Citat:
Ursprungligen inskrivet av YPro
Så, nu är AMDn klar.
Finns det något som borde ändras?
Det skulle vara bra med några tips på vad jag kunde tänka på nästa gång.
//YPro.
YPro & shefel - Jag tycker det är kul att YPro kommer med nya, fräscha idéer - för då får jag chansen att ytterligare revidera mina tankar om hur man bäst balanserar ett system inom en viss budget.
Jag ser inga 533 MHz-minnen i något paket. Däremot så är ofta prisskillnaden mellan 667 MHz (som finns i paketen) och 800 MHz-minnen i princip 0 kr, så där är det ingen idé att snåla, även om det är helt korrekt att 667 MHz räcker.
AMD-paketet: Det beror lite på. Jag skulle hellre se 9950 + 2x2 Gb minne och ett HD4850 i AMD-paketet (liknande ett sådant paket som Haxorn köpte, och som han är väldigt nöjd med). Det motiverar jag med att den som köper en dator för 7500 kr, och vill ha en skärm med förmodligen siktar på en budget runt 10000 kr, och då är det rimligast med en 22-tumsskärm, vilket i sin tur ger att det är rimligast med ett HD4850.
(Sist - och faktiskt minst i sammanhanget så är jag inte imponerad av Xilence-fläktarna...)
Intel 5-6k - Riktigt bra, men det finns ingen anledning att köpa ett HD3850 för 1000 spänn. 9600GT finns därute för 1000 spänn, och det är ju bra mycket bättre än HD3850. Och för 200 spänn till så har du HD4830 (och i och med att datorn hete Intel (5-6k), så tycker jag att du ska spänna in HD4830 och 2x2 Gb minne.)
Intel 7-8 k - Seagate 500/32 ftw och 2x2 Gb minne. Räcker med en fläkt. I övrigt - helt perfekt.
Intel 10-11k - Det är faktiskt riktigt trevligt att 4850 X2 verkar vara så pass mycket strömsnålare än två separata 4850 i CF. Det gör att det går utmärkt att stoppa i Sonatan. Upp med minnena till 800 MHz, byt till Seagate-disken samt minska till en fläkt. Sedan är det perfekt som über-gaming-burk på "rätt" prisnivå.
Japp. Det där var mumma.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av xpander00
Kommer att spela WoW och hört att en bra och snabb hårddisk är bra för det ändamålet, räcker den jag har valt?
Ja, alternativet är ju att gå upp på en VelociRaptor och gräva ett större hål i plånboken. Tror inte att det är värt det.
Citat:
Tog med 2 PSU's då jag inte vet vilket som är bättre, är det någon skillnad? Vilket låter minst?
Enligt mig är de väldigt likvärdiga. Ta den billigaste.
Citat:
Har tänkt att köpa ett till HD4850 för att köra Crossfire lite senare när det börjar kännas trögt =) Eller är det bättre att köpa ett HD 4870 direkt? Och finns det plats för ett till?
Har du bara en 22-tumsskärm finns det ingen anledning att gä upp på HD4870. Det finns gott om plats för ett HD4850 till.
Citat:
Räcker RAM'en eller ska jag upgradera till 1000hz där med?
Och så sista frågan cpu fläkten (Thermalright Ultima-90i) jag valt behöver den en till fläkt ditsatt på den, sett det på en del bilder? Och behöver jag fler fläktar till det här?
Svaret är ju helt avhängigt om du ska klocka eller inte.
Utan klockning - inte snabbare ram - och kanske en lågvarvig 92 mm-fläkt på Ultiman.
Med klockning - gärna snabbare RAM och en ordentlig 92 mm-fläkt eller kanske t o m en 120 mm fläkt.
Citat:
Ser att jag glömde en drive i paketet, men det blir nog inget märkvärdigt, eller vad säger ni om Blueray?
Ja, LGs är ju prisvärd.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Beardface
1, Kommer nätaggregatet på 650w räcka för två stycken Gigabyte Radeon HD4850 Multi Core Cooling Dual-DVI 1GB ? Tänkte ha två grafikkort i framtiden men inte nu med det samma.
Ja, det räcker till och med med Cooler Master-agget som expander valde ovan, och det är även enklare att installera i P182 då det är modulärt. Byt till det du med.
Citat:
2,Är det möjligt att ha två st Gigabyte Radeon HD4850 Multi Core Cooling Dual-DVI 1GB på moderkortet moderkortet Asus P5Q Pro? Har redan frågat detta men fick höra att kylningen på Radeon HD4850 Multi Core Cooling Dual-DVI 1GB gör så att grafikkortet tar upp två slots där bak på datorn...så att det kanske blir lite för trångt..
Det blir lite, lite trångt. Men jag har två Gigabyte 9600GT med nästan identiska passiva kylare på, i en mycket mindre burk än P182an, så det tycker jag ska funka bra!
Citat:
3. Kommer det behövas bättre kylning om man har två grafikkort i burken eller räcker det som redan finns?
Kanske, att du behöver modda in en fläkt framför grafikkorten den dagen du uppgraderar. Mitt lilla chassi har ju faktiskt en liten sidofläkt som hjälper till att hålla tempsen i schack. Men - det är ingen konst att montera det.
Citat:
4. Sist men inte minst kommer allt att få plats i chassit som du har rekommenderat ?
Jajamensan.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av dextizir
Är så att jag Har varit på en dator butik där en kille satte ihop en spelburk. Det jag nu undrar är om den är prisvärd eller om jag ska beställa en färdig spelburk från komplett. Eller om jag ska byta ut nån eller några saker tacksam för svar.
kommer jag att kunna maxa allt i wow med detta system kommer att sitta på en 17" platt skärm
Njae. Moderkortet är verkligen ingen höjdare. Chassit vet jag absolut inget om, men det är lite oroande att det behövs 80mm-fläktar...
Du behöver inget 9800GTX+ för att spela på en 17"-skärm....
HD4670 räcker, och jag skulle gå på ett P5Q Pro istället för att kunna ha möjlighet att uppgradera med ett grafikkort till om du byter skärm.
Men - egentligen. Varför inte satsa på datorbutikens "Kloker" och välja till montering för 1300 spänn. Då blir det totalt 8500 kr, och du får en sjukt mycket bättre burk än den du har fått offert på...
https://www.datorbutiken.com/se/defa...uct=DBDELENT01
/xJom