Ska söka lägenhet, vad ska jag ange som inkomst?

Permalänk
Medlem

Ska söka lägenhet, vad ska jag ange som inkomst?

Hallå,

Ska registrera mig nu på en hemsida för att hålla koll på hyresrätter för min flytt som kommer ske efter sommaren.

Dock har jag stött på ett litet "problem".
Man ska nämligen ange sin inkomst.

Ska man ange sin nuvarande inkomst eller den man beräknas ha när man tar lägenheten?
Jag har nämligen halvtidsanställning fram tills jag ska flytta, efter dess blir jag studerande (ska plugga vidare).

Samt ska jag ange årsinkomst eller månad? Det står inte specifikt men lite svårt att ange årsinkomst om jag bara är anställd över ett par månader.

Sidan som jag ska registrera mig på är http://www.eidar.se/User/Register.aspx

Tack på förhand!
/nikkop

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag ska söka en lägenhet ihop med min flickvän, alltså vi ska ha en vanlig lägenhet och inte en studentlägenhet, dessutom har även hon lite pengar att gå in med.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Du är lite otydlig. "pengar att gå in med"? Är det hyres eller bostadsrätt?
Vilken stad gäller det? Hur länge har ni stått i kö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Du är lite otydlig. "pengar att gå in med"? Är det hyres eller bostadsrätt?
Vilken stad gäller det? Hur länge har ni stått i kö?

Det gäller hyresrätter i Trollhättan. Vad jag förstått så har de inget kösystem då det är en relativt liten stad utan det är den som först tar hyresrätterna.

På Eidans hemsida står det dock bara att man ska ange inkomst och man kan välja bland olika alternativ såsom studentlån och arbete.

Vad jag menade med att flickvänne har pengar var att vi har råd att stå för hyreskostnaderna

Känner mig ganska stressad då en väldigt intressant hyresrätt försvann framför ögonen på mig idag och vill registrera mig illa kvickt!

Permalänk
Medlem

Du ska skriva vad du jobbar med nu och ta förra årets deklarationsblankett och skriva vad du hade för inkomst från förvärvsarbete där.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Du ska alltid ange förvärvsinkomsten som förekommer på din deklarationsblankett. Antar att det är Eidar du söker hos? Undvik Kronogården....

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Du ska skriva vad du jobbar med nu och ta förra årets deklarationsblankett och skriva vad du hade för inkomst från förvärvsarbete där.

Skrivet av m0rk:

Du ska alltid ange förvärvsinkomsten som förekommer på din deklarationsblankett. Antar att det är Eidar du söker hos? Undvik Kronogården....

Tack för svaren, förra året hade jag inget jobb direkt så det blir ju lite konstigt då

Anyways, varför undvika Kronogården, är det "betongen" eller?

Permalänk
Medlem

Du inser väl att du ska styrka din inkomst innan du skriver på ett kontrakt ändå?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Anyways, varför undvika Kronogården, är det "betongen" eller?

Svar ja.. Försök få lägenhet på Stavre/Dannebacken,Hjulkvarn, Centrum eller Hjortmosen/Karlstorp (närmast möjligt mot kanalen).

Edit: Vad du än gör så undvik dessutom Krebo som pesten. De är ett riktigt jävla skitföretag.

Du kan även prova söka lägenhet via Apartment bostad och Lundqvist.... Tror dock du måste besöka det sistnämnda i person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Svar ja.. Försök få lägenhet på Stavre/Dannebacken,Hjulkvarn, Centrum eller Hjortmosen/Karlstorp (närmast möjligt mot kanalen).

Edit: Vad du än gör så undvik dessutom Krebo som pesten. De är ett riktigt jävla skitföretag.

Du kan även prova söka lägenhet via Apartment bostad och Lundqvist.... Tror dock du måste besöka det sistnämnda i person.

Självklart vill man till de fina områdena men inte säkert man har råd med det. Såg många lägenheter som fanns i "Sylte" och de såg bra ut invändigt, men även det är betongen om jag förstått det rätt.
Hittade en 2:a på runt 60kvm med balkong för 4600kr/månaden, tyckte det lät bra och den var väldigt fin invändigt.

Ska kolla in de två sistnämnda du tipsade om nu i dagarna och höra med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Självklart vill man till de fina områdena men inte säkert man har råd med det. Såg många lägenheter som fanns i "Sylte" och de såg bra ut invändigt, men även det är betongen om jag förstått det rätt.
Hittade en 2:a på runt 60kvm med balkong för 4600kr/månaden, tyckte det lät bra och den var väldigt fin invändigt.

Ska kolla in de två sistnämnda du tipsade om nu i dagarna och höra med dem

Hyrorna i centrum är faktiskt inte så farliga som man skulle kunna tro. Kollar du med de privata värdarna så kan du få en tvåa för samma pris som den du tittade på i Sylte.

PS: Trevligt med fler skauningar till Trollis.... Vi tar långtsamt men säkert över denna staden
Vad är det du ska läsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Hyrorna i centrum är faktiskt inte så farliga som man skulle kunna tro. Kollar du med de privata värdarna så kan du få en tvåa för samma pris som den du tittade på i Sylte.

PS: Trevligt med fler skauningar till Trollis.... Vi tar långtsamt men säkert över denna staden
Vad är det du ska läsa?

Är de privata värdarna de du nämnde? Ska definitvt kontakta! Tack för tipsen

Haha vi får ta me oss lite potäter och rullebörer.

Nä men jag ska läsa Filmproduktion och flickan min ska läsa Personalveta med psykologi som inriktning Hur hamnade du i Trollywood?

EDIT: Rättare sagt jag har sökt in på Filmproduktion, men om jag blir antagen är en annan femma x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Är de privata värdarna de du nämnde? Ska definitvt kontakta! Tack för tipsen

Haha vi får ta me oss lite potäter och rullebörer.

Nä men jag ska läsa Filmproduktion och flickan min ska läsa Personalveta med psykologi som inriktning Hur hamnade du i Trollywood?

Finns några till. Tänk på att Trollhättan är en av 3-4 studentstäder som har bostadsgaranti Kolla på studentkårens sida så hittar du lite fler värdar http://shv.hv.se/?page_id=438

Min polare från gymnasiet och hans dåvarande flickvän flyttade upp här för att läsa till ingenjör 2004. Efter mycket tjat från deras sida flyttade jag också upp och började läsa Nätverks och IT-säkerhet 2007. 2009 så började jag läsa Systemutveckling och är inne på mitt sista år nu.

PS: Glöm inte spiddekauga

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Finns några till. Tänk på att Trollhättan är en av 3-4 studentstäder som har bostadsgaranti Kolla på studentkårens sida så hittar du lite fler värdar http://shv.hv.se/?page_id=438

Min polare från gymnasiet och hans dåvarande flickvän flyttade upp här för att läsa till ingenjör 2004. Efter mycket tjat från deras sida flyttade jag också upp och började läsa Nätverks och IT-säkerhet 2007. 2009 så började jag läsa Systemutveckling och är inne på mitt sista år nu.

PS: Glöm inte spiddekauga

Det där hade jag missat helt och hållet, bostadsgaranti, låter inte helt fel som sista utväg! Dock är vi ute efter en hyresrätt och inte en studentlägenhet eftersom vi ska bo två stycken och vill inte bo som studenter gör vanligtvis, som du säkert förstår

När vi flyttar upp kanske du kan ge oss en rundtur i centrum eller något
Förresten, hur är HV som skola?

Permalänk
Medlem

Jag brukar skriva in den inkomst jag har just nu. Vad jag hade förra året är inte relevant om det ändrats. Vad man har för inkomst i framtiden är omöjligt att veta. Om ni är två så bör ni väl fylla i bägge era inkomster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det där hade jag missat helt och hållet, bostadsgaranti, låter inte helt fel som sista utväg! Dock är vi ute efter en hyresrätt och inte en studentlägenhet eftersom vi ska bo två stycken och vill inte bo som studenter gör vanligtvis, som du säkert förstår

När vi flyttar upp kanske du kan ge oss en rundtur i centrum eller något
Förresten, hur är HV som skola?

Skolan är ganska liten, tror den är näst minst i Sverige. Ganska trevligt och avslappnat klimat. Lokalerna är till största del nybyggda, förutom B och C-husen, där det finns två matbespisningar som serverar mat och säljer allt annat som du behöver. Bokhandel och studentkåren finns på campusområdet också.
Kan inte säga något om utbildningarna ni tänkt gå på då jag inte kan något om dem. Utbildningsutskottet för ditt program kallas för Fienden och din flickväns heter EPOK.

Studentkåren ordnar en s.k. inslussning med olika aktiviteter under 2 veckors tiden med start i slutet av augusti. Där har du bl.a. något som kallas för reparbahn där du och alla får en rundtur i stan. Kan verkligen rekommendera en tur ner till slussarna också då det är väldigt vackert på sommaren, ca 3-4km från centrum. Håll utskick på följande plats för mer information om olika aktiviteter under inslussningen http://inslussningen.se/ .. Efter de två första veckorna så är det utskotten och speciellt då sexmästeriet som sköter festerna

Permalänk
Medlem

Du bör ange nuvarande inkomst och slå ut det på ett år. Om du ska jobba några månader och sedan studera kan du istället ange den siffra du tror att du kommer att tjäna under kommande år. Om du inte jobbat på samma jobb under en längre tid är det inte så intressant för hyresvärden att veta din inkomst från förra året, utan mer intressant är den inkomst du har när du faktiskt ska bo där.

Själv har jag jobbat knappt ett halvår efter att jag blev klar med högskolan. Men jag tog min månadsinkomst * 12. Hyresvärden tog en kreditupplysning, men det var inga problem att jag var "nollad" under föregående år då jag studerat. Fick en etta för 4500:- /mån efter ca tre veckors sökande i Norrköping

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du inser väl att du ska styrka din inkomst innan du skriver på ett kontrakt ändå?

Detta.

Men så länge du bara står i kö är det ingen som egentligen bryr sig om vad du skriver där. Det kollar dom upp först när du ska skriva kontrakt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag brukar skriva in den inkomst jag har just nu. Vad jag hade förra året är inte relevant om det ändrats. Vad man har för inkomst i framtiden är omöjligt att veta. Om ni är två så bör ni väl fylla i bägge era inkomster?

Jag fyllde i vad beräknad inkomst kommer vara med studielån och skrev min flickvän som medsökande och skrev i meddelandefunktionen att vi kommer att dela på hyran, hoppas det räcker!

Skrivet av m0rk:

Skolan är ganska liten, tror den är näst minst i Sverige. Ganska trevligt och avslappnat klimat. Lokalerna är till största del nybyggda, förutom B och C-husen, där det finns två matbespisningar som serverar mat och säljer allt annat som du behöver. Bokhandel och studentkåren finns på campusområdet också.
Kan inte säga något om utbildningarna ni tänkt gå på då jag inte kan något om dem. Utbildningsutskottet för ditt program kallas för Fienden och din flickväns heter EPOK.

Studentkåren ordnar en s.k. inslussning med olika aktiviteter under 2 veckors tiden med start i slutet av augusti. Där har du bl.a. något som kallas för reparbahn där du och alla får en rundtur i stan. Kan verkligen rekommendera en tur ner till slussarna också då det är väldigt vackert på sommaren, ca 3-4km från centrum. Håll utskick på följande plats för mer information om olika aktiviteter under inslussningen http://inslussningen.se/ .. Efter de två första veckorna så är det utskotten och speciellt då sexmästeriet som sköter festerna

Tack som fan för infon och för din hjälp hittils! Har nu sökt 2st lägenheter i Apartment Bostad, de låg båda ganska centralt, var 2or på runt 55kvm och kostade runt 4700kr/månaden.

Tillträde var 1a Augusti så det är lagom tror jag, 1a September hade nog varit lite för sent.

Har du några personliga erfarenheter av Apartment Bostad? Jag ringde deras kundtjänst och den var ok.

Tack igen!

Skrivet av Soulnut:

Du bör ange nuvarande inkomst och slå ut det på ett år. Om du ska jobba några månader och sedan studera kan du istället ange den siffra du tror att du kommer att tjäna under kommande år. Om du inte jobbat på samma jobb under en längre tid är det inte så intressant för hyresvärden att veta din inkomst från förra året, utan mer intressant är den inkomst du har när du faktiskt ska bo där.

Själv har jag jobbat knappt ett halvår efter att jag blev klar med högskolan. Men jag tog min månadsinkomst * 12. Hyresvärden tog en kreditupplysning, men det var inga problem att jag var "nollad" under föregående år då jag studerat. Fick en etta för 4500:- /mån efter ca tre veckors sökande i Norrköping

Tack för tipsen. Jag ringde dock hyresvärden och frågade och hon sa jag skulle ange vad min beräknade inkomst kommer vara när jag flyttat in, och då blir det ju såklart studiemedlet och lånen!

Skrivet av Pepsin:

Detta.

Men så länge du bara står i kö är det ingen som egentligen bryr sig om vad du skriver där. Det kollar dom upp först när du ska skriva kontrakt.

Sant sant! Dock vill man se attraktiv ut, hehe