Köpråd, dator i medelklassen

Permalänk
Medlem

Köpråd, dator i medelklassen

Efter att min spellaptop gick sönder så kände jag att det var dags att satsa på en stationär dator, och för att få ut mesta möjliga av en småtight budget, bestämde jag mig att bygga en själv. har ingen erfarenhet av sådant här innan (får hjälp med ihopbyggandet dock) och har läst mycket här på forumen vad andra anser är bra i den här klassen.

Det datorn ska användas det är främst spel. Jag har inga höga grav på grafik, struntar oftast i att ha det snyggaste om det bara innebär att det flyter på snabbare. De spel jag spelar är stora spel som skyrim eller Supreme commander, där man antingen har stora världar eller extremt många enheter, och detta vill jag göra så bra som möjligt. Vill kunna spela 4-4 matcher på SupCom utan att det laggar och går saktare.
En annan vana jag har är att ha TVn ikopplad samtidigt som jag spelar och då ser på någon serie/film (från datorn då förstås), och det vill jag helst att datorn ska klara utan problem.
Jag kommer inte att överklocka datorn.

Ni får ge synpunkter på allting, men det jag främst undrar:

- Jag har tänkt lägga till en SSD hårdisk för snabbare uppstart inom en snar framtid, det är inga problem?

- Jag funderade först på att skaffa 16 GB RAM. Är det slöseri med pengar för att det bildas en flaskhals, eller är det värt? (RAM är väl viktigast för att klara många enheter/stora världar).

- Nätaggregatet är något jag inte har någon aning om, tog bara vad en annan tråd med liknande dator hade och antog det räcker.
Och har 1 000 kr kvar av budgeten, är det någon del som jag skulle må bra av att uppgradera lite, eller hålla alla delar en jämn nivå?

Permalänk
Hjälpsam

700W är galet mycket för den datorn..den kommer dra runt 300W

8Gb räcker fint

Hmm 1000:- till så skulle jag ta ett GTX770 eller 280x eller då en SSD o CPU kylare

Permalänk
Medlem

Ah, tack, då kan jag sänka nätaggregatet till 400W och känna mig säker.
ja, då håller jag mig till 8GB.

hmm, nästa steg i grafikkort innebär en ökning av 1500 kr, så tror att jag skippar det. Men en extra fläkt, är det stort behov? läst på flera och det verkar inte behövas förrens man skaffa riktigt tyngre datorer. Innebär det någon större skillnad i temp och effekt ?

Permalänk
Hjälpsam

Du får ett GTX770 för 2690:- http://www.inet.se/produkt/5409867/gigabyte-geforce-gtx-770-2...

Eller ett R9 280x för samma http://www.inet.se/produkt/5410036/msi-radeon-r9-280x-3gb-gam...

Det är 951:- mer än det du valt.

Stock CPU kylaren låter endel o det blir lite varmare. . men behövs nått bättre gör det inte..men för 290:- får du en bra o det tycker jag det är värt.

400W räcker till den datorn du valt..men byter du grafikkort till nått ovan så ta 500-600W . . . . . eller ta 500W även till den du valt så har du marginal om du byter GPU i framtiden

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6700253/2014-04-24

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Vill du spara en hundring så ta 1600MHz-minnen istället, endast marginell (om ens det) skillnad 1600-2400.

Permalänk
Medlem

Ah, Ser ut som en bra uppgradering, Tack så mycket för svaren, det ser väldigt bra ut!

Permalänk
Skrivet av Temon:

Efter att min spellaptop gick sönder så kände jag att det var dags att satsa på en stationär dator, och för att få ut mesta möjliga av en småtight budget, bestämde jag mig att bygga en själv. har ingen erfarenhet av sådant här innan (får hjälp med ihopbyggandet dock) och har läst mycket här på forumen vad andra anser är bra i den här klassen.

Det datorn ska användas det är främst spel. Jag har inga höga grav på grafik, struntar oftast i att ha det snyggaste om det bara innebär att det flyter på snabbare. De spel jag spelar är stora spel som skyrim eller Supreme commander, där man antingen har stora världar eller extremt många enheter, och detta vill jag göra så bra som möjligt. Vill kunna spela 4-4 matcher på SupCom utan att det laggar och går saktare.
En annan vana jag har är att ha TVn ikopplad samtidigt som jag spelar och då ser på någon serie/film (från datorn då förstås), och det vill jag helst att datorn ska klara utan problem.
Jag kommer inte att överklocka datorn.

http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6699995-00.png

Ni får ge synpunkter på allting, men det jag främst undrar:

- Jag har tänkt lägga till en SSD hårdisk för snabbare uppstart inom en snar framtid, det är inga problem?

- Jag funderade först på att skaffa 16 GB RAM. Är det slöseri med pengar för att det bildas en flaskhals, eller är det värt? (RAM är väl viktigast för att klara många enheter/stora världar).

- Nätaggregatet är något jag inte har någon aning om, tog bara vad en annan tråd med liknande dator hade och antog det räcker.
Och har 1 000 kr kvar av budgeten, är det någon del som jag skulle må bra av att uppgradera lite, eller hålla alla delar en jämn nivå?

Du skulle nog må bra av att byta moderkort till antingen ASUS eller Gigabyte, mycket stabilare och längre garanti.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk

Jag behöver också lite hjälp/råd/tips.
Vill gärna höra från er experter här. Typ 10år sedan ja satte ihop en dator sist och det har ju hänt en del kan man ju säga
Här kommer en ett förslag till datorn.
Skall använda datorn till surf och gaming.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6699693/2014-04-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmokvack_:

Jag behöver också lite hjälp/råd/tips.
Vill gärna höra från er experter här. Typ 10år sedan ja satte ihop en dator sist och det har ju hänt en del kan man ju säga
Här kommer en ett förslag till datorn.
Skall använda datorn till surf och gaming.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6699693/2014-04-24

Jag hade försökt hitta lite billigare tillbehör(mus, tangentbord osv) och satt i ett 760 iaf. 660 är för klent i din prisklass tycker jag. Är mer ett budgetkort. Din dator ligger mer i medelklassen iaf. Går kanske t.om att få i ett 770 eller 280X om man pressar lite. Inte helt 100 på priser. Det är min åsikt :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hjälpsam

Du får ett GTX770 för 900:- mer http://www.inet.se/produkt/5409856/msi-geforce-gtx-770-2gb-tw...

O det är rejält mycket snabbare än GTX660

Jag hade ju skalat dom pengarna från keyboard o headset för att får så snabb dator som möjligt.

Permalänk

Stort tack för snabba svar.
Så då är det alltså graffekortet som är den svaga länken här. Får kika på det. Finns ju så många olika kort och en annan förstår sig inte på det längre. Räcker med nätagget på 600W btw? Behöver inget starkare?
Hur är sen orginalkylaren till processorn? Ja slängde med en annan kylare, men gör det nån skillnad?
Hur varma blir dagens prossesoror?

Permalänk
Hjälpsam

GTX770 är väldigt prisvärt nu o det är ett BRA kort. .

600W räcker lätt. . en normal dator med ett GTX770 maxar runt 375W

Original är sådär..funkar gör den men tycker den låter för mycket o kyler för dåligt

Permalänk

Okej, tycker det är lite i dyraste laget men man kanske får ta ett 770 iaf.
Den kylaren ja valt till processorn, är det nåt bra eller ska jag byta ut den med?
Vill givetvis ha en tyst dator.

Permalänk
Hjälpsam

EVO 212 är en bra o tyst kylare.

GTX770 är kanske lite dyrare än GTX660..men inte SÅÅ mycket dyrare o det ger så mycket mer i prestanda

GTX660 har 65 i SweC prestandaindex...GTX770 har 102 . . . 770 är 60% snabbare än 660

Permalänk

Okej, litar på dig thli72. Det blir ett GTX770. Beställer nu i dagarna.
Än en gång, stort tack för hjälpen. Det uppskattas. Trevlig helg!