Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Permalänk

Kemitråden (dina kemi-, bioteknik- och medicinproblem här!)

Som Matte/Fysik dito ... kände att det var dags ... vi är nog ett gäng som har läst endel inom de ämnena här så det kan va nyttigt ....

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Lägg till medicin så kan jag vara till hjälp också

Permalänk

absolut de passar ju ihop ... läkemedelskemin, mikrobiologin, medicinen ..

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

Moderatorer, kan ni klistra denna också?

Vad läser du chemical? Med bi? Biokemi?

Permalänk

Bioteknik på LTH ... civ.ing. 180p

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Du råkar inte gå det som kallas teknisk biologi?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Avstängd

Har ni någon bra sida där man kan lära sig orbitaler och vågfunktioner?

Permalänk

hur det periodiska systemet förhåller sig till orbitaler, lite om kvanttalen ...
http://www.angelo.edu/faculty/kboudrea/general/quantum_number...

om hur orbitaler överlappar och hur detta kan beräknas, mha schrödinger ekvationen .... http://www.tlchm.bris.ac.uk/webprojects2002/grant/webcomp/ind...

annars gå till närmaste universitetsbibliotek och läs en lärobok i grundläggande kemi ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

hej..

sitter med ett lite klurigt kemital..skulle gärna vilja ha hjälp

"Man sätter överskott av bariumkloridlösning till en lösning som innehåller 0,50 mol aluminiumsulfat. Beräkna substansmängden bariumsulfat som då fälls ut."

hm, jag förstår inte riktigt..skulle vara tacksam om nån kunde komma med lite tips

Permalänk

tips var det ....
då löser jag inte uppgiften ...

Al2(SO4)3 ---> BaSO4

Aluminium har en laddning på +3 i sin jonform, barium +2 sulfat(SO4) -2 och klorid(Cl) -1
dialuminiumtrisulfat innehåller tre sulfatgrupper per 'enhet' och BaSO4 bara en sulfatgrupp

-tryckfelsnisse kan bara skylla på honom ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Ja, så långt kom jag! men det blev stopp där..

Permalänk

vi har 0.5 mol Al2(SO4)3 = 1.5 mol SO4(2-)-joner
alltså kan 1.5 mol SO4(2-) användas för att skapa BaSO4
--> 1.5 mol BaSO4 kan bildas ...

(molmassan för barium + molmassan för svavel + 4*molmassan för syre ) * 1.5 mol = massan fällt Bariumsulfat ...
(137.3+32+4*16)g/mol * 1.5 mol = 233.3 g/mol*1.5mol = 350g

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Anta att du har hittat en bakterie som utsöndrar ett ämne som smakar vanilj. Hur gör du för överföra detta till en sockerbeta för att därigenom utvinna vaniljsocker direkt, om du bara vill att roten ska smaka vanilj. Jag kan förstå att man bör leta rätt på faktorn för vanilj hos bakterien, överföra den till betan och få det att binda sig till den stärlekseproducerande genen. Är detta rätt?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

du använder genen för vanilj men sätter den efter promotorn för stärkelse t.ex. för att få dessa bägge att uttryckas tillsammans, själva överföringen kan utföras med en s.k. genkanon alltså du skjuter in ett litet korn av gener och metall i en mottagar cell annars kan man använda ett virus med rätt livscykel för att överföra genen. Du måste alltså först hitta både stärkelse och vanilj gener. Fast naturligtvis kan man koppla uttryckandet av vanilj till andra faktorer, som är lättare att styra, t.ex. mot responsen mot uttorkning eller försvaret mot en kemikalie eller bakterie ...

för att skapa den lämpliga dna sammansättningen hittar man sekvenser på rätt ställen hos de tänkta generna och klipper loss dessa med restriktionsenzym sedan "limmar" man ihop de lösa ändarna med dnaligas (eller rna i detta fallet), och sorterar resultatet (man beräknar längden hos den önskade och kan markera med någon resistens). sedan kopieras denna "nya" rna upp i miljoner kopior genom PCR för att öka chansen att lyckas.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Jag missade denna tråd, lyckas inte ta bort mitt inlägg... skriver detta här nu iaf

problemet: jag har koncentrerad svavel syra so2 18mol/l... behöver 250ml, men det skall spädas ut till 1.5 mol med vatten.Hur mycket vatten/koncentrat behöver jag?

Står helt still, vore bra om någon kunde förklara lite också

Visa signatur

"In the beginning the Universe was created. This has made
a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move"

Permalänk

det beror lite på hur koncentrationen är angiven men tänk såhär:

18mol/l (glöm jämvikterna) av motjonen SO4(2-) så slipper du alla problem:

18/1.5 ger förhållandet 12 ....

alltså tar du 11 delar dest vatten och 1 del konc. H2SO4

i ditt fall
20.83 ml syra
229.16 ml h2o

blanda syra i vatten och ta det väldigt försiktigt(sakta) och använd skyddsglas och labrock och vistas helst i dragskåp om du ska utföra det här i verkligheten.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Avstängd

Jag behöver namnet på en svensktillverkare av PS, har bara hittat en engelsk, Ashland Plastics, än så länge, som förövrigt är underleverantör till saab.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

vad förkortar du PS? förstår att det har med plaster eller polymerer att göra ....

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Inaktiv

Kanske inte rätt, men vet ni hur man får ut stärkelsen ur potatis och vad består den av.

Permalänk

stärelse är polymerer av olika sockerarter, alltså en lång kedja av sockermolekyler ... ett längdintervall ligger i definitionen av stärkelse, riktigt långa sockerkedjor kallas cellulosa och kortare för di, oligo och polysackarider, mer grenade sockerkedjor hos djur och människor benämns som glykogen...

slå sönder potatisen mekaniskt(hacka, skär,mosa,krossa) och lös upp moset i vatten, fetter löser sig dåliga i vattnet stärkelse löser sig bättre, vattenlösliga protein och en del annat trevligt kan separeras eller brytas ner i lösningen, frågan är hur rent det behöver vara, men genom att använda skillnader i löslighet , storlek och massa går det mesta att lösa.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk

chemicalbrother: Skulle tro att PS är en förkortning av Polystyren.

Visa signatur

***
**
*

Permalänk

jo jag också ... fast man vet aldrig ... polystyren är bas i många tvåkomponentsspackel ... kolla om det finns nått svenskt sådant ....

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Avstängd

Jo PS står för polystyren, det är ju en officiell förkortning.

Den engelska tillverkaren dög.

Chemicalbrother: Jag visste inte att PS användes som bindemedel (om det nu är bindemedel ) i spackel.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

t.ex. plastic padding PP100 bygger på att du har styren (den gulbruna massan) och en sk. radikalinitiator som startar radikalreaktion som bygger kedjor av polystyren av styrenbasen vilket gör att spacklet härdar ...

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Hedersmedlem

Klistrar denna ett tag. så får vi se om den blir nyttig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
t.ex. plastic padding PP100 bygger på att du har styren (den gulbruna massan) och en sk. radikalinitiator som startar radikalreaktion som bygger kedjor av polystyren av styrenbasen vilket gör att spacklet härdar ...

Jag är mycket väl förtrogen med mekanismerna kring polymerisation då jag läser just polymera material på KTH. Jag visste bara inte att det PS användes till det spackel.

Annars är ju olika typer av förpackningar PS stora område, bla tackvare sitt pris.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Underbart då har vi ju nån som är bättre än mig på att svara på såna frågor då polymerteknologi ligger klart utanför mitt huvudämne ... visserligen kör vi igång en nya kurs i tillämpad tekn. org. kemi om två veckor ... men men

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag borde skapat egen tråd till denna frågan eller inte. Iaf...

Vi hade en lab i kemi. Den var rätt enkel - i princip blandade vi bara halogener med diverse ämnen och noterade resultaten. Dock så ska vi också skriva reaktionsformler för alla reaktioner, och jag har problem med en:

Först blandades Cl- och AgNO3

Ag+(aq) + Cl-(aq) -> AgCl(s) ... aq = aqueous, s = solid. läser en engelsk kurs, och vet inte vad de olika "state symbols" heter på svenska.

Sedan blandade vi den nya lösningen med NH3. Då löstes AgCl'n upp, och jag undrar vad det egentligen var som hände här.

AgCl(s) + NH3(aq) -> ?

Tack för all hjälp!

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk

(s) solid heter fast
(l) liquid flytande
(aq) aqueous 'löst i vatten'

helt korrekt fälls det AgCl först; sen händer följande(vissa bireaktioner med huvudsakligen):

Reaktion 1: Ag(aq) + NH3(aq) <jämvikt> Ag(NH3) Log(K) = 3.31

Reaktion 2: Ag(NH3)(aq) + NH3(aq) <jämvikt> Ag(NH3)2 Log(K) = 7.22

Reaktion 3: Ag(aq) + Cl(aq) = AgCl(s), Log(K) = -9.44

dessa tre reaktioner sker dessutom bildas bl.a. AgCl2(-1):

det är lite värre att beräkna exakt hur mycket av vad som finns så det gör jag inte ... det man kan se är att det skiljer 13-14 tiopotenser i löslighetsprodukten för jonerna och NH3-komplexet ...och att jämvikten 2 är ännu mer förskjuten till höger vilket driver jämvikt 1 åt höger alltså kommer det allra mesta av silret finnas i formen Ag(NH3)2

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Jag har bara läst kemi till en ganska grundläggande gymnasienivå. Har inte (ännu) läst om komplexjoner och liknande. Våra labbar behöver alltså inte heller återspegla sådan kunskap. Är du säker på att det är en reaktion? Pratade med några av de lite bättre i klassen, och de menade på att antagligen var det ingen kemisk reaktion, utan att AgCl helt enkelt bara löste sig fysiskt i ammoniak. Skulle ju vara lättast om det vore så

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose