Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator.

Tjena!

Byggde min första dator i slutet av 2011.

Såhär ser komponenterna ut:

Utöver detta har jag satt in en 120GB SSD för ett par månader sen men annars är allt desamma.

Användning av dator:
Jag använder min dator sällan och tycker den allmänt flyter på väldigt bra.
I dagsläget behöver datorn endast klara av CS:GO och inte BF4 i ULTRA.

Problem:
Nu är det så att jag inhandlade en 144hz BENQ XL2411Z för att köra 144hz i CS:GO.
När jag är utanför spelet är vissa färger prickiga/pixlar hur jag nu ska förklara det..och det är ännu värre i spelet. Vid t.ex. mörker i spelet kan jag inte se något alls.

Jag tror det har och göra med att grafikkortet inte klarar av 144hz? För med 60hz är det inga problem.

Lösning?

Behöver råd på vad som behöver uppgraderas. Räcker ett grafikkort eller behöver jag uppgradera mer..

Hoppas att en budget på 2000-3000 kr räcker.. men jag kanske är helt ute och cyklar.

Tacksam för hjälpsamma svar.
// Derek

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Har du provat att byta kontakt på baksidan till tex HDMI eller DVI-D uttaget på kortet, vad försöker du köra för upplösning på skärmen? ditt grafikkort stödjer knappt 1440p utan har en max upplösning på 2560x1600@60hz.

och för 3000kr kommer du lyckas få tag på helt nya Geforce GTX 970 ( http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205523-evga_g... ) som garanterat orkar driva din skärm i 1440p samt 144hz.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Har du provat att byta kontakt på baksidan till tex HDMI eller DVI-D uttaget på kortet, vad försöker du köra för upplösning på skärmen? ditt grafikkort stödjer knappt 1440p utan har en max upplösning på 2560x1600@60hz.

och för 3000kr kommer du lyckas få tag på helt nya Geforce GTX 970 ( http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/205523-evga_g... ) som garanterat orkar driva din skärm i 1440p samt 144hz.

Jag har testat byta, men får bara ut 144 hz i ena DVI uttaget. Har för mig att HDMI inte kan stödja 144 hz?
Kör max upplösningen 1960x1080 tror jag att det är, samt 144 hz.

Ok så endast ett grafikkort skulle alltså lösa detta ? Får väl försöka klippa ett nytt 970.
Fick känslan av att mitt kort var lite out of date.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Är det 1080 i 144hz så stödjer ditt kort det utan problem. koppla över på det DVI uttaget där du får 144hz så har du löst ditt problem tills det är dags för uppgradering av datorn. HDMI 1.3 stödjer 144hz i 1080, det har 1440p@60hz som högsta upplösning. du hittar en lista på det här: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Är det 1080 i 144hz så stödjer ditt kort det utan problem. koppla över på det DVI uttaget där du får 144hz så har du löst ditt problem tills det är dags för uppgradering av datorn. HDMI 1.3 stödjer 144hz i 1080, det har 1440p@60hz som högsta upplösning. du hittar en lista på det här: http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Jag kör 1080 i 144hz problemet är att färgen/bilden blir så dålig speciellt i spel som t.ex. CS:GO att jag knappt kan se något alls i skuggor/mörker. Jag tror att problemet är att grafikkortet inte klarar av det. Men det ska alltså klara det?

EDIT: Jag är okunnig när det gäller sånt här men det känns som att den inte kan prestera ordentligt när jag kör 144hz. Bilden blir dålig och ser ut som att man ser pixlar.. oftast i spel.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Jag kör 1080 i 144hz problemet är att färgen/bilden blir så dålig speciellt i spel som t.ex. CS:GO att jag knappt kan se något alls i skuggor/mörker. Jag tror att problemet är att grafikkortet inte klarar av det. Men det ska alltså klara det?

Ja, det ska klara av det; med en DVI-Dual kabel eller med en displayportkabel om du har det; annars köp denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

Ja, det ska klara av det; med en DVI-Dual kabel eller med en displayportkabel om du har det; annars köp denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Som sagt kör 144 hz med DVI-dual kabel men bilden är väldigt dålig. Detta borde väl ändå bero på grafikkortet?

Har beställt grafikkortet du tipsade om. Men om de inte är problemet kanske de onödigt att lägga 3000.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Som sagt kör 144 hz med DVI-dual kabel men bilden är väldigt dålig. Detta borde väl ändå bero på grafikkortet?

Har beställt grafikkortet du tipsade om. Men om de inte är problemet kanske de onödigt att lägga 3000.

tror inte du kommer bli missnöjd hur du än gör; taskiga färger borde tyda på någon form av digitalt fel i kabeln; och då är det nog grafikkortet som är på upphällningen trots allt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

tror inte du kommer bli missnöjd hur du än gör; taskiga färger borde tyda på någon form av digitalt fel i kabeln; och då är det nog grafikkortet som är på upphällningen trots allt.

Okej! Ja för Windows bilden är ju bra och flyter på men just spelen håller det inte. Blir dålig bild och färg oavsett hur jag gör.
Testar ny sladd och fungerar inte det prövar jag nya kortet

Tusen tack för all din hjälp Ksw!

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

tror inte du kommer bli missnöjd hur du än gör; taskiga färger borde tyda på någon form av digitalt fel i kabeln; och då är det nog grafikkortet som är på upphällningen trots allt.

Testat mini display port nu. Får de inte att fungera där lr förutom 120 hz på väldigt låg upplösning.. Får ta och testa nya gtx 970 på fre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1