Streama, lagligt eller olagligt?

Permalänk
Medlem

Streama, lagligt eller olagligt?

Jag har suttit och funderat lite kring det här med streaming. I dagsläget är det jakt på allt vad fildelning och illegal nedladdning heter, men vad är det som gäller streaming?
Är det lagligt att streama från exempelvis Supernova Tube? Eller åker man dit om man streamar nån serie därifrån? Dvs klassificeras det som olagligt?

Permalänk
Medlem

Streamar man så laddar man ju inte ner så att man har filen permanent på datorn, jag skulle därmed inte tro att det är olagligt. Det skulle isåfall vara sidan i sig som bryter mot lagen om något.

Det är ju t.ex. inte olagligt att lyssna på piratkopierad musik, det är själva handlingen att ladda ner filen som är olaglig speciellt eftersom denna då kan spridas vidare till andra. Streaming handlar inte alls om det utan det skulle bara vara olagligt om materialet i sig vore olagligt att titta på...det är i varje fall vad jag tror.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Hur är det med att rippa? om man tex sitter o lyssnar på en radiokanal och sen rippar (bandar) låtarna så kan man väl kringå det?

Tex det är ju inte olagligt att spela in en film som går på tv 4 en sen söndagskväll ju. jag vill ju iaf få att det är samma likhet dock att strema är lite annorlunda dock ahr väl ingen dömts för det sÅ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen som riktigt kan svara på det, antar jag. Så vitt jag vet har ingen någonsin blivit anklagad för brott mot upphovsrättslagen på grund av streaming. Sen tror jag inte heller att någon kunde göra det heller. För det första sprider du inte med av dig, så det är inte lätt att påvisa någon ekonomisk skada och därför kan man knappast få någon större ersättning. För det andra är det nog näst intill omöjlighet att få några bevis för att någon streamat något.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag hittade detta på regeringens hemsida. När jag läste igenom det så fick jag kontentan till att det inte är olagligt att streama video/musik oavsett om nu innehållet är en lovlig (laglig) förlaga eller inte. Det är först om man vill spara ner innehållet permanent som det måste vara lagligt utlagt.

http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55366

"Nej. Upphovsrätten hindrar inte webbsurfande. Att bara titta på eller lyssna på upphovsrättsligt material är inget som faller in under upphovsmannens ensamrätt. Så länge man bara surfar på Internet framställer man inte någon upphovsrättsligt relevant kopia. Däremot uppkommer en mängd "tillfälliga kopior" i samband med surfande, men det finns en bestämmelse som säger att sådana tillfälliga kopior får framställas. Det innebär att så länge man inte sparar ner material på hårddisken, på en diskett eller liknande eller skriver ut det, så berörs man inte alls av kravet på lovlig förlaga. Vill man spara ner material eller skriva ut materialet är det tillåtet för privat bruk utan något uttryckligt samtycke från upphovsmannen så länge materialet ligger lagligt på Internet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris87
Jag hittade detta på regeringens hemsida. När jag läste igenom det så fick jag kontentan till att det inte är olagligt att streama video/musik oavsett om nu innehållet är en lovlig (laglig) förlaga eller inte. Det är först om man vill spara ner innehållet permanent som det måste vara lagligt utlagt.

http://www.regeringen.se/sb/d/6143/a/55366

"Nej. Upphovsrätten hindrar inte webbsurfande. Att bara titta på eller lyssna på upphovsrättsligt material är inget som faller in under upphovsmannens ensamrätt. Så länge man bara surfar på Internet framställer man inte någon upphovsrättsligt relevant kopia. Däremot uppkommer en mängd "tillfälliga kopior" i samband med surfande, men det finns en bestämmelse som säger att sådana tillfälliga kopior får framställas. Det innebär att så länge man inte sparar ner material på hårddisken, på en diskett eller liknande eller skriver ut det, så berörs man inte alls av kravet på lovlig förlaga. Vill man spara ner material eller skriva ut materialet är det tillåtet för privat bruk utan något uttryckligt samtycke från upphovsmannen så länge materialet ligger lagligt på Internet."

Riktigt kul att höra faktiskt, inom kort så borde ju filmer kunna läggas upp med HD-kvalite, youtube har ju till och med redan börjat med det
För övrigt, är det förbjudet att spela in streamade filmer/musik? Använder själv ett program, som spelar in ifrån tex. spotify och sparar musiken i en vald mapp.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Ah det är ju så idiotiskt. Finns ju sajter som joox och andra som man streamar filmer. Men det är ju bara att kolla i sin temp mapp så har man ju en 700 MB divx fil där. Och det är ju sååå olikt från att ladda ner den själv för att kolla på.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

hur vet dom om man sitter å ser på streams eller laddar hem filmen??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan

Är svårt att se är som att sitta med en bandspelare jämte sina högtalare.Dock så finns det mycket skydd som mer seriösa sajter bedriver bla spotify och andra radio kanaler är att de 'klipper' ner låtarna i 20sec slingor och därmed gör rippningen besvärligare om man är ute efter ett störe gäng låtar så då får man sitta och klippa ihop låtarna..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundan

De utgår ju bland annat från torrentsidor för att hitta IP-adresser, och där kan man såvitt jag vet inte streama några filmer...sedan bör de titta på storleken på filen samt filnamnet för att konstatera om det är en trailer eller en hel film.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein