Permalänk
Medlem

Avbryta provanställning

Hej,

Jag är medveten om att denna tråd inte hamnar in under konsumenträtt, utan är snarare en juridisk fråga som rör LAS. Många här har dock intresse inom juridik, och jag hoppas att tråden är ok fastän den faller en bit utanför ramarna av forumets syfte.

---

Jag har för tillfället en provanställning hos ett större bemanningsföretag. Har blivit erbjuden nytt jobb och nappat på det. Har kommit upp en diskussion med min chef på bemanningsföretaget, samt Unionen vilket är fackförbundet som företaget använder sig utav. Notera att jag EJ är medlem av den fackliga organisationen.

Jag hävdar min rätt att avbryta min provanställning i slutet av min anställning enligt §6 LAS. Den tar slut i slutet av månaden, men min chef hävdar istället uppsägningstid. Jag tycker mig läsa mig till att §6 LAS kan omförhandlas i kollektivavtal, dock inte så att det ger den anställde sämre rättigheter.

I kollektivavtalet har dom lagt till att den anställde måste skriftligen informera om sin avsikt att avbryta provanställningen 2 veckor innan den går ut. Jag gjorde detta muntligen.

I mina ögon är detta tillägg av 2 veckor en försämring av mina rättigheter enligt LAS, vilket isåfall gör kollektivavtalet ogiltigt. Unionens svar:

"Eftersom jag inte kan hitta dig som medlem i Unionen kan jag inte fördjupa mig i frågeställningen men flera av paragraferna i LAS är dispositiva, bl a 6 §, och det är såväl vår som Arbetsdomstolens uppfattning att avtalet i stort medför så många fördelar i övrigt, t ex att även den anställdes uppsägningstid förlängs, att ändringen är tillåten."

Det verkar alltså som att de påstår att man får suck the big one på vissa punkter då andra punkter ger fler fördelar.
Detta gör mig inte lagom upprörd, någon som har tankar gällande detta?

Vill utöver detta gnälla en smula över orättvisan att bli omfattad av ett kollektivavtal jag inte vill beröra mig med, samt att de är så byråkratiska och strika att de inte vill befatta sig med mig då jag inte är medlem.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Ska inte vara några som helst problem att bara säga upp sig 2veckor innan ditt kontrakt går ut, dom kan ju lixom inte heller färlänga dig utan att du godkänner det.

Vad jag vet så måste det inte vara skriftligt utan det borde räka med att tala med någon.

Villket bemanings företag handlar det om i frågan?

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Ska inte vara några som helst problem att bara säga upp sig 2veckor innan ditt kontrakt går ut, dom kan ju lixom inte heller färlänga dig utan att du godkänner det.

Vad jag vet så måste det inte vara skriftligt utan det borde räka med att tala med någon.

Villket bemanings företag handlar det om i frågan?

Tar inte upp vilket bemanningsföretag såvida det inte finns grund för det. Frågan gäller mest vad som är rätt och vad som är fel, vilket företag det är bör inte spela in.

Utöver detta är frågan : Kan man inte egentligen säga till t.o.m en endaste dag innan provanställningen går ut? Det kan man enligt LAS, och i mina ögon så är då de avtalade 2 veckorna i kollektivavtalet ogiltiga. Frågan har ju tydligen varit i arbetsdomstolen, så frågan är nog inte simpel..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Har du ingen eventuell semester att ta ut?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk

Säg upp dig. Ta semester.
Done deal.

Permalänk
Medlem

Saxat från Unionens websida:
http://www.unionen.se/Templates/Page____65969.aspx?gclid=CKSC...

---------------------------------
Så här räknas uppsägningstiden

Uppsägningstiden räknas från den dag då du får ett skriftligt uppsägningsbesked och om du säger upp dig själv bör du också göra det skriftligt. Vid provanställning behövs ingen uppsägning, utan den kan avbrytas med ett besked två veckor i förväg
---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Saxat från Unionens websida:
http://www.unionen.se/Templates/Page____65969.aspx?gclid=CKSC...

---------------------------------
Så här räknas uppsägningstiden

Uppsägningstiden räknas från den dag då du får ett skriftligt uppsägningsbesked och om du säger upp dig själv bör du också göra det skriftligt. Vid provanställning behövs ingen uppsägning, utan den kan avbrytas med ett besked två veckor i förväg
---------------------------------

Hej,

Jag vill dock påstå att uppsägningstiden inte är giltig om man istället avser att avbryta provanställningen.
Citat från https://lagen.nu/1982:80 , kommentaren till höger om §6.

"En provanställning saknar uppsägningstid."

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Du har rätt att gå samma dag som provanställningen upphör så enkelt är det och förövrigt har de ingen rätt att kräva 1 mån uppsägningstid då det just handlar om en provanställning.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

vad ska de göra om du inte kommer till jobbet? ge dig sparken?

Permalänk
Medlem

Du kan ju hänvisa till

Skrivet av JP Infonet:

Fråga

Vi undrar om en uppsägning från en anställd kan vara muntlig eller om det krävs att den ska vara skriftlig för att gälla? Är det någon skillnad på de regler som gäller för anställda och bestämmelserna för arbetsgivaren?

Svar

I lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) finns för arbetstagarna inga krav på att en uppsägning ska vara skriftlig. Det innebär att en arbetstagare som muntligen meddelar arbetsgivaren att han eller hon säger upp sig får räkna med att detta också kommer att gälla. I anställningsavtalet eller i kollektivavtalet kan det finnas regler om att även uppsägningar från den anställde ska vara skriftlig. Detta är i regel dock endast ordningsföreskrifter som syftar till att skapa klarhet och även om det finns sådana regler får arbetstagaren vanligen räkna med att även ett muntligt besked om uppsägning blir giltigt.

LAS innehåller däremot krav på att en uppsägning från arbetsgivaren ska vara skriftlig. Trots att detta alltså att är lagkrav (se 8 §) så rör det sig även här om en ordningsregel. Ett muntligt besked från arbetsgivaren att någon sägs upp blir alltså giltigt, arbetsgivaren riskerar dock att få betala ett skadestånd för att lagens krav på skriftlig uppsägning inte har följts.

Sammanfattningsvis finns det alltså goda skäl för en anställd att säga upp sig skriftligen, så att det blir så tydligt som möjligt. För arbetsgivaren finns det ett direkt krav i lagen på skriftlig uppsägning. Båda sidor måste dock räkna med att en muntlig uppsägning gäller.

Direktlänk JP Infonet

Kollat runt och de flesta säger samma sak, helst skriftligt men muntligt brukar gälla och speciellt så om det är arbetstagaren.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Har du ingen eventuell semester att ta ut?

Skrivet av Madmoremax:

Säg upp dig. Ta semester.
Done deal.

Det är möjligt att jag kan göra såhär.. Men borde inte behöva.

Utöver det, en semester kan väl nekas från arbetsgivaren?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

vad ska de göra om du inte kommer till jobbet? ge dig sparken?

Hej,

Jag vill sköta detta snyggt. Jag är tacksam för att ha fått möjligheten att jobba där, även om jag nu får chansen att flytta på mig till annat jobb.

Egentligen är det inte avbryta provanställningen jag vill göra, jag försöker bara förhandla till mig en veckas kortare uppsägningstid. Skulle isåfall sluta EFTER provanställningen tar slut. Som en kompromiss och en bit av goodwill från båda sidor. Jag får bra mycket bättre lön från nya jobbet så jag tappar egentligen pengar pga denna goodwill från min sida.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Men eftersom dom bråkar och nekar så påpekar jag att "men vadtusan, jag skulle till och med kunna gå redan nästa vecka om jag så hade velat..."

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Enligt 6§ 2 stycket 2:a meningen "Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning" Så om inte arbetsgivare eller arbetstagare meddelar, i det här fallet senast 2 veckor innan, att anställningen kommer upphöra vid prövotidens slut så blir man fast anställd.

Som jag förstått det hela så tog din prövotid slut i slutet av denna månad, vilket ger mindre än 2 veckor kvar.
I värsta fall får du helt enkelt säga upp dig första dagen du är tillsvidareanställd och ta en månads uppsägningstid.

Angående att inte dyka upp på jobbet så anser jag det personligen vara en dålig idé eventuellt att de kan begära skadestånd då du begått svek mot arbetsgivare alternativt arbetat med näringsverksamhet som kan skada din arbetsgivare (om ditt nya jobb är inom samma/liknande bransch)

Permalänk
Medlem

om nu mot förmodan ingenting fungerar o du får 1 månads uppsägningstid, så kan du ta tjänstledigt under din uppsägningstid och jobba på det nya jobbet ist.

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Enligt 6§ 2 stycket 2:a meningen "Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning" Så om inte arbetsgivare eller arbetstagare meddelar, i det här fallet senast 2 veckor innan

Varför 2 veckor innan? Det är ju DÄR skon primärt klämmer. Det står om det i kollektivavtalet, och i mina ögon är detta en försämring av mina villkor då denna information inte finns med i LAS, och därför ej giltigt.

Sen gällande att dra en fuling och inte dyka upp, det är inte ett alternativ. Har mer heder än så.

Samt, jag meddelade 2 veckor innan, dock muntligen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Varför 2 veckor innan? Det är ju DÄR skon primärt klämmer. Det står om det i kollektivavtalet, och i mina ögon är detta en försämring av mina villkor då denna information inte finns med i LAS, och därför ej giltigt.

Sen gällande att dra en fuling och inte dyka upp, det är inte ett alternativ. Har mer heder än så.

Samt, jag meddelade 2 veckor innan, dock muntligen.

Muntligen gäller oavsett vad de skrivit in, kolla min post ovan.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Varför 2 veckor innan? Det är ju DÄR skon primärt klämmer. Det står om det i kollektivavtalet, och i mina ögon är detta en försämring av mina villkor då denna information inte finns med i LAS, och därför ej giltigt.

Sen gällande att dra en fuling och inte dyka upp, det är inte ett alternativ. Har mer heder än så.

Samt, jag meddelade 2 veckor innan, dock muntligen.

Skulle säga att det beror på 2§ i LAS 3st "Genom kollektivavtal får det göras avvikelser från 5,6,22 och 25-27§§" - dvs att dessa lagar kan ersättas av de i kollektivavtalet och finns det ett sådant inom din branch som företaget har då får man gå efter det istället. Står det i kollektivavtalet att det ska vara skriftlig meddelan så är det det som gäller tyvärr.

Cred för att du har heder/ork/moral/ att inte bara avvika!
minus cred till arbetsgivaren som inte vill släppa dig lite tidigare, du har ju hittat ett nytt jobb och kommer ändå sluta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Muntligen gäller oavsett vad de skrivit in, kolla min post ovan.

Japp, tack, det är möjligt att jag kommer att nyttja denna information i min diskussion med min nuvarande konsultchef. Många tack.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Skulle säga att det beror på 2§ i LAS 3st "Genom kollektivavtal får det göras avvikelser från 5,6,22 och 25-27§§" - dvs att dessa lagar kan ersättas av de i kollektivavtalet och finns det ett sådant inom din branch som företaget har då får man gå efter det istället. Står det i kollektivavtalet att det ska vara skriftlig meddelan så är det det som gäller tyvärr..

"Lagen om anställningsskydd är semidispositiv och kan inskränkas genom kollektivavtal. Träffas avtal om något som ger arbetstagare sämre skydd eller rättigheter är det avtalet ogiltigt."

I mina ögon ger denna paragraf i Unionens avtal mig sämre rättigheter, och bör därmed betraktas som ogiltigt.

Edit : eller skulle de paragraferna som nämns i §2 var exkluderade från den regeln?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Muntligen gäller oavsett vad de skrivit in, kolla min post ovan.

Kollade din post ovan, men de hänvisar inte till vart i LAS och jag kan inte hitta det för närvarande. =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludenben:

Kollade din post ovan, men de hänvisar inte till vart i LAS och jag kan inte hitta det för närvarande. =(

Chansning;

Kan tänka mig att det rör §6, 2st. Det står "ska besked lämnas", vilket lämnar det hela öppet för muntligt/skriftligt.

Åter igen kan det isåfall då falla på hurvida man får avtala bort detta eller ej. Vilket man i mina ögon inte borde få, försämring av arbetstagarens villkor..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

mm, det är öppet för fri tolkning det där med hur besked ska lämnas.
Sen är det frågan om ditt skydd och rättigheter har försämrats av kollektivavtalet. Du har samma anställningsskydd som innan och samma rättigheter, frågan om är 2 veckors meddelartid är något som kan ses som negativt i tillräcklig utsträckning för att det ska ses som en försämring av dina villkor.

Permalänk

Bara sluta, inget kommer att hända. Har själv gjort det från en riktig anställning när AW sedan TT beslutade sig för att behandla mig som dum och ta min lön när ja fick löneförhöjning från företaget jag jobbade på, var meningen att höjningen skulle gå till mig.

Bemaningsföretag är onskefulla, de behandlar studenter och unga som får, de ger en trevlig, positiv och seriös bild med fina kläder och fixat hår. Men när det kommer till kritan är de helt slut i huvet. Fick höra från en hög chef på tech team att "jag skiter fullständigt om du slutar eller inte". Fick sen ett samtal från en lägre chef som bad om ursäkt. Det är tyvärr den stilen dom kör på.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en timanställning på ett bemanningsföretag samtidigt som jag blev erbjuden ett jobb på ett annat företag. Hade samma diskusison med min chef och hon hävdade också uppsägningstider.

Slutade med att jag helt enkelt tackade nej när dom erbjöd mig jobb...medans jag jobbade på det nya jobbet...och uppsägningen tickade på i lugnan ro.

Permalänk
Medlem

Jovisst, men jag har för nuvarande ett uppdrag ute hos en kund jag gärna håller mig på god fot med, de har enbart behandlat mig bra där och det är framförallt DOM jag ville sköta detta snyggt mot. Men ja, vi får helt enkelt se vad som händer här.. Tack för era synpunkter & åsikter.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Om de säger att du har en månads uppsägningstid skulle man ju rent krasst sett (om man vet att man inte får vara kvar) säga upp sej 1 dag innan provanställningen går ut. Då får man ju en extra månad

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

"Lagen om anställningsskydd är semidispositiv och kan inskränkas genom kollektivavtal. Träffas avtal om något som ger arbetstagare sämre skydd eller rättigheter är det avtalet ogiltigt."

I mina ögon ger denna paragraf i Unionens avtal mig sämre rättigheter, och bör därmed betraktas som ogiltigt.

Edit : eller skulle de paragraferna som nämns i §2 var exkluderade från den regeln?

Kommentaren på Lagen.nu verkar vara lite klumpigt formulerad. I det här fallet framgår det av las 2 § 3 st. att kollektivavtal får göra avvikelser från bl.a. 6 §. Det är ett undantag från regeln i 2 § 2 st. om att avtal är ogiltiga om de inskränker arbetstagarens rättigheter enligt las. Det verkar som att kollektivavtal som innebär en "otillbörlig urholkning" av arbetstagarens rättigheter i rättspraxis har setts som ogiltiga, men det lär knappast vara så i det här fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Du kan ju hänvisa till

Skrivet av JP Infonet:

Fråga

Vi undrar om en uppsägning från en anställd kan vara muntlig eller om det krävs att den ska vara skriftlig för att gälla? Är det någon skillnad på de regler som gäller för anställda och bestämmelserna för arbetsgivaren?

Svar

I lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS) finns för arbetstagarna inga krav på att en uppsägning ska vara skriftlig. Det innebär att en arbetstagare som muntligen meddelar arbetsgivaren att han eller hon säger upp sig får räkna med att detta också kommer att gälla. I anställningsavtalet eller i kollektivavtalet kan det finnas regler om att även uppsägningar från den anställde ska vara skriftlig. Detta är i regel dock endast ordningsföreskrifter som syftar till att skapa klarhet och även om det finns sådana regler får arbetstagaren vanligen räkna med att även ett muntligt besked om uppsägning blir giltigt.

LAS innehåller däremot krav på att en uppsägning från arbetsgivaren ska vara skriftlig. Trots att detta alltså att är lagkrav (se 8 §) så rör det sig även här om en ordningsregel. Ett muntligt besked från arbetsgivaren att någon sägs upp blir alltså giltigt, arbetsgivaren riskerar dock att få betala ett skadestånd för att lagens krav på skriftlig uppsägning inte har följts.

Sammanfattningsvis finns det alltså goda skäl för en anställd att säga upp sig skriftligen, så att det blir så tydligt som möjligt. För arbetsgivaren finns det ett direkt krav i lagen på skriftlig uppsägning. Båda sidor måste dock räkna med att en muntlig uppsägning gäller.

Direktlänk JP Infonet

Kollat runt och de flesta säger samma sak, helst skriftligt men muntligt brukar gälla och speciellt så om det är arbetstagaren.

I det här fallet handlar det ju inte om en uppsägning, utan om ett besked om att provanställningen inte ska övergå i en tillsvidareanställning. Nu vet jag inte hur kollektivavtalsbestämmelsen ser ut här, men jag tycker att det är stor skillnad på detta och på en uppsägning, så det är långt ifrån självklart att samma sak ska gälla här. För övrigt är ju ditt citat ett väldigt generellt uttalande. Olika kollektivavtal kan ha bestämmelser som är utformade på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Kommentaren på Lagen.nu verkar vara lite klumpigt formulerad. I det här fallet framgår det av las 2 § 3 st. att kollektivavtal får göra avvikelser från bl.a. 6 §. Det är ett undantag från regeln i 2 § 2 st. om att avtal är ogiltiga om de inskränker arbetstagarens rättigheter enligt las. Det verkar som att kollektivavtal som innebär en "otillbörlig urholkning" av arbetstagarens rättigheter i rättspraxis har setts som ogiltiga, men det lär knappast vara så i det här fallet.

Ja, jag är benägen att tro att du har rätt. Tyvärr, för min del.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8