Verktyg Visningsval
2008-09-15, 16:22   #1171

Twisted

Medlem

Twisteds avatar

Plats: Sovande på tangentbordet

Registrerad: jul 2002

Hej!

Sitter och funderar på en gammal tenta i Maskinteknik A. Skulle behöva lite hjälp med denna då tenta är i morgon.

http://www.dumparump.com/view.php?id=zpy3Ti1

De kända parametrarna är: k,φ,A1,A2,L,L1,L2,E,α,ΔT och P.

De sökta parametrarna är: σ1 och σ2

Jag skulle behöva hjälp med att komma igång med uppgiften.

Jag har frigjort fästet i mitten och satt en momentpunk där, sen står det still.

Hoppas att någon kan denna. Skulle behöva svar snarast.

Tack på förhand!
2008-09-15, 17:42   #1172

ElDiablo

Medlem

ElDiablos avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Twisted
Hej!

Sitter och funderar på en gammal tenta i Maskinteknik A. Skulle behöva lite hjälp med denna då tenta är i morgon.

http://www.dumparump.com/view.php?id=zpy3Ti1

De kända parametrarna är: k,φ,A1,A2,L,L1,L2,E,α,ΔT och P.

De sökta parametrarna är: σ1 och σ2

Jag skulle behöva hjälp med att komma igång med uppgiften.

Jag har frigjort fästet i mitten och satt en momentpunk där, sen står det still.

Hoppas att någon kan denna. Skulle behöva svar snarast.

Tack på förhand!
Åååh, vilken dryg och tråkig uppgift

Jag orkar inte lösa den, men jag skulle göra så här...

Ta fram krafterna i de 2 stängerna, dvs gör en kraftjämvikt och en momentjämvikt...

Stängerna har ju redan index 1 och 2.

Så kraftjämvikt borde väl bli något som:

R1 - P + R2*cos(90-theta) = 0

och momentjämvikt kring R1:

-L*P+R2*cos(90-theta)*L = 0

Jag tror du kan göra så, och sen lösa ut reaktionskrafterna, men det var så länge sen jag läste det där. Du kanske måste snitta mera och frilägga på varsin sida om den stela bommen, men jag tror inte det.

Med reaktionskrafterna så kan du väl sen lösa ut spänningen med sigma = F/A

Du måste sen beräkna spänningarna i stängerna och ta hänsyn till att temperaturen påverkar spänningen också i stång 1. Så du måste nog lägga till E*alpha*deltaT / (1-2v) till spänningen. Tror det borde funka om du gör så.

Brukar bara göra sånt där på datorn så var länge sen jag räknade för hand på det

Senast redigerad av ElDiablo 2008-09-15 klockan 17:47.
ElDiablo är inte uppkopplad
2008-09-15, 19:30   #1173

Twisted

Medlem

Twisteds avatar

Plats: Sovande på tangentbordet

Registrerad: jul 2002

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Åååh, vilken dryg och tråkig uppgift

Jag orkar inte lösa den, men jag skulle göra så här...

Ta fram krafterna i de 2 stängerna, dvs gör en kraftjämvikt och en momentjämvikt...

Stängerna har ju redan index 1 och 2.

Så kraftjämvikt borde väl bli något som:

R1 - P + R2*cos(90-theta) = 0

och momentjämvikt kring R1:

-L*P+R2*cos(90-theta)*L = 0

Jag tror du kan göra så, och sen lösa ut reaktionskrafterna, men det var så länge sen jag läste det där. Du kanske måste snitta mera och frilägga på varsin sida om den stela bommen, men jag tror inte det.

Med reaktionskrafterna så kan du väl sen lösa ut spänningen med sigma = F/A

Du måste sen beräkna spänningarna i stängerna och ta hänsyn till att temperaturen påverkar spänningen också i stång 1. Så du måste nog lägga till E*alpha*deltaT / (1-2v) till spänningen. Tror det borde funka om du gör så.

Brukar bara göra sånt där på datorn så var länge sen jag räknade för hand på det
Tackar för hjälpen!
Ska kolla på det, återkommer om jag inte lyckas
2008-10-02, 18:17   #1174

Cyrus#18

Medlem

Registrerad: jan 2006

"En stålkula är upphängd i en tråd. Avståndet mellan upphängingspunkten och kulans medelpunkt är 26 cm. Genom en stöt ges kulan en horisontell hastighet på 3.7m/s så att den beskriver en cirkulär bana i ett vertikalplan. Med hur stor hastighet passerar kulan banans högsta punkt?"

Jag har kommit så långt som att jag fått fram att man ska enligt energiprincipen ställa upp mgh+kinteisk energi = mv^2/2

och sedan lösa ut V. Men jag kommer inte på vad jag ska ställa upp för funktion framför mgh för att lösa ut V. Har prövat med den vanliga ekvationen och tydligen så fungerar inte den.

Är det något annat jag kanske gör fel?
Cyrus#18 är inte uppkopplad
2008-10-02, 19:04   #1175

Tha Rostock

Medlem

Tha Rostocks avatar

Registrerad: maj 2006

Som sagt en pinsamt enkel uppgift, löste den själv.
Tack.

Senast redigerad av Tha Rostock 2008-10-02 klockan 19:19.
2008-10-02, 19:25   #1176

Zartax

Medlem

Zartaxs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: jul 2001

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
"En stålkula är upphängd i en tråd. Avståndet mellan upphängingspunkten och kulans medelpunkt är 26 cm. Genom en stöt ges kulan en horisontell hastighet på 3.7m/s så att den beskriver en cirkulär bana i ett vertikalplan. Med hur stor hastighet passerar kulan banans högsta punkt?"

Jag har kommit så långt som att jag fått fram att man ska enligt energiprincipen ställa upp mgh+kinteisk energi = mv^2/2

och sedan lösa ut V. Men jag kommer inte på vad jag ska ställa upp för funktion framför mgh för att lösa ut V. Har prövat med den vanliga ekvationen och tydligen så fungerar inte den.

Är det något annat jag kanske gör fel?
Om V1 är kulans begynnelsehastighet och V2 är kulans hastighet vid toppen av banan (förutsatt att den är tillräckligt stor för att kulan inte ska falla ur den cirkulära banan) så bör följande ekvation gälla:

kinetisk energi vid start = kinetisk energi vid topp + potentiell energi vid topp
<=>
(mV1^2)/2 = (mV2^2)/2 + mgh

Bryt ut V2, alla andra är kända.
Zartax är inte uppkopplad
2008-10-05, 17:40   #1177

alving

Medlem

alvings avatar

Plats: Gotland

Registrerad: feb 2004

http://img291.imageshack.us/img291/9...abellolkh9.jpg

Hur räknar man ut hur högt föremålet maximalt når i kastet, om den enda informationen man har är det som står? Utgångshastigheten för föremålet är 26 m/s, det har massan 450g, och sträckan som kastet täcker är 48 meter. Förstår inte hur det ska gå till om man inte har en vinkel, en tid eller nåt annat än det man får i uppgiften.
2008-10-05, 22:34   #1178

Elgot

Moderator

Elgots avatar

Registrerad: apr 2004

Om man antar att den högsta höjden nås efter halva totaltiden bör följande gälla horisontellt och vertikalt:
26cos(v)*T = 48 (konstant horisontell hastighet)
26sin(v) -gT/2 = 0 (den vertikala hastigheten är vara 0 vid vändläget)

Två okända och två ekvationer, sätt igång!
Elgot är inte uppkopplad
2008-10-06, 15:18   #1179

alving

Medlem

alvings avatar

Plats: Gotland

Registrerad: feb 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om man antar att den högsta höjden nås efter halva totaltiden bör följande gälla horisontellt och vertikalt:
26cos(v)*T = 48 (konstant horisontell hastighet)
26sin(v) -gT/2 = 0 (den vertikala hastigheten är vara 0 vid vändläget)

Två okända och två ekvationer, sätt igång!
Tackar för hjälpen
2008-10-07, 17:57   #1180

sippe555

Medlem

sippe555s avatar

Plats: Skruv

Registrerad: jul 2004

Behöver ganska snabb hjälp med fysik a.

Om någon kan förklara lite om hur man räknar ut uppgifter som dessa(orkar ni inte förklara kan ni iallafall ställa upp det så jag kan lista ut det själv).

1. Två flygplan A och B följer samma rutt mellan två flygplatser. Det ena planet har medelhastigheten 520 km/h, det andra 650 km"h. Plan A använder 30 minuter kortare tid än plan B.
a)Vad är flygtiden för vart och ett av planen?
b) Hur stort är avståndet mellan de två flygplatserna?

2.En bil accelererar på 3:ans växel från 50 km/h till 80 km/h på tiden 6.0s
a) beräkna medelaccelerationen.
b)Hur långt skulle bilen ha hunnit under denna tid om accelerationen hade varit konstant?
c) på torr asfalt kan bilen bromsa från 80 km/h till 0 km/h på en bromssträcka som är 26 m. Beräkna bromstiden om hastigheten avtar jämnt.

Tack på förhand. Förresten är det ingen läxa, det är träningsuppgifter inför ett prov, men jag har inget facit och inga formelblad.
2008-10-07, 18:19   #1181

Zartax

Medlem

Zartaxs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sippe555
Behöver ganska snabb hjälp med fysik a.

Om någon kan förklara lite om hur man räknar ut uppgifter som dessa(orkar ni inte förklara kan ni iallafall ställa upp det så jag kan lista ut det själv).

1. Två flygplan A och B följer samma rutt mellan två flygplatser. Det ena planet har medelhastigheten 520 km/h, det andra 650 km"h. Plan A använder 30 minuter kortare tid än plan B.
a)Vad är flygtiden för vart och ett av planen?
b) Hur stort är avståndet mellan de två flygplatserna?

2.En bil accelererar på 3:ans växel från 50 km/h till 80 km/h på tiden 6.0s
a) beräkna medelaccelerationen.
b)Hur långt skulle bilen ha hunnit under denna tid om accelerationen hade varit konstant?
c) på torr asfalt kan bilen bromsa från 80 km/h till 0 km/h på en bromssträcka som är 26 m. Beräkna bromstiden om hastigheten avtar jämnt.

Tack på förhand. Förresten är det ingen läxa, det är träningsuppgifter inför ett prov, men jag har inget facit och inga formelblad.
Flygtid plan A = X
Flygtid plan B = X + 30*60 (för att få det i SI-enheten sekunder)

1.

Sträcka plan A = S = 650/3.6*X
Sträcka plan B = S = 520/3.6*(X+30)

/3.6 kommer från normeringen till SI-enheten m/s.

Där har du två ekvationer för sträckan och två okända som är precis de du söker. Lös lös!

2.

a)
Hastighetsökningen genom tiden ger accelerationen. Tar du över hela accelerationen får du medelaccelerationen.

b)
S = v0 + v*t
v = a*t
<=>
S = v0 + a*t^2

v0 är utgångshastigheten. a räknade du ut i a-uppgiften.

c)
Här har du sträcka istället för tid, så det är ungefär samma sak. Orkar inte lösa den nu. Lycka till!
2008-10-07, 18:25   #1182

sippe555

Medlem

sippe555s avatar

Plats: Skruv

Registrerad: jul 2004

Eftersom det är Fysik A och precis i början av kursen är jag helt säker på att det inte är så vi ska göra, förstår inte ens vad hälften av det betyder. Men ska min inte kunna räkna typ A(t+30)=B*t. Nu bara gissar jag men ska man inte kunna göra det på något liknande sätt?
2008-10-07, 18:40   #1183

Axne^^

Medlem

Axne^^s avatar

Plats: Malmö, Limhamn

Registrerad: okt 2007

Citat:
Ursprungligen inskrivet av sippe555
Eftersom det är Fysik A och precis i början av kursen är jag helt säker på att det inte är så vi ska göra, förstår inte ens vad hälften av det betyder. Men ska min inte kunna räkna typ A(t+30)=B*t. Nu bara gissar jag men ska man inte kunna göra det på något liknande sätt?
För att ta reda på sträckan multiplicerar du tiden och hastigheten, produkten blir då sträckan. Precis vad du visar med A(t+30)=B*t. Zartax har gjort samma sak och men han använder x istället, titta vad han skrivit precis under 1an S(sträckan) är lika med hastigheten*x (x=tiden för den vet du ju inte).
Det kanske blir lite klurigare när han gör om det till sekunder men titta på det igen så förstår du nog. Ekvationer lärde du ju dig på högstadiet. :-)

"The Journey Is The Destination"
Axne^^ är inte uppkopplad Folding
2008-10-07, 19:36   #1184

Cyrus#18

Medlem

Registrerad: jan 2006

Nr1.

Jag håller på med ett avsnitt om skjuvning och stansning.
I ett av talen frågar de efter en normalspänningsbelastning.
Är det "sigma" de frågar efter då?

Nr.2.

En 200 m lång hisslina bär upp en hisskorg med tyngden 12 000 N. Linmaterialet har densiteten 7800 kg/m^3 och sträckgränsen 1200 N/mm^2
Hur stor are måste linan ha för att säkerheten mot flytning skall bli 5?

Det jag vet är att alltså tyndgkraften för min hisskorg men jag behöver även tyngdkraften för min lina för att kunna slutföra uppgiften.
Jag har allt annat än tyngdkraften för linan.

för att få den behöver jag massan. m = densiteten * V
=> V = A*L

Jag får en ekvation som då säger detta:

A = 12000 + (densiteten*g*A*L)/240

Detta är det jag har kvar att göra men jag kan inte lösa ut A på något vettigt sätt. Vad gör jag fel?
Cyrus#18 är inte uppkopplad
2008-10-07, 20:48   #1185

Elgot

Moderator

Elgots avatar

Registrerad: apr 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
Jag får en ekvation som då säger detta:

A = 12000 + (densiteten*g*A*L)/240
Du menar nog
A = 12000/240 + (densiteten*g*A*L)/240

För att lösa denna samlar man lämpligen alla "A" på en sida, A*(1-d*g*L/240) = 12000/240 = 50.
Dividera sedan bort konstanten, A = 50/(1-d*g*L/240)
Elgot är inte uppkopplad
2008-10-14, 17:48   #1186

Zack_Ersa

Medlem

Zack_Ersas avatar

Plats: Värmland

Hej.
Om jag har funktionen y=0,075sin(150*pi*t) m där y är avståndet från jämnviktsläget och t är antalet sekunder, hur får jag då ut frekvensen?

Tacksam för svar.
2008-10-14, 20:43   #1187

ilmarinen

Medlem

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Hej.
Om jag har funktionen y=0,075sin(150*pi*t) m där y är avståndet från jämnviktsläget och t är antalet sekunder, hur får jag då ut frekvensen?

Tacksam för svar.
75Hz.

0.075 är amplituden, så den har inget att göra med frekvensen.
sin(wt) ger frekvensen (w är oftast den lilla grekiska omega, men jag kör med w här).

w= 2*pi*f f är frekvensen i Hertz.
<=>
f = w/(2*pi)

i uppgiften är w=150*pi, så
f = 150*pi/(2*pi) = 75
ilmarinen är inte uppkopplad
2008-10-14, 22:09   #1188

m3rnel

Medlem

m3rnels avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2004

vad innebär begreppet "torr ånga".
Eftersom torr ånga kan användas i turbiner för att generera el...
2008-10-14, 23:42   #1189

Zartax

Medlem

Zartaxs avatar

Ånga från nått annat än vatten?

Edit: Google: Dry steam, steam which does not contain water held in
suspension mechanically; -- sometimes applied to
superheated steam.
2008-12-10, 19:42   #1190

eas@tetris

Medlem

eas@tetriss avatar

Plats: Alingsås

Registrerad: jun 2007

Väcker tråden lite..
Jag ska ha ett fysikprov imorgon om elektricitet och det stod ungefär såhär i boken. (har förenklat talet och kortat ner meningen)
Citat:
6242*10^14 elektroner passerar varje sekund i ett tvärsnitt i en kabel om strömmen är 1 Ampere
Liksom, vadå 1 A? Menar de inte Watt, eftersom det förmodligen (?) passerar fler elektroner om det är högre volt?
Vid 1A*10Volt så passerar det väll fler elektroner än
vid 1A*1Volt?

Grundskole fysik är det... Går i 8:an.

Citera för svar
eas@tetris är inte uppkopplad
2008-12-10, 20:06   #1191

Zartax

Medlem

Zartaxs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Väcker tråden lite..
Jag ska ha ett fysikprov imorgon om elektricitet och det stod ungefär såhär i boken. (har förenklat talet och kortat ner meningen)

Liksom, vadå 1 A? Menar de inte Watt, eftersom det förmodligen (?) passerar fler elektroner om det är högre volt?
Vid 1A*10Volt så passerar det väll fler elektroner än
vid 1A*1Volt?

Grundskole fysik är det... Går i 8:an.
Nej, de menar ampere. Ström är ett mått på antal elektroner per sekund genom en tvärsnittsarea. Spänning, som mäts i Volt, är ett mått på den kraft som driver elektronerna. Tänk i liknelser med vatten så blir det lätt. Ström motsvarar mängd vatten per sekund, spänning motsvarar hastigheten vattnet färdas i, eller trycket som pressar vattnet framåt, och resistans motsvarar alla hinder i flodfåran. Högt tryck och få hinder ger hög ström. Högt tryck och många hinder ger liten ström, precis som hög spänning och hög resistans ger liten ström medan hög spänning och låg resistans ger hög ström. Effekten, som mäts i Watt, beror på hur mycket ström som passerar och med vilken kraft (dvs, vilken spänning det är). Om vi tar vattenliknelsen igen så kommer mycket vatten med hög hastighet att ge stor effektutveckling (det är mycket energi i mycket vatten med hög hastighet) medan mycket vatten med låg hastighet ger mindre effekt. Lite vatten med hög hastighet ger också relativt lite effekt medan lite vatten med låg hastighet ger minst.

Hoppas det hjälpte!

Edit: Du har rätt i att det passerar fler elektroner vid högre spänning, vilket visar sig i högre ström. Vid en viss resistans kommer strömmen öka när du ökar spänningen. Effekten kommer öka kvadratiskt. (dubbelt så hög spänning ger dubbelt så hög ström, vilket ger fyrdubbelt så hög effekt)

I dina exempel så måste det vara olika stor resistans för att det ska gå ihop. Hög spänning med hög resistans (många hinder i flodfåran) ger samma ström som låg spänning med låg resistans (få hinder i flodfåran).

Senast redigerad av Zartax 2008-12-10 klockan 20:11.
2008-12-10, 20:14   #1192

Zartax

Medlem

Zartaxs avatar

Se min redigering också.
2008-12-10, 20:21   #1193

eas@tetris

Medlem

eas@tetriss avatar

Raderade förra posten, och forsätter här:
Om jag spinner vidare på vatten exemplet:
Om vattnet[ström] går i ett väldigt stort (till diametern sett) rör, utan hinder[Resistans] i hög fart[spänning] är det då som detta händer? "dubbelt så hög spänning ger dubbelt så hög ström, vilket ger fyrdubbelt så hög effekt"

Hög ström med ingen resistans (typ supraledare) eller?

Är trött idag som sagt.

Edit_2: Glöm det ovanstående, det stämmer nog inte.

Kan man jämföra amperen med ett vatten torn? Vattentornet klarar av att leverera vattnet till rören, i ett visst tryck och desto större vattenbehållare (mer ampere) ger mer "vattentryck" tid?

Senast redigerad av eas@tetris 2008-12-10 klockan 20:39.

Citera för svar
2008-12-10, 21:25   #1194

Zartax

Medlem

Zartaxs avatar

Citat:
Raderade förra posten, och forsätter här:
Om jag spinner vidare på vatten exemplet:
Om vattnet[ström] går i ett väldigt stort (till diametern sett) rör, utan hinder[Resistans] i hög fart[spänning] är det då som detta händer? "dubbelt så hög spänning ger dubbelt så hög ström, vilket ger fyrdubbelt så hög effekt"

Hög ström med ingen resistans (typ supraledare) eller?

Är trött idag som sagt.

Edit_2: Glöm det ovanstående, det stämmer nog inte.

Kan man jämföra amperen med ett vatten torn? Vattentornet klarar av att leverera vattnet till rören, i ett visst tryck och desto större vattenbehållare (mer ampere) ger mer "vattentryck" tid?
Ett vattentorn kan jämföras med ett batteri. Det skapar ett tryck, en kraft, som vill föra vattnet framåt. När du har stängt kranen har du oändlig resistans och ingen ström går. Ju mer du öppnar kranen, desto mindre motstånd blir det för vattnet och ju mer vatten strömmar, du får högre ström.

Det viktiga att veta här är att:

Spänning är den kraft som vill driva elektronerna framåt.
Ström är hur många elektroner som passerar ett tvärsnitt per sekund.
Resistans är materialets motstånd mot att elektroner rör på sig.
Effekt är den samlade energin som de åkande elektronerna ger ifrån sig av olika anledningar, t.ex. när de krockar med materialet de färdas i och bildar värme.

Hur det fungerar går att lista ut ifrån det. Ohms lag tycker jag är väldigt talande när man tänker lite på den.

U/R = I

Ökad spänning ger ökad ström.
Ökad resistans ger minskad ström.
2008-12-10, 21:30   #1195

eas@tetris

Medlem

eas@tetriss avatar

"Hur det fungerar går att lista ut ifrån det. Ohms lag tycker jag är väldigt talande när man tänker lite på den.

U/R = I

Ökad resistans ger minskad ström."
Så långt har jag förstått ifrån boken. (och sen innan)
Men jag tror att jag förstår resten också, och du ska ha ett stort tack för hjälpen Zartax!

Citera för svar
2008-12-10, 21:32   #1196

Zartax

Medlem

Zartaxs avatar

Citat:
"Hur det fungerar går att lista ut ifrån det. Ohms lag tycker jag är väldigt talande när man tänker lite på den.

U/R = I

Ökad resistans ger minskad ström."
Så långt har jag förstått ifrån boken. (och sen innan)
Men jag tror att jag förstår resten också, och du ska ha ett stort tack för hjälpen Zartax!
Nemas problemas! (eller hur fan det stavas...)
2009-01-10, 13:34   #1197

Tha Rostock

Medlem

Tha Rostocks avatar

Haloj alla,

Har problem med två uppgifter ur ett fysik häfte som vi använder oss av för förberedelse till kurs prov i Fysik B..

Två högtalare var placerade 2,0 m från varandra och riktade mot varandra. De avgav samma ton och högtalarna svängde i fas med varandra. Ljudets våglängd var 0,80 m. I vilken eller vilka av punkterna A – F i figuren nedan kan man observera ett ljudminimum? Motivering krävs. (3p)

För att kunna mäta tjockleken av en tråd har du, snillrik som du är, konstruerat följande lab. Först lyser du med en laserpenna mot ett gitter med 500 linjer/mm. På en vägg 1,0 meter från gittret får du ett interferensmönster där avståndet mellan den mittersta ljusfläcken och den närmaste på sidan är 36 cm. Därefter monterar du tråden i mitten på en enkelspalt. När lasern riktas mot tråden blir avståndet mellan ljusfläckarna 1,7 cm. Hur tjock var tråden? (6p)

Har verkligen inte kommit någonstans med dessa, bara massa kvacksalveri. Skulle uppskatta hjälp väldigt mycket.

Mvh
2009-01-12, 14:33   #1198

plope

Medlem

plopes avatar

Registrerad: maj 2005

har lite problem nu, med simpel fysik A, tydligen är jag för onogrann men jag gillar inte principen att Rita tangenter istället för att räkna ut dom ifrån en funktion... men tydligen så vi skulle göra, och vi får ingen funktion så.. inte mycket val.

skulle rita en graf på detta, och sedan rita en tangent på mitten av sträckan dvs punk 0,355meter och tiden 0.8sekunder

t(sekunder)	s(meter)
0,0			0,00
0,1			0,013
0,2			0,035
0,3			0,066
0,4			0,107
0,5			0,156
0,6			0,214
0,7			0,280
0,8			0,355
0,9			0,440
1,0			0,532
1,1			0,635
1,2			0,744
1,24			0,790
ifrån den tangenten dar jag ut 2 värden, så långt ifrån varandra för att få en så bra som möjlig noggrannhet. jag valde

(0,50m - 0,20m) / (1,0s - 0,6s) = 0,75m/s
vilket stämmer ganska bra om man räknar med sekanten som tar i punkterna 0,7s och 0,9s

(0,744 - 0,532) - (0,9 - 0,7) = 0,16/0,2 = 0,8m/s

någon som förstår varför detta är för o noggrant när vi inte får använda oss av en funktion för att derivera fram en tangent

har jag tänkt fel någonstans? detta är inte ens avancerat ju...

Senast redigerad av plope 2009-01-12 klockan 14:39.
plope är inte uppkopplad
2009-01-12, 15:15   #1199

Zartax

Medlem

Zartaxs avatar

Varför tar du värden långt ifrån varandra? Om du vill ha tangenten i en punkt så borde värden, om dessa är relativt bra mätta, men 3 värdesiffror känns ju ok, NÄRA punkten ge bästa uppskattningen om tangenten nära punken. En derivata är ju tangenten i ett gränsvärde där avståndet från mätpunkterna till den intressanta punkten går mot noll.

Ett medelvärde mellan tangenterna i
0,7 0,280
0,8 0,355

och

0,8 0,355
0,9 0,440

borde ge bästa uppskattningen av tangenten i
0,8 0,355

Edit: Vilket är precis samma sak som
(0,744 - 0,532) - (0,9 - 0,7) = 0,16/0,2 = 0,8m/s

kom jag på.

Senast redigerad av Zartax 2009-01-12 klockan 15:20.
2009-01-12, 16:18   #1200

plope

Medlem

plopes avatar

Registrerad: maj 2005

precis, ska snacka med honom igen.

Kört fast på en annan fråga nu istället. En planka som är 2meter långt ligger på 2 bockar. plankan väger 4.8Kg = 4,8*9,82 = 47,136N

ena bocken är placerad 0.35m in ifrån vänster.
den andra bocken är placerad 0.60m in ifrån höger.

Alltså en bock på 0.35m och en bock på 1.4m

hur ska jag göra? antar att det har med vridmoment att göra alltså Kraften * längden. men ifrån vad?

hittar ingen formel, och kommer inte ihåg hur man ska räkna... så gissar mig fram.
om jag tar mitten på plankan till varje bock får jag:

någon som vet hur man ska räkna? formler vore upskattat enda formeln jag hittar i formel samlingen är M = Fr alltså vridmomentet är Kraften * längden(radien)
men då får jag ett svar i Nm och problem att få det till N då....

hade det varit en bock hade det inte varit några problem, men när det är 2 förstår jag verkligen inte hur jag ska göra

Senast redigerad av plope 2009-01-12 klockan 16:39.
plope är inte uppkopplad
Sök jobb