Gaming dator, i7 4790K, GTX 970 [12-15k]

Permalänk
Medlem

Gaming dator, i7 4790K, GTX 970 [12-15k]

Hej!
Äntligen är det dags att byta ut den gamla burken hemma (i5 2500k, AMD 6950) som har tjänat bra i snart 4 år. Vet att jag vill ha ett Nvidia denna gång och när man ser vad som finns känns GTX 970 som ett självklart val. i7 4790K är hugget i sten, dels då jag inte vill byta CPU på ett år eller två, men framför allt för att Lightroom bör få sig ett bra uppsving med hjälp av den högre frekvensen. Jag har ingen egentlig budget, vill ha bra prestanda och bra kvalité.

Nedan är mitt nuvarande tilltänkta paket: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2590669

Nu till mina funderingar, eller snarare era förslag på burk:
1. Vill framför allt ha en stilren och tyst burk. Har tittat mycket på Corsair Carbide 330R men även Define R4/R5. Har idag ett Define R3 som jag varit mycket nöjd med.
2. Vilket nätagg rekommenderas? Jag har inga planer på att köra SLI så det EVGA 750W jag valt är totalt overkill. Samtidigt vill jag ha ett Gold/Platinum, dvs hög kvalite på de volt som levereras.
3. Har förutom Asus Z97-AR även kikat på MSI Z97 Gaming 5 och Asus Hero VII, jag har inga överklockningsplaner.
4. Rekommenderas en annan kylare? Skulle tex en corsair H80/H100 få ut värmen ur chassit på ett effektivare och tystare sätt?
5. Finns något att hämta med att gå upp till 2133MHz minnen eller bör man hålla sig till Nvidias rekommendation på 1600MHz?
6. Vilken tillverkare av 970 är att föredra?
7. Corsair GS verkar vara grym, eller är det bättre att spara några hundralappar och ta en Samsung 840? Läste att Samsungs minnen ej var optimala för vissa saker, är dock nöjd med min 830.

Åsikter mottages tacksamt, känns som läge att pejla nu och hoppas på ett bra erbjudanden nu i helgen eller på fredag (black fredag). Rätt kurs på ett grafikkort samt cashbacken som asus/gigabyte/msi har med intel fram till 27:e december lockar

Cashback:
Asus: http://asusnordic.com/cashback/
Gigabyte: http://www.gigabytenordic.com/uk/intel_z97-x99_promotion/inde...
MSI: http://game.msi.com/special/cashback

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

4. Vanlig luftkylare är tystare än orginalkylaren. Jag hade spanat på Noctua, tex U14S
Med vattenkylningskit tillkommer en pump som även för oväsen, min egen H80 låter förhållandevis mycket. Pumpen (som är delen som låter) har inget viloläge utan går alltid i samma hastighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

4. Vanlig luftkylare är tystare än orginalkylaren. Jag hade spanat på Noctua, tex U14S
Med vattenkylningskit tillkommer en pump som även för oväsen, min egen H80 låter förhållandevis mycket. Pumpen (som är delen som låter) har inget viloläge utan går alltid i samma hastighet.

Min pump låter inte ett skit så du måste ha ett måndagsexemplar eller hörsel som Stålmannen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas att e ok att jag kapar din tråd lite. Kollar oxå efter ny dator. Här e min lista. www.prisjakt.nu/list.php?l=2070486

Jag har redan Samsung 850 pro 256gb ssd och 6 hdd.

Antar att jag måste köpa nya fläktar till lådan men har inte forskat i det än. ( lägst prio )

Kommer nog köra 2 inblås fram, 1 inblås botten, 1 utblås bak, och vattenkylaren ( 2 fläktar utblås ) uppe.

Os kör jag på Windows 10 preview tills den riktiga kommer.

Vad tror ni om det? Nåt som bör bytas? Tar gärna tips på bra fläktar oxå.

Finns en cashback på 400 kr om man köper det mobo och cpu.
http://www.gigabytenordic.com/sweden/intel_z97-x99_promotion/...

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem

Kapar tillbaka min egna tråd. Tjänar jag inget i oljud från datorn får det bli luftkylt. Är Noctuan så pass mycket bättre än evo 212? Isåfall blir det att köpa en annan 140mm fläkt, tex corsairs SP140 serie.

Vad säger folket om moderkort och nätagg? Får jag en bättre/stabilare dator av ett asus hero vii jämfört med ett 3-500kr billigare (tex asus z97-a)? Och kom mer jag mörka någon skillnad på det evga nätaggregat jag valt jämfört med ett corsair ax? Om inte, borde jag titta på ett bra med lägre watt? Förslag/åsikter mottages gärna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

Har klickat igenom lite igen och har nu följande uppsättning:

Vilka komponenter skulle ni ändra och varför?

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk

Jag tycker det ser mycket bra ut. Dubbelkolla bara så att kylaren får plats med de där RAM-minnena. Annars lär du byta till ett par LP-minnen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Sedär, det hade jag missat. Verkar som att man kan justera fläkten uppåt för att få några millimeter extra tillgodo. Det sänker såklart luftflödet men jag antar man kan (över)kompensera det genom att sätta dit en fläkt på andra sidan?

Sedan ska jag ha 2st 8GB stickor så jag behöver kanske inte justera fläkten alls.

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cambora:

Sedär, det hade jag missat. Verkar som att man kan justera fläkten uppåt för att få några millimeter extra tillgodo. Det sänker såklart luftflödet men jag antar man kan (över)kompensera det genom att sätta dit en fläkt på andra sidan?

Det kommer garanterat att funka om du flyttar till slot 2/4. Har själv gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem

Då börjar det ta form, har bytt ut chassit till Corsair Carbide 330R, hårddisken till en Kingston Hyperx 3k samt tagit 2133MHz minnen.

Nu är bara två funderingar kvar egentligen:
1. Vilken kylare ska jag ge mig på om jag vill överklocka lite lätt, säg till 4.4GHz? 212 EVO känns lite klen då och vilken ryms i chassit? Undviker helst Noctua då de är så hemskt fula (om än bra). Kan tänka mig AiO vätskesystem men de bra verkar lätt bli dyra.
1b. Eller borde jag välja ett Corsair Carbide 400R eller Corsair Carbide Air 540 Cube istället, då rymmer jag en Phanteks PH-TC14PE som verkar smutt.
2. GTX 970 - Asus Strix eller Gigabyte G1? (resterande går bort på utseende/mer problem med coilwhine).

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

Om du kollar efter Cube-chassin så tycker iaf jag att följande chassi är väldigt cleant.
http://www.coolerkit.se/shop/cooltek-w2-black-4563p.html

Finns även i silver.

Visa signatur

| Moderkort: Asus Maximus VIII Gene | CPU: Intel I7 6700k | Ramminne: Corsair 16GB | Grafikkort: XFX NANO 4Gb HBM | PSU: EVGA SUPERNOVA P2 850W | Chassi: Phanteks Evolv | Skärm: ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Chassi och CPU-kylare är nu valda, då återstår bara sista frågan. Jag har kikat runt på detta och många andra forum och Asus Strix samt Gigabyte G1 verkar vara mest skonade från coilwhine på GTX 970 korten. Råkas någon sitta och veta om den ena är bättre/sämre än den andra?

Jo jag vet att det kan bli tight med ramminnena och kylaren, men jag tänker prova och hoppas det räcker att justera minnena till parplatsen längre bort, annars får jag flytta fläkten på CPU-kylaren lite.

Min nuvarande varukorg:

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

Börjar så smått inse att jag kanske måste ha low profile minnen.. finns det verkligen ingen möjlighet att köra lite snabbare minnen (2133MHz hade jag tänkt mig) och Phanteks kylaren?

Behöver jag verkligen välja mellan stor kylare och snabbare minnen?
Fast skillnaden i MHz kanske äldrig märks ändå?

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Skrivet av cambora:

Börjar så smått inse att jag kanske måste ha low profile minnen.. finns det verkligen ingen möjlighet att köra lite snabbare minnen (2133MHz hade jag tänkt mig) och Phanteks kylaren?

Behöver jag verkligen välja mellan stor kylare och snabbare minnen?
Fast skillnaden i MHz kanske äldrig märks ändå?

När jag snackade med inet om de där minnena så sa han att i princip ingen luftkylare fungerar med dem, han rekommenderade istället dessa:
https://www.inet.se/produkt/5305905/adata-16gb-2x8gb-cl9-1600mhz-xpg-inet-edition-svarta

För övrigt så har jag hört att skillnader i hastigheter hos minnen bara spelar roll i benchmarks och ingen egentlig skillnad annars.

Permalänk
Medlem

De här är snabbare och lågprofils minnen på kampanj just nu:

https://www.inet.se/kampanj/1872/gamingkampanj-2014-kingston-...

Permalänk

För övrigt så tycker jag att du kan spara en femhundring och ta EVGA G2 750W nätagget istället.

Permalänk
Medlem

Har ändrat till Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 minnen, samt tillbaka till EVGA supernova nätagget. Bytte ut Kingston SSDn till en Samsung 850 Pro, man ska aldrig spara in på systemdisken. Tog även bort DVD enheten då chassit inte har någon plats.

Då är bara frågan om Asus eller Gigabyte G1 GTX 970

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

I fredags blev det köp, och då det bara skilde några hundralappar så handlade jag lokalt

http://datorfixarna.com/catalog/checkout.php?loadcart=42559

Tycker dock "vindljudet" från de tre 120mm fläktarna i fronten är lite för högt och även om CPUn ligger i 29-35 grader idle och ca 57-64 under spelande så vill jag nog få ner tempen lite till. Blir att läsa på om 2st corsair AF140 i fronten samt 2st corsair SP120 PWM i push-pull på evo 212 kylaren kan få ner tempen.. annars blir det byte till Phanteks PH-TC14PE... men det blir en annan tråd om så behövs

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cambora:

Har klickat igenom lite igen och har nu följande uppsättning:
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-7397136-00.png

Vilka komponenter skulle ni ändra och varför?

Om jag inte minns fel så finns CL8 minnen i 1600Mhz i samma pris?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Det gör det, men inte i lager i fredags så det fick bli CL9. Sambon lär behöva byta dator närmaste halvåret så då kan hon få ärva mina CL9or

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cambora:

Det gör det, men inte i lager i fredags så det fick bli CL9. Sambon lär behöva byta dator närmaste halvåret så då kan hon få ärva mina CL9or

Gött! Men tror inte de blir jättemånga fler FPS men

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |