Permalänk

Insnöad och ersättning

Nu i snöyran så har jag och min flickvän problem med att ta oss in till stan (bor långt ute på landet). Jag tänkte bara höra med er här fall ni vet hur det fungerar ifall vi blir insnöade eller att bilen fastnar i snödrivorna...blir man helt utan lön den dagen eller finns det någon klausul där man har rätt till sin lön om man själv inte kan styra orsaken till att man inte kan komma in till arbetet, force majeure eller något i den stilen?

Vi arbetar för kommunen kan jag tillägga

Permalänk
Medlem

Re: Insnöad och ersättning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
Nu i snöyran så har jag och min flickvän problem med att ta oss in till stan (bor långt ute på landet). Jag tänkte bara höra med er här fall ni vet hur det fungerar ifall vi blir insnöade eller att bilen fastnar i snödrivorna...blir man helt utan lön den dagen eller finns det någon klausul där man har rätt till sin lön om man själv inte kan styra orsaken till att man inte kan komma in till arbetet, force majeure eller något i den stilen?

Vi arbetar för kommunen kan jag tillägga

Det är lite som "hunden åt upp min hemläxa" dvs helt meningslöst. Det är er uppgift att vara på er arbetsplats på utsatt tid. Verkar det som att ni blir insnöade så får ni påbörja resan mot arbetet 2-3h tidigare t.ex. så ni hinner. Arbetsgivaren har inget ansvar över vädret.

Force majeure gäller givetvis inte för lite snöfall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Ähh, gör hela situationen till något minnesvärt istället. Att vara insnöad kan ju vara sjukt mysigt )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Ähh, gör hela situationen till något minnesvärt istället. Att vara insnöad kan ju vara sjukt mysigt )

Mysigt? Visst. Men sju-åttahundra kronor mysigt? Nja...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Insnöad och ersättning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är lite som "hunden åt upp min hemläxa" dvs helt meningslöst. Det är er uppgift att vara på er arbetsplats på utsatt tid. Verkar det som att ni blir insnöade så får ni påbörja resan mot arbetet 2-3h tidigare t.ex. så ni hinner. Arbetsgivaren har inget ansvar över vädret.

Force majeure gäller givetvis inte för lite snöfall.

Vilket i sig är helt skadat.
Jag håller visserligen med, det är ens eget ansvar att vara på jobbet. Men om man sätter det åt sidan en aning så är det ju värt att fundera på.

Nu i dagarna har ju flera av lokaltrafikerna i landet till och med dragit in resegarantin. Kalla mig konstig men det är ju inte mycket till garanti om det bara är att dra in den när det blir för krångligt. Lägger man sedan till att länstrafiken på många håll och SJ, statligt på sitt sätt som det är, inte ens har vett nog att ha planer för detta.

Vi bor i ett nordiskt land, med vinterklimat, men lite snö och halva landets lokaltrafik står och gastar "oh crap, hur kunde det här hända" i kör. Och detta samtidigt som länder så som Schweitz, Österrike med flera säkerligen har bekymmer, men inte mer än att de klarar sig utan transport-katastrofer. Hur går det till? Det är ju knappast som att snö är något nytt fenomen här uppe.

Och även om det nu är mycket värre än vanligt i år så händer ju detta varje år. Det är ju som att ansvariga för trafik och vägar lider av någon sorts kollektiv villfarelse om att snö bara faller norr om Sundsvall där folk ändå har vett nog att hantera problemen som uppstår.

Så visst, man ansvarar själv för att vara på jobbet. Men vägverk, banverk, tåg och bussbolag ansvarar för att sköta sina jobb också... Men bara om det inte blir för kallt, för då är det krångligt och kostar mer än det smakar... så då är det bättre om man bara låter bli?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Insnöad och ersättning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vilket i sig är helt skadat.
Jag håller visserligen med, det är ens eget ansvar att vara på jobbet. Men om man sätter det åt sidan en aning så är det ju värt att fundera på.

Nu i dagarna har ju flera av lokaltrafikerna i landet till och med dragit in resegarantin. Kalla mig konstig men det är ju inte mycket till garanti om det bara är att dra in den när det blir för krångligt. Lägger man sedan till att länstrafiken på många håll och SJ, statligt på sitt sätt som det är, inte ens har vett nog att ha planer för detta.

Vi bor i ett nordiskt land, med vinterklimat, men lite snö och halva landets lokaltrafik står och gastar "oh crap, hur kunde det här hända" i kör. Och detta samtidigt som länder så som Schweitz, Österrike med flera säkerligen har bekymmer, men inte mer än att de klarar sig utan transport-katastrofer. Hur går det till? Det är ju knappast som att snö är något nytt fenomen här uppe.

Och även om det nu är mycket värre än vanligt i år så händer ju detta varje år. Det är ju som att ansvariga för trafik och vägar lider av någon sorts kollektiv villfarelse om att snö bara faller norr om Sundsvall där folk ändå har vett nog att hantera problemen som uppstår.

Så visst, man ansvarar själv för att vara på jobbet. Men vägverk, banverk, tåg och bussbolag ansvarar för att sköta sina jobb också... Men bara om det inte blir för kallt, för då är det krångligt och kostar mer än det smakar... så då är det bättre om man bara låter bli?

Vet du att restiden är längre än vanligt är det DITT ansvar att påbörja den tidigare.

Lokaltrafikerna i den södra halvan verkar tycka att det är enklare att upphäva resegarantin tillfälligt med hänvisning till att allt för tillfället räknas till Force Majeure.

Intressant att bara lämpa över problem på de som är ansvariga för driften av något. Att folk inte klarar av att anpassa sig till ändrade förhållanden (snö på vägen) och att det därmed händer en massa saker som normalt inte händer är det driftansvarigas fel?

Intressant även det här med "för kallt", inte hade lokaltrafiken några problem när temperaturerna var under -40 här för ca 10 år sedan.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är kul är att det verkar som ingen blir upprörd när de som jobbar på t.ex. SL inte gör sitt jobb, medan många andra yrkesgrupper får stora löpsedlar och allmänt hat kommer fram. Med SL blir folk sura men folk verkar ha någon slags förståelse av oförklarliga skäl.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Insnöad och ersättning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Vet du att restiden är längre än vanligt är det DITT ansvar att påbörja den tidigare.

Lokaltrafikerna i den södra halvan verkar tycka att det är enklare att upphäva resegarantin tillfälligt med hänvisning till att allt för tillfället räknas till Force Majeure.

Intressant att bara lämpa över problem på de som är ansvariga för driften av något. Att folk inte klarar av att anpassa sig till ändrade förhållanden (snö på vägen) och att det därmed händer en massa saker som normalt inte händer är det driftansvarigas fel?

Intressant även det här med "för kallt", inte hade lokaltrafiken några problem när temperaturerna var under -40 här för ca 10 år sedan.

Javisst är det ens eget ansvar, det håller jag som jag sagt med om fullständigt. Men som jag också sa att om man sätter det åt sidan ett tag och funderar på situationen så är den ju helt skadad.

Som du säger
"Lokaltrafikerna i den södra halvan verkar tycka att det är enklare att upphäva resegarantin tillfälligt med hänvisning till att allt för tillfället räknas till Force Majeure."
Så om någons enda sätt att ta sig till jobbet stängs av p.g.a. Force Majeure så borde ju även frånvaron från jobbet räknas dit. Tycker jag iallafall. Visst kan man påbörja resan tidigare, men hur mycket tidigare är då rimligt för att säga att man gjort det man kan? 1 timme extra? 2? Om tåg/buss är ett okänt antal timmar försenade hur lång tid är det rimligt att begära att man ska stå och frysa?

Och på vilket sätt skulle det inte vara driftansvarigas fel? De har i och med att man köpt färdbeviset gått med på att leverera en tjänst, så hur är det inte deras ansvar att faktiskt leverera den? Du säger att folk inte kan anpassa sig, men varför kan då inte trafik-bolagen det, det är ju trots allt de helt frivilligt tagit på sig ansvaret och som ska leverera transporten. Det är ju ingen som tvingar dem att sälja biljetter.

Visst, har man en bil eller annat sätt att ta sig till jobbet så får man ju använda det, men när man inte har det? Rent hypotetiskt, vart går gränsen där man kan säga att man har gjort det man kan för att vara på jobbet men det var inte möjligt att ta sig dit? Och vad gör man då, sjukanmäler sig trots att man inte är sjuk?

Jag tycker bara att om företag kan ta sig ur sitt leveransansvar trots mottagen betalning så borde man som anställd kunna göra samma sak på samma grunder. Jag finner det otroligt märkligt hur det hycklas med att privatpersoner alltid ska ha fullständigt ansvar oavsett omständigheter medan företag kan rycka på axlarna år efter år och dra en "ups... men det är inte vårat fel" och ingen tycker det är något konstigt med det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Hur kan man tro att arbetsgivaren ska ersätta en? Denne är ju lika mycket förlorare som den insnöade arbetaren! Däremot, i landet med världens högsta skatter, både borde arbetsgivare och arbetstagare begära ersättning av kommunen, etc, om det inte är plogat och snön bortforslad. I princip alltså. I verkligheten skulle det inte funka. Vi betalar ju inte skatt för att få något för den...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det jag tycker är kul är att det verkar som ingen blir upprörd när de som jobbar på t.ex. SL inte gör sitt jobb, medan många andra yrkesgrupper får stora löpsedlar och allmänt hat kommer fram. Med SL blir folk sura men folk verkar ha någon slags förståelse av oförklarliga skäl.

Ja verkligen! Om SL tar ut tågset från 1909 för att ploga Roslagsbanan så berättar det något som byggkvalitén på dagens prylar. Detta är inte unikt för vinter utan gäller året runt; "vagnfel", "vagnbrist", dörrfel på bussar, etc, är mycket vanligt.

Hur SL har mage att ha "krismöte" i februari och dessutom efter kaoset är obegripligt. Att de inte sänker priset! Det skulle en riktig privat aktör tvingas göra. SJ och SL verkar ha glömt hur man löser hundraårsgamla problem.

Det är nästan komiskt. Kan någon berätta för mig vad det är som är så "extremt" med dagens väder? Det är -20 och klart. Ingen blåst. Kommun, SL och SJ har haft ett dygn på sig att skotta. Det är absolut inget märkligt med vädret. Störningar i trafiken är förvisso inte heller något märkligt, men att stänga av spårtrafik är ju skrattretande. Jag vet inte hur tvärbanan har det, men för tunnelbanan är ju alla linjer söder om söder avstängda, och på gröna linjen även västerut. Roslagsbanan är avstängd. Huh? Vi talar alltså om tunnelbana och riktig järnväg, inte några spårvagnar. Vi talar om motorvagnar som väger mellan 20 och 230 ton olastade, med 0,5-4 megawatts effekt. Det beror alltså inte på klenhet. Felen beror på att SL-personalen inte gör sitt jobb. Det beror på att man har fåniga miljöpolicys och inte kortsluter bansträckor för att smälta is i växlar som man gjorde förr. Det dummaste jag hörde var att snön lägger sig på strömskenan. Huh? Det problemet löstes rent tekniskt när tunnelbanan prospekterades. Vidare beror det på att andra saker är underdimensionerade som reglerteknisk utrustning, dörrmekanik o.dyl. Smäck, även kallat. Samma sak med SLs blåa bussar. Smäck. Har alltid varit, kommer alltid att vara smäck. Motorsvag med idiotiskt konstruerade dörrar.

Jag håller verkligen med om att vi är så in i vassens dåliga på att ställa SL till svars. Varför accepterar folk att tunnelbanan är sen mer ofta än sällan? Detta gäller nu inte bara vinter, utan generellt. En tunnelbanas signum är absolut punktlighet. Förutom i Stockholm, förstås. Men SL "löser" problemet genom att inte rapportera förseningar på under tre minuter för att fila på statistiken. Tre minuter låter inte mycket, men det är det. Det vet alla som ska möta anslutande tåg eller bussar.

Givetvis ska man ha förståelse för att "snökaos" kan orsaka störningar i trafiken, men detta är inte snökaos. Det är normal vinter. Må vara att det var tiotals år sedan vi hade en "normal" vinter. Att vidare "räkna med störningar" är knäppt. Det är som att inte räkna med problem och köra på som vanligt. Det är givetvis problem man ska förbereda sig på från SLs håll, inte kapitulera inför störningar. Och hur kan man stänga av linjer?

Om man inte skottar och inte kör trafik så ökar problemet. Det finns ett och endast ett verkligt beprövat sätt att hålla järnväg igång. Det går ut på att hålla järnväg igång! Rost, smuts, damm, snö, etc, plöjs och slits bort av tågtrafiken. Att minska trafiken är att öka problemen. Har man problem med isbildning på räls och strömskena så kortsluter man. Vidare kan alla lok och motorvagnar med minsta självaktning utrustas med plogar. Det gäller inte de nya vagnarna i tunnelbanan eller X2000. Men så är det ju inte riktiga tåg heller utan något plastigt lättviktssubstitut.

Edit: Det skulle vara intressant att veta om man kör med kortslutna bansträckor fortfarande. Att man inte gör det, är bara en gissning från min sida, jag vet inte säkert.

Vad kommer härnäst? Infrysta isbrytare?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Force majeure går väl använda till den graden att man slipper bli stämd av arbetsgivaren för kontraktsbrott? Man har tagit på sig ett arbete som man inte sedan utför. (I sverige handlar det snarare om sparken istället för stämning.)

Inom en viss industri så vet jag om ett företag som skulle hämta en färskvara, men p.g.a. vägarna så kunde de ej göra det. Men detta företag hade ett kontrakt, vilket innebar att de ändå fick betala för färskvaran som kasserades.
*edit*
Visst företaget skulle kunna göra en civilrättslig process, men så extremt dåliga var inte vägarna, så de skulle vinna en sådan.

Annars tycker jag det inte är konstigt att stora infrastrukturfel uppdagas just nu, precis som att en massa hustak också kollapsar. På de järnvägsnätet som jag brukar använda så är signalfel det vanligaste felet som jag har varit med om, och då kvittar det hur bra plogat eller om loket är dieseldrivet.

Att kollektivtrafiken ska hållas ansvarig så visst till en viss grad, men ser man rent ekonomisk så skulle det inte gå för alla. Jag syftar främst på bussar, men även tågen. Och det är inte alltid samma person som äger tågen som vägnäten, t.ex. norska NSB.

Jag tror mycket på att försöka göra det generellt så bra som möjligt, om det någon enstaka gång innebär att en bana blir inställd så får det bli. Jag tycker dock det har gått till rejäl överdrift nu.
Men ändå det var som sagt länge sedan vi hade något som kunde kallas för "vinter" och jag tror att många brister nu kommer uppdagas, precis som med hustaken.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vad kommer härnäst? Infrysta isbrytare?

Nästan iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Ja verkligen! Om SL tar ut tågset från 1909 för att ploga Roslagsbanan så berättar det något som byggkvalitén på dagens prylar. Detta är inte unikt för vinter utan gäller året runt; "vagnfel", "vagnbrist", dörrfel på bussar, etc, är mycket vanligt.

Hur SL har mage att ha "krismöte" i februari och dessutom efter kaoset är obegripligt. Att de inte sänker priset! Det skulle en riktig privat aktör tvingas göra. SJ och SL verkar ha glömt hur man löser hundraårsgamla problem.

Det är nästan komiskt. Kan någon berätta för mig vad det är som är så "extremt" med dagens väder? Det är -20 och klart. Ingen blåst. Kommun, SL och SJ har haft ett dygn på sig att skotta. Det är absolut inget märkligt med vädret. Störningar i trafiken är förvisso inte heller något märkligt, men att stänga av spårtrafik är ju skrattretande. Jag vet inte hur tvärbanan har det, men för tunnelbanan är ju alla linjer söder om söder avstängda, och på gröna linjen även västerut. Roslagsbanan är avstängd. Huh? Vi talar alltså om tunnelbana och riktig järnväg, inte några spårvagnar. Vi talar om motorvagnar som väger mellan 20 och 230 ton olastade, med 0,5-4 megawatts effekt. Det beror alltså inte på klenhet. Felen beror på att SL-personalen inte gör sitt jobb. Det beror på att man har fåniga miljöpolicys och inte kortsluter bansträckor för att smälta is i växlar som man gjorde förr. Det dummaste jag hörde var att snön lägger sig på strömskenan. Huh? Det problemet löstes rent tekniskt när tunnelbanan prospekterades. Vidare beror det på att andra saker är underdimensionerade som reglerteknisk utrustning, dörrmekanik o.dyl. Smäck, även kallat. Samma sak med SLs blåa bussar. Smäck. Har alltid varit, kommer alltid att vara smäck. Motorsvag med idiotiskt konstruerade dörrar.

Jag håller verkligen med om att vi är så in i vassens dåliga på att ställa SL till svars. Varför accepterar folk att tunnelbanan är sen mer ofta än sällan? Detta gäller nu inte bara vinter, utan generellt. En tunnelbanas signum är absolut punktlighet. Förutom i Stockholm, förstås. Men SL "löser" problemet genom att inte rapportera förseningar på under tre minuter för att fila på statistiken. Tre minuter låter inte mycket, men det är det. Det vet alla som ska möta anslutande tåg eller bussar.

Givetvis ska man ha förståelse för att "snökaos" kan orsaka störningar i trafiken, men detta är inte snökaos. Det är normal vinter. Må vara att det var tiotals år sedan vi hade en "normal" vinter. Att vidare "räkna med störningar" är knäppt. Det är som att inte räkna med problem och köra på som vanligt. Det är givetvis problem man ska förbereda sig på från SLs håll, inte kapitulera inför störningar. Och hur kan man stänga av linjer?

Om man inte skottar och inte kör trafik så ökar problemet. Det finns ett och endast ett verkligt beprövat sätt att hålla järnväg igång. Det går ut på att hålla järnväg igång! Rost, smuts, damm, snö, etc, plöjs och slits bort av tågtrafiken. Att minska trafiken är att öka problemen. Har man problem med isbildning på räls och strömskena så kortsluter man. Vidare kan alla lok och motorvagnar med minsta självaktning utrustas med plogar. Det gäller inte de nya vagnarna i tunnelbanan eller X2000. Men så är det ju inte riktiga tåg heller utan något plastigt lättviktssubstitut.

Edit: Det skulle vara intressant att veta om man kör med kortslutna bansträckor fortfarande. Att man inte gör det, är bara en gissning från min sida, jag vet inte säkert.

Vad kommer härnäst? Infrysta isbrytare?

Ja jag börjar undra. För jag satt och tänkte på detta idag, kan ju knappast vara svårt att bli av med is i växlar/spår osv, som du säger kan man ju utnyttja elektricitet till detta. Senast idag på vägen hem från föreläsning var pendeltågen 45 minuter försenade, och en av linjerna gick bara halva linjen. Detta efter att jag åkt gröna linjen där tågen inte verkade gå speciellt långt ut från innerstan. Undra vad som skulle hända om alla yrkesgrupper kunde år efter år strunta i sitt arbete under några månader om året.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag blir smått förbannad när jag tänker på det här. Jag har bara bott nästan hela mitt liv i Sverige och det är väl knappast någon slump att jag känner till att det på vintrarna kan bli lite kallt ibland och att det även kan snöa då och då. Som de flesta andra svenskar är jag väl rustad för vintervädret när det kommer och det förvånar mig oerhört att detsamma inte gäller kommuner och företag. År efter år läser jag samma rubriker om snökaos och mer eller mindre svåra störningar i vitala samhällsfunktioner. Det är givetvis inte så att det på alla samhällsnivåer saknas brist på insikt om det svenska klimatet. Problemet är att man rustar för ett genomsnittsväder, då det vore alldeles för dyrt att rusta för extremfallet. Det är ju trots allt inte extremvinter många dagar om året (oftast), så när det väl smäller är det bara att låtsas som att det är sånt som händer och låta någon annan ta smällen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja jag börjar undra. För jag satt och tänkte på detta idag, kan ju knappast vara svårt att bli av med is i växlar/spår osv, som du säger kan man ju utnyttja elektricitet till detta. Senast idag på vägen hem från föreläsning var pendeltågen 45 minuter försenade, och en av linjerna gick bara halva linjen. Detta efter att jag åkt gröna linjen där tågen inte verkade gå speciellt långt ut från innerstan. Undra vad som skulle hända om alla yrkesgrupper kunde år efter år strunta i sitt arbete under några månader om året.

tågen går knappt utanför innerstan. gullmars söderut och liljeholmen västerut.. samt thorhildsplan norrut.. så i 2 av fallen en station utanför tullarna.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag blir smått förbannad när jag tänker på det här. Jag har bara bott nästan hela mitt liv i Sverige och det är väl knappast någon slump att jag känner till att det på vintrarna kan bli lite kallt ibland och att det även kan snöa då och då. Som de flesta andra svenskar är jag väl rustad för vintervädret när det kommer och det förvånar mig oerhört att detsamma inte gäller kommuner och företag. År efter år läser jag samma rubriker om snökaos och mer eller mindre svåra störningar i vitala samhällsfunktioner. Det är givetvis inte så att det på alla samhällsnivåer saknas brist på insikt om det svenska klimatet. Problemet är att man rustar för ett genomsnittsväder, då det vore alldeles för dyrt att rusta för extremfallet. Det är ju trots allt inte extremvinter många dagar om året (oftast), så när det väl smäller är det bara att låtsas som att det är sånt som händer och låta någon annan ta smällen.

Största problemet är ju att de räknar under nollgradigt som extremvinter. Tycker inte det är så extremt väder denna vinter, okej, det är kallt under längre period än det varit de senaste åren, men det är ju fortfarande varken "snökaos" eller "extrem väderlek" som SL har slängt sig med senaste veckan. Självklart är det ekonomiskt riktigt att rusta för något slags medel, men då måste ju medelvärdet ligga på en rimlig nivå, nu har de i flera år verkar tro att det skall va +20 hela vintern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
tågen går knappt utanför innerstan. gullmars söderut och liljeholmen västerut.. samt thorhildsplan norrut.. så i 2 av fallen en station utanför tullarna.

Mm, som jag trodde. Jag läste inte deras meddelanden så mycket då jag bara skulle ta mig odenplan till s:t eriksplan för att ta mig vidare till tågen. Får bli direktbussen imorn igen, tar mig 20 minuter längre tid att ta mig dit jag skall, men sannolikheten att jag kommer fram är iaf högre.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

tror ni någon lär sig något av detta oväder?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Största problemet är ju att de räknar under nollgradigt som extremvinter. Tycker inte det är så extremt väder denna vinter, okej, det är kallt under längre period än det varit de senaste åren, men det är ju fortfarande varken "snökaos" eller "extrem väderlek" som SL har slängt sig med senaste veckan. Självklart är det ekonomiskt riktigt att rusta för något slags medel, men då måste ju medelvärdet ligga på en rimlig nivå, nu har de i flera år verkar tro att det skall va +20 hela vintern.

Mm, som jag trodde. Jag läste inte deras meddelanden så mycket då jag bara skulle ta mig odenplan till s:t eriksplan för att ta mig vidare till tågen. Får bli direktbussen imorn igen, tar mig 20 minuter längre tid att ta mig dit jag skall, men sannolikheten att jag kommer fram är iaf högre.

bussarna gick sådär... när man väl kom på en av ersättningsbussarna så tog det 1 timme att åka en sträcka som normalt tar ca 10 min .

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
tror ni någon lär sig något av detta oväder?

Jag är övertygad om att viktiga slutsatser kommer dras av viktiga personer. Felaktiga slutsatser...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
tror ni någon lär sig något av detta oväder?

De hittar felen och åtgärdar dessa. Angående lära sig något, nja visst det kanske prioriteras bättre. (d.v.s. satsas mer pengar på underhåll)

Att leta upp intermittenta fel som bara uppstår i en udda miljö, är skitsvårt om denna miljön inte enkelt går att återskapa. Så tar vi järnvägsnätet så är det inte konstigt att felen nu visar sig.
Det är skitlätt att säga efteråt att de skulle lägga ner mer tid på att leta upp fel, som inte visade sig när vädret var bättre.

Sedan visst kostar förseningarna samhället en hel del pengar, men det är inte samma pengar som kollektivtrafiken skulle behöva satsa för att minska förseningar. Alltså är det svårt att motivera att det behövs satsas mer pengar innan något händer.

*edit*
Alltså järnvägsnätet etc blir slitet, det uppstår småfel som inte är något problem när miljön är "bra". Går det då väldigt många år utan att någon extrem försämring av miljön uppstår, ja då kan det blir lite småfel här och var. Som är förbaskat svåra att upptäcka. När sedan miljön chockartat förändras, ja då uppstår det en "liten katastrof". Det blir fel överallt, eller rättare sagt de intermittenta felen visar sig.
Folk kommer då gnälla på att de hade snålat in för mycket på underhåll, inte tänkt på att klimatet kunde bli dåligt etc. Men sanningen bakom problemet är mer komplicerat än så.

Nu är jag såklart för att de verkligen ska satsa på underhåll, att våran storstad blev nästan utslagen av det här fjuttiga vintern är en katastrof. Men jag inser att problemet inte bara beror på indragningar. För att leta upp intermittenta fel är grymt svårt och kostsamt, det är oftast bättre att det blir ett "riktigt fel".

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tack för svaret, då vet jag att jag kommer att torska en dagslön ifall vi blir totalt insnöade.

Däremot kan jag svara er som skrivit "kör ett par timmar tidigare" att det absolut inte spelar någon roll om jag börjar körsträckan klockan 03.00 eller 06.30 på morgonen. Är man insnöad så är man, och kommunen prioriterar inte mindre landsortsvägar som den jag bor på.

Permalänk
Medlem

Tja, för säkert svar så fråga din arbetsgivare. Att problemet är större idag än "förr" beror mycket på att då fanns jobben där man bodde och man gick till jobbet oavsett väder. Så är det inte idag...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag är övertygad om att viktiga slutsatser kommer dras av viktiga personer. Felaktiga slutsatser...

Alltså slutsatsen blir:
"Phu nu är det över och det lär inte bli vinter igen på minst 1år, nu kan vi slappna av"

Permalänk

Problemet verkar vara inkompetens, inkompetens som får fortleva eftersom det inte finns någon som helst piska och en väldigt, väldigt liten morot. Det känns som att det hela har blivit någon slags nedåtgående spiral för SL: det finns ingenting att tjäna för dem att göra förändringar. De får sina miljarder vad de än gör: lokaltrafiken är det enda praktiska alternativet för hundratusentals människor. Även de allra minsta förbättringarna kostar pengar och resurser (exempelvis bör samtliga involverade chefer sparkas: de få som är bra nog kan de gott återanställas senare).

Ironiskt nog så känns det som att någon form av galen överstatlighet är precis vad som behövs: om det är någon gång staten bör kontrollera marknaden så är det i extrema dödlägen likt detta. Stäm, köp, sparka, befria, sälj.

Vi behöver inte reformera samma halvstatliga odjur om och om igen. Det är konservatism som är det största problemet: idén att det som nästan fungerar inte kan bli bättre. Någon fullständig liberalisering lär aldrig hända (det är för osvenskt), då är ett mer radikalt val att föredra.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det borde vara väldigt enkelt.
Kan man inte ta sig till jobbet borde arbetsgivaren kunna skicka räkningen för bortfallet till det berörda trafikbolaget. Det borde ge ett rätt skapligt initiativ till att göra det jobb de tagit på sig att göra. Då ska det en del till innan det blir värt det att bara skita i det.

Normalt sett så behöver ju inte företag betala inkomstbortfall m.m. utan bara ersätta vad folk för tjänsten som inte fungerat. Men lokaltrafik är inte bara vilken tjänst som helst. Det är en vital och i många fall kritisk samhällsfunktion, speciellt i denna tidsålder av pendlande. Att detta då ska åtföljas av ett ansvar som matchar vikten av det dem gör tycker jag är naturligt.

Dåligt väder = åk tidigare känns naturligt, att dessutom behöva ha en helt fristående backup till att åka tidigare känns inte ok. Jag menar om jag ändå ska behöva ha en bil för att jag inte kan lita på lokaltrafiken så vad är då poängen med att använda lokaltrafiken från början?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det borde vara väldigt enkelt.
Kan man inte ta sig till jobbet borde arbetsgivaren kunna skicka räkningen för bortfallet till det berörda trafikbolaget. Det borde ge ett rätt skapligt initiativ till att göra det jobb de tagit på sig att göra. Då ska det en del till innan det blir värt det att bara skita i det.

Normalt sett så behöver ju inte företag betala inkomstbortfall m.m. utan bara ersätta vad folk för tjänsten som inte fungerat. Men lokaltrafik är inte bara vilken tjänst som helst. Det är en vital och i många fall kritisk samhällsfunktion, speciellt i denna tidsålder av pendlande. Att detta då ska åtföljas av ett ansvar som matchar vikten av det dem gör tycker jag är naturligt.

Dåligt väder = åk tidigare känns naturligt, att dessutom behöva ha en helt fristående backup till att åka tidigare känns inte ok. Jag menar om jag ändå ska behöva ha en bil för att jag inte kan lita på lokaltrafiken så vad är då poängen med att använda lokaltrafiken från början?

Då kan väl arbetsgivaren lika gärna kräva att du måste ha tillgång till egen bil för att ta dig till jobbet. Det är och kommer aldrig bli arbetsgivarens ansvar hur du tar dig till jobbet. Ska arbetsgivaren behöva processera för att få pengar av en annan part som DU valt som ditt transportmedel?

Givetvis inte. Givetvis kan man ta sig till jobbet även om det är lite snöfall. Man får planera sin tid helt enkelt. Det är din uppgift att välja korrekt färdmedel för att ta dig till arbetsplatsen. SJ/SL tillhandahåller en tjänst, är man inte nöjd med tjänsten pga förseningar så använder man sig inte av tjänsten utan väljer andra färdmedel. På det sättet påverkar man marknaden att lösa problemen.

Det finns överhuvudtaget ingen logisk möjlighet att få till ett fungerande system där ett företag kan kräva ett annat företag för inkomstbortfall för att det företaget inte kan tillhandahålla en tjänst till deras arbetare.

*** EDIT ***

Liten sidnotis:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3532513.ece

samt:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1980...

http://avisen.dk/nu-lammer-sneen-danmark_121988.aspx

Kan det finnas andra anledningar än att SJ och SL är ondskan personifierad och inte kan sköta sitt arbete när man kan notera samma sak i våra grannländer?

*** EDIT 2 ***

Ska de personer som förlitar sig på t.ex. bilen som färdmedel kanske kunna kräva ersättning för att bilen inte startar pga kylan också?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
http://pici.se/pictures/EDlTnaYTy.png

Fast i detta fall tycker jag det är helt i sin ordning. SL behöver få förklarat för sig att vi faktiskt har vinter en gång per år.

Captain Obvious hjälper dem som inte är så smarta...

...

Jag tycker dock att den största ilskan bör falla på SL för deras slappa attityd när tunnelbana, etc, borde utan störningar. De registrerar helt enkelt inte förseningar på mindre än 3-5 minuter, trots att en försening i den storleken skulle kunna bli en förstasidesnyhet i Tokyo. Och vi har en del att skylla på oss passagerare själva också. Vi är synnerligen inkompetenta tunnelbaneåkare. Vi kan åka rulltrappa (nästan) och är jättestolta över det, men det har inte slagit någon hur man faktiskt beter sig i tunnelbana eller på en buss. SL kan inte heller bygga stationer på ett riktigt sätt utan lever i den enkla villfarelsen att öppna ytor alltid är bra.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Tror verkligen folk på allvar att arbetsgivaren ska ersätta en? Vad är det rimliga i det? Arbetsgivaren är ju den stora förloraren, tillsammans med dig! Det är ju den som dabbat sig som ska hosta upp ersättning, stupid! Alltså SL/SJ/SAS/whatever, transportbolag som misslyckas med det som de finns till för.

Jag förstår inte heller varför folk är så upprörda nu? Självklart är det oacceptabelt att trafiken står stilla på grund av vanlig djälva vinter, men jag lovar att samhällskostnaden är mycket högre resten av året när SL (nu talar jag bara om min direkta erfarenhet, alltså SL) smådabbar sig hela tiden och ljuger om det. Felbyggda stationer, förljugen statistik och låg trafiktäthet (5-7 minuter i tunnelbanan rusningstid, barockt). Men vi trafikanter är ena riktiga idioter också som borde ha spöstraff.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Då kan väl arbetsgivaren lika gärna kräva att du måste ha tillgång till egen bil för att ta dig till jobbet. Det är och kommer aldrig bli arbetsgivarens ansvar hur du tar dig till jobbet. Ska arbetsgivaren behöva processera för att få pengar av en annan part som DU valt som ditt transportmedel?

Ja, det är väl rimligare att man själv tar det med transportbolaget. Som du säger har arbetsgivaren ingenting med saken att göra. Jag fattar inte heller varför folk tror att arbetsgivaren - som ju är en förlustpart precis som du - ska ersätta eller betala? Det vi kan och borde göra är att skicka "Baltic Inkasso" på SL, SJ eller kommunerna som inte skottar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Givetvis inte. Givetvis kan man ta sig till jobbet även om det är lite snöfall. Man får planera sin tid helt enkelt.

Skitprat. Visst är vädret inte alls "extremt", men du kan inte "planera" dig fram i trafiken om den faktiskt står stilla. Detta påpekande är helt trivialt och gäller givetvis alla transportmedel (inklusive bil, cykel, apostlahästar) utom möjligtvis teleportation.

Edit: Däremot, om vädret verkligen skulle vara extremt kan man givetvis inte beskylla någon för detta. Det är inte SLs eller kommunens fel om tågen står stilla om det faktiskt vore århundradets snöstorm. Men, som sagt, vädret är inte extremt och därmed bör transportbolagen ställas till svars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är din uppgift att välja korrekt färdmedel för att ta dig till arbetsplatsen. SJ/SL tillhandahåller en tjänst, är man inte nöjd med tjänsten pga förseningar så använder man sig inte av tjänsten utan väljer andra färdmedel.

Vilken planet befinner du dig på? Jag vill också ha en hoover car...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
På det sättet påverkar man marknaden att lösa problemen.

Vilken jäkla marknad? Tror du vi har 500 000 taxibilar här eller? Vad är det för konkurrerande transportmedel som kan utföra 2,5 miljoner persontransporter en vanlig vardag? Jag måste missat nedgångarna till den konkurrerande tunnelbanan, missat de konkurrerande bussarna eller för all del missat den alternativa underjordiska spårsträckningen till Göteborg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det finns överhuvudtaget ingen logisk möjlighet att få till ett fungerande system där ett företag kan kräva ett annat företag för inkomstbortfall för att det företaget inte kan tillhandahålla en tjänst till deras arbetare.

Nä, men det borde gå alldeles utmärkt att kräva återbetalning av den som skulle tillhandahålla tjänsten. Det är ju inte vilka tjänster som helst vi talar om, utan samhällsviktiga monopoliserade transportmedel. Vi är på tok för dåliga att begära tillbaka kostnader vi lagt ut och inte kunnat utnyttja. Det förvånar mig inte en sekund om reklambolagen får kompensation för att deras reklam inte haft någon funktion på avstängda delar av tunnelbanan. Det är givetvis bara en tanke, men det skulle inte förvåna mig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ska de personer som förlitar sig på t.ex. bilen som färdmedel kanske kunna kräva ersättning för att bilen inte startar pga kylan också?

Naturligtvis. Inte av arbetsgivaren förstås, men av bilhandlaren. Å ena sidan ska man inte klaga över "lite snö", å andra sidan ska man acceptera att en bil inte startar därför? (Det vi haft i Stockholm och andra delar av landet är varken "lite snö" eller "extrem snöstorm". Det vi har haft är vanlig djävla vinter som inte är extrem på något sätt. Mer snö än vanligt, men "extremt"?)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tror verkligen folk på allvar att arbetsgivaren ska ersätta en? Vad är det rimliga i det? Arbetsgivaren är ju den stora förloraren, tillsammans med dig! Det är ju den som dabbat sig som ska hosta upp ersättning, stupid! Alltså SL/SJ/SAS/whatever, transportbolag som misslyckas med det som de finns till för.

Jag förstår inte heller varför folk är så upprörda nu? Självklart är det oacceptabelt att trafiken står stilla på grund av vanlig djälva vinter, men jag lovar att samhällskostnaden är mycket högre resten av året när SL (nu talar jag bara om min direkta erfarenhet, alltså SL) smådabbar sig hela tiden och ljuger om det. Felbyggda stationer, förljugen statistik och låg trafiktäthet (5-7 minuter i tunnelbanan rusningstid, barockt). Men vi trafikanter är ena riktiga idioter också som borde ha spöstraff.

Ja, det är väl rimligare att man själv tar det med transportbolaget. Som du säger har arbetsgivaren ingenting med saken att göra. Jag fattar inte heller varför folk tror att arbetsgivaren - som ju är en förlustpart precis som du - ska ersätta eller betala? Det vi kan och borde göra är att skicka "Baltic Inkasso" på SL, SJ eller kommunerna som inte skottar.

Skitprat. Visst är vädret inte alls "extremt", men du kan inte "planera" dig fram i trafiken om den faktiskt står stilla. Detta påpekande är helt trivialt och gäller givetvis alla transportmedel (inklusive bil, cykel, apostlahästar) utom möjligtvis teleportation.

Vilken planet befinner du dig på? Jag vill också ha en hoover car...

Vilken jäkla marknad? Tror du vi har 500 000 taxibilar här eller? Vad är det för konkurrerande transportmedel som kan utföra 2,5 miljoner persontransporter en vanlig vardag? Jag måste missat nedgångarna till den konkurrerande tunnelbanan, missat de konkurrerande bussarna eller för all del missat den alternativa underjordiska spårsträckningen till Göteborg.

Nä, men det borde gå alldeles utmärkt att kräva återbetalning av den som skulle tillhandahålla tjänsten. Det är ju inte vilka tjänster som helst vi talar om, utan samhällsviktiga monopoliserade transportmedel. Vi är på tok för dåliga att begära tillbaka kostnader vi lagt ut och inte kunnat utnyttja. Det förvånar mig inte en sekund om reklambolagen får kompensation för att deras reklam inte haft någon funktion på avstängda delar av tunnelbanan. Det är givetvis bara en tanke, men det skulle inte förvåna mig...

Naturligtvis. Inte av arbetsgivaren förstås, men av bilhandlaren. Å ena sidan ska man inte klaga över "lite snö", å andra sidan ska man acceptera att en bil inte startar därför? (Det vi haft i Stockholm och andra delar av landet är varken "lite snö" eller "extrem snöstorm". Det vi har haft är vanlig djävla vinter som inte är extrem på något sätt. Mer snö än vanligt, men "extremt"?)

Bilhandlaren ska ersätta om bilen inte startar pga kyla? Jag själv kör en dieselbil. Det är inte trevligt att få igång en sådan när det är kring -20 -25 grader. Det är inte bilhandlarens fel alltså. Eller den man köpt bilen begagnad av heller för den delen. Det gäller ju alla bilar som ska startas under sådana förhållanden. Detta kan man givetvis ordna enkelt genom att t.ex. se till att batteriet är full-laddad, samt se till att glödarna är fungerande. Det är mitt ansvar att se till att min bil fungerar för att jag ska kunna använda det som transportmedel. Jag kan inte gråta till någon annan om den inte fungerar. Ja om det inte skulle visa sig vara ett fabrikationsfel förstås. Det är inte läge att skylla på någon annan. Vill du att din bil garanterat skall starta i sådant här väder får du lägga värme under oljetråget, ha bilen i varmgarage osv osv . Annars är risken överhhängande att startandet av bilen försvåras. Det är absolut inget fel i funktionen på bilen om den inte startar i extrem kyla, det har sina alldeles logiska anledningar.

Du kan gå, springa, skida, cykla, åka kälke osv osv. Att det är snö är inget hinder för att ta sig till arbetsplatsen. Det tar bara längre tid. Det får man planera för. Att försöka stämma ett företag för att de inte tillhandahåller en tjänst är helt orimligt. Det är ingen samhällsnödvändig tjänst. De tjänster som räknas som samhällsnödvändiga är definierade och det innebär inte lokaltrafiken i valfri stad.

Att det är svårt att ta sig från punkt A till punkt B med ALLA transportmedel är självklart. Det tar extra tid. Jag har själv kört yrkestrafik under många år och vet exakt hur sådant här väder påverkar tillgängligheten. Hur mkt man än vill och hur mkt pengar man än betalar i skadestånd/ersättning så går det inte snabbare. Vinterväglag och snö är tidskrävande problem och leder till förseningar samt övertid för alla.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Finns det t.ex. inga banverksanställda här som kan ge sina åsikter om snön?

Nu när man har tagit ut sin ledighet som förälder och inte är aktiv som tågförare för tillfället så är man inte lika insatt i ämnet.

Yrkesförarna har ju lite mer koll på läget jämfört med resenärerna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro