Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Sentenced
Om min gamla morsa verkligen tror på spåkärringar så får hon göra det. Det är hennes pengar. Det finns en anledning till att t.ex. jag inte går till en spåkärring oavsett om jag så bevittnat en massaker på nära och kära. Det är för att jag inte tror på skiten och jag behagar tro att jag inte är överintellektuell så att jag knappast inte tror på spåkärringar för att jag är så smart utan att det i mångt och mycket är normalfallet att man inser att spåkärringar inte fungerar.
Jag skulle må mycket mer illa om jag ansåg att min gamla morsa behöver någon som håller henne i handen och förklarar att hon minsann är rätt puckad och inte fattar att spåkvinnor inte fungerar. Det kanske du tycker om din gamla morsa.
*** EDIT ***
Jag får väl anta att din gamla mamma mer än gärna slänger tusenlappar på spåkärringar och ufo-kännare så då har jag ett tips till dig. Istället för att skrika om någon slags lag eller kräva förbud så kan du ta och förklara för din kära moder genom att använda logik och exempel varför spåkärringar nog lurar henne. Funkar inte det. Ja då är det lite synd förstås. Men vi kan inte bygga lagar och förbud enkom för att skydda något som ändå måste vara en extrem minoritet. Det som fungerar bäst är självklart att se till att samhället inte har något behov av spåkärringar och liknande.
Det finns väldigt få personer som i dagens samhälle är rädd att en kamera stjäl dennes själ t.ex. Detta helt utan att vi behöver ett förbud mot näringsidkare som livnär sig på att försöka sälja tillbaka andra personer själar. Konstigt...
Jag kan förstå lite grann hur du tänker med att dumhet inte ska premieras, men samtidigt så är ju en viss del av befolkningen mindre intelligent än genomsnittet. Det finns ju tom en hel del förståndshandikappade.
Om en normalbegåvad intelligent person väljer att ignorera all vetenskap och ändå betalar en massa för healing, homeopati, kommunikation med andar eller vad det nu kan vara, så fine. Väljer denna ändå att betala för tramset så kan jag också tycka att detta till största delen har sig själv att skylla.
Men jag ser absolut inget vett i att tycka att alla lågintelligenta, lågutbildade och kanske förståndshandikappade får skylla sig själva om en slipad lurendrejare tutar i dem att någon healing eller homeopati skulle vara bra alternativ till vanlig sjukvård.
Lurendrejare bör hursomhelst sättas åt ordentligt så att de inte kan fortsätta sin svinaktiga verksamhet, speciellt just om de utnyttjar folks dumhet och okunskap och ger sig på de mest utsatta i samhället.
Den cyniska åsikten att den som kan lura och utnyttja alla andra mest vinner och är värd det, eftersom de som blivit blåsta låtit sig luras, ger jag verkligen inte mycket för.
Hårddrar man den åsikten så kan man ju gå vidare och tillåta alla former av mer sluga bedrägerier : bluffmäklare som säljer lägenheter som inte finns, ekonomiska insiderbrottslingar som tömmer bolag på pengar och flyr utomlands osv. De som blir lurade var ju bara dumma och dumhet ska ju inte premieras...
Man kan gå vidare och tillåta rån. De som rånades får skylla sig själva som inte hade tillräcklig säkerhet för att förhindra rånet.
Vi kan tillåta misshandel. Den som blev misshandlad kunde ju ha förhindrat det genom att vara beväpnad till tänderna och ha övat kampsport i hela sitt liv.
Åsikten att andra kan betraktas som dumma som "går på" allt möjligt kan vara behaglig ända tills den dagen man själv drabbas.
Att tro att man själv är så smart att ingen annan skulle kunna lura en på något sätt är att tro väldigt mycket för mycket om sig själv.
Folk är olika lätta eller svåra att lura och varför dra gränsen just vid något som man själv inte skulle låta sig luras av ?
Någon mycket smartare, paranoid och försiktig person skulle ju lika gärna kunna säga att de flesta av oss får skylla oss själva för att vi "låter" oss luras av saker som han inte låter sig luras av.
Därför känns det fel att klanka ner på oinsatt och ointelligent folk som låter sig luras av sådant som vi aldrig skulle gå på (som prat med andar, homeopati etc.)