Permalänk
Medlem

Frågor om datorbygge

Jag har tänkt att bygga en egen dator, men då jag inte gjort det förrut så har jag ett antal funderingar.

Jag har tänkt att utgå ifrån ett uppgraderingspaket från netonnet: moderkort, cpu och ram-minnen länk

Sen har jag tänkt att använda en SSD-disk: Crucial MX100 512GB länk

Jag har ett nätagg och en cd sen innan:
Corsair CX 430 W länk
Samsung SH-224DB länk

Jag har även ett chassi som det sitter ett gammalt Asus P5B i länk

Det ska inte bli en speldator utan den ska bara användas som en arbetsdator. Vardagsjobb, bildredigering etc.

Frågor:

1. Är det någon komponent jag saknar?

2. Är alla komponenter kompatibla med varandra?

3. Hur vet jag om nätagget räcker?

4. Passar det nya moderkortet i chassit, om man jämför med det som sitter i nu? Chassit är från 2007, borde jag byta ut det av någon anledning?

5. Finns det någon komponent som drar ner hela bygget? Någon flaskhals? Något som jag borde byta ut?

6. För behoven ovan, är det då lönt att köpa till ett extra grafikkort eller räcker det inbyggda i processorn.

7. Borde jag köpa en Intel i7 istället, eller märks det ingen större skillnad för en "vanlig" användare?

8. Finns det någon anledning att köpa till ett ljudkort, utöver det som finns i moderkortet?

9. Är det en bra idé att endast ha en SSD-disk?

Det blev många frågor men de flesta är säkert enkla att besvara, jag är som sagt ganska ny på området. Är det något mer jag borde tänka på?

Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av ybbe:

Jag har tänkt att bygga en egen dator, men då jag inte gjort det förrut så har jag ett antal funderingar.

Jag har tänkt att utgå ifrån ett uppgraderingspaket från netonnet: moderkort, cpu och ram-minnen länk

Sen har jag tänkt att använda en SSD-disk: Crucial MX100 512GB länk

Jag har ett nätagg och en cd sen innan:
Corsair CX 430 W länk
Samsung SH-224DB länk

Jag har även ett chassi som det sitter ett gammalt Asus P5B i länk

Det ska inte bli en speldator utan den ska bara användas som en arbetsdator. Vardagsjobb, bildredigering etc.

Frågor:

1. Är det någon komponent jag saknar?

2. Är alla komponenter kompatibla med varandra?

3. Hur vet jag om nätagget räcker?

4. Passar det nya moderkortet i chassit, om man jämför med det som sitter i nu? Chassit är från 2007, borde jag byta ut det av någon anledning?

5. Finns det någon komponent som drar ner hela bygget? Någon flaskhals? Något som jag borde byta ut?

6. För behoven ovan, är det då lönt att köpa till ett extra grafikkort eller räcker det inbyggda i processorn.

7. Borde jag köpa en Intel i7 istället, eller märks det ingen större skillnad för en "vanlig" användare?

8. Finns det någon anledning att köpa till ett ljudkort, utöver det som finns i moderkortet?

9. Är det en bra idé att endast ha en SSD-disk?

Det blev många frågor men de flesta är säkert enkla att besvara, jag är som sagt ganska ny på området. Är det något mer jag borde tänka på?

Tack på förhand.

Dold text

1. nej inget direkt.
2. ja
3. ja det räcker men kvalitén suger.
4.vet ej båda är ATX-standard men eftersom det är gammalt chassi kan det vara speciallösningar, kan bli trångt.
5. ja nätagget. om du spenderar 6000kr men väljer att bara lägga 469kr på ett nätagg, tänk om! den delen ska försörja hela datorn "dör" den som CX gjort innan så lär du få jobbigt felsöka.
6. bildredigering ? vad för bilder ? program? ska du ta bort röda ögon från semesterbilderna eller håller du på med Photoshop ?
7. nej
8. beror på vad du har för högtalare & hur kräsen du är.
9. om du inte har mycket att lagra så funkar det

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

1. nej inget direkt.
2. ja
3. ja det räcker men kvalitén suger.
4.vet ej båda är ATX-standard men eftersom det är gammalt chassi kan det vara speciallösningar, kan bli trångt.
5. ja nätagget. om du spenderar 6000kr men väljer att bara lägga 469kr på ett nätagg, tänk om! den delen ska försörja hela datorn "dör" den som CX gjort innan så lär du få jobbigt felsöka.
6. bildredigering ? vad för bilder ? program? ska du ta bort röda ögon från semesterbilderna eller håller du på med Photoshop ?
7. nej
8. beror på vad du har för högtalare & hur kräsen du är.
9. om du inte har mycket att lagra så funkar det

Tack för ett snabbt svar!

Lite photoshoppande kanske det blir men inga avancerade saker, och ett grafikkort kan man ju köpa till senare om det behövs.

Så det enda jag borde byta ut innan jag köper grejerna är alltså nätagget? Har du några tips på vad för nätagg jag bör köpa till de aktuella komponenterna?

Vad får förresten ett dåligt nätgg för effekter på datorn?

Permalänk
Skrivet av ybbe:

Tack för ett snabbt svar!

Lite photoshoppande kanske det blir men inga avancerade saker, och ett grafikkort kan man ju köpa till senare om det behövs.

Så det enda jag borde byta ut innan jag köper grejerna är alltså nätagget? Har du några tips på vad för nätagg jag bör köpa till de aktuella komponenterna?

Vad får förresten ett dåligt nätgg för effekter på datorn?

har du ett dåligt nätagg så är det allt från instabilitet till att datorn dör / tar x antal komponenter med sig. corsairs CX,CS sparade in på komponenterna för att det ska vara modulärt.

ett alternativ är ju xfx 550W.
eller ta denna om du inte är van att trolla bort överblivna kablar http://www.sweclockers.com/recension/19408-fractal-design-int...

svårt att rekommendera nätagg om du har chassi från en Asus märkesdator. det går helt enkelt inte att veta om det passar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av ybbe:

Tack för ett snabbt svar!

Lite photoshoppande kanske det blir men inga avancerade saker, och ett grafikkort kan man ju köpa till senare om det behövs.

Så det enda jag borde byta ut innan jag köper grejerna är alltså nätagget? Har du några tips på vad för nätagg jag bör köpa till de aktuella komponenterna?

Vad får förresten ett dåligt nätgg för effekter på datorn?

Dåliga rippel värden kan väl försämra datorns livslängd och är allmänt opålitliga vid väldigt hög belastning. EVGA G2 är det bästa du kan få för under tusenlappen nu, modulärt, tyst och otroligt bra. Men om du inte vill lägga pengar på det så är alternativet ovan okej. Du kanske bör byta chassi och skaffa dig ett nytt så allting passar, define r4 är populärt och så nzxt h440.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Ovanstående inlägg överdriver. Nätagget är det inget fel på, och du kommer inte att uppleva några problem. Bara att köra på!

Permalänk
Medlem

Tack för alla hjälpsamma svar!

Utifrån svaren funderar jag nu på att ändra uppsättningen till:

Moderkort: ASUS Z97-A länk
CPU: Intel Core i5-4690K länk
Chassi: Fractal Design Define R4 länk
Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 länk eller EVGA SuperNOVA 750B1 750W länk
SSD: Crucial MX100 512GB länk
RAM: Crucial BallistixSport 8GB 1600MHz länk

Samt att jag har kvar cd:n Samsung SH-224DB/BEBE SATA länk

1. För en dator som ej ska användas till spel, mer avancerad bildredigering etc, är den nu "så bra det går att få"? Alltså att det inte kommer märkas någon större skillnad om jag byter från i5 till i7, eller gör andra komponentbyten? Några flaskhalsar? Finns det något jag fortfarande kan/bör byta ut för en bättre upplevelse?

2. Verkar datorn vara mycket stabil, säker och ha en lång livslängd nu?

3. Är alla komponenter helt säkert kompatibla med varandra nu?

4. Är det någon större skillnad på nätaggen för prestanda eller stabilitet? Det första (med en livslängd på 10 år) har toppbetyg här på sidan, men det andra (livslängd 5 år) ingår i ett paketpris vilket blir 400 kr billigare. Vilket borde jag välja?

5. För behoven ovan räcker det som sagt med de inbyggda grafik- och ljudkorten?

6. Brukar man få med alla sladdar som behövs eller kommer jag att behöva köpa till sådant?

7. Det följer med två fläktar till chassit, samt en till processorn och en till nätagget. Räcker detta bra?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Du lär få bättre svar här i Köpråd.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd flyttad*

Du lär få bättre svar här i Köpråd.
/moderator

Tack för att du flyttade tråden rätt.

Några här som har svar på mina funderingar?