Hur mycket får jag tjäna utan att skatta ?

Permalänk
Medlem

Hur mycket får jag tjäna utan att skatta ?

Hejsan, jobbar denna sommaren 5 veckor på ett företag i malmö och jag har en del frågor.

Hur mycket får man tjäna för att inte behöva betala skatt ?

Är 18 år och kommer att tjäna runt 17,000 kr på mina 5 veckor, bör jag då skatta på detta ifall jag nu kommer att jobba senare under året eller ska jag skita i att skatta och ifall jag jobbar senare bara betala efterskatt ?

Kan någon försöka förklara detta för mig då jag inte har någon koll alls på skatt osv.

Tackar för svaren, hoppas ni förstod vad jag menade, annars så är det bara att fråga.

//Euq

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har gjort så att jag skattar om jag varit osäker. Du får tillbaka det iaf annars.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte först också att skatta, men problemet är att jag är i behov av pengarna detta året. Och jag får runt 5000 extra ifall jag inte skattar.

Permalänk
Medlem

18200kr!

Permalänk
Medlem

grundavdraget är ju på 18200 i år, så det är väl bara att du jämkar. Ska du tjäna mer sen är det ju bara att du visar upp skattesedel för arbetsgivaren så att rätt skatt dras därefter.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

tyvärr är 18200 fel, iår var skatteverkset så gulliga att de sänkte gränsen till 18 blankt. men det du gör är att du skickar in en blankett (ger är nog ett bättre ord) till din arbetsgivare så ska de inte dra skatt på dig. För att göra saker och ting lättare för dig så skickar jag en länk. bara så du vet så måste du var heltidsstuderande för att kunna få skatteavdraget, men jag antar att du e det

Ansökan, Ändrad beräkning - Skolungdom och studerande | Skatteverket [NS4 version]

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Det var det väl förra året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Det var det väl förra året?

både jag och fullebulle får nog isf skylla på att skatteverket är dåliga på att snickra lätthittade väbbsidor om viktig information.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

både jag och fullebulle får nog isf skylla på att skatteverket är dåliga på att snickra lätthittade väbbsidor om viktig information.

Jag är inte säker på hur det faktiskt är, men du har rätt i att det inte direkt är den mest pedagogiska hemsida man sett.

Permalänk
Medlem
Permalänk

dock ska tilläggas att skatteverkets sökfunktion tillhör de bättre när vi talar om statens hemsidor, deras sida i sig tillhör faktiskt de bättre
säger en hel del om hur värdelösa statens webbdesigners är....

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem

Det finns ju en sweet spot där runt 120-130k som jag lyckades pricka in förrförra året, då jag fick drygt 32k i grundavdrag