Köpråd angående CPU-arkitektur. Vänta eller inte?

Permalänk

Köpråd angående CPU-arkitektur. Vänta eller inte?

Ok, så här är läget:

Har en i5 2500k, 12GB DDR3, 760-kort och några SSD.

Känner för att uppgradera inom snar framtid, inte direkt på studs nödvändigtvis, men det kliar i fingrarna.

GPU klarar jag mig med så länge, dilemmat gäller CPU-arkitekturen som ju påverkar både val av mobo och minne. Kommer köra mini-ITX eller micro-ATX, så mycket är klart.

Den stora frågan är, med en i5 2500k, är det värt det att byta till en i5 när Broadwell kommer för desktop, som blir ett hopp på 1 1/2 generation (tick-tock), eller vänta på Silverlage som ger ett hopp på 2 hela generationer (Broadwell är ju typ Haswell fast på mindre yta (14nm is. för 22nm)?

Att gå till Haswell-E (2011-v3) är lite väl dyrt, och nuvarande Hasweel-naserade i5 ger inte tillräckligt med boost för att rättfärdiga det...

Entusiaster och folk med mycket pengar kommer väl såklart tycka man ska skaffa Haswell-E, men det är som sagt inte att tänka på.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

tror inte på så mycket intressant på cpu-fronten tills amd släpper zen, tror att de skulle göra det 2016. är det bra lär det röra runt i säcken ordentligt, är det ett misslyckande så fortsätter vi på det här sättet.

tycker nog att du kan sitta kvar på din 2500k. uppgradering till 5820k skulle vara värt det om du hade användning av trådarna men för en speldator ser jag ingen anledning att byta 2500k. du lär se ~5-10% högre prestanda som vanligt.

Permalänk

Tror inte att ett byte till en Broadwell kommer ge någon större prestandaökning, men vi får väl se vad prestandatesterna visar då den släpps. Då tror jag det kan bli mer intressant med släppet av Skylake senare i år, även om jag misstänker att inte heller den arkitekturen kommer revolutionera marknaden.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Var det jag misstänkte!
Sitter just nu och ska hjälpa en släkting skaffa sin första dator, försöker få ihop lagom med prestanda till ett lågt pris (tonåring), samtidigt som han ska kunna spela på den. Såg då att min i5 2500k ligger ungefär på samma nivå som en i5 4440, inte mycket skillnad där inte utöver de nya instruktionerna och en lägre TDP.

Väntar till Broadwell/Skylake och ser vad testerna visar då, även om det kliar i köpfingret

Tack för hjälpen

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2