Citat:
Ursprungligen inskrivet av
MBY
Resonemanget kring von var intressant. Jag hade tänkt återkomma med det som följdfråga. Von i början av en mening (som denna) ser jag inte som lika problematiskt eftersom det förvisso är en del av namnet, men är inte i namnet självt, om man säger så. Samma gäller väl bin, af och de, etc.
Tror jag uttryckte mig lite luddigt där. 'von' i början av en mening blir just som så, liten versal, samma sak med 'af'. Övriga beror på huruvida det skrivs med enbart gemener eller inledande versal.
Citat:
MBY
Följdfrågan blir om [Fagerja] eller [F]agerja är direkt fel. Ytterligare en kognitiv dissonans hos mig: det är fult som stryk, men det känns mer riktigt än Fagerja eller fagerja (jag hoppas du ursäktar att jag använder din nick som exempel, fagerja!).
"Direkt fel" är väl svårt att kalla det, men [F]agerja känns spontant "mindre fel" än [Fagerja], se vidare under min utläggning kring hakparenteser nedan.
Citat:
MBY
Tja, de vållar ju problem. Men frågan är om reglerna ska vara som för siffror, dvs om en mening börjar med ett specialtecken ska inte första bokstaven vara versal.
Tja, det beror ju som sagt på om man ska se inledande gemener som specialtecken eller som bokstäver. Efter erat resonemang kring detta under dagen är jag mer villig att i sammanhanget se det som specialtecken - framför allt om det är taget med (någon långsökt

) avsikt.
Citat:
MBY
En annan fråga är hur vi gör om vi börjar en mening med ett grekiskt tecken (eller mV, dB eller annat som du föreslog)? Blir lilla gamma stora gamma? Tecken har ju olika betydelser, om vi antar ett tekniskt område.
Hm, för separata alfabet skulle jag nog säga att det beror helt på sammanhanget. Jag har inte lyckats hitta något specifikt om det i den litteratur jag besitter, så det får bli härledningar utifrån vad vi känner till gällande vårat eget alfabet.
Om det handlar om exempelvis en grekisk bokstav som i sin enskildhet är en variabel eller konstant, då kvarstår det i befintligt skick. Skulle det handla om ett egennamn, då applicerar vi de regler som gäller för aktuellt språk. Samma sak gäller då självklart de variabler, konstanter och prefix som kännetecknas av vanliga bokstäver, men som
utgör ett morfem snarare än ett fonem: versaler förblir versaler, gemener förblir gemener. Morfem-fonem-resonemanget är även den sista lilla tuva med substans jag håller mig kvar vid gällande namnklingande nicks utan inledande versal (ex. "fagerja").
Citat:
MBY
"Helga" kanske var fel ord. Jag tänker mig sökbarhet även om sökningen skiljer på versaler och gemener. Jag omformulerar mig med "tekniska hänsyn".
Ja, den tekniska hänsynen är jag villig att beakta. Min följdfundering blir ju då hur stort problem detta egentligen utgör? Hur många sökmotorer för löptext gör absolut skillnad mellan gemener och versaler idag, och är inte det snarare något som utvecklaren av aktuell sökmotor borde ställa sig själv kritisk till snarare än att gemene man ska behöva fundera över det? Tänk användarvänlighet, så att säga ... Det är så pragmatikern i mig fungerar i vart fall.
Citat:
MBY
Nicks. Har inga problem med anglicismer just där. Nickar är ju det man gör med fotbollar eller när man håller med någon. Å andra sidan kanske nickar är bättre när du hintar om det. Sammanhanget avgör ju vad man talar om. Ska börja skriva nickar om det är vad du är ute efter. Vad hände föresten med termen "handle" (handel?). Mitt "nick" är en "handle". "Nick" ser jag som ett smeknamn eller slang för "pseudonym". En "handle" kan både vara en pseudonym eller en offentlig icke-hemlighet lite som ett personnummer.
Nej, det handlade inte om att hinta om att sälja in "nickar", absolut inte. Det handlade mest om att försöka härleda varför du skrev "en nick" då jag tänkte tillbaka på våra små vändor kring en/ett bordell, klaviatur, etc.

Men när nu nu sedan använder "mitt" i.s.f. "min" så antar jag att det handlade om en felskrivning.
Citat:
MBY
En ny fråga: Jag såg för en tid sedan en mening typ "ha[n] kastade bollen". Jag trodde jag begrep vad klamrarna betydde (det var mycket frustration innan jag fattade), men "ha[n]" kan ju inte indikera att det egentligen ska vara stor bokstav där! Vad betyder egentligen klamrarna och hur använder man dem?
Jag tror att du mycket väl vet hur man använder dem eftersom du reagerade på just detta, men vi kan väl gå genom det lite kvickt:
1) Runt egna tillägg i citat.
2) Runt utelämning i citat: [...]
3) Vid avkortning av citat och således att en liten bokstav blir inledande versal.
4) Som inre parentes inuti en yttre, rund parentes (enligt SSR till skillnad mot matematiska uttryck där det, enligt SSR, är tvärt om, dock kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin stött på detta).
5) Runt fonetisk skrift.
Citat:
MBY
Men, regeln "stor begynnelsebokstav _eller_ siffror" sitter så hårt i mig att ögonen blöder åt något annat. Utom specialtecken. Problemet blir förstås när en nick är en statisk sträng och samtidigt börjar med en liten _bokstav_.
Finns det något _korrekt_ sätt att begynna en mening med ett sådant _utan_ att ändra strängen? Kan man tänka sig någon form av klamrar eller liknande? Crazy Ferret nämnde fetstil. Det är ju intressant, men jag tror inte att det "blöder mindre" i mina ögon av det. Får väl testa:
fagerja, förlåt att jag använder din nick som exempel hela tiden!
Citat:
MBY
Så, återigen, jag vill "helga" (snarare tekniskt acceptera) att inte ändra strängen, men jag vill samtidigt vägra att inleda en mening utan stor bokstav, siffra eller (vilket jag tror är okej) ett specialtecken. Modifiera den statiska strängen kan bara tillåtas om det framgår att den är modifierad och hur. Därför tänkte jag att [F]agerja är en sådan "tillåten" metod. Ser ut som skit, men känns åtminstone inte direkt _fel_. Funkar det?
Nej, det finns inte något
"korrekt" sätt att lösa problemet om man ska vara alla till viljes i dagens läge. Ett nick - smeknamn, alias, w/e - är morfologiskt sett ett lexem av typen egennamn. Egennamn skrivs ur ett preskriptivt perspektiv, med få undantag, med inledande versal. Ur ett pragmatiskt och deskriptivt perspektiv ser vi å andra sidan ett nick, då dessa främst används i digitalt format där sökbarhet och säkerligen övriga databasrelaterade aspekter och dylikt, som en statisk sträng där Fagerja och fagerja kan vara två helt skilda personer utan mer bestämd åtskillnad än just den inledande versalen. Att då börja använda hakparenteser för att prompt upprätthålla ett system som hamnat på efterkälken är en desperat efterkonstruktion som är minst lika illa då det är möjligt att en tredje person kanske nickar [F]agerja ...
Utifrån dessa aspekter skulle jag återigen vilja slå ett slag för fetstilsmarkering (eller färgsättning alt. "monospace-teckensnitt") då detta, där det är hyfsat vedertaget, 1) indikerar att det handlar om något avvikande och genom sammanhanget framgår oftast att det handlar om ett nick, sedd som statisk sträng, som 2) oftast är ett tilltal, vilket gör det lättare att vid okulär sökning finna detta tilltal.