Permalänk
Medlem

Greattech - datorköp

Hejsan.

Jag tänkte köpa 2st datorer från företaget greattech men jag behöver lite hjälp

Ena är : http://www.greattech.se/product.html/gamer-extreme-hd5850-edi... (till min son)

Den första datorn är jag nöjd med. Vad tycker ni?

Det vi behöver hjälp med är dator-2 som vi tänkte använda till tvn / hemmabio.

Datorn vi tänkte köpa finns inte i greattech's sortiment men vi fick offert på en som kostar ca 6-7000kr.

Följande delar :

AMD Phenom II X3 705e 2,5GHz (strömsnål) bra/dåligt?
Radeon HD 4200 integrerad grafik HDMI
4GB DDR3 1600Mhz
1TB Hårddisk
Antec Fusion Remote chassi
450W nätdel
Blue-ray HD spelare

Vad används Tv-kort till och bör jag köpa till det?
Vad tycker ni om priset?
Enligt personalen så är lågenergi processor dyrare men bättre för tv datorer? stämmer det?

Dator 1 : 9995:- + 295:- frakt
Dator 2 : 6890:- + 120:- frakt

Skulle uppskatta om jag fick svar innan måndag.

Någon som vet vad HTCP är för något?

Permalänk
Medlem

Utan att veta eller läsa på om dina funderingar, så länkar jag till en tråd igår som handlade om greattech.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=902944&highlight=greattech

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men känns detta så seriöst, då numret till denna butik leder till en privatperson i farsta?
Plus att jag aldrig hört talas om firman dessutom.

Råder bara till försiktighet, ifall du inte handlat av dessa personer länge.

Plus att deras prisjaktsbetyg verkar frabricerade å det grövsta, sen verkar det som att de är dyra också jämfört med inet eller komplett och enligt den andrar tråden så känns det som att kunskapsnivån inte är särskilt hög heller för den delen.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Hej.

tackar för svaren.

Jag fick igenom länken men ca 80% av tråden handlade om "windows 7".

Jag har inget att oroa mig för Greattech eftersom jag kommer handla mot delbetalning 3månader. Jag får ju datorn innan jag har betalat.
Sen gillande jag deras support, hjälper till mycket.
Hur det är med telefonumret har jag ingen aning om men det påverkar inte mitt köp.

Det jag behöver veta är om delarna till dator-2 är bra.

Sen har min pojkvän jämfört lite mellan komplett samt greattech men GT hade bättre pris på sina datorer. Kommer be han kolla på inet innan jag genomför mitt köp hos greattech.

Då menar jag inte lösa delar utan monterade, varken jag eller min pojkvän kan bygga datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linda-JB
Hej.

tackar för svaren.

Jag fick igenom länken men ca 80% av tråden handlade om "windows 7".

Jag har inget att oroa mig för Greattech eftersom jag kommer handla mot delbetalning 3månader. Jag får ju datorn innan jag har betalat.
Sen gillande jag deras support, hjälper till mycket.
Hur det är med telefonumret har jag ingen aning om men det påverkar inte mitt köp.

Det jag behöver veta är om delarna till dator-2 är bra.

Sen har min pojkvän jämfört lite mellan komplett samt greattech men GT hade bättre pris på sina datorer. Kommer be han kolla på inet innan jag genomför mitt köp hos greattech.

Då menar jag inte lösa delar utan monterade, varken jag eller min pojkvän kan bygga datorer.

-----------------------------------
Nåja, nu handlade det inte om win7 utan om vad vi anser om en butik som verkar fabricera sina prisjaktsbetyg, som inte har ett tlfnr registrerat på företaget och så vidare, det är sekvencia/pc-superstore varning på sådant ägande/agerande.

Men, det är upp till var och en att avgöra vad man tycker och vill, jag har inte tillgång till bolagsverkets sida och inlogg idag, annars hade jag gjort en koll på firman för att se exakt vad det rör sig om.

Själv, ifall jag inte kände igen firman, aldrig vågat handla därigenom, avbetalning gör inte en firma seriös, det säger inget om dem eg, de verkar helt nya och infon om dem som firma är som sagt mycket knapphändig.

Ifall ni är nya på just datorer och inte kan bygga själva, så rekommenderar jag er att köpa igenom en välrenomerad butik, dvs någon som funnits en längre tid och med goda betyg genom sitt rykte, gärna vad vänner och bekanta rekommenderar.

Ta t e x inet, god service, bra historik och mycket nöjda kunder och har funnits en längre tid.

Sedan är inte priset allt heller, att erbjuda datorer utan windows är iallafall för mig när en köpare inte har god egenkunskap och kan bygga själv, hellre tvärtom, att ge möjligheten för kunden att köpa utan windows isåfall, men det är bara min personliga åsikt det här:)

Som sagt, tänk efter före, efteråt går det inte

Det var allt för mig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Borde jag använda win 7 till tv/hemmabio datorn?

Permalänk
Medlem

Ja. Och köpa via inet, ni kan få dem att montera.

Mycket bättre butik än en som verkar otroligt oseriös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
-----------------------------------
Nåja, nu handlade det inte om win7 utan om vad vi anser om en butik som verkar fabricera sina prisjaktsbetyg, som inte har ett tlfnr registrerat på företaget och så vidare, det är sekvencia/pc-superstore varning på sådant ägande/agerande.

Men, det är upp till var och en att avgöra vad man tycker och vill, jag har inte tillgång till bolagsverkets sida och inlogg idag, annars hade jag gjort en koll på firman för att se exakt vad det rör sig om.

Själv, ifall jag inte kände igen firman, aldrig vågat handla därigenom, avbetalning gör inte en firma seriös, det säger inget om dem eg, de verkar helt nya och infon om dem som firma är som sagt mycket knapphändig.

Ifall ni är nya på just datorer och inte kan bygga själva, så rekommenderar jag er att köpa igenom en välrenomerad butik, dvs någon som funnits en längre tid och med goda betyg genom sitt rykte, gärna vad vänner och bekanta rekommenderar.

Ta t e x inet, god service, bra historik och mycket nöjda kunder och har funnits en längre tid.

Sedan är inte priset allt heller, att erbjuda datorer utan windows är iallafall för mig när en köpare inte har god egenkunskap och kan bygga själv, hellre tvärtom, att ge möjligheten för kunden att köpa utan windows isåfall, men det är bara min personliga åsikt det här:)

Som sagt, tänk efter före, efteråt går det inte

Det var allt för mig

Det förstår jag men jag tänkte hämta datorerna från dom så någon större risk tar jag inte.

Greattech erböjd mig installation av operativsytem när man köper från dom.

Gick precis genom denna dator på inet.se " http://www.inet.se/artikel/1517090/inet-experienced-gamer "

Tyckte att det är en stor prisskilland eller har jag fel? Min son är efter grafikkortet HD5850 som tydligen har stöd för direct x10

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med delarna till datorn?

Är inte efter hur skillnaden är mellan olika företag.
Vill inte hamna mellan dessa företag!

Permalänk

Hejsan

Självklart skall du få den hjälp du söker.

Jo såhär är det att just datordelar isig är väldigt ömtåliga produkter och går väldigt lätt sönder, vilket tyvärr ofta yttrar sig tidigt innan dom ens kommer ut i butik, så när dessa sedan kommer ut till konsumenterna är dom defekta vilka man då oftast får reklamera..

Som icke kunnig inom dator sektorn tror man oftast då att datorn gått sönder och går och köper en ny.. Detta är något tillverkarna samt butikerna vet om och tyvärr utnyttjar. Därför är det väldigt viktigt att kolla upp vart man handlar någonstans och gärna på rekommendationer av andra, då man gärna vill handla av personer som vet hur man hantera dator delar och har kunskaper i hur man felsöker dator delar och behandlar reklamationer..

Alla kan sälja och alla vill tjäna pengar och just därför finns det väldigt många dator/IT företag man skall hålla sig borta ifrån, just av anledningen att dom saknar kunskap om hur man hanterar och felsöker hårdvara.

Du vill ju inte köpa två datorer för tiotusen kronor och sedan märka att dom är defekta, felaktiga eller något annat konstigt med. Därför råder jag dig att köpa av ett företag/butik som vet vad dom gör samt ger värdiga och bra garantier, så skulle något gå sönder eller vara felaktigt så kan du lita på företaget att dom fixar det åt dig och att du har gjort två bra köp..

Just därav skall man inte bara gå på priset.

Oftast skiljer det inte så mycket prismässigt mot en bra butik och en billig..

Detta forumet har vissa rabatter på dom olika sidorna som gratis frakt osv. Säg bara till så får du dessa!

Här är några du skall kolla vidare på:

Inet.se
Misco.se
Komplett.se
Alina.se
B-ray.se

Dom tre första är tre stora företag med bra utbud och bra priser. Inet.se är överlägset bäst när det gäller reklamationer och fel i producterna.. Dessa har även tre butiker man kan handla i.. Samt väldigt kunnig personal!

Dom första tre nämnda kan även montera datorer åt dig så om du får hjälp med att välja delar så köper man en så kalla montering, installation och testning av datorn för en liten summa.. Det brukar även ingå en viss garanti i priset..

Detta sättet är mycket mer prisvärt än att köpa färdiga paket från diverse företag. Samt att det ger dig garanti att lita på och en säkerhet att du får fungerande delar.

Jag ser direkt att dom har valt en dålig nätdel.

Nätdelen/Strömförsörjningen är den absolut viktigaste delen i datorn då denna ger ström till allt..

Oftast i 90% av fallen så är det nätdelen som går sönder i en dator och brukar tyvärr göra så att hela datorn går sönder.

Så det är av yttersta vikt att man skall köpa en med kvalité och lång garanti. Vill man ändå snåla och köpa en billig får man ta i betänkningen att den inte kommer hålla så länge vilket man då oftast får köpa en nya, och har man riktigt otur en helt nya dator.
Och det är ju tråkigt om man inte har så gammal dator.

Det man skall titta på när det gäller nätdelar är om dom är 80+ certifierade och det betyder att dom är testade och verkligen utger sig vara så starka som tillverkarna säger.

Rekommenderade nätdelar är:

Corsair
Cougar
Ocz

Dom två sista är inte lika populära som Corsair vilket gör dom aningen mindre sålda och alltså någon krona dyrare än Corsair.

Personligen samt säkert 90% på detta forumet använder Corsair och rekommenderar att du också köper ett sådant.

Permalänk

Jag skall inte gå allt för djupt och för avancerat, men vill ändå ge dig insikt i att det är väldigt ömtåliga delar, som man skall välja med omsorg. Sedan är det en stor och förvirrande marknad där det kan vara svårt att hitta rätt..

Jag beskriver lite vad du kan tänka på och kommer med alternativ som delar till datorerna ,och så får du sedan välja själv och slutligen komma fram till en färdig lista.

Dator branchen är svår då den hela tiden uppdateras med nya delar och nya tekniker, och just därför är det inte helt lätt att välja en framtidsäker dator, men skall göra så gott jag kan.

Nätdelar tappar styrka på lång sikt men oftast skall man välja en man kan använda länge och som man kan använda när man skall uppgradera.

Här är två alternativ.

https://www.inet.se/artikel/6909443/corsair-vx-550w-80-

https://www.inet.se/artikel/6909439/corsair-tx-650w-80-

Första är lite klenare än nr 2 men båda är mkt bra med 5 års garanti.

Sedan behöver jag veta vad ni skall göra med datorerna?

Förstår att grabben skall spela men vilka mer specifika program kommer ni använda?

Permalänk

Alltså det verkar inte som om någon har bemödat sig att svara på din fråga... så jag tänkte väl ta upp ett inlägg, datorn för 9900 är ovanligt prisvärd för en färdigbyggd dator! den andra för 7k var också okej men den saknar grafikkort 4200 är en klen inbyggd grafikkrets i moderkortet. Om du inte vill bygga en själv tycker jag du kör på den för 9900 men om du vill ha den för 7000 så kan du skaffa ett grafikkort för ca 1500 (HD5750). Bara att sätta in köra drivers så funkar det.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk

Jo jag tror nog jag bemödat mig besväret att svara.. men okej!

Permalänk

Hej linda-JB, den första datorn är prisvärd. Men på den skulle jag byta ut nätaggregatet och ta en av de som thebelfry föreslog.

Dator 2 är inte så bra, be om ett annat förslag eller ta hjälp av oss här på Sweclockers.

Upplysningsvis kan jag säga att ett 5850 stödjer DirectX 10, men även DirectX 11 som precis kommt ut.

DirectX 11, kommer att bli den nya standarden, i de flesta spel framöver

Mvh Ali3nPredator

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Uppskattar verkligen alla svar jag har fått.

Ringde precis upp greattech och dom kunde byta ut det mot Corsair 650W utan extra kostnad

Då är det den första datorn jag menar.

Jag frågade också om dom kunde montera HD5750 men tydligen så är lådan för liten för extra grafikkort samt att det skulle bli för varmt i datorn. Lådan jag önskade mig är nämligen väldigt liten och låter tydligen nästan inget.

Nu har jag fått reda på att HTPC är små datorer som används till tvn.
Mycket man lär sig på sweclockers. Borde kanske besöka sweclockers oftare

Han bad mig kolla upp pris skillnaden mellan vanlig amd cpu och strömsnåla cpun.

Jag gjorde det i prisjakt och såg att det är stor prisskilland mellan dessa eftersom energiförbrukningen endast var 45W enligt dom.

Amd cpun med 45W är tydligen dyrare.

I paktet ingår också IR mottagare samt fjärkontroll.
Dom installerar också windows 7 när man köper det från dom.

Har nu bestämmt mig att beställa från greattech.

Något jag behöver veta när jag beställer? vilka tillbehör kan jag behöva?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Hej linda-JB, den första datorn är prisvärd. Men på den skulle jag byta ut nätaggregatet och ta en av de som thebelfry föreslog.

Dator 2 är inte så bra, be om ett annat förslag eller ta hjälp av oss här på Sweclockers.

Upplysningsvis kan jag säga att ett 5850 stödjer DirectX 10, men även DirectX 11 som precis kommt ut.

DirectX 11, kommer att bli den nya standarden, i de flesta spel framöver

Mvh Ali3nPredator

Skulle verkligen uppskata om du berättade lite om Direct X11.
Min son sitter här och är väldigt nyfiken på nya datorn han ska få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Jag skall inte gå allt för djupt och för avancerat, men vill ändå ge dig insikt i att det är väldigt ömtåliga delar, som man skall välja med omsorg. Sedan är det en stor och förvirrande marknad där det kan vara svårt att hitta rätt..

Jag beskriver lite vad du kan tänka på och kommer med alternativ som delar till datorerna ,och så får du sedan välja själv och slutligen komma fram till en färdig lista.

Dator branchen är svår då den hela tiden uppdateras med nya delar och nya tekniker, och just därför är det inte helt lätt att välja en framtidsäker dator, men skall göra så gott jag kan.

Nätdelar tappar styrka på lång sikt men oftast skall man välja en man kan använda länge och som man kan använda när man skall uppgradera.

Här är två alternativ.

https://www.inet.se/artikel/6909443/corsair-vx-550w-80-

https://www.inet.se/artikel/6909439/corsair-tx-650w-80-

Första är lite klenare än nr 2 men båda är mkt bra med 5 års garanti.

Sedan behöver jag veta vad ni skall göra med datorerna?

Förstår att grabben skall spela men vilka mer specifika program kommer ni använda?

Han sitter just nu bredvid mig och säger att han tänker spela spel som far cry och COD. Klarar datorn av spelen?

Han tänker använda utorrent och mediaspelare/ vlc?

Den andra datorn är för tvn. Vi tänker endast använda den till filmer och internet.

Permalänk

På allabolag.se kan man läsa om great tech:

"VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Montering att datorer. Försäljning via internet av hemelektornik och dator komponenter."

Nu kan man inte begära att alla ska kunna perfekt svenska men att skriva omdömen om sin egen firma på prisjakt.nu är det fulaste en e-handlare kan göra enligt min mening.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
På allabolag.se kan man läsa om great tech:

"VERKSAMHET / ÄNDAMÅL
Montering att datorer. Försäljning via internet av hemelektornik och dator komponenter."

Nu kan man inte begära att alla ska kunna perfekt svenska men att skriva omdömen om sin egen firma på prisjakt.nu är det fulaste en e-handlare kan göra enligt min mening.

Verkar inte spela någon roll vad vi säger då personen redan bestämt sig!

Så vi får helt enkelt acceptera och säga lycka till!

Som sagt: Det är inte lätt att tänka efter före!

Permalänk
Medlem

Har nu beställt från greattech.

Leveranstid: 2-3dagar

Föresten, hur lämnar man omdöme efter sitt köp på prisjakt?

Återkommer när jag har fått hem datorn och testat att allting fungerar som den ska.

Permalänk

Man får skapa ett konto på prisjakt, sedan letar du upp produkten / firman och betygsätter / skriver kommentar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linda-JB
Har nu beställt från greattech.

Leveranstid: 2-3dagar

Föresten, hur lämnar man omdöme efter sitt köp på prisjakt?

Återkommer när jag har fått hem datorn och testat att allting fungerar som den ska.

Gör en användare på prisjakt, logga in, sök upp produkten du har köpt gå in på fliken omdömen och välj lämna nytt omdöme, alternativt: funktioner -> butiker -> leta upp coh klicka på butiken du vill betygsätta i listan och välj sedan "Ge omdöme!".

Men jag tycker du ska vänta tills du har fått produkten levererad och använt den ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linda-JB
Skulle verkligen uppskata om du berättade lite om Direct X11.
Min son sitter här och är väldigt nyfiken på nya datorn han ska få.

Hej igen linda-JB jag länkar till den fria encyklopedin=Wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/DirectX

Lycka till med datorerna.

Mvh Ali3nPredator

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Hej igen linda-JB jag länkar till den fria encyklopedin=Wikipedia

http://sv.wikipedia.org/wiki/DirectX

Lycka till med datorerna.

Mvh Ali3nPredator

Tackar för all info jag har fått.

Men nu behöver min son tydligen ett bra ljudkort till speldatorn.

Vilka ljudkort skulle passa datorn jag har köpt?

Måste vara från : http://www.greattech.se/category.html/creative-2

Eftersom då ingår också montering.

Permalänk

Hej Linda. Har du fått din dator.. Jag beställde av dessa idag. Men när jag sökt runt på nätet så blir jag lite orolig för detta företag =(

Visa signatur

Biltvätt? Javisst!

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Sorry för mitt sena svar, hade glömt inlägget

Min pojkvän hämtade ut ena datorn idag.
Den vi tänker använda till tvn.

Speldatorn var ännu inte färdig eftersom dom ännu inte hade fått in grafikkortet HD5850. Det var ju synd men vi fick en ny leveranstid på torsdag.

Jag har ännu inte testat datorns funktioner ännu utan endast surfat på den i ca 10min. Har inte haft tid.

Det som var negativt med ordern var att min pojkvän fick hämta datorn från deras lager i Sundbyberg istället för deras lager i Farsta.
Det skulle ta 1dag för att få datorn till deras lager i Farsta men vi valde att hämta från Sundbyberg istället för att vänta.

Vi behövde också brother skrivare som min pojkväns kompis rekommenderade men dom hade inte det i lager utan man fick vänta 2-7 dagar.

Positivt med ordern är deras super snabba mejl svar och jag gjorde nästan ett stort misstag men dom rättade till det.
Vi beställde Windows 7 home premium 32bit men tydligen så behövde man 64bit för 4gb eller mer.

Dom rättade till det och installerade windows 64bit istället.

Vi är just nu mycket nöjda men självklart kan min åsikt ändras om vi inte blir nöjda med speldatorn som vi ska hämta på torsdag.

Kan tyvärr inte svara på några frågor imorgon men ska försöka återkomma så fort vi har hämtat ut speldatorn också.

Vi har inte ekonomiska problem men vi valde delbetalning/avhämtning ändå eftersom varken jag eller min pojkvän kan om datorer.

Det företaget borde göra är att införa kortbetalning både när man ska hämta och betala via deras hemsida. Såg att man inte kunde betala mot kort.

Inte många som vågar gå runt med 15.000kr i fickan

Permalänk
Medlem

Jag är i linje med andra, företag som creedar sig själva har inget i handeln å göra.
Nu är de säkert inge fel för de, men dom får verkligen vargögon på sig, minsta fel å du kan vara säker på att "akakaboto" kommer å leker

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

inet, misco, alina, komplett alla dagar i veckan. betalar gärna nån krona extra för att va säker och få bra support när jag behöver den.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

är det bara jag...
Eller känns det som om "Linda" vill visa oss den heliga graalen..hmm..menar Greattech ?

Kanske bara jag som är nippri, men verkar som butiken hyllas otroligt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
är det bara jag...
Eller känns det som om "Linda" vill visa oss den heliga graalen..hmm..menar Greattech ?

Kanske bara jag som är nippri, men verkar som butiken hyllas otroligt.

Måste bara hålla med............