Citat:
Ursprungligen inskrivet av
bud_bundy
Det är därför man ska ha skriftliga avtal så att det går att bevisas. De flesta gatuslagsmål går dock till som de flesta uteligg, man spanar in någon på krogen och gör det man ska, man vet knappast vad den andra heter och definitivt inte diskuterar hur kostnader som kan uppstå ska fördelas.
Skillnaden som jag ser den mellan gatuslagsmål och krogragg – om det nu finns någon, jag är obekant med gatuslagsmålkulturen – är att syftet med krograggande är djupt underförstått i den kultur vi lever i. Man hittar en lämplig partner som vill ha sex och har sedan sex. En man och kvinna som har sex två timmar efter att de har träffats för första gången gör det inte rimligtvis med avsikten att ha ett barn tillsammans.
Citat:
bud_bundy
Så om man väljer att skriva ett kontakt med kvinnan innan man väljer att fortplanta sig med henne så går man hyfsat säker, jag vill minnas att det finns exempel på där detta inte fungerade. (en man som valde att befrukta en lesbisk kvinna som hade ett förhållande med en annan kvinna)
Av det jag har läst så ska eventuella kontrakt vara underordnade lagen och därför vara ogiltiga om kvinnan hävdar sin lagstadgade "rätt" att få ekonomisk ersättning av mannen. Kanske kan den juridiskt kunnige personen tidigare i tråden hjälpa till här?
Citat:
bud_bundy
Att plantera sperma i en livmoder på en kvinnan som man inte vill ha barn med, ja antagligen är man korkad eller vårdlös enligt mitt tycke.
Jag skulle påstå att kvinnan är den vårdslösa parten, då hon väljer att föda ett barn till en värld där det bara finns en förälder. En ensamstående förälder saknar i regel tid och ekonomisk möjlighet att ge barnet en bra uppväxt. [
källa] Hon och bara hon kan välja att skona barnet från en stressad barndom som kommer att sätta en negativ ton i resten av barnets liv.
När kvinnor väljer att eller visar sig villiga att axla hela ansvaret för barnets välmående själva när de har möjlighet att helt enkelt inte sätta sig i den situationen till att börja med så ringer mina varningsklockor. Då handlar det inte längre om barnets behov, utan om moderns behov att ha ett barn. Sådana kvinnor behöver terapi, inte ekonomisk uppmuntran till fullföljande.
Låt oss säga att mannen istället för att ejakulera sperma klöser kvinnans rygg under samlaget och efteråt erbjuder sig att återställa kvinnans rygg genom att betala för läkarbehandling av såret. Kvinnan nekar. Klössåret blir infekterat. Kvinnan blir blodförgiftad. Kvinnan dör. Ska mannen hållas ansvarig för kvinnans död?
Vet inte riktigt vad mer jag kan säga. Det känns som att jag börjar slira med de sista paragraferna. Jag kanske behöver sova på saken.