|
Avbryta provanställning
Hej,
Jag är medveten om att denna tråd inte hamnar in under konsumenträtt, utan är snarare en juridisk fråga som rör LAS. Många här har dock intresse inom juridik, och jag hoppas att tråden är ok fastän den faller en bit utanför ramarna av forumets syfte.
---
Jag har för tillfället en provanställning hos ett större bemanningsföretag. Har blivit erbjuden nytt jobb och nappat på det. Har kommit upp en diskussion med min chef på bemanningsföretaget, samt Unionen vilket är fackförbundet som företaget använder sig utav. Notera att jag EJ är medlem av den fackliga organisationen.
Jag hävdar min rätt att avbryta min provanställning i slutet av min anställning enligt §6 LAS. Den tar slut i slutet av månaden, men min chef hävdar istället uppsägningstid. Jag tycker mig läsa mig till att §6 LAS kan omförhandlas i kollektivavtal, dock inte så att det ger den anställde sämre rättigheter.
I kollektivavtalet har dom lagt till att den anställde måste skriftligen informera om sin avsikt att avbryta provanställningen 2 veckor innan den går ut. Jag gjorde detta muntligen.
I mina ögon är detta tillägg av 2 veckor en försämring av mina rättigheter enligt LAS, vilket isåfall gör kollektivavtalet ogiltigt. Unionens svar:
"Eftersom jag inte kan hitta dig som medlem i Unionen kan jag inte fördjupa mig i frågeställningen men flera av paragraferna i LAS är dispositiva, bl a 6 §, och det är såväl vår som Arbetsdomstolens uppfattning att avtalet i stort medför så många fördelar i övrigt, t ex att även den anställdes uppsägningstid förlängs, att ändringen är tillåten."
Det verkar alltså som att de påstår att man får suck the big one på vissa punkter då andra punkter ger fler fördelar.
Detta gör mig inte lagom upprörd, någon som har tankar gällande detta?
Vill utöver detta gnälla en smula över orättvisan att bli omfattad av ett kollektivavtal jag inte vill beröra mig med, samt att de är så byråkratiska och strika att de inte vill befatta sig med mig då jag inte är medlem.