyanserna. tror inte TS vill ha en dator med sidofönster och ett brunt moderkort

till TS: din bugdet är såpass hög så jag tycker du ska ta 4770k

Permalänk
Medlem

Använd sökfunktionen, ganska enkelt att se att Amd presterar sämst i bf3, av dom 2 processorerna du har nämnt.
http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Sluta snacka dynga och länka direkt till tester.

@TS om du klickar på fliken "testcenter" så ser du en fin bild och tillhörande text "Intel Core i7-4770K och i5-4670K "Haswell".
Klicka på den och kolla resultatet i BF3:

FX 8350 får storstryk av en 4kärnig Intel CPU.

Sedan för grafikkort så går du till ett grafiktest och kolla på siffrorna där.

I slutändan så lägger du ihop det systemet som DU kommer få mest prestanda ifrån med budget i tanke.

Är alldeles för ofta man ser små tomtar här på Sweclockers nuförtiden som bara häva ut sig saker utan att ens backa upp det.
Kolla på fakta själv istället, det är inte såååå svårt.

Din build du har nu TS ser inte alls dåligt ut, kanske dock skulle gå upp ett snäpp i kylare om du tänkt överklocka.

Bättre att din polare åkte till Spanien än hjälpte till, han gör mer nytta där.

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

det är väl endast sabertooth rev 3 som har det, men det skulle jag aldrig rekommendera åt någon eftersom det är så fruktansvärt fult i de olika bruna nyanserna. tror inte TS vill ha en dator med sidofönster och ett brunt moderkort

till TS: din bugdet är såpass hög så jag tycker du ska ta 4770k

Det är en skärm för 3k med så han är uppe i 15k med 4670k. Så 4770k blir nog för dyrt och helt onödigt för gaming då hyperthread inte ger nåt i nästan alla spel. Dessutom hade det nog varit mer värt med ett dyrare grafikkort om han inte hade haft skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Hedersmedlem

Korspostning, dvs flera trådar om samma sak är inte tillåtet och bryter mot §3.3 i reglerna. Ett köp - en tråd. Detta är sista tillsägelsen innan alla dina trådar om datorinköpet blir låsta, och du förlorar i så fall möjligheten till hjälp.

*Trådar sammanslagna, övriga trådar i ämnet låsta*

Skrivet av Swedish gamer:

Vad tycker ni om detta bygge kommer det kunna köra BF3 på ultra?
Jag funderar även på att köpa ett 770 till i framtiden.
Räcker nätagget till det?
Har ni något förslag på moderkort eftersom moderkortet jag valt var inte i lager för ca samma peng och samma prestanda?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3513457/2013-06-24
Tack på förhand

Skrivet av Swedish gamer:

Tjena sweclockers.
jag ska bygga mig en gamingburk för 14-15k.
Här är vad jag har plockat ihop http://www.inet.se/kundvagn/visa/3513457/2013-06-24 .
Sedan kom en kille och sa att en amd med 8kärnor skulle prestera bättre i BF3 m.m.
Vad tycker ni jag ska köpa jag kommer spela spel som BF3,BF4,CS LOL m.m.
En intel i5 haswell eller en AMD proccessor?
Tack på förhand

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Det är en skärm för 3k med så han är uppe i 15k med 4670k. Så 4770k blir nog för dyrt och helt onödigt för gaming då hyperthread inte ger nåt i nästan alla spel. Dessutom hade det nog varit mer värt med ett dyrare grafikkort om han inte hade haft skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

han kan ju ta en skärm för 2,1k då istället och ta 4770k. skillnaden på 4670k och 4770k kanske inte märks i så många speltester, för där testar de endast spelet, skillnaden uppstår när han multitaskar vilket alla gör i princip hela tiden. med bf3, origin, skype, steam, antivirus och google chrome igång så det är DÅ den stora skillnaden uppstår mellan 4670k och 4770k.

Till TS: kör på 4770k, det är skillnad. om du tar en lite billigare skärm eller skippar win 7 så försvinner prisskillnaden. behöver du verkligen 144hz skärm? är du en sån hardcore gamer? win 7 har du kanske liggandes hemma i nån låda eller så kan du få det från mammas/pappas jobb? så gjorde jag iaf

mitt förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3515525/2013-06-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

han kan ju ta en skärm för 2,1k då istället och ta 4770k. skillnaden på 4670k och 4770k kanske inte märks i så många speltester, för där testar de endast spelet, skillnaden uppstår när han multitaskar vilket alla gör i princip hela tiden. med bf3, origin, skype, steam, antivirus och google chrome igång så det är DÅ den stora skillnaden uppstår mellan 4670k och 4770k.

Till TS: kör på 4770k, det är skillnad. om du tar en lite billigare skärm eller skippar win 7 så försvinner prisskillnaden. behöver du verkligen 144hz skärm? är du en sån hardcore gamer? win 7 har du kanske liggandes hemma i nån låda eller så kan du få det från mammas/pappas jobb? så gjorde jag iaf

mitt förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3515525/2013-06-25

Jag skulle aldrig råda någon att snåla in på skärm. Det är den störsa allmänuppgraderingen som är möjlig att göra gällande datorer i kombination med SSD.

En dator förtjänar alltid minst 15-20% av priset som skärm-värde (Tycker jag).

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Okej men om jag tar ditt förslag blir det stor skillnad på skärmen och så?
Skullej ag märka det i BF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Sluta snacka dynga och länka direkt till tester.

Isåfall är det kanske hern själv som skall sluta snacka dynga, hur många spelar BF3 singelplayer? Titta på de testerna och jämför med detta http://chipreviews.com/main-feature/main-news/frostbite-2s-li...

BF3 singelplayer kan köras på vilken skitprocessor som helst, till och med en tvåkärnig. Multiplayer är en helt annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Jag skulle aldrig råda någon att snåla in på skärm. Det är den störsa allmänuppgraderingen som är möjlig att göra gällande datorer i kombination med SSD.

En dator förtjänar alltid minst 15-20% av priset som skärm-värde (Tycker jag).

bara för att den är billigare betyder inte det att den är sämre. har mycket svårt att tro att han kommer se skillnad på 60hz och 144hz, så därför tyckte jag han skulle ta en ips istället så får han en finare upplevelse när han spelar så en ips skärm för 1,7k är garanterat alldeles tillräckligt bra för TS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish gamer:

Okej men om jag tar ditt förslag blir det stor skillnad på skärmen och så?
Skullej ag märka det i BF3

den du själv valde är 144hz med tn-panel, den jag länkade är 60hz ips, väljer du ipsen som jag länkade så sparar du pengar att köpa 4770k för istället, men även spelandet ser bättre ut för ips har bättre färgåtergivning och svärta, så om du inte är hardcore CS gamer så kommer du inte behöva 144hz. så därför ttycker jag du ska ta ips istället, bilderna och spelandet ser bättre ut till ett lägre pris än 144hz tn skärmen men jag är säker på att du inte skulle se skillnad på 60hz vs 144hz, men ips vs tn skärm skulle du definitivt ske stor skillnad på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

bara för att den är billigare betyder inte det att den är sämre. har mycket svårt att tro att han kommer se skillnad på 60hz och 144hz, så därför tyckte jag han skulle ta en ips istället så får han en finare upplevelse när han spelar så en ips skärm för 1,7k är garanterat alldeles tillräckligt bra för TS

Det beror på vad man prioriterar. TS verkar vilja ha högre FPS och uppdateringsfrekvens då han spelar mest snabba spel, och då är det dumt att välja en IPS före en 120/144hz-are.

Själv spelar jag mest WoW/DotA och då föredrar jag en högupplöst IPS då de extra pixlarna, färgerna och betraktningsvinklarna ger mig betydligt mer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Det beror på vad man prioriterar. TS verkar vilja ha högre FPS och uppdateringsfrekvens då han spelar mest snabba spel, och då är det dumt att välja en IPS före en 120/144hz-are.

Själv spelar jag mest WoW/DotA och då föredrar jag en högupplöst IPS då de extra pixlarna, färgerna och betraktningsvinklarna ger mig betydligt mer.

antar att det är hans vän som är i spanien som har valt den åt han, average gamer komme rinte se nån skillnad på 60hz eller 144hz, han vet ju inte själv varför han skulle ha en 144hz så då tycker jag han ska köra på ips och spara pengar

Permalänk

Okej så en ips skärm ger bättre bild om jag fattat det rätt?
OCh e det inte så att med 60hz skärm så ser man ingen skillnad om man har över 60fps?

Permalänk
Medlem

prioriterar du spelbarhet eller utseende?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish gamer:

Okej men om jag tar ditt förslag blir det stor skillnad på skärmen och så?
Skullej ag märka det i BF3

Kan du vänligen bekräfta att du förstått vad korspostning är, tack.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av klk:

prioriterar du spelbarhet eller utseende?

Spelbarhet.
Men i te.x league of legends vad för skärm är bäst för det då?
Och Vad rekomenderar ni till Spel som Bf3?