Permalänk
Medlem

Personlig konkurs

Jag är kille på 28 år som snart kan sitta väldigt risiigt till.

Jag fick ett jobb i Malmö 2006 och hyrde lägenhet i andra hand, eftersom vi har en gammal sovjet style bostadsmarknad (frågan är om man över huvudtaget kan kalla det för bostadsmarknad, kanske planerad bostads kaos!) så var jag tvungen att hyra i andra hand svart, detta var ohållbart när man fick hyresvärden efter sig, valet stod mellan att säga upp mig eller att köpa en bostadsrätt. Jag satt i en situation där jag mer eller mindre var tvingad att köpa en bostadsrätt, något som visade vara det största misstaget som jag någonsin gjort. Jag köpte in 2007, jag ville inte köpa för jag var rädd för att bostadspriserna skulle gå ner, vilket de nu har gjort.

2010 lämnade jag Sverige för att flytta till Australien, eftersom priserna gått ner på bostäder i mitt område (och hela landet) så valde jag att hyra ut min lägenhet i andra hand, något som fungerat bra. Dock får jag bara lov att hyra ut lägenheten tills juni 2013, sedan MÅSTE jag sälja. Som det sur ut i ekonomin just nu känns det inte som vi kommer se en lysnade bostadsmarknad.

Så det är höga odds att jag måste sälja med förlust, jag betalade 700.000sek för lägenheten (2007) och fick ta ett bostadslån. Så jag räknar med worst case scenario på att sälja på 500.000 sek, sedan ska mäklaren ha runt 5% (vet inte exakt vad en mäklare tar ut för arvode, om någon vet får ni gärna dela med er). Då kommer jag alltså få 450.000 sek för min lägenhet och kvarstående lån kommer ligga på runt 610.000, jag kommer alltså gå back med 160.000 plus handpeningen (70.000 sek, dock är handpenningen redan betald).

Så summeringen är den att jag sitta med 160.000 sek i skulder och jag har långt ifrån 160.000 sek i tillgångar. Så det som kommer hända är att jag kommer i personlig konkurs.

Jag bor utomlands men kommer inte kunna få permanent uppehållstillstånd förrän 2014 och jag vet inte om det kommer att bli beviljat eller inte. Jag har vänner och familj här i Australien så att flytta tillbaka till Sverige är inte möjligt just nu.

Så nu funderar på jag vad jag borde göra, vad jag ser det som finns det bara två möjligheter

1. Den moraliska "rätta" vägen, att försöka komma överens med banken om en avbetalningsplan och betala tillbaka tillbaka skulder under ett par år, och sedan vara "fri"

2. Det andra alternativet är att helt enkelt skita i mina skulder, eftersom jag bor utanför EU kan inte fogden ta mina tillgångar här (det är inte några stora tillgångar ändå...) och det är inte olagligt att ha skulder och därför kommer jag "enbart" att bestraffas med en betalningsanmärkning. Sedan finns det en preskriptiontiden på ett lån är 10 år och som jag förstår det kan fordringsägaren förnya det endast en gång, så om de skulle vara smarta skulle de göra det efter 9år 11mån och i princip skulle då fordringen finnas kvar i nästan 20 år, men efter det skulle den försvinna.

Jag har inte en aning om vad jag kommer att göra, just nu lutar det åt alternativ 1.

Så nu vill jag höra vad du tycker, vad borde jag välja och hur resonerar du? Finns det någon med liknande erfarenhet som kan ge mig råd?

Permalänk

160 000:- på ett blankolån är väll inte så farligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

om du ändå funderar på alt 2, vad är alternativet om du inte säljer lägenheten innan juni 2013 tar föreningen av dig den? sen kanske du gör något förhastat nu, juni 2013 är ändå ett år dit, livet kan vända fort helt plötsligt är man på en helt annan plats död som levande.

Kanske finns någon du kan skriva över lägenheten på som bulvan i 2år sen skriva tillbaka den på dig igen, får du skriva en till person på lägenheten? räknas det som en försäljning? sjukt att hamna i en sån här sits när du betalar för dig.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

160 000:- på ett blankolån är väll inte så farligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är just därför som jag funderar på att ta och betala det. Men jag vet ju dock inte vad lägenheten kommer att sälja för, kanske blir det värre än mitt worst case scenario. Men men, det känns som det börjar luta däråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruhler:

om du ändå funderar på alt 2, vad är alternativet om du inte säljer lägenheten innan juni 2013 tar föreningen av dig den? sen kanske du gör något förhastat nu, juni 2013 är ändå ett år dit, livet kan vända fort helt plötsligt är man på en helt annan plats död som levande.

Kanske finns någon du kan skriva över lägenheten på som bulvan i 2år sen skriva tillbaka den på dig igen, får du skriva en till person på lägenheten? räknas det som en försäljning? sjukt att hamna i en sån här sits när du betalar för dig.

Det hade varit något att undersöka, men gör jag det så finns ju risken att den personen bestämmer sig för att ta över lägenheten och betrakta den som sin. Att hitta en bulvan som går att lita på skulle nog vara mycket svårt.

Jag har kollat upp om det skulle gå att ha en familjemedlem som skulle bo i lägenheten, men det är inte tillåtet. Sverige har så många lagar gällande bostadsmarknaden så det är sjukt. Jag tror Sverige är ett av få länder som förbjuder dig att hyra ut din bostad. Så skulle jag haft bostad i något annat land skulle jag i princip aldrig behöva sitta i den sits jag sitter i just nu. I andra länder hade jag inte behövt köpa en lägenhet för att ha någonstans att bo. Så en viss bitterhet emot Sverige känner jag just nu, det är sossarna som skapat detta kaos......

Men men, får se vad framtiden utvisar.

EDIT: Kanske hittar jag något legendariskt item på diablo 3 som jag kan sälja dyrt!!! Det kanske blir räddningen

Permalänk
Medlem

Det är ett helt år kvar till juni 2013 och Malmö är inte Sveriges sämsta ställe att ha en lägenhet i. Ha lite is i magen.

Mäklararvodet ligger på ungefär 4%, men det brukar oftast gå att förhandla ner en halv procent eller så om du tar kontakt mer flera mäklare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

160.000 är väl ändå inte så mycket att du behöver gå under jorden för det ?
På ett par år borde du lätt kunna betala av det om du nu har ett jobb att gå till. Har du inte det är det förstås lite kärvare.

Här i Stockholm är det stor risk att många hamnar i din situation, med skillnaden att beloppen här lär bli mycket större.

Men visst är bostadsmarknaden helt sjuk i Sverige, speciellt i Stockholm/Göteborg/Malmö. Och regeringen och speciellt Borg verkar ju bara göra sitt bästa för att elda på bostadspriserna genom sitt tjat om lägre räntor.
Verklig tillväxt kan aldrig i längden komma från ökade bostadspriser på en alltmer desperat marknad. Tvärtom så kommer tillväxten att dämpas av att det inte finns tillräckligt med bostäder i städerna för alla som får jobb där.
Jag har en känsla av att det snart kommer att bli blodigt i Stockholm gällande personliga konkurser...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet kommer en ny lag träda i kraft vid årsskiftet som möjliggör för bostadsrättsinnehavare att hyra ut sina lägenheter i andra hand utan att särskilt tillstånd krävs (som regel). Avvakta utvecklingen och se vad som händer är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag är kille på 28 år som snart kan sitta väldigt risiigt till.

Jag fick ett jobb i Malmö 2006 och hyrde lägenhet i andra hand, eftersom vi har en gammal sovjet style bostadsmarknad (frågan är om man över huvudtaget kan kalla det för bostadsmarknad, kanske planerad bostads kaos!)

Marknaden är så eftersom den är avreglerad & kapitalistmarknaden vill tjäna pengar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xtenzion:

Sedan finns det en preskriptiontiden på ett lån är 10 år och som jag förstår det kan fordringsägaren förnya det endast en gång, så om de skulle vara smarta skulle de göra det efter 9år 11mån och i princip skulle då fordringen finnas kvar i nästan 20 år, men efter det skulle den försvinna.

Preskriptionstiden kan förlängas hur många gånger som helst, se preskriptionslagen 5–7 §§ (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19810130.htm). Dock finns det i 7 § 2 st. en specialregel som säger att om borgenären inleder vissa typer av rättsliga förfaranden och förfarandet sedan avslutas utan att man lyckats delge gäldenären, förnyas inte preskriptionstiden. Dock preskriberas fordringen inte förrän tidigast ett år efter att förfarandet avslutats. Den ettårsregeln kan innebära en förlängning av preskriptionstiden och en sådan förlängning kan bara göras en gång.

Skrivet av Xtenzion:

Jag tror Sverige är ett av få länder som förbjuder dig att hyra ut din bostad.

Det beror väl på hur man ser det. Det är ju faktiskt bostadsrättsföreningen som äger lägenheten och inte du (att du äger en andel i föreningen är en annan sak). Om du hade haft en ägarlägenhet eller en villa skulle du ju inte ha hindrats från att hyra ut den. Dock tror jag att koncept som påminner om ägarlägenheten i många länder är betydligt vanligare än i Sverige, så det gör förstås att det ofta blir enklare att hyra ut sin lägenhet i andra länder.

Permalänk
Medlem

160 000 är inte en summa som är värd att sätta sig i personlig konkurs för.
Ta ett blankolån på det som blir kvar när du sålt lägenheten och använt de pengarna. Det kommer vara värt det, 160 000 betalar du lätt av på 3-5 år.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om man googlar på "mikael hansson internetsupport" så hittar man din sweclockersprofil som första träff.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Skrivet av JesperT:

160.000 är väl ändå inte så mycket att du behöver gå under jorden för det ?
På ett par år borde du lätt kunna betala av det om du nu har ett jobb att gå till. Har du inte det är det förstås lite kärvare.

Här i Stockholm är det stor risk att många hamnar i din situation, med skillnaden att beloppen här lär bli mycket större.

Men visst är bostadsmarknaden helt sjuk i Sverige, speciellt i Stockholm/Göteborg/Malmö. Och regeringen och speciellt Borg verkar ju bara göra sitt bästa för att elda på bostadspriserna genom sitt tjat om lägre räntor.
Verklig tillväxt kan aldrig i längden komma från ökade bostadspriser på en alltmer desperat marknad. Tvärtom så kommer tillväxten att dämpas av att det inte finns tillräckligt med bostäder i städerna för alla som får jobb där.
Jag har en känsla av att det snart kommer att bli blodigt i Stockholm gällande personliga konkurser...

Det är ju dessvärre baksidan med kapitalism i allmänhet. Systemet förutsätter konstan ökad tillväxt och priser. Så länge som det uppfylls fungerar det bra, men när det faller så faller allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personlig konkurrs för160k?
Låter för dramatiskt, fixa en bra avbetalningsplan så är ju saken biff, för det är banne mig inte en så stor summa att personlig konkurrs ska vara aktuellt, inte heller att förstöra sin ekonomiska framtid inlandet för.

Skärpning.

Permalänk
Medlem

160k är ju inte värre än att ha ett billån vilket många svenskar klarar av utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag fattar ingenting av tråden?
Gå i personlig konkurs eller hålla sig utomlands i 20 år i stil med nån internationellt efterlyst criminal mastermind för en (eventuell) skuld på 160 000? Känns ju inte helt rimligt. Hade det varit två nollor till så kanske....
Är ju liksom inte heller så att du måste pytsa upp 160 000kr på ett bräde, om du tar ett blanco-lån (även med ocker-ränta) lär du kunna betala både räntan och amortera av även med ett låg inkomst...

160 000 är det ju massor som typ har i CSN skulder utan att fly landet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Jag fattar ingenting av tråden?
Gå i personlig konkurs eller hålla sig utomlands i 20 år i stil med nån internationellt efterlyst criminal mastermind för en (eventuell) skuld på 160 000? Känns ju inte helt rimligt. Hade det varit två nollor till så kanske....
Är ju liksom inte heller så att du måste pytsa upp 160 000kr på ett bräde, om du tar ett blanco-lån (även med ocker-ränta) lär du kunna betala både räntan och amortera av även med ett låg inkomst...

160 000 är det ju massor som typ har i CSN skulder utan att fly landet...

Nu ska man visserligen inte jämföra CSN-lån med blancolån då CSN-lånen är väldigt fördelaktiga vad gäller räntor och annat. Mitt CSN-lån på strax över 200k kostar mig 800kr/månad. Mitt billån som är under halva summan av CSN-lånet kostar 2000kr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Nu ska man visserligen inte jämföra CSN-lån med blancolån då CSN-lånen är väldigt fördelaktiga vad gäller räntor och annat. Mitt CSN-lån på strax över 200k kostar mig 800kr/månad. Mitt billån som är under halva summan av CSN-lånet kostar 2000kr/månad.

Helt rät att CSN och vanliga lån inte går att jämföra, men såvida du inte har avbetalningsplan på 25 år för din bil med så är det inte rätt att jämföra dem två och hur mycket du betalar per månad.
Har du samma avbetalningsplan på bil och CSNlånet så är det givetvis en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mafnus:

Nu ska man visserligen inte jämföra CSN-lån med blancolån då CSN-lånen är väldigt fördelaktiga vad gäller räntor och annat. Mitt CSN-lån på strax över 200k kostar mig 800kr/månad. Mitt billån som är under halva summan av CSN-lånet kostar 2000kr/månad.

Jo det är helt sant. Har man ingen inkomst (eller väldigt låg) kan man i allmänhet också få anstånd av CSN och skjuta upp betalningen till kommande år.

Men även om vi glömmer jämförelsen med CSN kvarstår poängen, 160 000 kr är inte en summa som det är värd att hålla sig undan från landet på obestämd framtid.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt att fly landet för 160k.
Är du säker på att dom inte kommer åt dig i Australien?

Jag har själv bott i Sydney...det är ett underbart land.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

skämtar du?? lån på 160000 är ingenting. vet inte riktigt var i malmö du köpt din lägenhet men jag köpte min i december 2008 och priset har gått upp sedan dess.

Permalänk
Medlem

En lägenhet som köptes 2007 går att sälja 2012 för samma pengar, minst. Det är liksom inte som om fem års värdeökning bara suddats ut pga det senaste halvårets nervösa marknad. Du kommer få tillbaka dina 700 000...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Inaktiv

Alternativ 1 alla gånger. Är det något jag har fått lära mig här i världen så är det att göra rätt för sig. Man flyr bara inte från sina problem utan man tar i tu med dem och blir kvitt dem för alltid.

Tar du alternativ 2 kanske det känns skönt i början men sakta men säkert börjar ditt samvete att gnaga och du kommer få leva med det dåliga beslutet tills du stupar.

Gör rätt för dig och du kommer må bra livet ut!

Permalänk
Medlem

Altenativ2 alla gånger! Om du nu bestämmer dej för att flytta tillbaka eller om du inte får uppehållstillstånd (finner båda ganska otroligt men tanke på text) så kan du ta tag i skulden då. Annars finns det ingen anledning att betala. Visst 160k är inte jättestora pengar men hällre ha än att förlora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Altenativ2 alla gånger! Om du nu bestämmer dej för att flytta tillbaka eller om du inte får uppehållstillstånd (finner båda ganska otroligt men tanke på text) så kan du ta tag i skulden då. Annars finns det ingen anledning att betala. Visst 160k är inte jättestora pengar men hällre ha än att förlora.

Så när han flyr landet, och kommer tillbaka efter 10 år och skulden har ökat från 160 000 till minst det dubbla (räntor och avgifter) då var det nog itne en så brilljant ide.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Altenativ2 alla gånger! Om du nu bestämmer dej för att flytta tillbaka eller om du inte får uppehållstillstånd (finner båda ganska otroligt men tanke på text) så kan du ta tag i skulden då. Annars finns det ingen anledning att betala. Visst 160k är inte jättestora pengar men hällre ha än att förlora.

Du menar förutom det faktum att han faktiskt lånat pengar som han är skyldig att betala tillbaka?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Inte värt o ställa till det för sig när det är såpass små summor (även om jag anser att man bör ta sitt ansvar oavsett summa då...), att få problem med ekonomin osv kan sitta i många år och ställa till det för en.

160 000 är inte så mycket i dagens läge, många har topplån eller lån på bil/mc/båt/häst whatever som är mer än så..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag är kille på 28 år som snart kan sitta väldigt risiigt till.

Jag fick ett jobb i Malmö 2006 och hyrde lägenhet i andra hand, eftersom vi har en gammal sovjet style bostadsmarknad (frågan är om man över huvudtaget kan kalla det för bostadsmarknad, kanske planerad bostads kaos!) så var jag tvungen att hyra i andra hand svart, detta var ohållbart när man fick hyresvärden efter sig, valet stod mellan att säga upp mig eller att köpa en bostadsrätt. Jag satt i en situation där jag mer eller mindre var tvingad att köpa en bostadsrätt, något som visade vara det största misstaget som jag någonsin gjort. Jag köpte in 2007, jag ville inte köpa för jag var rädd för att bostadspriserna skulle gå ner, vilket de nu har gjort.

2010 lämnade jag Sverige för att flytta till Australien, eftersom priserna gått ner på bostäder i mitt område (och hela landet) så valde jag att hyra ut min lägenhet i andra hand, något som fungerat bra. Dock får jag bara lov att hyra ut lägenheten tills juni 2013, sedan MÅSTE jag sälja. Som det sur ut i ekonomin just nu känns det inte som vi kommer se en lysnade bostadsmarknad.

Så det är höga odds att jag måste sälja med förlust, jag betalade 700.000sek för lägenheten (2007) och fick ta ett bostadslån. Så jag räknar med worst case scenario på att sälja på 500.000 sek, sedan ska mäklaren ha runt 5% (vet inte exakt vad en mäklare tar ut för arvode, om någon vet får ni gärna dela med er). Då kommer jag alltså få 450.000 sek för min lägenhet och kvarstående lån kommer ligga på runt 610.000, jag kommer alltså gå back med 160.000 plus handpeningen (70.000 sek, dock är handpenningen redan betald).

Så summeringen är den att jag sitta med 160.000 sek i skulder och jag har långt ifrån 160.000 sek i tillgångar. Så det som kommer hända är att jag kommer i personlig konkurs.

Jag bor utomlands men kommer inte kunna få permanent uppehållstillstånd förrän 2014 och jag vet inte om det kommer att bli beviljat eller inte. Jag har vänner och familj här i Australien så att flytta tillbaka till Sverige är inte möjligt just nu.

Så nu funderar på jag vad jag borde göra, vad jag ser det som finns det bara två möjligheter

1. Den moraliska "rätta" vägen, att försöka komma överens med banken om en avbetalningsplan och betala tillbaka tillbaka skulder under ett par år, och sedan vara "fri"

2. Det andra alternativet är att helt enkelt skita i mina skulder, eftersom jag bor utanför EU kan inte fogden ta mina tillgångar här (det är inte några stora tillgångar ändå...) och det är inte olagligt att ha skulder och därför kommer jag "enbart" att bestraffas med en betalningsanmärkning. Sedan finns det en preskriptiontiden på ett lån är 10 år och som jag förstår det kan fordringsägaren förnya det endast en gång, så om de skulle vara smarta skulle de göra det efter 9år 11mån och i princip skulle då fordringen finnas kvar i nästan 20 år, men efter det skulle den försvinna.

Jag har inte en aning om vad jag kommer att göra, just nu lutar det åt alternativ 1.

Så nu vill jag höra vad du tycker, vad borde jag välja och hur resonerar du? Finns det någon med liknande erfarenhet som kan ge mig råd?

Hej, Det finns ett utredning som regeringen gjort som ska underlätta andrahandsuthyrning. Bla ska inte bostadsrättsföreningar längre kunna neka samt så ska man kunna räkna med räntekostnader när man tar ut en hyra.

Kan komma att bli lag 1 januari 2013.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.