Chronicle - 7/10
Filmad i samma stil som The Blair Witch Project och den typen av filmer, på gott och ont. Annorlunda och originell, men något fattas. Jag gillade början, men mot slutet bytte filmen till en annan stil som jag inte gillade. Filmen känns som en lågbudget-film, men verkar vara ganska påkostad i alla fall, och har bra specialeffekter. Slutet får mig att tänka lite på Ang Lee's Hulk som också bytte stil mot slutet.
God Bless America - 8/10
Mörk komedi som jag gillade. Har lite av en speciell stil, så jag är inte säker på att alla fastnar för den, men jag tyckte om den. Vem har inte dagdrömt ibland på vad man själv skulle ha gjort om det hände en själv...
Headhunters, aka Hodejegerne - 8/10
Norsk film baserad på Jo Nesbøs deckare med samma namn. Jag har inte läst boken, så jag vet inte om det är en bra filmatisering eller inte. Bitvis ganska orealistisk och överdriven, men kul och annorlunda om man köper det hela. Jag var på/blev på bra humör när jag såg den, och köpte handlingen, men det var nära på att väga över vid ett par tillfällen, vilket hade kunnat ge lägre betyg. Men förväntar man sig inte för mycket, och köper handlingen så är den bra.
Har inte sett så många norska filmer innan, men det blev lite märklig krock för mig med att lyssna och förstå delar och sedan läsa textningen för det man inte förstod. Jag försökte att bara läsa och inte lyssna, men det gick inte. Är inte så ofta jag kör med texning, och då ofta från ett språk jag inte behärskar alls. Så det kanske är en vanesak bara...
Mission: Impossible - Ghost Protocol - 5/10
Denna föll mig inte i smaken. Massa påkostade specialeffekter, och små spår av handling här och där. Den kändes bara dum för mig.
Svårt att säga om det är min smak som förändrats eller om detta var den hittills sämsta filmen ur MI-serien, då det var ganska länge sen jag såg de andra, men denna tilltalade mig inte alls.
The Artist - 6/10
Modern svartvit stumfilm, vilket ju inte direkt är så vanligt nu för tiden längre.
Svår film att betygsätta. På sätt och vis ganska bra, men för långdragen och urvattnad. De borde gjort den till en hälften så lång kortfilm, eller lagt till mer handling. För som det är nu så är det en kort och någorlunda enkel, men fortfarande bra handling som är utdragen till en alldeles för lång och seg långfilm som bitvis blir jobbig att se på tack vare det.
Vackert filmad, bra skådespelare och bitvis är filmen riktigt bra. Men inte var den värd sin oscar för bästa film inte...
The Guard - 8/10
Mörk komedi som får mig att tänka på
In Bruges. Kanske inte fullt lika bra som In Bruge, men fortfarande riktigt bra tyckte jag.
Textning var ett måste för mig tack vare tung dialekt.