Permalänk

Hur man skriver ett tal?

Hej, jag har en kompis som ska hålla et tal nu när hon slutar nian, och jag undrar om någon har en guide eller några bra tips på hur de ska struktureras och innehålla.

Det är väl bra att börja med ett citat? vi funderade på "this is not the end, not even the beginning of the end, but perhaps the end of the beginnning"?

ge gärna mycket tips!

Visa signatur

Muf:are

Permalänk

Vad ska talet handla om?

Vilka ska lyssna på det?

Hur vill ni få dem att reagera? (Skratt, gråt, minnen, hat...)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Retorik

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Börja absolut inte med "jag är ingen talare"!
Att ta med saker som berörda personer skäms för är något som ska undvikas.
Försök dessutom hålla det tomt på internskämt, att skämta om något brukar ge bra respons, men då ska alla kunna förstå det.
Ofta vill man prata om något i början som återkommer till slutet, bara för att binda ihop hela talet, detta är väldigt effektivt då folk måste börja tänka på vad som sagts tidigare.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Själva talet är egentligen bara en tredjedel av talet.

De andra sakerna är inlevelse och intryck. Om hon redan är en duktig talare såtillvida att hon kan tala med inlevelse och förmedla sina känslor till publiken på ett bra sätt, då är det bra. Om hon är som de övriga 90% av skolungdomarna och helst står lite försiktigt bakom talarstolen och kollar i manus efter varje mening, då är det dags att öva upp sig. En tråkig talare som man är tvungen att lyssna på är en garanti att ingen lyssnar alls efter ca. 30 sekunder.

Att skruva talet är också en utmaning i sig, du måste kunna sätta dig in i din publiks situation och förstå vad man behöver säga för att hålla dem intresserade. Dela upp talet i delar, och stoppa gärna in skämt som alla kan relatera till (eftersom det är en skola kan skämt om dålig skolmat vara lyckade, medans skämt om dina bästisar eller eller vad som hände på senaste elevrådsmötet är kass).

Sist men inte minst; behåll alltid lugnet (inget sentimentalt bölande, inte skratta åt sina egna skämt och inte tappa masken om man släpper sig).
Och vad du gör: Inget långdraget tackande a lá oscarsgalan (jag vill tacka min mamma, min pappa, mina motskådespelare, min hund, min producent och min chaufför som körde mig hit!!!11oneeleven!).

Lycka till!