Permalänk

Tusen lappen

På nästan alla andra sedlar är det ett sånt där silverstreck på dem men inte på tusen lappen, hur kommer det sig?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Tusen lappen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
På nästan alla andra sedlar är det ett sånt där silverstreck på dem men inte på tusen lappen, hur kommer det sig?

För några år sedan kom det en ny tusenlapp med ett sådant folieband, se http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9101. Den gamla tusenlappen har dock inte upphört att vara giltig. Samma sak gäller för femtiolappen som också finns i två versioner. Tidigare var det likadant med hundra- och femhundralapparna, men de gamla versionerna av dem upphörde att gälla för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det fortfarande är många gamla tusingar i omlopp är att så stora valörer rör sig väldigt långsamt. Tjugolappar, t.ex., byter ägare enormt mycket oftare än tusenlappar och kan därför snabbare bytas ut. Sedan är ju tusen fler än en, så det ska väl egentligen stå "tusen lapparna", alltså plural av "lappen"?

Permalänk
Avstängd

Om jag inte minns fel så har man haft förslag att ta bort tusenlappen helt och hållet. Kanske kan vara en anledning att man inte har genomfört bytet helt (än).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om jag inte minns fel så har man haft förslag att ta bort tusenlappen helt och hållet. Kanske kan vara en anledning att man inte har genomfört bytet helt (än).

Ja, nej, de håller ju på med en översyn av det där. Det har ju talats om fler tvåkronorsmynt, tjugokronorsmynt i stället för sedlar, tvåhundrakronorssedlar, avskaffad tusenlapp med mera. Vi får se hur mycket av det som blir verklighet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Ja, nej, de håller ju på med en översyn av det där. Det har ju talats om fler tvåkronorsmynt, tjugokronorsmynt i stället för sedlar, tvåhundrakronorssedlar, avskaffad tusenlapp med mera. Vi får se hur mycket av det som blir verklighet.

Där ser man, mer än vad jag visste.

Men inga jävla tjugokronorsmynt! Det jag stör mig mest på i Danmark. Plånboken väger ju ett ton.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem

Avskaffad femtioöring är det ju dessutom redan beslutat om, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Hörde om detta på radion nån gång.
var ruggit intresant att det är inte ofta man ser nån ellr man själv anväder en tusenlapp, men ändå tror jag det var typ 50% av alla svenska pengar som cirkulerar består av just dessa tusenlappar.
altså måste det va typ madrass sparare och krimminella som anväder sig av dessa.
skulle va roligt att lägga ner tusen lappen, vilket problem dessa ljusskygga mäniskor skulle få då.
banken skulle väll undra om man kom in och började växla stora summor pengar i tusenlappar.

Crippa: Vi har 20kr här i norge med och tycker det är sketa bra. pgr av att jag lägger alla mynt i en 1.5 liters flaska som man har skurit ett litet hål i(så man inte kan få ut dom igen).
Och det blir stor skillnad i pengar mängd sen när man äntligen har fylllt, tillskillnad i sverige.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Hade tio stycken i nummerordning en gång.

Är väl ett tecken på att de oftast kommer direkt från bank...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Det är bara pensionärer och svartjobbare som har tusenlappar!

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Ja, nej, de håller ju på med en översyn av det där. Det har ju talats om fler tvåkronorsmynt, tjugokronorsmynt i stället för sedlar, tvåhundrakronorssedlar, avskaffad tusenlapp med mera. Vi får se hur mycket av det som blir verklighet.

Den gamla tvåkronan är förövrigt fortfarande ett giltigt betalningsmedel som jag förstår det

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Hade tio stycken i nummerordning en gång.

http://img43.imageshack.us/img43/3939/dsc00175cch.th.jpg

Coolt

Min pappa har 20 femmor i nummerföljd... Varför behöll du inte dom?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja, det blir ju så med inflation m.m. att valörer behöver värderas om efter ett tag, dvs. vilka som ska finnas i omlopp för att göra kontanthantering så smidig som möjligt.

Annars verkar den här tråden vara ett SM i sär skriv ning.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Hade tio stycken i nummerordning en gång.

http://img43.imageshack.us/img43/3939/dsc00175cch.th.jpg

Är väl ett tecken på att de oftast kommer direkt från bank...

Det är väl inget, jag hade 5st med samma nummer en gång. Skämtåsido, så har jag fått spryllans nya sedlar från banken enstaka gånger, men aldrig kollat numret. De borde väl ligga i ordning då?

Den nya 1000kr sedeln är för övrigt riktigt cool, jämfört mot de andra sedlarna. Dock är det svårt att få tag på dessa. -Kanske bara gå till banken och be om att få växla till en?

Angående 50öringen som det talas om tråden om:
Jag själv minns när de tog bort 10öres myntet, och "alla" klagade på att butikerna då avrundade uppåt och höjde priserna. Detsamma kommer kanske bli med 50öringen. Jag tycker ändå 50öringen har gjort sitt idag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att 50öringen försvinner tycker jag bara är härligt, hatar verkligen det lilla myntet innerligt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

off-topic: Hur länge kommer man kunna växla in 50-öringar på banker?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eptk
Att 50öringen försvinner tycker jag bara är härligt, hatar verkligen det lilla myntet innerligt.

Jo det är verkligen värdelöst =P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
off-topic: Hur länge kommer man kunna växla in 50-öringar på banker?

Skulle satsa på att man har gott om tid.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Sen får man väl se vad som händer om Sverige skulle gå med i EMU. Här i Finland använder vi ju 5-centsmynt en hel del (motsvarande 50-öringen som skall tas bort?), och 2-eurosmynt som motsvarar 20-kronorsmynt.

När det gäller sedlar finns det ju förutom 100 € även 200 € och 500 €, så ifall det blir euro i Sverige lär det bli mera valörer. Sedan använder vissa länder också 1-centsmynt och 2-centsmynt, fast de tror jag inte man har någon användning av...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Sen får man väl se vad som händer om Sverige skulle gå med i EMU. Här i Finland använder vi ju 5-centsmynt en hel del (motsvarande 50-öringen som skall tas bort?), och 2-eurosmynt som motsvarar 20-kronorsmynt.

När det gäller sedlar finns det ju förutom 100 € även 200 € och 500 €, så ifall det blir euro i Sverige lär det bli mera valörer. Sedan använder vissa länder också 1-centsmynt och 2-centsmynt, fast de tror jag inte man har någon användning av...

Var i Frankrike för ett par år sedan i 2 veckor med ett par polare. Vi lirade poker med alla 1, 2 och 5 centare sista dagen för vi såg verkligen ingen användning för dem, alltid efter vi handlat så hade vi en massa kopparmynt och de väger ju massor när de blir många.
Dem hamnade tillslut i hotellets bössa för "rädda kattungarna" eller vad det nu var.

Permalänk
Medlem

Inga fler mynt tack... Hellre gå över till sedlar helt, tillbaka med tiokronors sedeln. Avskyr mynt så in i bomben då dom bara tar plats.

Ärligt, hur mycket pengar finns det inte i hemmen här i Sverige i mynt? Bara för att folk inte orkar bära omkring på dom. Samlas i burkar mm och används aldrig.

Och nu när bankerna tar betalt för att använda deras myntsamlings maskin grej så undviker folk det med. Vad är, 5% av totala beloppet dom tar?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karagoth
Var i Frankrike för ett par år sedan i 2 veckor med ett par polare. Vi lirade poker med alla 1, 2 och 5 centare sista dagen för vi såg verkligen ingen användning för dem, alltid efter vi handlat så hade vi en massa kopparmynt och de väger ju massor när de blir många.
Dem hamnade tillslut i hotellets bössa för "rädda kattungarna" eller vad det nu var.

Samma med storbrittanien, ett mynthelvete på jorden

1centare är verkligen något man bara får. 50öringar är inte på långa vägar lika jobbiga dock.

För sverige tyckerj ag det räcker gott och väl med 1 5 10 kr
Ska vi ha något extra onödigt mynt kan vi skaffa ett Pi mynt värt 314öre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Coolt

Min pappa har 20 femmor i nummerföljd... Varför behöll du inte dom?

För alla har ju självklart möjligheten att ha 10 000 bara liggandes för att det är en cool grej

Permalänk
Medlem

Mytet med värdet Pi hade varit grymt coolt. Det röstar jag på!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Då ska vi fasen ha ett e mynt med.

Alltid lika roligt när man har varit utomlands några veckor, gärna i länder med euro, plånboken ser ut som en rund boll för den är fylld av värdelösa mynt som man sedan har liggandes i någon burk, samlingen växer för varje år.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Entusiast

Avskaffa gärna 50-öringen. De är bara irriterande. Sen hoppas jag verkligen inte att de byter ut 20-lappen mot ett mynt. Bättre att göra tvärt om och återinföra 10-lappen. Sedlar är oändligt mycket smidigare att hantera.
Jag ha en väldigt liten plånbok för jag hatar att ha en stor kloss i bakfickan. Därför hamnar alla mynt löst i fickan där de bara är ivägen.
Var i Spanien för ett par månader sedan och gissas vad mycket kopparskrot man fick fickorna fulla av.
Du borde ta bort alla kapparmynten helt och skala ner lite på de större mynten.
Det är en av de främsta anledningarna till att jag är emot euron som valuta. Alla dessa jävla mynt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Testpilot

Zotamedu: jag håller helt med, Eurons största nackdel är att det blir fler mynt.

Anledningen till mynten är dock att dom är billigare, sedlar kostar mycket mer i längden eftersom dom inte håller för allt slitage.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast

Någon borde göra en livscykelanalys på det där.
Mynt är ju tyngre att transportera runt vilket borde påverka en del.
Sen kan man slänga in en motion att stora delar av mynten borde avskaffas av miljöskäl.
Risken är bara att det blir tvärt om...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

en 20:a håller i ungefär 1 år.
Mynt håller längre än deras användning innan de blir bortplockade som giltliga mynt

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Det finns två olika tusenlappar, en gammal utan folieband och en ny som har folieband. Alla gamla tusenlappar i cirkulation som kommer in makuleras.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Testpilot

Vi borde övergå till plastsedlar
http://en.wikipedia.org/wiki/Polymer_banknote

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]