De mest överskattade respektive mest underskattade filmerna?

Permalänk
Avstängd

De mest överskattade respektive mest underskattade filmerna?

Vilka filmer anser ni är de mest överskattade respektive mest underskattade?

Såhär på rak arm dyker några filmer upp i huvudet som är otroligt överskattade:

Gudfadern - Förstår inte grejen, skrattade mest bara åt den dåliga koreografin i slagsmålen och blev inte alls särskilt berörd av filmen i sig.

Gravity - Det kändes som man slagit över till den här filmen på TV:n, och missat de första 45 minuterna där man får lära känna karaktärerna och få en känsla av filmen. Förstår inte alls varför den blivit så hyllad.

The Hurt Locker - Aldrig förut har väl en så tråkig och fullständigt osammanhängande film tagit hem så många priser. Ofattbart.

Återkommer med några av de jag anser är mest underskattade.

Permalänk
Medlem

Well, smaken är som baken, alla har en, därför tycker vi olika.
Ibland får jag känslan av att folk väljer att tycka illa om hyllade filmer för att verka lite balla och alternativa.

Överskattade filmer: Transformers-filmerna.

Permalänk
Medlem

Underskattade:
JCVD - Jean Claude Van Damme visar att han faktiskt kan vara en riktigt bra skådis. Gripande film överlag.
Titan A.E - Animerad action, på gränsen till action-komedi. Välgjord, bra story.

Överskattade:
Gudfadern - Vet inte varför dessa blev så stora.
Guardians of the Galaxy - Hade sina stunder, men väldigt trist för det mesta.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Auufff, Titan A.E, det var inte igår! Rekommenderas varmt!

En underskattad och relativt ny film (eller kanske snarare okänd, iallafall bland mina kollegor och vänner) är Gone Girl. Den rörde om i huvudet och var riktigt flum, en film som faktiskt väckte lite känslor inom mig.

Filmer som är överskattade är ju helt klart tonårstramset Hunger Games enligt mig. Usch!

Permalänk
Medlem

Överskattade:
Gravity - Dåligt story, förstår inte varför folk gillar den
Snowpiercer - Propaganda dolt som en film
Prometheus - Idioter i rymden
Elysium - Propaganda dolt som en film
Attack of the Block - Allt som kan vara dåligt med en film är dåligt här
District 9 - Propaganda dolt som en film
Intelligence - Propaganda dolt som en film

Underskattade:
Transcendence - En bra film om A.I
The Host - Får bara dåligt betyg för att den som filmade detta är samma person som gjorde Twilight
In Time -
Race to Witch Mountain -
Ender's Game - en bra film helt enkelt

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd

Sagan om ringen-serien tycker jag är sjukt överskattad, böckerna likväl som filmerna.

Typ Transformers eller Twilight har jag svårt att se som överskattade då ingen (förutom trettonåringar) tycker att de är bra från första början.

Gudfadern däremot tycker jag är grymt bra även om den visar sin ålder i vissa delar.

Hollywoodland är en film som jag tycker är väldigt underskattad, kanske för att Ben Affleck har huvudrollen men han är faktiskt bra här.

Permalänk
Medlem

Tack för att nån nämnde gudfadern, det är nänstan inte tillåtet bland vissa och på en del forum att säga det. Men fan vilket sömnpiller det är, tar evigheter att komma in i och innan det ens händer något.

Inception, punkt. Bara för att en film har en så pass invecklad och komplicerad (för vissa) handling innebär inte att den är bra. En av de bästa filmerna genom tiderna är nånting man läst mycket när den här filmen kommit på tal. Seriöst? Hur många filmer har personen i sig sett?
Den är för komplicerad för sitt eget bästa, första gången av dom 2 fatala gånger jag lyckats ta mig igenom filmen pga tryck från polare så lämnade jag salongen med en enda stor huvudvärk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast

Överskattad

Hunger Games - Kan verkligen inte förstå hur man kan tycka den är bra, ja ens sevärd? Känns som att Disney försökte sig på en remake av Battle Royale... när killen sminkade sig till en sten så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Tyvärr går det inte att ge minusbetyg på IMDB, annars hade jag gett den -5 (miljarder).

Underskattad

The Man from Earth - För den som tycker om sci-fi och kan tycka om filmer där du själv får tänka efter och inte bara se hjärndöda explosioner och skjuta så är detta en extremt sevärd film. De jag rekommenderat denna till har sagt att det är en av de bästa filmerna de sett

http://www.imdb.com/title/tt0756683/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

The Man from Earth - För den som tycker om sci-fi och kan tycka om filmer där du själv får tänka efter och inte bara se hjärndöda explosioner och skjuta så är detta en extremt sevärd film. De jag rekommenderat denna till har sagt att det är en av de bästa filmerna de sett

Håller med, en av de bästa filmer jag sett!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Överskattade:
Tarantinos filmer är bra, men sjukt överskattade.

Underskattad:
Contact

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Överskattad behöver inte betyda dålig i mitt fall men här kommer en lista.

Överskattade:

Memento - Bra film men inte så bra som många filmsnobbar vill göra den till.
Matrix - Pisskådisar i en ogenomtänkt historia.
Star Wars - Bra filmer om man är under 18.
Kill Bill - Kommentarer överflödiga

Underskattade:
The Town - Förmodligen underskattad enbart för att Ben Affleck är med i den.
True Romance - Hamnar i skuggan av From Dusk til dawn, Pulp Fiction osv. Men den här filmen är Tarantinos sanna mästerverk.
King of New York - En film som haltar något men är helt klart en bra film med Walken i huvudrollen.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Överskattade :
Pulp fiction - Grovt överskattad enligt mig. Lite grovt språk och våld som i de flesta Tarantinofilmer, men ingen annan poäng överhuvudtaget och ett riktigt sömnpiller.

Interstellar - Hade stora förväntningar inför filmen och hade hört att de tagit hjälp av någon känd fysiker för att den skulle kännas realistisk. Visade sig innehålla så mycket felaktigheter att det var rent löjligt. Samtidigt hyllades den av kritiker för sin realism, vilket säger en del om dessa recensenter.

Gravity - Också en tokhyllad film inom samma genre. Här fanns det kanske inget lika uppenbart att klaga på vad gäller realismen. Dock var det ett riktigt sömnpiller. Ja, det kan säkert vara spännande att driva runt i rymden, men att sitta och glo på folk som driver runt en rymdstation där inget av intresse händer var inte speciellt givande.

Nolans batman trilogi - Jag gillade dessa filmer, eftersom jag gillar själva superhjältegenren. Däremot tycker jag att de hyllats lite väl mycket. Tycker inte att den där realistiska tonen passar för superhjältefilmer. Det är liksom inte därför man ser dem. Det blir bara lite tråkigt om det ska göras för realistiskt.
Sedan kan det gå överstyr åt andra hållet också, som i de tidigare Batmanfilmerna som spårade ur fullständigt i trams.
Har en del förhoppningar om att den nya Batman i Batman v Superman : Dawn of justice ska bli ett väl avvägt mellanläge mellan ytterligheterna. Inget tivolitrams, men inte heller något tråkrealistiskt.

Underskattade filmer är betydligt svårare att komma på.
Jag gillar verkligen The Librarian 1,2 och 3. Lite som Indiana Jones men med en mer nördigare huvudperson.
Spinoff serien "The librarians" känns däremot som totalt urspårat och inte det minsta intressant. Liknar mer någon sort dålig variant av Harry Potter.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om lite underskattade filmer.
Eller snarare filmer som är så otroligt dåliga att de blir mästerverk!

Kolla på vad som helst gjort av Ed Wood (Specifikt Plan 9 from outer space)
eller någon av Peter Jacksons tidiga filmer (specifikt Bad Taste).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1