Ingenjörsexamen - arbetsmarknad vi hög ålder?

Permalänk
Medlem

Ingenjörsexamen - arbetsmarknad vi hög ålder?

Nu är det så att jag jobbar inom ett yrke som är grymt tråkigt och jobbigt, lönen är inte den bästa och arbetsuppgifterna är något som inte tilltallar mig. För att förbättra detta så har jag funderat på att läsa de naturvetenskapliga ämnena som jag saknar och göra högskoleprovet för att kunna söka till en ingenjörsutbildning. Detta ska inte vara några problem med lite plugg och disciplin, det som oroar mig är åldern.

Vid det tillfälle då jag blir antagen till en utbildning kommer jag vara 26 år gammal och vid examenstillfället kommer jag vara 31 år gammal, förutsatt att jag läser en 5 årig civilingenjörsutbildning. Om jag nu väljer att läsa till en högskoleingenjörsutbildning kommer jag vara 29 år gammal.

Anser ni att åldern är för hög? Hur ser arbetsgivarna på detta? Frågar er eftersom att detta är en teknik forum och ni kanske vet hur arbetsgivarna och marknaden ser på detta.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Inga problem.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Inga problem. Snarare så att en del arbetsgivare skulle se din ålder som fördel eftersom du har mer livserfarenhet. Om du bara blir klar med din examen inom rimlig tid så är det ingen fara. En helt annan sak än om du skulle börjat studera vid 19 och inte bli färdig innan du blir 31 trots heltidsstudier.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

En högre ålder och ett självständigt, beslutsamt val att börja studera sig till ett bättre jobb ses hos några arbetsgivare som ett positivt karaktärsdrag. De arbetsgivare som ser något negativt i det scenariot vill du inte gå på intervju med. Enda nackdelen jag direkt kan se är att det kommer bli lite mentalt jobbigt att vara ny student och arbetskamrat med peeps som är tio år yngre och dubbelt så pigga och smarta. Men så länge du gör detta för din egen skull så spelar sådant mindre roll.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Enda nackdelen jag direkt kan se är att det kommer bli lite mentalt jobbigt att vara ny student och arbetskamrat med peeps som är tio år yngre och dubbelt så pigga och smarta.

Nåja, det vägs upp av att några av dem hoppar av för att åka på "hitta-sig-själv-resa-i-asien", några av dem vet inte vad de sökt in på och en hel del är alldeles för trötta på skolarbete då de kommer direkt från gymmasiet

Kör på! Jag går på en relativt liten civilingejörsutbildning i en lite mindre stad och det finns flera som var äldre än 26 när de började.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fredlovebot:

Nåja, det vägs upp av att några av dem hoppar av för att åka på "hitta-sig-själv-resa-i-asien", några av dem vet inte vad de sökt in på och en hel del är alldeles för trötta på skolarbete då de kommer direkt från gymmasiet

Kör på! Jag går på en relativt liten civilingejörsutbildning i en lite mindre stad och det finns flera som var äldre än 26 när de började.

Glöm inte alla vi som fastnar och misslyckas med våra tentor i flera år och därmed ganska snart blir gamla och bittra även om vi började direkt efter gymnasiet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Arbetsmarknaden har blivit mer slit och släng där man inte bryr sig så mycket om vad man har gjort etc, det viktiga är däremot vad man kommer att göra den närmsta tiden, där ens bakgrund ger bra indikationer.

Så på frågan vad som är värt att studera till vid vilken ålder etc, så gäller det att förespå hur arbetsmarknaden kommer att se ut. Och då försöka gissa hur man konkurrenskraftigt ligger till emot andra arbetare. -Alltså klarar man av att göra ett bättre jobb på kortare tid och kanske få kunde att vara beredd på att betala högre fakturor?

Min personliga livsfilosofi är att man bara har ett liv och man bör göra ett försök att få ett vettigt jobb, så jag rekommenderar alla att försöka utbilda sig, utbildar man sig till något vettigt så kan man ha stor nytta av denna kunskap fast man jobbar med något helt annat.
T.ex. civilingenjör inom datateknik, så är det väldigt få arbeten idag där inte grundläggande datorkunskaper kommer till nytta och man kan säga att allt man har lärt sig är helt bortkastat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Inag problem. Det finns gott om extremt duktiga ingenjörer som utbildat sig sent i livet. Lite segt att ha sekretess på sig i såna här fall, men jag har jobbat som utvecklingsingenjör i ett för sverige extremt högprofilerat industriprojekt inom fordonsbranschen där en av huvudmännen(f.ö. sjukt trevlig kille) sadlade om betydligt senare än du. Det hindrade inte att han gjort betydligt större avtryck på industrin än alla tryhards som börjar direkt efter gymnasiet och sedan sitter och caddar bort hela livet. Kör hårt!

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Ni alla som svarat ska ha ett grymt stort tack för motivationen. Ska nu fixa de naturvetenskapliga ämnena som jag saknar och satsa på högskoleprovet.

Tack ännu en gång!

Permalänk
Medlem

Jag ska börja läsa till ingenjör till hösten efter att nu läst tekniskt basår och jag är över 30. Jobbade 10 år på lager. Har passat på att resa och levt livet under tiden. Givetvis har tankarna alltid funnits på att studera under alla år. Men på ett sätt är jag glad att jag tog denna vägen då jag inte hade haft motivationen och disciplinen att klara en ingenjörsutbildning efter gymnasiet. Jag hoppas inte det ska ligga mig alldeles för mycket i fatet att jag är ~35 när jag är färdigutbildad. Får man bara in en fot någonstans så är det bara visa sen vad man går för.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Låter nästan lite lustigt när du beskriver det som att du börjar studera "sent i livet" när du är 26...
Du är knappt märkbart äldre än den genomsnittlige nybörjarstudenten (om du nu ens är äldre än genomsnittet bland nybörjarna).
Det lät som att du vara nära att gå i pension eller något. I sådana fall skulle jag avrådigt att försöka ge dig in på en ny bana om du nu inte ville göra det för att ha en hobby som pensionär.
Att vara 31 när du går ut är väl snarare helt idealiskt. Endast om du skulle söka jobb i någon bransch där de bara utnyttjar unga till låga löner typ McDonalds, så skulle väl åldern vara ett problem här.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hehe 26 är ingen ålder, har många kollegor som började i i 40-årsåldern

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

31 är ingenting. Jag pluggade på högskola tills jag var 30.
Ingen bryr sig om din ålder. Det handlar om vad du kan prestera.

Permalänk
Medlem

Haha, man har ju hört under hela sitt liv att man ska ha en utbildning innan 27 för att kunna få ett bra arbete.

Nej, nu har jag lagt upp en plan för hur allt ska gå till.

Permalänk

Det ska nog inte vara ett problem. Det har väldigt mycket till hur du själv är som person. Jobbar du i en avdelning med få anställda (>10) så är snarare din personlighet ganska viktig för avdelningen (utöver dina kunskaper naturligtvis).

Jag har faktiskt känt en gång att jag inte fick anställning eftersom jag hade en ganska låg ålder jämfört med dem andra på företaget. Hade nog en större chans att få jobbet om jag var lika gammal som dig