Stulna brunnslock, var finns moralen?

Permalänk
Medlem

Stulna brunnslock, var finns moralen?

http://metro.se/se/article/2008/08/19/07/1246-22/index.xml

Vad är det för människor som stjäl brunnslock, och vad är det för människor som köper dem. Finns det inte någon moral i Sverige idag, att få stopp på sådana stölder är något som polisen borde prioritera.

Locken är ju inte värda en bråkdel av vad de kostar för kommunerna, även skrothandlaren måste ju inse detta!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det bara är ett gäng ungdomar som har hittat en ny grej att sabotera på? Jag har svårt att tro att de stjäl för att sälja vidare.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Hata idiot stölder.

Permalänk
Medlem

Idioter. :S

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Se det såhhär: såna idioter kommer vara idioter, så stjäl de inte brunnslock så gör de annat, så jag är nästan lita glad att de stjäl brunnslock istället för att krossa varenda skyltfönster på en gata, repa varenda bil på en parkering, tända eld på en skola lr två, våldta lite innan lunch etc...

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas de tappar locken på fingrarna.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Se det såhhär: såna idioter kommer vara idioter, så stjäl de inte brunnslock så gör de annat, så jag är nästan lita glad att de stjäl brunnslock istället för att krossa varenda skyltfönster på en gata, repa varenda bil på en parkering, tända eld på en skola lr två, våldta lite innan lunch etc...

Jao fast hur kul är det att köra över en brunn där lock saknas med sin splitternya bil?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Jao fast hur kul är det att köra över en brunn där lock saknas med sin splitternya bil?

Erik

Ja jag föredra nästan det framför att få bilen övertänd eller dottern våldtagen

Vidare så kör jag aldrig över brunslock i vanliga fall heller, försöker alltid undvika dem så långt jag kan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ja jag föredra nästan det framför att få bilen övertänd eller dottern våldtagen

Vidare så kör jag aldrig över brunslock i vanliga fall heller, försöker alltid undvika dem så långt jag kan

Att stjäla ett brunslock och att våldta en person är vitt skilda saker. Det är förmodligen några ungdomar som har tagit brunslocket och slängt det någonstans. Det krävs ett helt annat psyke för att våldta någon än att repa en ruta eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Att stjäla ett brunslock och att våldta en person är vitt skilda saker. Det är förmodligen några ungdomar som har tagit brunslocket och slängt det någonstans. Det krävs ett helt annat psyke för att våldta någon än att repa en ruta eller något liknande.

No shit att det är olika saker, första inlägget var en hel del glimt i ögat

Det jag dock menade är att det finns massor av andra saker som de hade kunnat göra som hade varit mycket värre.

Därmed inte på något sätt sagt att detta skulle var okej eller accepterat.

Permalänk
Medlem

Stjäl de inte brunnslocken för att de är gjorda av någon metall som kanske köpes för någon slant? koppar, järn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Jao fast hur kul är det att köra över en brunn där lock saknas med sin splitternya bil?

Erik

Det är nog inte kul vare sig det är en ny eller gammal bil Framvagnen och fälgen lär ju ryka direkt. Men det är bara materiala skador och skadar antagligen inte föraren på något allvarligare sätt. Värre för cyklister, motorcyklister, barn och även djur som hamnar i brunnarna, de är livsfarligt.

Tror inte heller skrotvärdet på brunnslocken är speciellt stort, men visst lite pengar är det. Men seriösa skrothandlare köper inte tio brunslock eftersom det är alldeles för lite metall + att det är antagligen stöldgods eftersom privatpersoner i regel inte äger massor av brunnslock. Vinsten de gör på ett gäng brunslock är knappast värd risken att åka dit på handel av stöldgods.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Stjäl de inte brunnslocken för att de är gjorda av någon metall som kanske köpes för någon slant? koppar, järn?

Är väl bara gjutjärn, kan inte tänka mig att de skulle vara värda så mycket.

Hade det varit koppar däremot hade jag för länge sen länsat varenda lock jag kunnat lägga vantarna på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är väl bara gjutjärn, kan inte tänka mig att de skulle vara värda så mycket.

Hade det varit koppar däremot hade jag för länge sen länsat varenda lock jag kunnat lägga vantarna på

1 Ton koppar är ungefär värt 50k, då är det förståligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Det är nog inte kul vare sig det är en ny eller gammal bil Framvagnen och fälgen lär ju ryka direkt. Men det är bara materiala skador och skadar antagligen inte föraren på något allvarligare sätt. Värre för cyklister, motorcyklister, barn och även djur som hamnar i brunnarna, de är livsfarligt.

Tror inte heller skrotvärdet på brunnslocken är speciellt stort, men visst lite pengar är det. Men seriösa skrothandlare köper inte tio brunslock eftersom det är alldeles för lite metall + att det är antagligen stöldgods eftersom privatpersoner i regel inte äger massor av brunnslock. Vinsten de gör på ett gäng brunslock är knappast värd risken att åka dit på handel av stöldgods.

Kan tänka mig att det blir som 35 sek in i denna film då om man sett hela filmen och vet vad som händer.

http://www.youtube.com/watch?v=7ZDRK2PAUe0

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Det är nog missbrukare snarare än ungdomar som begår dessa stölder. De stjäl för att finansiera sina missbruk. Och nej, de är inte en samhällsgrupp som är kända för sin moralkänsla.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Det är nog missbrukare snarare än ungdomar som begår dessa stölder. De stjäl för att finansiera sina missbruk. Och nej, de är inte en samhällsgrupp som är kända för sin moralkänsla.

Då är det bara att hålla ögonen öppna efter en langare med massa brunnslock då?

Nej, tycker att jävelskap låter mer rimligt än nån form av häleri...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"If the facts don't fit the theory, change the facts" - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Det är fan ghetto barn som stjäl locken, och säkerligen, har de finurliga sätt (som vi "norden" bor inte förstår) att sälja skroten på. Tro mig, idag e inget omöjligt..
Hade jag sett dem göra det så hade jag inte stått o tittat på iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Det är nog missbrukare snarare än ungdomar som begår dessa stölder. De stjäl för att finansiera sina missbruk. Och nej, de är inte en samhällsgrupp som är kända för sin moralkänsla.

hehe, skrotpriset på gjutjärn är runt 2kr per kg... men dom kanske missbrukar TREO

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
hehe, skrotpriset på gjutjärn är runt 2kr per kg... men dom kanske missbrukar TREO

Men tänk hur många lock det finns.

Går lätt att få ihop flera ton på en dag om man har en bil som klarar det och de rätta verktygen för att få upp locken.

Frågan är bara vilken skrothandlare som skulle köpa sånt uppenbart stöldgods.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Men tänk hur många lock det finns.

Går lätt att få ihop flera ton på en dag om man har en bil som klarar det och de rätta verktygen för att få upp locken.

Frågan är bara vilken skrothandlare som skulle köpa sånt uppenbart stöldgods.

Och varje ton motsvarar alltså bara 2000 kr.

Löjligt lite pengar, kostar säkert mer i slitage på bilen som används.

Permalänk
Medlem

Oj fanns många fler än jag trodde som verkligen tror att det rör sig om häleri. Än är inte sista idioten född.

En missbrukare skulle tjäna mer tid och pengar på att samla pantburkar. Om det inte finns någon rik brunnslocksamlare då.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Oj fanns många fler än jag trodde som verkligen tror att det rör sig om häleri. Än är inte sista idioten född.

En missbrukare skulle tjäna mer tid och pengar på att samla pantburkar. Om det inte finns någon rik brunnslocksamlare då.

På tal om pantburkar vilken metall är de gjorda av (aluminium?)? Vad är då skrotpriset på ett kilo aluminium? Man kanske tjänar mer på att lämna pantburkarna till skroten än att panta dem.

Jag hör till dem som tror att det är några ungdomar som gjort det för att jävlas.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
På tal om pantburkar vilken metall är de gjorda av (aluminium?)? Vad är då skrotpriset på ett kilo aluminium? Man kanske tjänar mer på att lämna pantburkarna till skroten än att panta dem.

Jag hör till dem som tror att det är några ungdomar som gjort det för att jävlas.

De som går att panta är gjorda av aluminium, de som är privatimporterade och som inte går att panta är oftast gjorda av stål. Aluminium har bra skrotvärde vad jag vet, men jag tvivlar på att du får mer på skoroten än om du skulle panta skiten.

Någon som vet värdet?

Permalänk
Medlem

Dagens i-landsproblem?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Men tänk hur många lock det finns.

Går lätt att få ihop flera ton på en dag om man har en bil som klarar det och de rätta verktygen för att få upp locken.

Frågan är bara vilken skrothandlare som skulle köpa sånt uppenbart stöldgods.

Känns som att det skulle vara betydligt mer lönsamt att sno elkabel alá koppar isåfall

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Var hittar ni dagens skrotpriser?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Dagens i-landsproblem?

Folk kan dö och fordon kan få stora skador (som i sin tur kan tappa kontrollen och köra på nån annan) är väl långt ifrån ett i-landsproblem?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Var hittar ni dagens skrotpriser?

Det var någon som chansade och vi gissade på att det var rimligt.