Konvertera inch och millimeter

Permalänk

Konvertera inch och millimeter

Hej!

Jag har fått så många olika svar nu att jag måste ställa min fråga här.

Är tum på svenska och inch på engelska samma mått?

Hur många inch är 2 mm?

Jag har fått uppgift om att 2 mm är 0.078740... inch. Han som utförde den här omräkningen säger att han har använt Google. Hur kan jag använda Google för denna omvandling för att själv verifiera hans påstående? I så fall skulle 2 mm kunna approximeras till 0.08 inch?

Hur många inch är då 2.54 mm?

Hur många mm är 0.1 inch då?

Han säger att 0.1 inch då skulle kunna vara 2.5 mm.

Vilken webbsida använder ni för att göra måttkonverteringar?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Googla "2mm to inch" så konverterar google åt dig.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Inch översätts som tum, men det finns en gammal svensk variant av tum, lite som famn, aln och alla dom måtten. Gamma sevnskl tum och internationell tum är inte lika stora, men den svenska varianten är utdöd sen länge

En tum = 25,4mm. Finns mer att läsa på http://en.wikipedia.org/wiki/Inch

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Tackar för svaren!

Nu vet jag hur han menar att han använde Google. Jag vet att man kan använda Google till sånt här men jag visste inte riktigt hur. Men angående Google, tror ni att Google räknar rätt? Jag hittade en liten webbapplikation på http://www.industrial-enclosures.com/html/conversion-mm-inch.... som kan konvertera fram och tillbaka mellan inch och millimeter. Enligt den så är 2 mm lika med 0.078738182 inch. Men Google hävdar att det är 0.0787401575 inch. Vem har rätt och vem har fel? Det är inte så stor skillnad men det verkar som att Google "avrundar" vid 0.078738 till 0.078740 av någon anledning.

Jag anade nog att det fanns någon "svensk" variant av inch. Kanske för att jag har läst det någonstans tidigare i skolan när vi hade en kurs där vi brukade konvertera mycket mellan tum och cm och mm. Det är tur att man har enats om en gemensam inch/tum längd.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

En internationell tum är definerad som 25,40 mm. Därför är 2 mm = 2 / 25,40 = 0,07874015748031496062992125984252 tum (enligt Windows egen miniräknare). Det lutar nog åt att Google räknar bättre i det här fallet.

Det verkar som att de inte har tillräcklig precision i sina uträkningar i den andra applikationen... men hur många decimalers noggrannhet behöver du?

Permalänk

Jag konverterade nu 2 mm till inch på http://www.convertunits.com/from/mm/to/inches och fick det att vara 0.0787401574804. Så både den och Google säger samma sak. Två mot en är övertygande nog för mig. Men annars hade den förstnämnda också rätt om bl.a. att 0.1 inch är 2.54 mm, så jag vet inte hur den fick 2 mm till att vara det konstiga värdet av 0.078738182 inch.

Hur som helst så vet jag nu hur jag ska få resten av mina svar. Jag måste ta reda på mer om kalkylatorn på Google, den är verkligen användbar. Tack för hjälpen grabbar!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
En internationell tum är definerad som 25,40 mm. Därför är 2 mm = 2 / 25,40 = 0,07874015748031496062992125984252 tum (enligt Windows egen miniräknare). Det lutar nog åt att Google räknar bättre i det här fallet.

Det verkar som att de inte har tillräcklig precision i sina uträkningar i den andra applikationen... men hur många decimalers noggrannhet behöver du?

Ja, precis, de har nog lite dålig precision i den första applikationen. Nej, alltså det behöver inte vara så noga egentligen, jag blev bara lite konfunderad över hur de får olika resultat. Det måste nog bero på olika precision.

1 tum är alltså definierad som 25,40 mm? Det måste nog stämma, för jag tror att vi fick lära oss i skolan att 1 tum är 2,54 cm, men omräknat till mm blir det 25,4 mm. Men ovan på allt så var jag osäker på om detta var den svenska tum eller den internationella (trodde den var enbart engelsk först).

FWIW, jag fick fram 0.078740157480314960629921259842519685 genom Calc 360, med bara några decimalers högre noggrannhet än Windows egen miniräknare.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Google är mycket användbart när man ska ta omvandla mått och längdenheter.
undrar du hur snabbt 45 miles per hour är?
Googla 45 mph in km/h

Om en amerikanare säger att han är 5 foot 10 inches lång,
googla 5 foot 10 inches in meter

Vikter, temperatur och valutor går också att konvertera med google.
Valutaexempel: 1000 usd in sek
Mycket användbart.

Permalänk
Medlem

2 millimeter = 0.078 740 157 48 inch

http://www.onlineconversion.com/length_common.htm

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Ja, precis, de har nog lite dålig precision i den första applikationen. Nej, alltså det behöver inte vara så noga egentligen, jag blev bara lite konfunderad över hur de får olika resultat. Det måste nog bero på olika precision.

1 tum är alltså definierad som 25,40 mm? Det måste nog stämma, för jag tror att vi fick lära oss i skolan att 1 tum är 2,54 cm, men omräknat till mm blir det 25,4 mm. Men ovan på allt så var jag osäker på om detta var den svenska tum eller den internationella (trodde den var enbart engelsk först).

FWIW, jag fick fram 0.078740157480314960629921259842519685 genom Calc 360, med bara några decimalers högre noggrannhet än Windows egen miniräknare.

Det lär ju räcka med 2 decimalers noggrannhet för det mesta.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så är hela det amerikanska måttsystemet en enda hög av avrundningar och ett mått i inch kan vara lite mer eller lite mindre än vad en direkt avrundning till t.ex. millimeter skulle visa, så jag är tveksam till om det verkligen behövs mer än kanske 4-5 decimalers noggranhet i något man gör som privatperson iallafall.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Enligt min erfarenhet så är hela det amerikanska måttsystemet en enda hög av avrundningar och ett mått i inch kan vara lite mer eller lite mindre än vad en direkt avrundning till t.ex. millimeter skulle visa, så jag är tveksam till om det verkligen behövs mer än kanske 4-5 decimalers noggranhet i något man gör som privatperson iallafall.

Det är nog bra jäkla svårt att uppnå att 4-5 decimalers noggrannhet som privatperson. Och framför allt dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det är nog bra jäkla svårt att uppnå att 4-5 decimalers noggrannhet som privatperson. Och framför allt dyrt.

Ja haha. Vid närmare eftertanke så blir det väldigt god noggrannhet. Jag får skylla på tidslaget

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.