Kontroll av komponenter inför köp

Permalänk
Medlem

Kontroll av komponenter inför köp

Hej!

Bad i min senaste tråd om hjälp med ett ev. Grafikkort då jag har lekt mycket med tanken att köpa komponenter för att sedan få dom monterade av inet, det slutade med att jag fick hjälp med i princip hela datorn, nu vill jag kolla att allt verkar vara i sin ordning

Här är vagnen (länkad av Swecmedlemmen ThePunisher313, stort tack!)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3694906/2013-08-08 Längst ner i det här inlägget hittar ni den uppdaterade listan där jag har bytt ut RAM och CPU kylare.

Jag vet redan nu på förhand att:
-Moderkortet är inte kompatibelt till processorn, då jag vill behålla den sistnämnda behöver jag hjälp med nytt moderkort.
EDIT: Det visade sig att moderkortet faktiskt var kompatibelt till processorn, alltså kommer jag inte byta ut det.

-Att byta ut nätagget, någon sa att corsair inte rekommenderas pga "coil whine" och dylikt, behöver hjälp med ett nytt nätagg om det verkligen är så att corsair
(eller just det här corsair som jag har valt) lider av dom här problemen.
EDIT: Väntar fortfarande på svar om nätagget.

-Att jag bör dubbla mängden RAM, det jag egentligen behöver hjälp med här är att se vad som blir bäst/billigast, ta en till av den befintliga RAMen som är vald vilket då egentligen ger 4x4GB RAM eller köpa 8x2GB RAM.
EDIT: Har bytt ut RAM minnena mot lowprofile minnen, jag har blivit rekommenderad att börja med 8GB RAM (2x4GB) och sen kolla om det behövs mer och då köpa ytterligare 2x4GB RAM för totalt 4x4GB RAM (16GB RAM).

Tack på förhand!

EDIT: Har nu uppdaterat listan lite: http://www.inet.se/kundvagn/visa/370...ter-2013-08-10

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk

en 144Hz Skärm? vad har du tänkt att göra på datorn hardcore endgame gaming BF4 med ett grafikkort för att få 144fps? förklara mer vad du ska ha datorn till!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Tråden ska såklart ligga i stationära datorer köpråd, skulle en moderator kunna flytta tråden åt mig?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

en 144Hz Skärm? vad har du tänkt att göra på datorn hardcore endgame gaming BF4 med ett grafikkort för att få 144fps? förklara mer vad du ska ha datorn till!

Ungefär, ska främst användas till gaming

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Tråden ska såklart ligga i staionära datorer köpråd, skulle en moderator kunna flytta tråden åt mig?

jag är inte säker men måste inte minnen vara low profile för att kylaren ska få plats?

EDIT: det måste vara lowprofile så byt ut minnena mot lowprofile

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

jag är inte säker men måste inte minnen vara low profile för att kylaren ska få plats?

Det vet jag inte

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jagheter:

Tråden ska såklart ligga i stationära datorer köpråd, skulle en moderator kunna flytta tråden åt mig?

Kan hända.

*Tråd flyttad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

jag är inte säker men måste inte minnen vara low profile för att kylaren ska få plats?

EDIT: det måste vara lowprofile så byt ut minnena mot lowprofile

Med "minnen" vilken menar du då? Och vad blir skillnaden om jag byter ut mot l?owprofile

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Med "minnen" vilken menar du då? Och vad blir skillnaden om jag byter ut mot l?owprofile

Dina ram minnen, byter du itne ut dem emot low profile så kommer du inte få på fläkten då undersidan på fläkten kommer med största sannolikhet ta emot toppen på dessa minnen

Visa signatur

Det värsta som kan hända är döden, allt annat kan jag leva med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mir0:

jag är inte säker men måste inte minnen vara low profile för att kylaren ska få plats?

EDIT: det måste vara lowprofile så byt ut minnena mot lowprofile

Skrivet av Havocboy:

Dina ram minnen, byter du itne ut dem emot low profile så kommer du inte få på fläkten då undersidan på fläkten kommer med största sannolikhet ta emot toppen på dessa minnen

Okej, men vad innebär med lowprofile, att det har ett "lågt djup"?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Okej, men vad innebär med lowprofile, att det har ett "lågt djup"?

låg profil, de är lägre helt enkelt...

edit: inet kommer inte montera cpu-kylaren, de monterar bara upp till 650g

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Okej, men vad innebär med lowprofile, att det har ett "lågt djup"?

En simpel bild:

Visa signatur

Det värsta som kan hända är döden, allt annat kan jag leva med!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men jag tyckte Swec motiverade väl varför man bör välja Z87 G45 GAMING i den prisklassen? Bättre ljudkrets och nätverkskrets som ska avlasta processorn från alla nätverksuppgifter vilket kan ge en liten prestanda boost i tunga spel.
Och du ska inte ha ett grafikkort med eftermarknadskylare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

låg profil, de är lägre helt enkelt...

edit: inet kommer inte montera cpu-kylaren, de monterar bara upp till 650g

Kan ni hjälpa mig hitta sådant med likvärdigt prestanda?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henke420:

Ser bra ut men jag tyckte Swec motiverade väl varför man bör välja Z87 G45 GAMING i den prisklassen? Bättre ljudkrets och nätverkskrets som ska avlasta processorn från alla nätverksuppgifter vilket kan ge en liten prestanda boost i tunga spel.
Och du ska inte ha ett grafikkort med eftermarknadskylare?

Som jag förstår så behöver jag ett 2011 socket?

Så vitt jag vet låg EVGAs gtx 780 på 65 grader i full load enligt swecs test, så tror inte det behövs?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Kan ni hjälpa mig hitta sådant med likvärdigt prestanda?

LP minnen : http://www.inet.se/produkt/5315300/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Bra, prisvärd cpu kylare. Antar att du inte ska monster-klocka processorn http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Annars om du vill ha vattenkylt: http://www.inet.se/produkt/5322278/corsair-hydro-h100i

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Som jag förstår så behöver jag ett 2011 socket?

Så vitt jag vet låg EVGAs gtx 780 på 65 grader i full load enligt swecs test, så tror inte det behövs?

Jag tycker referenskylarn i 780 är grym, och ska man köra SLI i framtiden är referenskylarn att föredra.

edit: nej 4770K -> 1150

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Låter bra, kan jag ta två LP minnen utan att det förstör low profile effekten?

Och luftkylaren verkar ju funka riktigt bra, jag hoppas bara att jag inte kommer ångra att jag köpte en relativt billig kylare?

Nej har inga planer på att klocka någonting så.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Jag tycker referenskylarn i 780 är grym, och ska man köra SLI i framtiden är referenskylarn att föredra.

edit: nej 4770K -> 1150

Det är referenskylare jag har va? xD

Isåfall behöver jag inte byta moderkortet? Har för mig att jag läste någonstans att det inte var kompatibelt till
i7?

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

du kan ha hur många som helst (4st, till ditt moderkort) finns i olika färger osv. Så länge det är LP är det lugnt.

Antingen tar du 2x4gb eller 2x8gb. Men rekommenderar 2x4 1600mhz, så kan du uppgradera till 2x4 till i framtiden.

Om du inte ska klocka kommer du bli skitnöjd med den kylarn.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Det är referenskylare jag har va? xD

Isåfall behöver jag inte byta moderkortet? Har för mig att jag läste någonstans att det inte var kompatibelt till
i7?

Japp, det är det.

ASRock Z87 Extreme4 passar med 4770K.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

du kan ha hur många som helst (4st, till ditt moderkort) finns i olika färger osv. Så länge det är LP är det lugnt.

Antingen tar du 2x4gb eller 2x8gb. Men rekommenderar 2x4 1600mhz, så kan du uppgradera till 2x4 till i framtiden.

Om du inte ska klocka kommer du bli skitnöjd med den kylarn.

Du rekommenderar alltså 2x4GB totalt 8GB RAM för att sedan om det behövs köpa ytterligare 2x4GB för totalt 16GB RAM?

Och då tror jag att vi kör på den kylaren faktiskt.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Skönt att jag inte behöver byta moderkort isåfall

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Du rekommenderar alltså 2x4GB totalt 8GB RAM för att sedan om det behövs köpa ytterligare 2x4GB för totalt 16GB RAM?

Och då tror jag att vi kör på den kylaren faktiskt.

stämmer, godnatt på dej!

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Skrivet av Jagheter:

Ungefär, ska främst användas till gaming

låter overkill, kommer du spela BF4 så skulle jag tagit en 120hz eller en 60hz. onödigt att slösa pengar på en så dyr skärm om du inte behöver uppdaterings frekvensen, tex Top spelare i CS:GO som sitter på max FPS (299) använder 144skärmar för att få den där .0 snabbare frame uppdateringen, då kan du ju ta en 60hz/120hz, och lägga dit en SSD(er) för de 1000-1200kr du sparar. eller kanske tillåmed något annat skoj

försökte leta runt men hittade inte förklaringen av walle å heaton på youtube... men kan säkert fråga runt på skype å hitta den har en Esports spelare här och där...flest wow dock

edit: inte säker att det var heaton men skall nog gå och hitta en engelsk någonstans på youtube om man söker på 144hz review eller liknande
edit2: en casual spelare ser knappt skillnad på 60hz mot 120.

Skrivet av Jagheter:

Kan ni hjälpa mig hitta sådant med likvärdigt prestanda?

har du kollat på Sluta Vatten system? de är minst lika bra som vanliga luft kylare+ att det är knappt någon tyngd på moderkortet (inte för att de spelar någon roll precis) jag skulle rekomendera kanske ett Störe chassi (se ovan om du inte behöver en 144hz skärm) sen kanske en H100 då kan du nog dra över 5ghz gränsen med stil

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

låter overkill, kommer du spela BF4 så skulle jag tagit en 120hz eller en 60hz. onödigt att slösa pengar på en så dyr skärm om du inte behöver uppdaterings frekvensen, tex Top spelare i CS:GO som sitter på max FPS (299) använder 144skärmar för att få den där .0 snabbare frame uppdateringen, då kan du ju ta en 60hz/120hz, och lägga dit en SSD(er) för de 1000-1200kr du sparar. eller kanske tillåmed något annat skoj

försökte leta runt men hittade inte förklaringen av walle å heaton på youtube... men kan säkert fråga runt på skype å hitta den har en Esports spelare här och där...flest wow dock

edit: inte säker att det var heaton men skall nog gå och hitta en engelsk någonstans på youtube om man söker på 144hz review eller liknande
edit2: en casual spelare ser knappt skillnad på 60hz mot 120.

har du kollat på Sluta Vatten system? de är minst lika bra som vanliga luft kylare+ att det är knappt någon tyngd på moderkortet (inte för att de spelar någon roll precis) jag skulle rekomendera kanske ett Störe chassi (se ovan om du inte behöver en 144hz skärm) sen kanske en H100 då kan du nog dra över 5ghz gränsen med stil

Så vitt jag förstår är H100 kompatibelt till bl.a 1155 socket dock inte 1150?
EDIT: Såg att H100i verkar kompatibelt

Skärmen är liksom allt annat inte valt av mig utan vald till mig, då jag tyckte den såg bra ut och fick väldigt bra kritik och inte är så fasligt dyr (eller?) tycker jag den verkar bra, vill dock ha åtminstone en 120hz skärm.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Hej! Har nu uppdaterat listan lite: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3706037/datorkomponenter-201...
Samt första inlägget.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Hej! Har nu uppdaterat listan lite: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3706037/datorkomponenter-201...
Samt första inlägget.

Ser bra ut, hade du tänkt att köra SLI i framtiden känns 750W lite på håret, man vill ju ha lite marginal.
http://www.inet.se/produkt/6911373/corsair-ax-860w-80-platinu...
http://www.inet.se/produkt/6911365/corsair-hx-850w-80-gold-mo...

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Ser bra ut, hade du tänkt att köra SLI i framtiden känns 750W lite på håret, man vill ju ha lite marginal.
http://www.inet.se/produkt/6911373/corsair-ax-860w-80-platinu...
http://www.inet.se/produkt/6911365/corsair-hx-850w-80-gold-mo...

Har inga planer på att köra SLI så jag tror jag nöjer mig med det valda nätagget på 750W om det verkar bra.

Annars då, verkar allt stämma bra och det blir en sjukt bra dator?

Sneaky_Rhino nämnde att det kanske är värt att investera i ett större chassi, vad har du (och ni andra förstås) för tankar på det?
Isåfall vad?

Tack på förhand igen!

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av Jagheter:

Så vitt jag förstår är H100 kompatibelt till bl.a 1155 socket dock inte 1150?
EDIT: Såg att H100i verkar kompatibelt

Skärmen är liksom allt annat inte valt av mig utan vald till mig, då jag tyckte den såg bra ut och fick väldigt bra kritik och inte är så fasligt dyr (eller?) tycker jag den verkar bra, vill dock ha åtminstone en 120hz skärm.

H100 säljs inte mer eller? ersättaren är H100i :), och inte många nya spel kommer du kunna toppa över 80FPS I ultra med single kort. så skulle nog tagit en 120hz och lagt pengarna på något bling bling till datorn (coolare chassi/dyrare sak av samma delar etc)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W