Räntan nere på 0% i Sverige.

Permalänk
Avstängd

Räntan nere på 0% i Sverige.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19767861.ab

Vad tycker ni på Sweclockers om detta?
Jag gillar Aftonbladets logik där vi är vinnarna och staten förlorarna

Försöker vi bli som USA för deras ekonomi är så överlägsen alla andras LOL ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article19767861.ab

Vad tycker ni på Sweclockers om detta?
Jag gillar Aftonbladets logik där vi är vinnarna och staten förlorarna

Försöker vi bli som USA för deras ekonomi är så överlägsen alla andras LOL ?

För mig gör det varken bu eller bä i fråga om sparande, för jag har Nordea. Det är en dålig bank och man får ingen ränta på sitt sparkonto.

Däremot är det för mig positivt att kronan sjönk som en sten då de flesta av donationerna jag får för min musik är i USD, och en dollar är mer värd nu, men å andra sidan blir det ju dyrare för mig och frugan att köpa dollar inför USA-resan.

Och nu har ju riksbanken "spelat ut sitt sista kort" i fråga om att nå inflationsmålet på 2%, så blir det ännu jävligare nu så är det inte mycket mer de kan göra, och det tror jag inte är positivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Utmärkt länk och analys, gabbe!

http://newsroom.nordea.com/sv/2014/10/28/reporantan-0-procent...
http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Pressmeddeland...

För egen del är det lite skitsamma i dagarna. Jag tar inga lån inom närmsta framtiden och polarna har redan tagit sina så det är lite hej hå med det. Möjligtvis att tidigare lokala maskinparken, vilka exporterar, anställer en extra ferier. Vilket är kul för mamma då det blir färre drällande ungdomar som sparkar sönder bilar vid färjeterminalen.

Men, vår situation idag känns inte som att den beror på ekonomiska styrmedel, utan att vi saknar investeringsvilja i företagande och sysslar lite väl mycket med skydd åt storföretag där vi i första hand tänker på arbetarlönerna och deras familjeförsörjning än på nydanande företag som potentiellt kan säkra Sveriges ekonomiska ruljans gentemot omvärlden. Men det är min egen känsla och grundar sig inte i annat än det.

Sen, skillnaden mellan 0,5 eller vad den låg på och 0 idag och inom en betydande framtid framöver, är det verkligen så betydande eller är det bara siffran som är rund och fin?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag oroar mig en hel del när räntor börjar sättas till 0.
Nu innebär dock naturligtvis inte detta att folk kan låna utan ränta, men just noll i ränta balanseras lätt med en oändlighet på lånesidan. Har man 0.001 % i ränta kostar det något att låna. Har man 0 i ränta kan man låna hela jordens kapital utan att det blir en kostnad alls. Det säger sig självt för de flesta varför det inte är bra (utom riksbanken då kanske).
Men som sagt, i verkligheten är det ju inte gratis att låna ännu, utan endast reporäntan som är 0%. Det är dock illa nog.

Man försöker med artificiella medel nå ett artificiellt inflationsmål på 2% oavsett vilka skadliga effekter ränteåtgärderna får på ekonomin i övrigt. Att folk inte konsumerar och spenderar mer på prylar och tjänster (som riksbanken vill) skulle mycket väl kunna förklaras med att folk oroas över skuldberget, framförallt på bolånesidan. Att sänka räntan dämpar inte folks oro för detta, utan förvärrar tvärtom problemet. Lägre ränta -> större lån och skuldberg -> oro för finansiella stabiliteten och den egna ekonomin -> mindre köplust på icke nödvändiga prylar.

I stort sett det enda som de låga räntorna åstadkommer idag är ökad benägenhet att låna mer för att köpa bostäder och därmed öka inflationen på dessa enormt. Men praktiskt nog för riksbanken så ignorerar de just denna inflation i sin teoretiska inflationssiffra så att de kan fortsätta med sitt vansinne.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Känns som vi behövde ytterligare stimulans för att få upp tillväxten så jag tycker det är bra att vi såg en sänkning i den avseendet. Problemet vi har nu är ju att om det ändå inte tar fart är det mindre Riksbanken kan göra åt det. Vi får helt enkelt hoppas att ekonomin tar lite fart nu när räntan blir lägre (och kronan då billigare).

Permalänk
Medlem

konsumentpris index ligger stilla för att behovet av konsumentvaror inte ökar i takt med förmågan att tillhandahålla dem. Inflationen däremot är på sina ställen dubbelsiffrig och det problemet löses nu med 0% ränta. Hade hemska staten sökt lösa problemen med inflationen och skuldsättningen (riksbankens styrmedel är lika kraftfulla som arga lappar.).

Antingen så gör man vad riksbanken gör (vilket är idiotiskt) eller så löser man grundfrågan men det innebär stora kapitalförluster hos väljarna (bankerna sitter säkert.). Det senare påminner inte om bolånekrisen som var katalysator för den amerikanska finanskrisen, men det är kanske värt att ta.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

konsumentpris index ligger stilla för att behovet av konsumentvaror inte ökar i takt med förmågan att tillhandahålla dem. Inflationen däremot är på sina ställen dubbelsiffrig och det problemet löses nu med 0% ränta. Hade hemska staten sökt lösa problemen med inflationen och skuldsättningen (riksbankens styrmedel är lika kraftfulla som arga lappar.).

Antingen så gör man vad riksbanken gör (vilket är idiotiskt) eller så löser man grundfrågan men det innebär stora kapitalförluster hos väljarna (bankerna sitter säkert.). Det senare påminner inte om bolånekrisen som var katalysator för den amerikanska finanskrisen, men det är kanske värt att ta.

Bankerna har ju bevisligen lite mer att ta av, så jag tycker det vore rimligare att hitta en lösning som skonar väljarna och låter bankerna betala. Inte för att jag vet exakt hur, men bankerna har ett jävla överskott på kapital som garanterat skulle göra större nytta om det var i omlopp än om de bara satt på det, som de gör nu.

Ja, jag vet.. Jag är bov i dramat. Jag har nordea som är en av de vidrigaste när det kommer till utsugning av kunderna. Men jag tycker det verkar krångligt att byta och vet inte om det finns någon annan bank som är bättre. Funderat lite på Skandiabanken men de kanske är lika vidriga?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

På tiden. Man borde sänkt till 0% redan förra året men riksbanken är alltid långt efter. De väntar tills massa folk får sparken innan de vaknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag oroar mig en hel del när räntor börjar sättas till 0.
Nu innebär dock naturligtvis inte detta att folk kan låna utan ränta, men just noll i ränta balanseras lätt med en oändlighet på lånesidan. Har man 0.001 % i ränta kostar det något att låna. Har man 0 i ränta kan man låna hela jordens kapital utan att det blir en kostnad alls. Det säger sig självt för de flesta varför det inte är bra (utom riksbanken då kanske).
Men som sagt, i verkligheten är det ju inte gratis att låna ännu, utan endast reporäntan som är 0%. Det är dock illa nog.
d
Man försöker med artificiella medel nå ett artificiellt inflationsmål på 2% oavsett vilka skadliga effekter ränteåtgärderna får på ekonomin i övrigt. Att folk inte konsumerar och spenderar mer på prylar och tjänster (som riksbanken vill) skulle mycket väl kunna förklaras med att folk oroas över skuldberget, framförallt på bolånesidan. Att sänka räntan dämpar inte folks oro för detta, utan förvärrar tvärtom problemet. Lägre ränta -> större lån och skuldberg -> oro för finansiella stabiliteten och den egna ekonomin -> mindre köplust på icke nödvändiga prylar.

I stort sett det enda som de låga räntorna åstadkommer idag är ökad benägenhet att låna mer för att köpa bostäder och därmed öka inflationen på dessa enormt. Men praktiskt nog för riksbanken så ignorerar de just denna inflation i sin teoretiska inflationssiffra så att de kan fortsätta med sitt vansinne.

+1
Räntevapnet känns som ett oerhört trubbigt vapen. Man är inne och försöker centralstyra ett komplext system genom att ändra en variabel utan att veta hur det slår och vilka obalanser man skapar. Det är iaf min uppfattning.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bankerna har ju bevisligen lite mer att ta av, så jag tycker det vore rimligare att hitta en lösning som skonar väljarna och låter bankerna betala. Inte för att jag vet exakt hur, men bankerna har ett jävla överskott på kapital som garanterat skulle göra större nytta om det var i omlopp än om de bara satt på det, som de gör nu.

Ja, jag vet.. Jag är bov i dramat. Jag har nordea som är en av de vidrigaste när det kommer till utsugning av kunderna. Men jag tycker det verkar krångligt att byta och vet inte om det finns någon annan bank som är bättre. Funderat lite på Skandiabanken men de kanske är lika vidriga?

Nu trodde jag inte att du skulle propagera för en sådan röd idé som att de facto nationalisera privat kapital genom en påtvingad artificiell nedskrivning (som i sin tur blir en devalvering med en ytterligare effekt i högre prylpriser. Den revolutionära aktionen kommer förstås endast ha effekt i stunden och om den upprätthålls leda till en svart marknad av sovjetiska proportioner. Nej lösningen i rådande system straffar privatpersoner med belånade bostäder. Vill man undvika det så får man börja med att se till systemet, inte symptomen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nu trodde jag inte att du skulle propagera för en sådan röd idé som att de facto nationalisera privat kapital genom en påtvingad artificiell nedskrivning (som i sin tur blir en devalvering med en ytterligare effekt i högre prylpriser. Den revolutionära aktionen kommer förstås endast ha effekt i stunden och om den upprätthålls leda till en svart marknad av sovjetiska proportioner. Nej lösningen i rådande system straffar privatpersoner med belånade bostäder. Vill man undvika det så får man börja med att se till systemet, inte symptomen.

Jag klargjorde i början att jag inte har några detaljer eller vet precis hur det skulle gå till. Men du svarar på mitt inlägg som om jag har en detaljerad plan.

Om Idén är så röd vet jag inte men jag är ganska färglös politiskt. Högern gullar med företagen som jag hatar och vänstern vill lägga sig i för mycket, så jag vet inte var jag placerar mig. "Staten ska ge fan i mitt privatliv och giriga företag kan ta sig i brasan", typ.

Min poäng handlade mest om stimulanser för att se till att kapital inte ligger still. Och jag tycker inte det är rimligt att straffa privatpersoner då det är bankerna som sätter folk i skiten från början. Vi har ju redan 15% kapitaltäckningskrav vid husköp så vad mer kan man göra?

Bankerna skulle kanske kunna använda sitt överskott för att "hjälpa till" att betala av folks lån eller något? På så sätt blir ju folk skuldfria fortare och bankernas kapital som annars hade legat still kommer till nytta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag klargjorde i början att jag inte har några detaljer eller vet precis hur det skulle gå till. Men du svarar på mitt inlägg som om jag har en detaljerad plan.

Om Idén är så röd vet jag inte men jag är ganska färglös politiskt. Högern gullar med företagen som jag hatar och vänstern vill lägga sig i för mycket, så jag vet inte var jag placerar mig. "Staten ska ge fan i mitt privatliv och giriga företag kan ta sig i brasan", typ.

Min poäng handlade mest om stimulanser för att se till att kapital inte ligger still. Och jag tycker inte det är rimligt att straffa privatpersoner då det är bankerna som sätter folk i skiten från början. Vi har ju redan 15% kapitaltäckningskrav vid husköp så vad mer kan man göra?

Bankerna skulle kanske kunna använda sitt överskott för att "hjälpa till" att betala av folks lån eller något? På så sätt blir ju folk skuldfria fortare och bankernas kapital som annars hade legat still kommer till nytta.

Jag antog att jag skrivit ut vad orsaken till problemen var, det hade jag inte gjort. Men det antagandet om det nu var utskrivet hade tvingat dig till att stå i polemik till min senare replik. Backa bandet, som jag säger. Roten till den bristande inflationen, den ökande skuldsättningen och nu nollräntan är bristen på attraktivt boende (attraktivt boende är inte vindsvåningar eller som SD anhängare gärna hävdar: invandrar fria miljöer. Utan helt enkelt bostäder med lämpligt antal rum, på lämpligt avstånd i levande områden.). Räntesänkningen kommer att ge effekt för de som redan har bostad (om de inte amorterar för mellanskillnaden) men för de som söker så kommer nolläget att flyttas uppåt (ingen förändring på konsumtionen.). För att lösa grundorsaken krävs bostadsbyggande med infrastruktursatsningar i städer. En av effekterna är att bostadsägare kommer att drabbas av markanta värdeminskningar, en annan är att arbetslösheten kommer att minska en tredje är förstås att arbetskraftsinvandringen kommer att skjuta i höjden.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag antog att jag skrivit ut vad orsaken till problemen var, det hade jag inte gjort. Men det antagandet om det nu var utskrivet hade tvingat dig till att stå i polemik till min senare replik. Backa bandet, som jag säger. Roten till den bristande inflationen, den ökande skuldsättningen och nu nollräntan är bristen på attraktivt boende (attraktivt boende är inte vindsvåningar eller som SD anhängare gärna hävdar: invandrar fria miljöer. Utan helt enkelt bostäder med lämpligt antal rum, på lämpligt avstånd i levande områden.). Räntesänkningen kommer att ge effekt för de som redan har bostad (om de inte amorterar för mellanskillnaden) men för de som söker så kommer nolläget att flyttas uppåt (ingen förändring på konsumtionen.). För att lösa grundorsaken krävs bostadsbyggande med infrastruktursatsningar i städer. En av effekterna är att bostadsägare kommer att drabbas av markanta värdeminskningar, en annan är att arbetslösheten kommer att minska en tredje är förstås att arbetskraftsinvandringen kommer att skjuta i höjden.

Om det nu är en stor del av lösningen så är det märkligt att de bråkar om Bromma flygplats. Rin eländet och bygg några turning torsos där istället så har du hux flux massor av bostäder i ett bra område, och några får säkert jobb också, i alla fall tillfälligt under byggandet.

Men jag stör mig fortfarande på att banker går så in i helvete med vinst utan att det kommer samhället i stort till gagn.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

+1
Räntevapnet känns som ett oerhört trubbigt vapen. Man är inne och försöker centralstyra ett komplext system genom att ändra en variabel utan att veta hur det slår och vilka obalanser man skapar. Det är iaf min uppfattning.

Det blir trubbigt om man försöker använda det till annat än vad som faktiskt riksbanken ska göra.
Det är ju ett separerat ansvar med olika syften och mål när det gäller riksbanken resp. riksdagen.
Skillnaden är väl att en politiker vill sitta kvar nästa val och vill därför inte göra något som kan skapa negativitet för deras väljare medans riksbanken kan göra det som är bäst i alla lägen. Det blir problem när det inte händer något i riksdagen och riksbankens beslut blir påverkade av att faktorer som riksdagen ansvarar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Det blir trubbigt om man försöker använda det till annat än vad som faktiskt riksbanken ska göra.
Det är ju ett separerat ansvar med olika syften och mål när det gäller riksbanken resp. riksdagen.
Skillnaden är väl att en politiker vill sitta kvar nästa val och vill därför inte göra något som kan skapa negativitet för deras väljare medans riksbanken kan göra det som är bäst i alla lägen. Det blir problem när det inte händer något i riksdagen och riksbankens beslut blir påverkade av att faktorer som riksdagen ansvarar för.

Ja, tanken är ju att Riksbanken skall vara oberoende. Det är väl lite si och så med det.

Men jag tycker oavsett vilket att hela idén med att en centralbank ska sitta och försöka styra inflationen i ekonomin mha en styrränta är märklig. Hela idén att några tjänstemän ska sitta och centralplanera ekonomin genom att ändra en faktor. Skulle inte förvåna mig om de sitter och kastar pil på en tavla

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Ja, tanken är ju att Riksbanken skall vara oberoende. Det är väl lite si och så med det.

Men jag tycker oavsett vilket att hela idén med att en centralbank ska sitta och försöka styra inflationen i ekonomin mha en styrränta är märklig. Hela idén att några tjänstemän ska sitta och centralplanera ekonomin genom att ändra en faktor. Skulle inte förvåna mig om de sitter och kastar pil på en tavla

Jajo, de skulle behöva jobba lite på sina analyser..
Kan dock tycka att du träffar problemet ganska bra, men jag inte säker på att det egentligen borde vara så.
Riksbankens ansvar är hyfsat begränsat i det stora hela, just känslan att det centralplaneras påvisar just att de andra ansvarstagarna inte gör sin del och hade dem gjort det så hade vi inte pratat om ex. bostadsmarknaden alls. Men nu är den dörren redan insparkad och vi sitter där vi sitter, men man skulle kanske vilja att det finns lite mer långsiktighet samt rim och reson i rosenbad istället för den dagisverksamhet som verkar pågå där. Tycker att det på något sätt är ganska skönt om de sitter och kastar pil för det händer ju något isåntfall, för de andra kastar ju inte pil utan paj och det på varandra istället för att få något gjort.

Permalänk
Medlem

Riksbanken korrigerade egentligen bara för det misstag de gjorde 2010, då de började höja räntorna allt för tidigt. Det kostade Sverige ungefär 60 000 jobb, och gjorde att räntorna måste sänkas för att försöka rädda situationen.

Sen är bostadslånen enbart en liten del av problematiken här. Sverige har i sig en rätt hälsosam ekonomi, men Europa mår inte bra. Det största problemet är att Tyskland tvingade ner lönerna jämfört med resten av eurozonen mellan 2000-2007 (Tyska löner steg ca 10% medan eurozonens löner steg över 20% i medeltal). Det här snedvred konkurrenssituationen och resultatet (tillsammans med effekterna av en nedskärningspolitik) och gjorde att Tyskland inte har någon efterfrågan på hemmamarknaden, och alla andra länder har för höga löner relativt till Tyskland och därmed hög arbetslöshet och bristande efterfrågan. Därför har svenska företag inte heller någon att exportera till.

Det här gör att de naturliga räntenivåerna, s.k. Wicksellianska räntenivåerna, ligger på minus. Realräntan måste alltså vara negativ för att efterfrågan ska möta tillgången, vilket dock har ungefär samma effekt som deflation, och alltså skadar ekonomin. Räntestyrningen räcker alltså inte längre till.

Det finns egentligen tre medel för att kontra det här 1. Riksbanken kan höja sitt inflationsmål till t.ex. 4% (vilket kan vara svårt att göra trovärdigt) 2. minska på barriärerna för investeringar inom privata sektorn (vilka redan är väldigt låga, och effekten är liten) 3. Offentliga investeringar på mål med hög multipeleffekt, t.ex. infrastruktur, samt inkomstöverföringar från de ställen där kapitalet sitter stilla (t.ex stora företag) till de som använder det (speciellt låginkomsttagare). Troligtvis behövs alla tre verktygen för att få fart på efterfrågan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det nu är en stor del av lösningen så är det märkligt att de bråkar om Bromma flygplats. Rin eländet och bygg några turning torsos där istället så har du hux flux massor av bostäder i ett bra område, och några får säkert jobb också, i alla fall tillfälligt under byggandet.

Men jag stör mig fortfarande på att banker går så in i helvete med vinst utan att det kommer samhället i stort till gagn.

Något av det viktigaste som krävs för att ha en stark ekonomi är en bra infrastruktur. Att då stänga en välanvänd flygplats i Sveriges största ekonomiska nav (Stockholm) är ganska dumt. (Arlanda kan inte svälja Bromna flygplats trafikmängd) Framför allt om man efter det ökar befolkningsmängden ännu mer med nya bostäder utan att kunna erbjuda all infrastruktur som människor behöver. Men nu pratar jag givetvis endast om den ekonomiska aspekten och inte den miljömässiga. Är man ok med att ekonomin går i stå för miljöns skull och vi förlorar kokurrenskraft mot andra länder så är det bara att lägga ner flygplatsen, förbifart Stockholm, vår kärnkraft och många andra saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det är en lönsam verksamhet att driva en bank om man kan låna pengar utan ränta och låna ut pengarna mot ränta. Jag tänkte starta en bank, men det visar sig att man först måste ha minst 50 miljoner i aktiekapital. Vilken jävla scam!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det är klart att det är en lönsam verksamhet att driva en bank om man kan låna pengar utan ränta och låna ut pengarna mot ränta. Jag tänkte starta en bank, men det visar sig att man först måste ha minst 50 miljoner i aktiekapital. Vilken jävla scam!

Det är inga problem, det är bara att vinna drömvinsten på Lotto + Joker. Vore lite roligt att säga att man ska starta en bank när journalisterna frågar vad man ska använda pengarna till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Det är klart att det är en lönsam verksamhet att driva en bank om man kan låna pengar utan ränta och låna ut pengarna mot ränta. Jag tänkte starta en bank, men det visar sig att man först måste ha minst 50 miljoner i aktiekapital. Vilken jävla scam!

€50M väl?

Permalänk
Medlem

Exportindustrin behöver en låg krona..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

€50M väl?

€5M, tror jag.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

€5 miljoner är det, men sedan ska FI godkänna också.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10